Toon posts:

[Macbook Pro 2011] Blijft hangen bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 43.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem.
Als ik mijn MBP (2011 i7) opstart krijg ik het apple logo te zien met daaronder het laadbalkje, hij laad heel sloom tot ongeveer de helft en dan springt hij naar een wit scherm.
Soms blaast hij dan hard en valt hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:26
Google... Eerste hit... Misschien iets wat je probleem kan oplossen:

https://discussions.apple.com/thread/6606897

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenskoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 11:52
Probeer eens op te starten in de veilige modus. Dit doe je door de shift-toets in te drukken als je het opstartgeluid hoort en weer los te laten als je het apple logo ziet. http://support.apple.com/nl-nl/HT201262. Als dit is gelukt kan je het beste in het schijfhulprogramma kijken of je hardeschijf het nog goed doet. http://support.apple.com/nl-nl/HT1782.

Als een van de laatste oplossingen kan je het NVRAM en het SMC resetten. Het NVRAM resetten doe je door de toetsen Command , Option, P en R ingedrukt houden als je de computer opstart en pas loslaat als je het opstartgeluid hoort. Het SMC reset je op dezelfde manier maar dan met de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop.
NVRAM:http://support.apple.com/nl-nl/HT204063
SMC:http://support.apple.com/nl-nl/HT201295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het smc en nvram te hebben gereset blijft hij nog steeds op wit springen, ook als ik hem in veilige modus opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Defecte videochip. Is het een early 2011?

Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011

Ik fix dit soort dingen vaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:41

edwinjm

Webdeveloper

Je hebt vrijwel zeker te maken met de slecht vastgesoldeerde GPU op het moederbord.

Zie ook http://appleinsider.com/a...failures-as-problem-grows

Het lijkt er op dat elke MacBook Pro uit (begin) 2011 er uiteindelijk aan moet geloven.

Dit door Apple laten repareren (moederbord vervangen) kost je 496 euro's.

Omdat je gewoon weer hetzelfde moederbord krijgt met hetzelfde probleem, gaat hij na drie, vier jaar weer kapot.

In de USA wordt er al een class action lawsuit voorbereid: http://ia802205.us.archiv...s.cand.281728.docket.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Of je DMt mij even, ik reflow de chip en je hebt een periode extra leven in de MBpro. Overigens zijn het NIET de solderingen in dit geval maar zit het probleem in de chip zelf dat door verhitting tijdelijk herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat in november al laten doen, ik denk dat dit een ander probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou nee. Sommige macbooks zijn vrij snel weer defect met hetzelfde probleem. Heb je een extern scherm gebruikt? Heb je de GPU niet geforceerd naar de geintegreerde? Heb je de koeling niet omhoog geschroefd? Dan heb je 99% zeker weer een defecte videochip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 12:48
En dat is zonde, want een goede reparateur raadt je gelijk aan smcFanControl en gfxcardstatus te gebruiken na een dergelijke reparatie. Overigens is krap vier maanden waarschijnlijk ook een bord geweest wat te snel gereflowed is, zonder preheaten.

Gewoon goed laten repareren door Sebastius (of door mij als je in het midden van het land zit, hij zit in Den Haag, ik in Harderwijk) en dan krijg je het juiste advies mee waardoor hij weer blijft werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laten nakijken kostte me 80 euro bij xando en laten repareren bij een reparateur 125, als ik hem nu weer laat reflowen word het me te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Zonde, dan ben je afgezet. Sebastius en ik zijn een heel stuk goedkoper. 125 euro voor een reflow is echt idioot veel geld.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Sebastius is inderdaad een goede Tweaker, RadioAir ken ik nog niet.
Ik zelf ben recent ook net reflowen begonnen, alleen een Hp is meer mijn specialiteit ;) en 2006 - 2010 MacBook
Pro's.

• RadioAir
Wat moet er gereflowed worden aan een 2010 MBP dan? :) Bij mijn weten zijn de GPU's van deze linie niet prone to failure. Bij een 2009 komt eigenlijk alleen het SATA kabel probleem voor.

NVidia reflows ben ik mee gestopt, AMD reflows doe ik nog met regelmaat. Is niet merkgebonden :)

• sebastius

sebastius

RadioAir ken ik wel, ik heb reflowen van hem geleerd :) (en ik heb zijn proces weer verbeterd en hem wat extra trucjes aangeleerd, zo helpen we elkaar :P )

Overigens deel ik zijn mening over wat je zegt over Macbooks, je verhaal klopt niet helemaal. 2007 en 2011 zijn de 'reflow' macbooks. Waarbij het bij 2007 echt gaat om slechte solderingen en bij de 2011 om de GPU waarbij de core problemen heeft.

Ook snap ik je 'HP is meer mijn specialiteit' niet. Reflowen is reflowen. Proces is identiek in alle gevallen en vereist een heleboel oefening, research en expertise. RadioAir en ikzelf zijn maanden/jaren bezig geweest en nog zijn we nieuwe verbeteringen aan het doorvoeren in onze werkwijze.

[ Voor 63% gewijzigd door sebastius op 19-02-2015 09:45 ]

• Speakerfreak95
Ik bedoel met Hp is mijn specialiteit dat ik vooral erg veel ervaring met de Hp DV2000 / 6000 / 9000 serie heb, dat zijn de machines waarvan ik meteen weet waar het probleem zit en hoe het op te lossen is.

Bij een 2009 en 2010 is het af en toe dat de 9600M GT kapot gaat, en dan de chip zelf of soms het BGA soldeer, bij de 2008 is het de LVDS connector die een los pinnetje heeft, geeft dan soms strepen zonder vast te lopen, dus meer een connectie fout.
Bij de 2007 en begin 2008 modellen is het inderdaad de solderingen die niet helemaal goed gaan.

2007 modellen zijn inderdaad ramp gevallen maar naar mijn mening wel de mooiste machines van Apple, het design is best tijdloos.

2011 modellen is het inderdaad de core die een probleem heeft, en naar mijn mening best wel een ontwerpfout van Apple en AMD.
Vooral flauw van Apple dat ze niet een identiek LB leveren met een Nvidia chip voor mensen die het probleem hebben.
Apple deed dat ook bij de 2007 modellen waar je een defecte soldering had, weliswaar dezelfde bagger videokaart, toch kreeg je weer een werkende machine er voor terug.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 15:02
De MBP 15 2010 heeft een NVIDIA 330M. Hebben regelmatig problemen. Geen strepen, maar vallen uit onder load. Met gfxcardstatus op de interne chip blijven ze maanden draaien. zodra de 330M kaart word gekozen een kernel panic en herstart. Ik laat deze chips overigens vervangen. Nog geen problemen teruggehad.

• Speakerfreak95
Op de HD3000 zeker dan?

Ik kan mij herinneren voordat Apple met de 2011 modellen begon, de 13'' een Core 2 Duo met een GT320M uitrustte, welke eigenlijk wel eits beter was dan de HD3000 naar mijn mening, maar dat is misschien omdat ik naar mijn gevoel echt het idee had dat de MacBook die ik toen had echt wel meer smooth draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Het lijkt erop dat Apple toch de fout toe gaat geven! In de USA..
http://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 16:50
Nu ook op nu.nl te vinden: Apple gaat defecte lichting Macbook Pro's gratis repareren http://nu.nl/gadgets/3996...ros-gratis-repareren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OP's probleem klinkt overigens wel degelijk als iets anders. Zeg ik als late-2011-15" eigenaar. (Dat probleem heb ik overigens al 2x gratis laten fixen, sinds de vorige reparatie geen klachten.)

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2015 01:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelandkl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik zet mijn probleem even bij dit onderwerp neer aangezien het grotendeels overeenkomt, ik heb ook een Macbook Pro early 2011 met een defecte grafische kaart. Nu is er een officieel vervangingsprogramma bij Apple maar als ik mijn mac daarvoor wil aanmelden dan zie ik dat deze in 2012 of later aangeschaft moet zijn. Aangezien ik die van mij in juni 2011 heb gekocht lijkt het erop dat ik hier geen aanspraak op kan maken, ik heb voor de zekerheid maar even een afspraak gemaakt bij de genius bar komend weekend.

Heeft iemand ervaring met dit vervangingsprogramma vanuit Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
@Roelandkl: Ik heb de mijne toevallig vandaag terug gekregen, macbook pro late 2011 aangeschaft in mei (geloof ik) 2012. Logicboard is free of charge vervangen, was hem iets meer dan een week kwijt en kreeg bij elke status verandering netjes een mailtje van iCentre. Dus gewoon langs de apple store of een icentre gaan en dan regelen zij de rest wel :)

Overigens zie ik nergens iets op die pagina dat hij gekocht moet zijn in of na 2012: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
Apple heeft vastgesteld dat een klein percentage MacBook Pro-systemen mogelijk last heeft van vervormd beeld, geen beeld of het onverwacht opnieuw opstarten van het systeem. Deze MacBook Pro-systemen zijn verkocht tussen februari 2011 en december 2013.

Apple of een erkende Apple-serviceprovider zal de betrokken MacBook Pro-systemen gratis repareren. Zie hieronder voor informatie over de betreffende systemen en service-opties.

[ Voor 46% gewijzigd door ViolatoR op 17-03-2015 15:50 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelandkl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-06-2024
ViolatoR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:43:
@Roelandkl: Ik heb de mijne toevallig vandaag terug gekregen, macbook pro late 2011 aangeschaft in mei (geloof ik) 2012. Logicboard is free of charge vervangen, was hem iets meer dan een week kwijt en kreeg bij elke status verandering netjes een mailtje van iCentre. Dus gewoon langs de apple store of een icentre gaan en dan regelen zij de rest wel :)

Overigens zie ik nergens iets op die pagina dat hij gekocht moet zijn in of na 2012: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

[...]
Ah dat is goed om te horen, dan verwacht ik aanstaande vrijdag geen problemen in Amsterdam, thanks voor het reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De Apple store heeft mijn laatste paar reparaties aan 2011-macbooks overigens steeds dezelfde of de daaropvolgende dag gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Geen probleem, succes!

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrittany
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 23:42

LittleBrittany

Britta Weijers

Uk heb ongeveer z'n probleem. Ik heb een MBP 13" early 2012 met i7 en 8GB ram. Ik heb veel last van freezes en het uiteindelijk niet meer kunnen opstarten van Mac OS. Ik ben Video editor dus gebruik veel zwaardere programma's voor de CPU als de GPU. Meer in harde schijf is een WD Bleu 2 SSD/HDD combo 750GB.
Ik had osx 10.10 nu heb ik niks meer dan internet recovery. Probeer Lion te installeren maar faalt elke X weer.

BrittaWeij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Lion op een 2012? Dat gaat volgens mij niet eens. Ga eens langs een apple store ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sebastius schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:54:
Lion op een 2012? Dat gaat volgens mij niet eens.
Euh, 2012's ondersteunen alles wat er is. Belangrijker: ze werden geleverd met Lion of nieuwer.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Foutje :)

Dan nog, als je een 2012 hebt met vage problemen, er is een recall, laat hem nakijken :) Hangups kunnen ook altijd de GPU zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 15:02
De Recall is alleen voor 15 en 17 inch modellen. 13 inch heeft vaak last van falende HDD kabels. Probeer eens op te starten van een externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBrittany
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 23:42

LittleBrittany

Britta Weijers

Zal ik eens proberen. Kan je ook OS X botable op exHDD zetten vanuit Windows 8.1? Heb verder alleen nog een iMac G4 met Leopard.

BrittaWeij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
Je kan ook even proberen of je in safe mode op kunt starten, CMD + S bij booten, dan kom je in een omgeving met alleen een command line.

Voer hier dan vervolgens het volgende uit: /sbin/fsck -fy

Misschien wordt je zo iets wijzer op je hdd kapot is of niet.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi mensen

Ik heb ook een probleem met mijn MacBook Pro
Hij start ook niet door heb deze begin 2011 gekocht
Heb net eens met opstarten CMD +s ingedrukt
Krijg dan een blauw scherm met heelveel tekst heb toen onder aan de regel maar eens /sbin/fsck-fy en op Enter gedrukt
Nu staat er /sbin/fsck-fy: No such file or directory
Wil dit nu zeggen dat de hdd rip is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-01-2019
*snip* spam

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 08-12-2018 17:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.