Twijfels over welke videokaart ik moet halen

Pagina: 1
Acties:

• baxstar
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2022
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een pc te bouwen en deze te waterkoelen. Het is niet m'n eerste zelf gemaakt pc maar wel de eerste keer dat ik hem ga waterkoelen. Nou ben ik dus een beetje aan het rond kijken naar wat voor GPU erin moet en ik twijfel een beetje. Hij moet alle games op 1920*1080 gewoon met gemak kunnen draaien. Ik heb momenteel in m'n PC een HD7970 overclocked zitten en deze draait opzich nog prima maar ik ga voor een nieuw systeem en dus ook maar meteen de GPU aanpakken.

Ik heb natuurlijk even rond zitten kijken en de GTX980 is een prachtig kaart, maar in een waterkoeling setup vind ik het altijd wel stoer als er twee (of meer :p) videokaarten zitten. Dus wat ik me afvroeg is het verstandig om bijvoorbeeld 2x een andere (goedkopere) videokaart te doen en dan nog steeds ongeveer even duur uit te komen? En is een goedkopere kaart in SLI (of Crossfire) net zo sterk als een losse 980?

Alvast bedankt!
Casper

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

SLI en crossfire geven beiden af en toe problemen. Als je een enkele kaart kan krijgen die snel genoeg is en in je budget past, dan wil je die hebben. Ik heb zelf double en triple crossfire gebruikt: het werkt meestal, maar er is toch regelmatig gedoe. Inmiddels ben ik weer terug op double crossfire zodat ik ruimte had voor waterkoeling :). Ik heb teveel apparaten in een te klein kastje gepropt: zowel 2x GPU als 1x CPU.
Kijk hier maar eens: gallery: Milmoor

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-02 15:17
Zoals je al zegt is de amd radeon hd 7970 een prima videokaart. Dus waarom zou je niet een ectra 7970 erbij halen en deze in crossfire zetten.
De gtx 980 is wel nog steeds beter maar de amd kaart is wel een heel stuk goedkoper en hier zal je denk ik tog wel alle spellen makkelijk op 1920x1080 kunnen spelen

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 19:26
Voor FHD heb je niet echt een CF of SLI setup nodig. Maar dat is voor jou niet de enige reden dat je het wilt. Persoonlijk zou ik voor een 970 of 980 gaan. Minder kans op problemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een HD7970 is een leuk ding, komt misschien soms net wat tekort als alles 60fps op ultra moet doen. CF heeft de nodige nadelen, zoals meer herrie, hoger verbruik en de performance gaat niet altijd even lekker. Gaat vaak goed, maar het kan ook problemen geven.

De goedkoopste kaart met serieuze spierballen, is de good ol' R9 290. Misschien iets van 10-15% trager dan een GTX980, maar wel ongeveer de helft goedkoper dan een GTX980, en een slordige 70 euro onder de prijs van een goede GTX970.

People as things, that’s where it starts.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

2x R9 290 in Crossfire is echt snel en betaalbaar. Zeker tweedehands. Daarmee heb je gelijk een goed excuus for Crossfire.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Is wel zware overkill, tenzij je via VSR overal 1800p forceert, een stevige voeding hebt en een voeding hebt die een slordige 600w aan warmte kan afvoeren. Ook moet je, wil je de RoyalAce nemen, een erg groot mobo hebben om voldoende afstand tussen de kaarten te krijgen.

CF R9 290 is prachtig als je voor weinig geld op 4K wilt gamen, maar je kast, voeding en mobo moeten er echt op berekend zijn.

People as things, that’s where it starts.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is het niet wat handiger om te weten welk systeem TS heeft voordat we advies gaan geven over 2x 290?? Je moet toch wel een goed gekoelde kast hebben hoor en een behoorlijke voeding...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Dus wat ik me afvroeg is het verstandig om bijvoorbeeld 2x een andere (goedkopere) videokaart te doen en dan nog steeds ongeveer even duur uit te komen? En is een goedkopere kaart in SLI (of Crossfire) net zo sterk als een losse 980?
Deze stelling lijkt mij gewoon geen haalbare zaak met waterkoeling. Een 2e kaart waterkoelen kost je zeker 160-170 euro extra aan blok/fittingen/crossfire EK bridge.. Dus hoewel mooier met 2 kaarten, ga je met een bepaald budget inleveren als je dat gelijk wilt houden aan 1 GTX980.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

De Tweak factor in SLI is zeker te vinden, maar een single card is op een boel punten bij watercooling the way to go.

Wat je zou kunnen doen;

Nog een 7970 erbij kopen en 2 waterblokken halen (weet niet hoe je PSU ervoor staat, be careful)
Een nieuwe snellere gpu kopen met een waterblok (gtx980)
2 minder nieuwe krachtigere kaartjes halen (gtx960 / 70) met 2 blokjes

Hoewel de laatste eigenlijk onlogisch is, je 7970 is nog steeds leuk speelgoed. Hangt er helemaal vanaf wat je budget is, gewenst stroomverbruik etc

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• baxstar
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2022
Het stroomverbruik kan me echt niet zoveel schelen, ik koop gewoon een voeding die nodig is en daarmee klaar.

Het gaat mij inderdaad om de tweak factor in SLI of Crossfire. Ik vind het gewoon leuk om te sleutelen aan m'n pc en het staat een stuk vetter met twee kaarten vind ik. Budget is in zoverre niet heel belangrijk want ik ben liever iemand die eerst naar de opties kijkt en dan later kijkt hoeveel ik er aan kwijt ben. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik 3x GTX Titan wil, maar ik probeer altijd eerst alle opties op een rijtje te krijgen.

Het systeem:
Intel Core I7 5820K
32GB DDR4
MSI X99S SLI PLUS

Nou zie ik net op het vraag & aanbod dat iemand 3 MSI 7970 lightning aanbied met blokken en bridge! 3 van die dingen is nog steeds goedkoper dan een 980.. Hmmm...
Pagina: 1