HDMI-CEC Frustratie: hoe krijg ik het werkend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het klonk zo mooi, HTPC aan en de rest gaat aan én Kodi was te bedienen met de afstandsbediening... tot nu toe nog niet.

Mijn apparatuur (en instellingen)
TV: Panasonic TX-50A650E
VIERA Link, Power in Link en Power of Link: aan
Stand-by Power Save, Intelligent Auto Stand-by: uit

Receiver: Pioneer VSX-528-S
Pioneer Control én ARC: aan
Stand-by Through: BD (aansluiting Kodi)

HTPC: OpenELEC 5.02 met PulseEight
CEC Enabled.
Make Kodi Active Source, Send 'inactive source' command when stopping Kodi, Wake Decives when deactivating Screensaver, put devices in standby when putting pic in standby, use Ty's language settings, pause playback: aan
Decives to power on/power off: TV / AVR device (explicit)
Put devices standby when activating screensaver: uit
Physical address: 0
When TV is switched off: ignore

Aansluiting
De HDMI-kabel gaat uit de HTPC via de PulseEight naar de BD-in van de versterker. Vanuit de versterker gaat er een HDMI-kabel via Monitor-out naar de HDMI1 van de TV.

Wat gebeurt er
- TV gaat uit: receiver gaat uit (ongewenst)
- TV gaat aan: receiver gaat uit (ongewenst) (beeld Kodi blijft, zonder geluid natuurlijk)
- Geen enkele ab werkt met Kodi.
- Als de apparatuur uit staat en Kodi start, dan gebeurt er niets.
- Als de versterker op een andere bron staat en Kodi start, dan gebeurt er niks.
- Als de versterker op een andere bron staat en ik druk op TV (op de TV) dan gaat de versterker naar bron TV (voor TV geluid) maar hoor ik geen geluid (speaker in de TV staat op off) (ongewenst)

Als ik op de tv "power of link" uit zet, gaat de versterker niet uit (gewenst) maar de versterker blijft uitgaan als ik de tv aan zet (de Power om Link op of maakt geen verschil) (ongewenst).

WTF 8)7
Waarom gaat in vredesnaam de versterker uit als ik de tv aan doe?
Waarom gaat de versterker niet aan als ik de tv aan doe?
Waarom hoor ik geen geluid als ik TV wil kijken?
Waarom kan ik Kodi niet bedienen met mijn afstandbediening?

Ik begrijp er echt helemaal niks meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 16:39
Op welke HDMI-aansluiting heb je de boel op de TV zitten? En hoe zijn je settings van je TV en receiver ingesteld? Welke receiver gebruik je? Hangt je HTPC op je receiver, of op je TV? (hoort op je receiver te zitten; bediening gaat voor zowel tv als HTPC dan ook met de remote van je receiver). Zorg eerst dat je de TV met de remote van je receiver kan gebruiken. Als dat werkt, kan je daarna de HTPC met de remote van je receiver gaan instellen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet niet dat HDMI-CEC geen goed geimplementeerde standaard is.De kans is aardig aanwezig dat je het niet helemaal werkend gaat krijgen, deels vanwege een slechteof niet-compatible implementatie in één van je devices, of omdat het systeem simpelweg te "dom" is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 17:30

--MeAngry--

aka Qonstrukt

HDMI-CEC lijkt altijd meer een kwestie van geluk te zijn inderdaad. Probeer het eens zonder je receiver ertussen. Of zet juist Viera link op je TV uit, en probeer het met de afstandsbediening van je receiver (als deze ook echt CEC ondersteunt).

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 18:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Vieralink toch ook appeen voor Panasonics eigen spul? Net zoiets als Sony's i-link destijds..

Al het overbodige uitzetten. Dan, zoals hierboven gezegd, stap voor stap aansluiten en instellen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Michael Knight schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:56:
Vieralink toch ook appeen voor Panasonics eigen spul? Net zoiets als Sony's i-link destijds..
Da's maar een naampje wat de fabrikant eraan geeft, net zoals mijn Pioneer Reciever het "Kuro Link" noemt, en mijn Samsung TV het "anyconnect" noemt. Toch werkt dat wel redelijk samen.

TS moet even goed kijken en met de instelling gaan spelen. Als ik alle optie op mijn apparatuur (mediaplayer, receiver en tv) aan had staan, dan gebeurde er onverwachte dingen (die ergens ook wel logisch zijn). Ik was bv. klaar met het kijken van een film en wilde verder gaan met gewoon tv kijken, zet de mediaplayer uit en vervolgens gaan ook mijn receiver en tv uit. Want ja, dat was immers ingesteld.

Ik moet zeggen dat het tussen mijn tv en receiver wel prima werkt. Als ik op mijn tv "zeg" dat ik het geluid via de receiver wil dan muten mijn tv boxen, de receiver gaat automatisch aan en naar de juiste input. Het volume van de receiver kan ik dan regelen via de volumeknoppen op de afstandsbediening van de tv. Áls het werkt, is het wel een leuke feature.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik heb mijn receiver out op de HDMI1 van mijn tv, HDMI2 is overigens ARC. De receiver staat in m'n eerste post. En mijn HTPC is aangesloten op de receiver (zie ook mijn startpost).

En de instellingen, die zijn er amper op mijn tv. Viera-link staat aan. En ik kan alleen kiezen voor Power in link en Power of link (en Stand-by Power Save, Intelligent Auto Stand-by: uit).
Mijn versterker heeft alleen "control" aan of uit (zo uit mijn hoofd).

Hoewel ik weet dat CEC geen fatsoenlijke standaard is, is het toch vreemd dat mijn versterker UIT gaat als de TV aan gaat (los van of de HTPC aan/uit staat).
Als ik het uit zet op apparaaten (TV of versterker) gaat het "voordeel" weg dat de apparaten uit gaan als ik mn HTPC uitzet.

Ik kan dan alleen nog spelen met de instellingen in XBMC (PulseEight adapter)... moet ik dan ook COM-poort (oid) proberen, of gewoon de settings?! Ik heb namelijk echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
Misschien een idee om gebruik te maken van een Harmony achtige afstandsbediening?
Weet dat het geen antwoord is op je vraag maar dat HDMI-CEC geneuzel levert wel vaker issues op.
Maat van me heeft dit ook op zijn Sony TV, Sony PS3 en Sony bluray/receiver combi.
Het werkt vaker niet dan wel (en dan heeft hij dus alles van hetzelfde merk)..

Zelf gebruik ik een Logitech Harmony remote en dat werkt prima eigenlijk. Activiteiten instellen en gaan met die banaan. Als het dan onverhoopt toch een keer niet helemaal werkt (device gaat niet aan of staat op verkeerde input) druk je op de Help knop.. dan loopt de AB wat opties door waar je kan kiezen voor JA of NEE en that's all.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-04-2019
He Renzo,

Erg herkenbare ellende. Heb ook al twee verschillende Panasonic TVs gehad en de eerste deed het wel af en toe en de tweede loop ik nu ook al een avondje mee te klooien om het werkend te krijgen. Heb ook al jouw genoemde instellingen aan en uit lopen zetten, maar tot nu toe nog geen werkende instelling gevonden.

Wel weer bizar dat de Raspberry Pi waar ik OpenELEC op draai herkent dat mijn TV op het Nederlands stond ingesteld en dat vervolgens XBMC zichzelf op Nederlands instelt. Toch wel een vorm van communicatie via de CEC???

Heb ergens nog gelezen dat een oude HDMI kabel problemen kan opleveren, maar mijn kabel is behoorlijk recent (1,5 jaar oud) en heb even geen alternatief liggen, maar dat is toch misschien iets wat je kan proberen. Mocht je het aan de praat krijgen hoor ik het graag. Ik sta op het punt om gewoon een wireless toetsenbordje met trackpad te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81102

Panasonic TH-L55ET5A
Pioneer VSX S500
Raspberry Pi XBMC

"Ik heb mijn receiver out op de HDMI1 van mijn tv, HDMI2 is overigens ARC."

"Als de versterker op een andere bron staat en ik druk op TV (op de TV) dan gaat de versterker naar bron TV (voor TV geluid) maar hoor ik geen geluid"

1. Sluit de HDMI kabel naar de TV aan op HDMI2 op je TV (ARC).
2. Reset alle instellingen in je TV menu die je gemaakt hebt.
3. Sluit de HDMI kabel van je media center aan op de DVD ingang van je versterker als test.
4. Zet alle apparatuur uit.
5. Zet alleen je TV en versterker aan.
6. Met de TV ingesteld op digitale televisie, kijkend naar een televisiekanaal, verander het volume op je TV met de afstandbediening van je TV. De volume balk die getoond word op je TV heeft als titel "Volume"
7. Activeer alle opties voor Viera Link in het instellingen menu op je TV.
8. Herhaal stap 6. De volume balk heet nu "Home Cinema".

Je versterker en TV zijn nu vrienden.

9. Ga naar Apps > Viera Link
10. Verander "Viera Link Control" van "Recorder" naar "Player
11. Zet de optie "Volume" op "Home Cinema" (dus niet "TV").

Mocht je hiervoor problemen hebben met het volume, probeer het dan nu nogmaals.

Nu zijn we klaar om je media center te testen:

12. Met de afstandbediening van je versterker, zet de versterker op DVD.
13. Leg de versterker afstandbediening weg; deze zou je gedurende het testen niet aan moeten raken.
14. Start de media center op. Activeer CEC HDMI in Kodi/XBMC.
15. Start de media center opnieuw op (voor de zekerheid). De CEC HDMI plugin zou nu een invoer apparaat moeten detecteren. Een popup melding verschijnt tijdens het opstarten.
16. Probeer met je TV afstandbediening het hoofdmenu te navigeren (cursor links / rechts).
17. Speel een videobestand af.
18. Test de "play", "stop", etc. knoppen op je TV afstandbediening.

Dat is alles. Mocht iets nu niet werken, dan zou ik als eerste in Kodi / XBMC de CEC HDMI instellingen inspecteren. Je kunt hier weinig veranderen, maar ten minste kun je hier zien hoe je TV (afstandbediening) als invoer apparaat is gedetecteerd.

Je kunt nu gaan rommelen met HDMI control instellingen in je TV en in XBMC / Kodi, maar wees voorzichtig; het is erg eenvoudig om ergens iets zodanig te veranderen dat je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik heb geleerd dat als de stroom uitvalt en 1) je versterker staat niet op DVD als de media center opstart en 2) je TV staat niet op HDMI 2, dan verschijnt de Kodi / XBMC "CEC HDMI" popup niet en werkt je TV afstandbediening niet 100% voor je media center. Door wat te wisselen tussen TV kanalen en HDMI2 kun je dan uiteindelijk een en ander wel weer aan de praat krijgen, maar het is niet ideaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 81102 op 03-03-2015 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Held! :)
Het heeft even geduurd maar het lijkt nu te werken. Als de TV aan gaat dan gaat de versterker mee. De AB van de TV regelt de versterker. De pijltjes toetsen doen het in Kodi. De versterker gaat uit als de TV uit gaat.

Heb nu wel de HDMI1 gebruikt anders ging het mis. Moest een HDMI-kabel wisselen maar goed: geen punt. Ik kijk geen TV via de TV.

Nog niet getest maar hopelijk gaan beide uit als Kodi uit gaat. Heb ik de AB van de versterker niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-04-2019
Dit is wat het voor mij gefixt heeft:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=177937

Kort antwoord wat uit de post naar voren komt (voor als de link dood mocht gaan):
In XBMC → Settings → System → Input Devices → Peripherals → CEC Adapter:
set "Physical address" to 1000 instead of 0
This value corresponds with AVR connected to HDMI port 1 on the TV, so:
XBMC device → AVR (non-CEC)→ TV(HDMI1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Schijnbaar heb ik op een knopje gedrukt (Mute, op tv remote) en alles is weer door de war. Jammer dat men die niet fatsoenlijk op orde kan krijgen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik bump deze toch nog eens even omhoog. Het zelfde probleem is er nog maar er is ook een nieuwe bijgekomen.

Als de versterker op het Kodi/Pulse8 kanaal staat en de Tv gaat aan, dan gaat de versterker uit. Dit gebeurt niet als de versterker op een ander kanaal staat.
Ik gok dus dat doordat de TV aan gaat, Kodi/Pulse8 een signaal stuurt (en niet de TV zelf). Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Pagina: 1