Budget gaming PC voor oudere games

Pagina: 1
Acties:

• rene_admiraal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-03-2021
Hallo Tweakers,

Mijn oude trouwe kastje uit 2006 heeft (na tussendoor een paar upgrade) toch echt de geest gegeven. Nu ben ik op zoek naar een leuke setup om mijn oude games op te gaan spelen. Het liefst wel op 'hoge' settings. Het gaat voornamelijk om World of Warcraft Vanilla (private servers), dus niet de huidige expansion(s). Daarnaast wordt de pc vooral gebruikt voor het dagelijkse browsen, tekstverwerken en voor het grootste deel: muziek afspelen (let op: muziek via optical/hdmi out is een vereiste).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven beschreven ben ik geen 'power-user' of iets dergelijks. Ik wil graag een degelijk betaalbaar systeem bouwen die als zwaarste eis World of Warcraft (Vanilla) kan draaien op hoge settings. Dus geen fps-drop wanneer er 40-man raids gedaan worden. Verder denk ik met een budget/basis-systeem prima uit de voeten te komen. Windows 7/8.1 64-bit draaien is een uitgangspunt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer het bij de maximum van 400-450

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoogstwaarschijnlijk gaat er een draadloos toetsenbord en muis op:
Logitech K800 + Logitech M510
Daarnaast een 'nieuw' betaalbaar beeldscherm van rond de 100-120 euro.
Deze producten neem ik niet mee in de berekening van max. € 400-450 euro voor het systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neem geen oude onderdelen/randapparatuur mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel systeem, maar in dit segment schijnt er meer bang-for-buck bij AMD te zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Specifieke eisen zijn audio via hdmi-out, video via dvi-out. Het liefst een SSD.

Ga je overklokken?
Voor zover niet nodig; nee!

Ik zat ongeveer hier aan te denken:
AMD A8-6600K Boxed
Is deze geïntegreerde GPU voldoende voor mijn spelletje?

MSI A78M-E45
Uit het BBG januari '15 basissysteem

Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Misschien iets te veel RAM? Iets minder snel dan hetgeen dat in het basissysteem wordt aanbevolen voor de processor.

Crucial MX100 256GB
Mijn eerste pc waarin een SSD zal zitten. Qua opslag moet dit voldoende zijn.

BitFenix Neos Zwart/Zwart
Van wat ik er over kan vinden een prima kast. Stoffilters zijn voor mij interessant.

be quiet! System Power 7 350W
Misschien is 350W iets te veel voor dit systeem? Ik neig eerder naar een Seasonic voeding, het liefst met een gold-certificering, maar vraag me af of dit meerwaarde heeft?
Ik heb deze voeding gekozen met het oog om eventueel een gfx-kaart in het systeem te kunnen plaatsen (zie hieronder)

Kan dit systeem ook WoW: Warlords of Draenor aan op medium/high settings? Of gaat de A8-6600K dat niet trekken? Met het oog op dit spel ging mijn keuze ook uit naar 8gb RAM i.p.v. 4gb.
Ik zou eventueel een extra videokaart erbij willen prikken:
Gigabyte GV-R726XWF2-2GD (Rev. 2.0)

Mochten er vragen zijn of meer toelichting nodig zijn om een aanbeveling te doen, dan hoor ik het graag.
Ik heb geen idee of ik met bovengenoemde systeem een goede weg in sla. Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik geen ervaring heb met AMD en persoonlijk een voorkeur heb voor een Intel systeem.

Alvast bedankt voor de feedback!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Basis:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 68,95€ 68,95
1MSI A78M-E45€ 48,95€ 48,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,93€ 31,93
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
1Crucial BX100 250GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,68

of

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,-€ 67,-
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,73

Aan te raden:
Overklok beide systemen! Zit geen aparte koeler bij, die kosten 20-30 extra. Maar met de boxed kan je al iets op weg.

Intel: Dual-core, met de standaard koeler tot 4-4,5 GHz te overklokken. Deze is wanneer er 1-2 cores gebruikt worden beter dan AMD (sneller per core)

AMD: quad-core, langzamer per core, maar wanneer er 4 cores gebruikt kunnen worden in het voordeel. Overklokken met standaard koeler, geen id.

Dus soms is de ene een betere optie soms de ander.
Als je de intel neemt kan je in de toekomst nog wel van CPU upgraden, naar een krachtige i5. Die je dan 2e hands wel voor €100 ongeveer kan krijgen (leuke upgrade)

AMD: CPU upgrades heb je vaak een duurder moederbord nodig, omdat die goedkopere borden vaak niet genoeg vermogen aan de krachtigere CPU's kunnen leveren.

Dus: Beide hebben hun voor en nadelen. Afweging is aan jou, google ernaar.

Videokaart:
Neem deze 2e hands.
V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Goede aanbieden, nagenoeg in nieuwstaat. Met garantie tot 2016.

我的名字是Mirno

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Hij speelt geen nieuwe games dus een 280x zal wel een beetje overkill zijn.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik sluit me hier helaas niet helemaal bij aan. Voor world of warcraft wil je toch liever een i5 of i7 processor; deze game is zeer CPU dependent en heeft vooral baat bij een stevige processor. De Pentium zal voldoen, maar de AMD X4 is gewoon te zwak. Ik heb zelf een veel snellere Phenom II X6 en ook daar draait WoW nog niet ideaal op, terwijl een game als Tomb Raider: 2013 zonder problemen op ultra draait. Kortom je moet goed kijken welke processor je koopt.

Aan de andere kant gebeurt er grafisch niet heel veel spannends en kan je prima af met een R9 270, een 280X is dus niet nodig.

youtube.com/@hisrep

• rene_admiraal
Hey allen,

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in m'n opening.
Eigenlijk zou ik twee kanten op willen gaan;
- een systeem waarop WoW: Warlords of Draenor kan draaien op medium/high settings
- een systeem waarop WoW Vanilla/Classic kan draaien op hoogste settings

Ik weet dat hier een wereld van verschil in zit qua systeem eisen, maar hoop eigenlijk op één set-up te komen waarin een grafische kaart het bruggetje zou kunnen slaan tussen Vanilla/Classic en WoD.
Nu blijkt DeNachtwacht aan te geven dat het meer processor afhankelijk zal zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel (i5) systeem, maar ben bang dat dit al gauw over het budget gaat.
Misschien iets meer neerleggen om een leuk systeem in elkaar te zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door rene_admiraal op 13-02-2015 16:06 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Nouja, die 260X kost zo'n €130. En de 280X kost €140. Dat kleine bedrag extra, levert wel echt een hele hoop meer prestaties op. Daarnaast zal de de 260X of 270X ook wat worden opgehouden door de processor. Goed dat je dat even melden deNachtwacht. Ik had nog niet naar de games zelf gekeken, zal ik dadelijk even doen.
Maar de CPU's hebben dus beide hun voor en nadelen. Ik weet niet in welke klasse die Athlon zit, ben niet zo erg meegaand met AMD eerlijk gezegd.
De Phenom II x4 is overigens sneller dan de Phenom II x6 in games, als ik dat zo bekijk in Benchmarks. Dus als de Athlon II x4 gelijk waardig is aan een Phenom II x4, zal het alles meevallen dat een Phenom II x6 veel sneller is. Echter weet ik dit niet geheel zeker, ik dacht aldus die die Athlon iets beter was dan de Phenom II x4.

Nogmaals: Beide set-ups hebben hun voor en nadelen. De beste CPU is een i5 processor. Maar daar is echter niet genoeg budet voor.
Daarom denk ik dat momenteel de beste optie de pentium (intel) set-up is. En daarbij de mogelijkheid om in de toekomst over te stappen naar een i5, voor een goede 2e hands deal

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

rene_admiraal schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:05:
Hey allen,

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in m'n opening.
Eigenlijk zou ik twee kanten op willen gaan;
- een systeem waarop WoW: Warlords of Draenor kan draaien op medium/high settings
- een systeem waarop WoW Vanilla/Classic kan draaien op hoogste settings

Ik weet dat hier een wereld van verschil in zit qua systeem eisen, maar hoop eigenlijk op één set-up te komen waarin een grafische kaart het bruggetje zou kunnen slaan tussen Vanilla/Classic en WoD.
Nu blijkt DeNachtwacht aan te geven dat het meer processor afhankelijk zal zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel (i5) systeem, maar ben bang dat dit al gauw over het budget gaat.
Misschien iets meer neerleggen om een leuk systeem in elkaar te zetten?
i5 systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,88€ 179,88
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,61

Geen videokaart erbij, budget red dat helaas niet :(

Ook al noemt iedereen de 280X overkill, ik zeg neem die wel ipv een 260X/270X is echt een stuk krachtiger. En bij die 2e hands link die ik gaf, is die nagenoeg even duur! Zo ben je ook in de toekomst een stuk beter uit.

Daarnaast zal die 280X ook meer grafische mogelijkheden bieden ook als de processor wat minder is. Met die kaart icm een van die mindere CPU's, kan je die games evengoed nog prima draaien.

Mijn mening, ga voor de intel set-up en neem gelijk of later pas een 2e hands i5 processor.
En dus die videokaart 2e hands! Dan heb je het meeste waar voor je geld.

我的名字是Mirno

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 23:12
Is een V&A 7950 geen optie? Rond 100 euro kan je tijdje mee voorruit, later over twee jaar stop je de 300 serie van AMD erin, die nog uit moet komen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik stem met je in Tweaker010. Betere optie, gezien budget en goed ruim voldoende prestaties.

我的名字是Mirno

• rene_admiraal
Bedankt voor jullie input!

@mirno;
Om met jouw opgegeven lijstje Vanilla WoW te spelen kom ik dan met de i5 geintegreerde gpu weg?
De systeemeisen van vanilla WoW zijn natuurlijk erg laag, maar een gfx-kaart in het systeem prikken wanneer dit niet nodig is, is zonde. Ik ben alleen totaal niet bekend met prestaties van deze gpu, bij oude games.

Zoals ik het kan zien is jouw i5 systeem prima klaar voor het bijzetten van een grafische kaart (in de toekomst). Ook qua voeding is er nog prima wattage over voor het bijzetten van een gfx-kaart.

Misschien toch maar wat extra uittrekken voor het neerzetten van een nieuwe computer. ;)
Meer neerleggen om er een paar jaar langer mee te doen is een prima investering.

[ Voor 6% gewijzigd door rene_admiraal op 13-02-2015 17:08 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

rene_admiraal schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:05:

@mirno;
Om met jouw opgegeven lijstje Vanilla WoW te spelen kom ik dan met de i5 geintegreerde gpu weg?
De systeemeisen van vanilla WoW zijn natuurlijk erg laag, maar een gfx-kaart in het systeem prikken wanneer dit niet nodig is, is zonde. Ik ben alleen totaal niet bekend met prestaties van deze gpu, bij oude games.

Zoals ik het kan zien is jouw i5 systeem prima klaar voor het bijzetten van een grafische kaart (in de toekomst). Ook qua voeding is er nog prima wattage over voor het bijzetten van een gfx-kaart.

Misschien toch maar wat extra uittrekken voor het neerzetten van een nieuwe computer. ;)
Meer neerleggen om er een paar jaar langer mee te doen is een prima investering.
http://www.pcgameshardwar...rks-Tuning-Tipps-1142547/

Uit deze test blijkt dat je voor Worlds of Draenar toch wel een 270X of 750Ti wil hebben. Een quadcore cpu is verder echt bijna noodzaak.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Als een i7 zo lekker is voor WoW en je voegt ong 50 euro aan je budget toe dan zou dit ook kunnen :

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,-€ 56,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,50€ 61,50
1be quiet! Pure Power L8 400W€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,40

Voeding is voldoende om kaarten als een 7950 te draaien, 7970 zou zelfs nog kunnen.

Met een 2e hands i7 voor een schappelijk prijsje :

V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 processor

En een HD 7850 van V&A : V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5

Dan kom je volgens mij al een heel end.

Je kunt natuurlijk ook gaan voor een goedkopere i5 om het budget wat te drukken.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

rene_admiraal schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:05:

@mirno;

i5 IGP is niet geweldig.

Ik ken Vanilla WoW niet eerlijk gezegd, is dat een World of Warcraft variant?
Je zou beter gamen met een goede videokaart en een mindere CPU, dan met een goede CPU en een mindere videokaart (IGP)
Maar idd met die i5 heb je wel weer betere upgrade mogelijkheden, en kunnen de videokaarten optimaal presteren.

EDIT:

i7 lijkt me overbodig, i5=i7 gelijkwaardig in games.
Gezien de scherpe prijs is die het overwegen waard.

7850 zou ik niet doen. Dan was de 7950 die Tweaker010 linkte een stuk scherper geprijsd!

[ Voor 8% gewijzigd door mirno op 13-02-2015 17:14 ]

我的名字是Mirno

• rene_admiraal
@mirno

Vanilla WoW is World of Warcraft, zonder alle expansions, dus als hoe het spel was 10 jaar terug.
Wordt nog op private servers gespeeld en de system requirements zijn natuurlijk niet te vergelijken met de standaard van vandaag:

PC System Requirements
OS: Windows XP / Windows Vista (with latest Service Packs)
Processor
Minimum: Intel Pentium 4 1.3 GHz or AMD Athlon XP 1500+
Recommended: Dual-core processor, such as the Intel Pentium D or AMD Athlon 64 X2

Memory
Minimum: 512 MB RAM (1GB for Vista users)
Recommended: 1 GB RAM (2 GB for Vista users)

Video
Minimum: 3D graphics processor with Hardware Transform and Lighting with 32 MB VRAM Such as an ATI Radeon 7200 or NVIDIA GeForce 2 class card or better
Recommended: 3D graphics processor with Vertex and Pixel Shader capability with 128 MB VRAM Such as an ATI Radeon X1600 or NVIDIA GeForce 7600 GT class card or better

Sound: DirectX-compatible sound card or motherboard sound capability.

Ik mag er wel vanuit gaan dat een i5 IGP hiermee geen enkel probleem moet hebben?
Ik zit te denken om jouw opgegeven i5 systeem even uit te pluizen en die in elkaar te zetten.

Vrouwlief wilt best nog wel het huidige WoW (Warlords of Draenor) spelen. Volgens mij wanneer ik een degelijke grafische kaart er als extra inzet, moet het prima lukken.

@Baloes
Om een i7 systeem te bouwen lijkt me toch net te ver gaan qua budget.

• Baloes
Voor deze prijs is de i7 idd wel te overwegen. Goedkoper dan de i5 4460 en ook nog sneller.
Dus why not :)
En in sommige spellen (true, nog niet veel maar..) wordt er toch wel geprofiteerd van de meerdere threads

http://www.purepc.pl/proc...row_intel_i_amd?page=0,17

Maar all in all is deze processor prima voor dat prijsje.

Het i7 systeem komt zonder de videokaart op 445 euro (incl verzend)

Het i5 4460 systeem kost incl verzend 500 euro....

Dus de i7 met de 7850 zou op ong. 520 komen. 2 10tjes boven dat i5 systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door Baloes op 13-02-2015 17:31 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een paar aanvullingen:
natuurlijk is een 280X prima als je die voor €140 op de kop tikt, maar nodig is het niet. Een vergelijking tussen een 260X nieuw €130 en 280X 2e hands voor €140 is natuurlijk wel scheef. Zo ligt het niet, een nieuwe 280X zit nieuw nog steeds dik boven de €200. Neemt niet weg dat die 2e hands dan wel een goede keus is.

Verder; een dure i7 is natuurlijk ook weer overkill. Het belangrijkste is dat als je echt een systeem voor WoW wil samenstellen dat je je dan moet focussen op een zo goed mogelijke CPU binnen je budget. Hiervoor heb je voldoende aan 4 goed werkende cores (voldoende L1/L2 cache, meer dan 4Ghz etc). Dan zit je tegenwoordig toch snel aan intel socket 1150 processoren. Daarnaast is voor een GPU een R9 270 (of 7950) al ruim voldoende dus meer is niet nodig.

Binnen je budget moet dit prima mogelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-02-2015 18:02 ]

youtube.com/@hisrep

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hier een voorstel op basis van de recommended specs van Warlords of Dreanor. Alle componenten voldoen in ieder geval aan de minimum eisen daarvan. Gezien de andere werkzaamheden die ook op het systeem uitgevoerd worden is een SSD geen overbodige luxe en 4GB extra zou ook wel een logische aanpassing zijn, maar puur even als basis:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Boxed€ 70,95€ 70,95
1Asus M5A78L-M/USB3€ 55,50€ 55,50
1XFX Radeon R7 260X 2GB€ 116,39€ 116,39
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,64

Controleer wel even of het moederbord inderdaad aan je wensen op muziek gebied voldoet. Het is niet echt de nieuwste meer maar wel een voordelige keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Tribits op 13-02-2015 18:09 . Reden: kastje erbij, wel zo netjes ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sowieso 4GB ram erbij, daar wordt je met zo'n game wel heel blij van. Verder zou ik zelf idd de 1GB Seagate HDD omwisselen voor een 256GB SSD, maar dat is idd natuurlijk vooral fijn voor laadtijden&desktopwerk, maar niet noodzakelijk.

Verder mooie build als je het puur voor WoW wil hebben (misschien iets stevigere voeding).

youtube.com/@hisrep

• Baloes
Daarom zei ik al om het budget te drukken scoor dan een 2e hands i5 (a 100 euro) met een 7850 :

http://www.pcgameshardwar...rks-Tuning-Tipps-1142547/

Dan zou je op ong. 450 uitkomen.

De i7 hield ik erin omdat TS een systeempje van 500 euro met de i5 4460 overwoog..

Of een i5 met mobo van deze meneer :

V&A aangeboden: Intel Core i5 3470 Boxed

Kijken of je ze voor een leuk prijsje kunt scoren.

[ Voor 28% gewijzigd door Baloes op 13-02-2015 18:41 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Even met wat aanpassingen om het systeem wat minder op de recommended specs van Warlords of Dreanor toe te spitsen en wat meer geschikt te maken voor algemene doeleinden. Tevens een iets snellere videokaart, zit net iets verder boven de recommended specs. Wel 50 euro over budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4300 Boxed€ 70,95€ 70,95
1Asus M5A78L-M/USB3€ 55,50€ 55,50
1Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail)€ 155,-€ 155,-
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,50€ 61,50
1Antec VP350P€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,35

Een tweedehands videokaart kan er sowieso voor zorgen dat het budget wel gehaald wordt. Een tweedehands Intel processor is ook een goede optie maar je moet dan wel redelijk thuis zijn in de verschillende Intel processoren, sockets en wat nog een redelijke prijs is om er voor te betalen. Een 2600k en een Q6600 zijn beide quad cores, maar waar de ene nog minimaal 150 euro waard is, is voor de andere een paar tientjes wel het maximale. Geen probleem voor een ervaren Tweaker met de juiste kennis maar waarschijnlijk volledige abracadabra voor de gemiddelde gebruiker.

• rene_admiraal
Thanks voor alle reacties. Ik ga dr van het weekend eens goed naar kijken.

Nog een laatste vraag die ongeantwoord blijft. Kan ik met de igp van een i5 processor, zoals voorgesteld door mirno, goed het oude (vanilla) wow spelen, dus niet warlords of draenor? De systeemeisen hiervan liggen veel lager (zoals ik gepost heb) alleen mist het een grafische kaart. Kan de igp van de i5 dat opvangen?

Ik zou eventueel dat systeem neer kunnen zetten en later een grafische kaart bijzetten voor WoD.

Het liefst koop ik namelijk nieuw en niet refurbished of tweede hands.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

De requirements van de originele World of Warcraft zijn zo ontzettend laag dat de HD4600 GPU van een i5 daar prima aan zal voldoen. Ik weet alleen niet of de requirements door de jaren heen niet hoger zijn geworden, ik neem niet aan dat je nu nog de binaries uit 2004 gebruikt. Tenzij de requirements dus oor de jaren heen hoger zijn geworden gaat het wel werken. Hoe snel het is en op welke resolutie is weer een andere vraag.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Zelf ben ik niet echt fan van die IGP's. Ik weet niet of je het op max. kan doen. Een aparte GPU zal je zoiezo betere prestaties geven in games.

我的名字是Mirno

• Dunky555
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Probeer het gewoon zou ik zeggen, een gpu is zo bijgeprikt toch?

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je zou die gok kunnen wagen. Ik heb zelf lange tijd WoW prima gedraaid (medium settings) op mijn macbook air met IGP Geforce 320M (afkomstig uit 2010). Ik vermoed dus dat het prima zal draaien aangezien een HD4600 van een huidige i5 alweer 3 jaar moderner is. Nogmaals, WoW stelt grafisch erg weinig voor. Of eigenlijk: ze weten met een heel oude engine toch nog iets fatsoenlijks op het scherm te krijgen, oa door de cartoony stijl. Maar de onderliggende engine blijft gewoon sterk verouderd (het is nog steeds een -doorontwikkelde- warcraft 3 engine uit 2001) en is zelfs voor IGP's van vandaag de dag fluitend te halen. Voor de wat fancy'ere dingen als DX10 water effecten, die trouwens minimaal zijn, en wat andere leuke foefjes met lightning effecten & shaders kan het nog nuttig zijn een R9 270, GTX750 oid aan te schaffen. Maar als we eerlijk zijn is het verschil tussen die effecten aan of uit al sowieso nauwelijks zichtbaar; het was meer marketing dan écht essentiële verbetering.

Lang verhaal kort ;) gewoon even proberen en mocht het niet bevallen kan er altijd nog een kaart bij.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-02-2015 20:53 ]

youtube.com/@hisrep

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

DeNachtwacht schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 20:49:
Je zou die gok kunnen wagen. Ik heb zelf lange tijd WoW prima gedraaid (medium settings) op mijn macbook air met IGP Geforce 320M (afkomstig uit 2010). Ik vermoed dus dat het prima zal draaien aangezien een HD4600 van een huidige i5 alweer 3 jaar moderner is. Nogmaals, WoW stelt grafisch erg weinig voor. Of eigenlijk: ze weten met een heel oude engine toch nog iets fatsoenlijks op het scherm te krijgen, oa door de cartoony stijl. Maar de onderliggende engine blijft gewoon sterk verouderd (het is nog steeds een -doorontwikkelde- warcraft 3 engine uit 2001) en is zelfs voor IGP's van vandaag de dag fluitend te halen. Voor de wat fancy'ere dingen als DX10 water effecten, die trouwens minimaal zijn, en wat andere leuke foefjes met lightning effecten & shaders kan het nog nuttig zijn een R9 270, GTX750 oid aan te schaffen. Maar als we eerlijk zijn is het verschil tussen die effecten aan of uit al sowieso nauwelijks zichtbaar; het was meer marketing dan écht essentiële verbetering.

Lang verhaal kort ;) gewoon even proberen en mocht het niet bevallen kan er altijd nog een kaart bij.
Met een i5 heb je iig een goede basis. Dan kan ie toekomstig ook weer beter mee, met een simpele en goedkope upgrade ja.

Een Geforce 320M is van Nvidia, is geen IGP. IGP zit in de processor zelf, dus bij Intel is dat een Intel IGP (HD 4600).

我的名字是Mirno

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mirno schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 21:45:
Een Geforce 320M is van Nvidia, is geen IGP. IGP zit in de processor zelf, dus bij Intel is dat een Intel IGP (HD 4600).
Nee hoor. Tegenwoordig wordt een GPU inderdaad (bijna) altijd in de processor meegeleverd, en noemen we dat ook een IGP, maar voorheen was de IGP altijd de GPU die zat ingebakken op de moederbord-chipset, zo ook bij de Intel 3000 serie en de GeForce 320M. Nvidia leverde in die tijd namelijk ook chipsets voor moederborden (dus niet alleen de IGP maar complete controller). In die tijd werd dat ook altijd al een IGP genoemd.

Volgens mij is het zelfs zo dat een gpu in de processor niet eens een igp wordt genoemd, maar de cpu+gpu samen APU worden genoemd. Maar goed dat is een beetje mierenn*k discussie natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-02-2015 21:53 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1