Mini pc’s voor klein zakelijk netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Fellie0
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik wil voor een kleine praktijk een simpel netwerkje maken met 3 pc’s en wat randapparatuur (printer, scanner, wellicht een NAS). Voor de pc’s zit ik te denken aan mini pc’s, omdat die volgens mij over het algemeen stiller en zuiniger zijn en uiteraard minder ruimte in nemen. Echter weet niet zo heel goed wat ik hier het beste voor kan nemen en wat voor onderdelen hierin belangrijk zijn (SSD of juist niet). Volgens mij is het wel het handigste om een ‘out of box’ systeem te nemen.

De bedoeling is dat er vooral online mee gewerkt wordt in een cloud. Verder wat office programma’s, maar niets enorm zware programma’s o.i.d.
Ik heb niet speciaal een voorkeur voor een merk

Kosten hiervoor mogen ongeveer € 250,- a € 350,- per stuk zijn (er moet ook nog een monitor e.d. bij en anders wordt het te duur)

Ik heb zelf uiteraard eerst wat rondgekeken en kwam op een aantal opties, namelijk:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VivoPC VM42B-S039V€ 269,-€ 269,-
1Medion Akoya S1500 D€ 269,-€ 269,-
1MSI Wind Box DC111-027XEU€ 254,50€ 254,50
1Zotac ZBOX PI320 pico€ 214,50€ 214,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,-

maar wellicht hebben jullie andere suggesties, deze zijn altijd welkom.
Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ben een redelijke nitwit hierin :F

Dank alvast!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15

KrazyJay

Waarom geen Intel NUC, als ik vragen mag?

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Fellie0
heb die eigenlijk niet meegenomen in m'n overwegingen omdat die, zover ik kon zien, niet met een harde schijf en besturingssysteem kwamen.
maar wellicht wel een optie om ernaast te overwegen?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Ik ben hiervoor laatst een beetje op zoek geweest, en zelf vond ik dit erg leuke systeempjes:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955€ 137,95€ 137,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 164,50€ 164,50
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 61,88€ 61,88
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,83

Je hebt zo een goede 256GB SSD, 8GB RAM. CPU is niet denderend maar voor office taken zal je nagenoeg geen verschil merken tussen een celeron en een duurdere mobiele i5 processor.

Gigabyte Brix is iets als de Intel NUC, maar de Gigabyte opstellingen komen mij vaak het beste uit.
Hij is van compact formaat. Daarnaast heb ik er een goede monitor van Ilyama bij gedaan, goed uitziende IPS monitor, kost wel €160, kan goedkoper mits er geen behoefte aan IPS is.

Voordeel: De Brix kan je op de achterzijde van de monitor monteren! Zo is die niet in het zicht!

Dit is een goede TN monitor, die een stuk voordeliger is, zelf vond ik dit beeld ook nog steeds erg mooi: pricewatch: BenQ GL2450 Zwart
Ook met een bracket waarbij de BRIX achterop gemonteerd kan worden ;)

EDIT:

Dit is denk in jou geval de beste optie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955€ 137,95€ 137,95
1BenQ GL2450 Zwart€ 109,-€ 109,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 61,88€ 61,88
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,33

Deze zijn al inclusief monitor hè!
Je kan ook nog garantie er af halen omdat ze voor bedrijf zijn ;)

Moet er nog muis & toetsenbord bij?

[ Voor 25% gewijzigd door mirno op 13-02-2015 15:28 ]

我的名字是Mirno

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
let wel dat er in deze nuc achtige varianten nog wel een OS bij moet. de systemen in OP hebben deze incl.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je kant-en-klare systemen wil (en ze dus ook zo wil inkopen) kan je er van uit gaan dat ze vrij veel gebakken lucht in hun prijs hebben zitten. Wat kantoor PC's betreft is een 128GB SSD ruimschoots voldoende, maar dat is dan wel weer sterk afhankelijk van je storage op je server. Je hebt toch een server neem ik aan? Of hoeven mensen niks te delen, geen accounts te hebben dat ze overal kunnen inloggen, en centraal beheer van instellingen en software.

Stel dat je geen server hebt, dan heb je meer lokale storage nodig, en dan dus ook grotere SSD's.

Wat de kant-en-klaarheid betreft heb je bij OEM installaties op PC's bijna altijd wel bloatware inbegrepen, iets wat je niet echt wil neem ik aan. Eigenlijk kan je er bij voorbaat al van uit gaan dat je met kantoor PC's je standaard image of unattended install mag gaan draaien. Heb je die niet, dan is er nog niks aan de hand, je kan je OS ook vanaf een USB stick installeren.

Verder wil je waarschijnlijk de Pro editie van je software en niet een of andere Home versie, of heb je daar nog niet naar gekeken? Pro heb je nodig op het moment dat je AD enz. gebruikt, de lagere versies hebben dat niet.

Wat hardware setup betreft: dat kan je uitbesteden. Als je het niet zelf kan/wil kan je dat laten doen, kies een partij die alles kan leveren en laar het vooraf in elkaar zetten. Ik dacht dat alternate zoiets deed, assemblage voor een paar tientjes.

Het is trouwens ook wel de moeite waard om monitoren met VESA mounting holes te kiezen zodat je je NGFF PC's op de achterkant kan schroeven, dan zitten ze niet in de weg. Bij tenminste de Intel NUC krijg je daar standaard mounting hardware bij. Let wel op: veel SFF/NGFF hardware wordt met afwijkende aansluitingen geleverd zoals mini-HDMI, waarbij je dus een verloopstukje of een mini-HDMI naar HDMI kabel nodig hebt als je een HDMI poort op je monitor hebt, of een mini-HDMI naar DVI kabel enz. Als je er een koopt met DisplayPort (mini op de computer), dan moet je dus een kabel van (m)DP naar de juiste aansluiting voor je monitor regelen.

De meeste monitoren worden met 1 of 2 kabels geleverd, maar altijd 1 op 1 kabels die vaak alleen VGA, DVI of HDMI doen. Geen mini-varianten. Stel dat je hem achterop je monitoren wil schroeven, houd er dan rekening mee dat je het beste korte en flexibele kabels kan kopen om dat die het prettigst weg te werken zijn.

Over wat voor praktijk hebben we het trouwens? Gaat het hier om iets als een geneeskundige praktijk? Want daar heb je vaak weer koppelingen met randapparatuur en soms een kassa nodig om alles een beetje lekker te laten werken. Vaak hebben die apparaten nog seriële en parallelle poorten die niet lekker werken met converters en eigenlijk altijd nog 'echte' poorten nodig hebben. Afhankelijk van de software is je printerkeuze dan ook belangrijk. Als je iets als Intramed gebruikt moet alles gewoon RDP compatible zijn en dan is alles wel best, maar met software als die van Animana moet alles via Java en directe PDF commando's te besturen zijn, anders werkt het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 13-02-2015 16:19 ]

• Fellie0
@mirno ook een leuke optie, zeker omdat je hem mooi kan wegwerken. Maar dan komt er inderdaad nog wel een OP bij

@TweakersXs dank je, dat is inderdaad wel een puntje dat mij ook al opviel.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De MSI zou ik links laten liggen; http://nl.hardware.info/r...w-msi-laat-van-zich-horen ik denk niet dat het type boven in de lijst anders is met zijn geluids-productie. Vrijwel ieder "wind" model laat van zich horen, "wind" kracht 9 in de meeste gevallen ;)

Testing, one, two ...

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

OS kan je geloof ik voor 3 PC's gebruiken. Dus je hebt daar maar 1 variant van nodig. twv €80. Check dit zelf wel even na, dit weet ik niet zeker. Ook hebben ze geen DVD-drives. Dus moet je windows op een USB stick overzetten. En via dia USB installeren en de code vervolgens van de CD af invoeren.
Check even na hoe vaak je zo'n code kan gebruiken. En hoeveel losse codes zelf kosten, elke x een nieuwe DVD is ook niet handig.

我的名字是Mirno

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mirno schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 17:07:
OS kan je geloof ik voor 3 PC's gebruiken. Dus je hebt daar maar 1 variant van nodig. twv €80. Check dit zelf wel even na, dit weet ik niet zeker. Ook hebben ze geen DVD-drives. Dus moet je windows op een USB stick overzetten. En via dia USB installeren en de code vervolgens van de CD af invoeren.
Check even na hoe vaak je zo'n code kan gebruiken. En hoeveel losse codes zelf kosten, elke x een nieuwe DVD is ook niet handig.
Dat kom je volgens mij vrijwel niet meer of helemaal niet meer tegen?

Aangezien de meeste Windows 7 en 8 versies aanspraak kunnen gaan maken op een gratis upgrade naar Windows 10 kan men kijken naar het meest voordelige aanbod voor het OS?

Testing, one, two ...

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Blijft toch lastig, zoals je zelf misschien ook al gezien hebt worden er uit het lijstje in de topic start twee systemen met een HDD geleverd, één met een SSHD en één met een 32GB SSD. Die laatste zal waarschijnlijk wel redelijk vlot werken maar biedt je erg weinig mogelijkheden om zelf nog iets te installeren. Vermoedelijk een WIMBoot systeem, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ze hebben zo hun eigen voor en nadelen. Hoewel ook niet ideaal is de pricewatch: Medion Akoya S1500 D met zijn SSHD is dan nog de meest interessante optie maar heeft wel een erg licht processortje. Iets betaalbaars met SSD is waarschijnlijk alleen te behalen als je zelf de HDD vervangt of helemaal zelf bouwt, maar ik begrijp dat dit niet de bedoeling is. Aan de andere kant vraag ik me af hoe groot het nadeel van een HDD is voor wat licht kantoorwerk. Natuurlijk is een SSD een stuk vlotter maar een HDD systeem werkt op zich ook wel.

Kant en klare minicomputers met SSD zijn er overigens ook wel maar dan kom je in een heel andere prijsklasse, bijvoorbeeld de pricewatch: Asus VivoPC VM60-G163R of de pricewatch: Medion Akoya S2000 D.

[ Voor 14% gewijzigd door Tribits op 13-02-2015 19:59 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Pagina: 1