Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Beste Tweakers,

eind dit jaar krijgen wij de sleutel van ons nieuwbouw woning.
Uiteraard is alles naar wens aan te passen mits je de centen er voor (over) heb.
Nu zit ik met het volgende:

Laten we er van uit gaan dat ik eerst kabelinternet neem (Ziggo) en nog geen glasvezel (misschien later).
Na veel zoeken lees je vaak dat alleen een router in de meterkast beneden niet voldoende is voor een snelle verbinding in het hele huis.

Plan 1:
in de woonkamer, 2 slaapkamers en zolder een inbouw 2xUTP doos in de muur bouwen met ernaast een coax inbouwdoos . Uiteraard moeten hiervoor loze leidingen worden aangelegd a 120€ p.s. Ook moet er dan materiaal zoals een patch panel, switch e.d. worden aangeschaft.
Het geld is er wel maar ik vraag me af wat hier de meerwaarde van is als je voornamelijk draadloos internet gebruikt. Sterker nog we hebben geen vaste pc, alleen laptops/tablets.
Zie ik hierbij een heel groot voordeel over het hoofd?
Wat zijn nou de grote voordelen van een dergelijk bedraad netwerk? Je hangt je laptop toch ook niet aan een patchkabel, dag mobiliteit.

Plan 2:
Misschien een router in de meterkast met een accespoint op zolder (of evt. 1e etage). Dan heb ik maar 1 loze leiding nodig voor de router naar acces point. Uiteraard heb ik dan in elke slaapkamer een coax aansluiting voor tv die ik met de overgang naar glasvezel kan vervangen door een utp kabel. Dit is een stuk goedkoper maar wat zijn dan de nadelen? Zijn er mensen die ervaring hebben met een accespoint en internetsnelheden? En zo ja waar zou je de acces point dan plaatsen (rijtjeshuis, begane grond, 1e en zolder)?

Alvast bedankt voor de input!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Als je nu nog loze leidingen kan aanleggen dan zou ik minimaal doen:
  • 1 loze leiding naar de huiskamer; als je kabel nodig hebt dan heb je het in de meest gebruikte ruimte van het huis. Een voorbeeld kan zijn als je met een RPi gaat klooien en er nog geen wifi adapter voor hebt, de buren een draadloze bel aanschaffen die het signaal dusdanig stoort dat een router in de meterkast niet werkt, je straks in 4k video wil gaan streamen en je wifi daar niet toereikend voor is. Je wilt je AV apparatuur aan het netwerk hangen en een wifi adapter is takkeduur van het merk terwijl er ook gewoon een UTP poort op je apparaat zit. En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.
  • 1 loze leiding naar boven; als het signaal niet goed van de BG naar de 1e/2e verdieping komt dan kun je makkelijk een extra accesspoint aansluiten.
Ik denk dat het dan wel mooi is om bijvoorbeeld Ubiquiti te gebruiken; dan heb je mooi een enkel netwerk waar je spul mee roamt. Je kunt met een losse accesspoint per verdieping eens kijken hoe goed het bereik is met je telefoon en een app als Wifi Analyzer. Zet de AP in je meterkast en kijk hoe je signaal op de verdiepingen is. Zet de AP daarna op de 1e verdieping en doe hetzelfde, enzovoort.

Overigens is een patchpanel helemaal niet nodig en switches zijn er al voor lage prijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 13-02-2015 13:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 20:07
Als je later op glasvezel overstapt ga je voor TV IPTV oplossingen krijgen. Die werken niet draadloos, dus je zal dan hoe dan ook UTP kabels nodig hebben. Dus extra loze leidingen laten aanleggen met UTP kabel erin op alle kamers waar je mogelijk een TV neerzet is dus wel aan te raden wil je die optie openhouden zonder later weer kabels moeten te vervangen of met van die UTP over coax oplossingen. Ikzelf heb ook een nieuwbouwwoning aangeschaft en ga op iedere kamer in elk geval loze leidingen voor UTP laten leggen en op enkele plaatsen nog voor een losse coax kabel.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Als ik de mogelijkheid had om in mijn huis (geen nieuwbouw) overal leidingen naar toe te leggen, had ik dat allang gedaan. Wifi is naadje als je door gewapend beton heen moet. Kabel is veel toekomstbestendiger. En achteraf leidingwerk laten leggen is eigenlijk helemaal niet te doen.

-_-

• JT

JT

VETAK y0

M2M schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:15:
Als ik de mogelijkheid had om in mijn huis (geen nieuwbouw) overal leidingen naar toe te leggen, had ik dat allang gedaan. Wifi is naadje als je door gewapend beton heen moet. Kabel is veel toekomstbestendiger. En achteraf leidingwerk laten leggen is eigenlijk helemaal niet te doen.
3 slaapkamers, huiskamer, keuken, zolderverdieping, dat is toch alweer 6x120 = 720 euro ;) Kan me voorstellen dat je dat goed wil overwegen. Neemt niet weg dat ik het denk ik ook wel zou willen.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 13-02-2015 13:20 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• M2M

M2M

medicijnman

JT schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:17:
[...]

3 slaapkamers, huiskamer, keuken, zolderverdieping, dat is toch alweer 6x120 = 720 euro ;) Kan me voorstellen dat je dat goed wil overwegen.
ik had het zonder blikken of blozen neergelegd. Op de prijs van een woning is het peanuts.

In mijn huisje heb ik de boel achter plinten, onder het laminaat, zelf gleuven vrezen (en aansmeren, stuucken, schilderen) en gaten boren hetzelfde bereikt, maar dan voor veel meer euro's (en minder mooie afwerking).

En dan had ik nog het geluk dat ik bij de kruipruimte kon. Mijn broer heeft die mogelijkheid niet, daar liggen de kabels onder dorpels e.d. door....

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 13-02-2015 13:21 ]

-_-

• JT

JT

VETAK y0

M2M schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:20:
[...]

ik had het zonder blikken of blozen neergelegd. Op de prijs van een woning is het peanuts.

In mijn huisje heb ik de boel achter plinten, onder het laminaat, zelf gleuven vrezen (en aansmeren, stuucken, schilderen) en gaten boren hetzelfde bereikt, maar dan voor veel meer euro's (en minder mooie afwerking).
Zie mijn edit :P En ja op de huisprijs is het peanuts, met diezelfde redenatie kun je ook wat bijlenen voor een nieuwe VW Up want 12k op een huis is niet zo heel veel ;) 720 pleuro's is gewoon een hoop geld.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 13-02-2015 13:22 ]

Ecodan warmtepomp

• M2M

M2M

medicijnman

JT schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:21:
[...]

Zie mijn edit :P En ja op de huisprijs is het peanuts, met diezelfde redenatie kun je ook wat bijlenen voor een nieuwe VW Up want 12k op een huis is niet zo heel veel ;) 720 pleuro's is gewoon een hoop geld.
Uiteindelijk moet iedereen de afweging zelf maken. Ik hecht (relatief) veel waarde aan een fatsoenlijke internetverbinding door het hele huis. Dat wil dus zeggen dat ik behoudens de WC, overal een bedrade aansluiting heb liggen.

Als je de euro's niet wil uitgeven, kun je altijd nog naar powerline adapters, wifi repeaters of een wat sterkere richtzender kijken.

Maar het blijft een point of no return. Als je nu niet kiest voor bedraad internet door je huis, ga je dat (in de regel) niet achteraf meer aan kunnen leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 13-02-2015 13:27 ]

-_-

• Reticulum
Veel reacties al,dank daarvoor. 720 euro is inderdaad een hoop geld, en dan komen er nog de switch, patch panel etc. bij. Zoals ik al zei gebruik ik voornamelijk draadloos internet, dus buiten het IPTV (glasvezel) heeft het volgens mij niet heel veel zin om in bv de slaapkamers een vaste UTP aansluiting te hebben.
Ik wil het wel gewoon goed doen en inderdaad niet achteraf spijt krijgen dus daarom dat ik graag ervaringen/meningen van anderen lees.

• JT

JT

VETAK y0

Als je het echt goed wil doen en 100% toekomstproof wil zijn en je hebt het geld zo liggen doe het dan lekker door het huis.

Overigens zei ik net al, je hebt helemaal geen patch panel nodig. Een switch is prima.

Ecodan warmtepomp

• Reticulum
Solid UTP op een switch word afgeraden of zijn er wel alternatieven?

• JT

JT

VETAK y0

Wat bedoel je met solid utp? Als ik er op Google dan lijkt het UTP zonder stekkers maar die moeten er natuurlijk aan. Alleen dat moet sowieso. Als je een patchpanel gebruikt dan moeten er nog steeds kabels met stekker van een switch naar je patch panel.

Ecodan warmtepomp

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 07:18
Hier ook een nieuwbouw huis. In alle vertrekken (behalve de badkamer en de toilet) een loze leiding met twee UTP poorten inmiddels. In de woonkamer twee loze leidingen met vier UTP poorten (dan kan de vriendin de meubel opstelling ooit nog veranderen). Nu in alle vertrekken 1 Gbps (wellicht later nog eens upgraden), ik kan het je aanraden!.

In de meterkast een patchpaneel, en je kan alles naar hartenlust patchen (Internet of TV).

Zelfs in de schuur/veranda twee UTP poorten voor het EK/WK. :)

De kosten waren doos CAT 5E via bekende die ermee werkt € 50,00, een patchpaneel € 30,00.. De inbouw UTP poorten waren € 14,00 pers tuk en het afdekplaatje in de zelfde stijl als de lichtschakelaars € 7,00 per stuk.

[ Voor 26% gewijzigd door Jumpman op 13-02-2015 13:38 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:06
Los van de vraag:

Kun je niet zelf die loze leiding plaatsen?
Of gewoon in overleg met iemand anders, als het 'officieel' moet zijn?
Vind €120,- per leiding nogal vrij veel geld. Weet ook niet zo goed wat er moet gebeuren waardoor deze prijs gerechtvaardigd wordt. Kan iemand dat voor mij verduidelijken?

Wellicht een zwarte optie opperen.
Is misschien niet de juiste manier, maar ik vind dat bedrag echt absurd.

• Jumpman
NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:35:
Los van de vraag:

Kun je niet zelf die loze leiding plaatsen?
Of gewoon in overleg met iemand anders, als het 'officieel' moet zijn?
Vind €120,- per leiding nogal vrij veel geld. Weet ook niet zo goed wat er moet gebeuren waardoor deze prijs gerechtvaardigd wordt. Kan iemand dat voor mij verduidelijken?

Wellicht een zwarte optie opperen.
Is misschien niet de juiste manier, maar ik vind dat bedrag echt absurd.
Wat betreft de extra loze leidingen en verplaatsen stopcontacten etc. moet je gewoon uitrekenen wat het bij de bouw kost en wat het kost als je het zelf doet. Dan leg je gewoon één prijs neer bij de bouwer en dan mag hij het daarvoor doen, en anders doe je het zelf. Uiteindelijk ging bij mij de bouwer akkoord met de prijs.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wij hebben in onze nieuwe woning in de tv-hoek leidingen voor 2xUTP en 1x kabel en 1xschotel. De tv en een squeezebox heb ik daar bedraad aangesloten. Voor smart tv en muziek wilde ik niet afhankelijk zijn van het draadloze signaal.
In een andere hoek nog een loze leiding laten meenemen (zit nu voip aansluiting op). Op de 3 slaapkamers 1 leiding mee laten nemen waar nu 2x UPT in zit. In 1 slaapkamer is het draadloze bereik slecht, daar heb ik een repeatertje met draad aangesloten die het signaal draadloos weer doorstuurt.

Tv's hebben we niet op de slaapkamer. Misschien in de toekomst IPTV vandaar dat we wel op de meeste plaatsen een leiding hebben liggen.

Ik had het echter al op de bouwtekening aangegeven, een meerprijs heb ik er niet voor gehad. Het is tenslotte ook alleen maar een aantal meters buis meer en op de begane grond wat extra freeswerk. Als je het doet zou ik wel voor de zekerheid even vragen welke diameter en type buis ze gaan gebruiken. Als jezelf nog kabels moet trekken wil je liever geen flexibele buis.

• Reticulum
Het grote deel zou toch voor optie 1 kiezen merk ik al.
Het probleem is dat ik vloerverwarming heb door het hele huis dus liever niet zomaar ga boren om een pijpje naar boven te trekken.

JT: met solid UTP bedoel ik niet de geaderde versie maar kabel met solide kernen. De soepele kabel word alleen buiten de muren toegepast en de solide in de muren. Op de solide schijn je lastig een stekkertje te kunnen zetten als je deze naar een switch wil hebben.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die 120 euro is voor het monteren en plaatsen van het pvc pijpje voor sommige stukken misschien duur maar er is gewoon iemand voor aan het werk en drie uurtjes arbeid is zo weg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:06
Frogmen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:43:
Die 120 euro is voor het monteren en plaatsen van het pvc pijpje voor sommige stukken misschien duur maar er is gewoon iemand voor aan het werk en drie uurtjes arbeid is zo weg.
Arbeidsloon dus.
Dat bedoel ik. Het klusje opzicht is namelijk geen rocket science.
Lekker zelf doen dan.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Even een klein tipje van mijn ervaring;
Mijn nieuwbouw woning (2007) werd casco opgeleverd, vervolgens Hager Tehalit SL plintgoot toegepast en daar loopt de UTP, CAI en intercom bekabeling doorheen. Ziet er strak uit en is altijd !! uitbreidbaar. Nadere info mail je mij maar ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• JT

JT

VETAK y0

Reticulum schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:41:
JT: met solid UTP bedoel ik niet de geaderde versie maar kabel met solide kernen. De soepele kabel word alleen buiten de muren toegepast en de solide in de muren. Op de solide schijn je lastig een stekkertje te kunnen zetten als je deze naar een switch wil hebben.
Aha. Daar moet iemand anders maar een uitspraak over doen :P

Ecodan warmtepomp

• Reticulum
Keur0000: Heb dit inederdaad wel eens bekeken. Denk niet dat je dan veel goedkoper uit gaat komen als vaste aansluitingen met die plinten door het hele huis.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:45:
[...]

Arbeidsloon dus.
Dat bedoel ik. Het klusje opzicht is namelijk geen rocket science.
Lekker zelf doen dan.
Helaas laten ze een hobbyist niet toe op de bouw om effe een leiding te leggen wat voor de aannemer de slagroom op de taart is. Helaas deze wereld zit anders in elkaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Er moet natuurlijk toch al een zooi leidingen aangelegd worden voor het electra. Er komen dan een paar extra buisjes bij. Voor 6 extra leidingen is dat toch geen 6x3 = 18 *40 euro werk? Het werk is al binnen, er wordt gewoon met een iets dikkere pen geschreven.

Voor een stugge kabel kun je deze RJ-45 connector gebruiken https://netwerkproducten....-stugge-kabel-p-2893.html

Advies is echter om connectoren bij soepele kabel te gebruiken.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 08:55

rally

Deyterra Consultancy

In onze (nieuwbouw) woning heb ik in iedere kamer 2 x UTP en 1 x Coax laten leggen (minimaal, sommige kamers hebben dit keer twee).

Het is mogelijk om het achteraf te doen, maar dat is toch een hoop werk. Zeker omdat het hier een appartement betrof, waar het een stuk lastiger is om later leidingen te leggen.

Ik ben dan wel een beetje een "freak", want totaal heb ik 30 netwerkkabels door het huis liggen (incl. 6 in de berging).

Maar het was het meer dan waard. Het is de enige kans om te doen en zeker als je (bijvoorbeeld) IP TV krijgt, dan is het een ware "hel" om dat nog te doen. Hier spreek ik uit ervaring van vrienden die op glas zijn overgegaan en UPC en Ziggo moesten blijven gebruiken omdat er geen betaalbare of nette mogelijkheid was om ethernet naar de TV's te krijgen.

Bovendien hebben wij veel beton en betonijzer in ons appartement, zodat het draadloze signaal heel slecht door de woning bereikbaar is. Dus dankzij de extra netwerkkabels kon ik eenvoudig op strategische plekken een extra Access Point plaatsen.

Dus.... als je de mogelijkheid hebt: Doen! (Ik zeg niet dat je 30 aansluitingen moet doen overigens, maar 1 loze leiding kunnen 2 UTP kabels door, of 1 x UTP en 1 x COAX maar dat laatste raad ik af)

http://www.deyterra.com

• Reticulum
Denk dat ik toch maar wat loze leidingen laat leggen. Stopcontacten over een muur verplaatsen wil ik nog wel aan beginnen (kalk - zandsteen muren). Alleen om door de vloeren heen te boren waar vloerverwarming in zit durf ik niet aan. En dat het nou veel kost moet ik maar voor lief nemen zelf doen is gewoon niet altijd een optie; deze loze leidingen leggen ze ws. in de vloeren en dan word het dicht gegoten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja, en doe dan niet 16 mm maar 22mm dan sta je minder te kutten, dan kun je teminste op je gemak 3 kabels leggen (e.g 2x utp+coax )

En neem veeeeeel foto's tijdens het bouwen. dan weet je precies waar je wel en niet kan boren.

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 13-02-2015 14:12 ]

Iperf

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dat is echt een erg verstandig besluit.

De Tip van Fish is ook een goede. Mijn laatste tip:
Ik heb 4 inbouwdozen geplaatst : 1 x dubbele UTP, 1 x Coax en 2 x stroom.

De loze leidingen heb ik deels bij de bouw laten doen en deels zelf (enkele op eenvoudig bereikbare plekken), maar al het afmonteren kon ik gelukkig zelf (stroom, coax en netwerk). Dat scheelde me een hoop ;)

• Jumpman
Frogmen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:43:
Toevallig ken ik iemand die uitvoerder is. Die € 120,00 is niet voor de aanleg kosten. Voor een klein deel maar, de rest is makkelijke marge en vooral een verzekering voor als ze het achteraf fout doen. Ze bouwen namelijk liever 10 huizen zonder aanpassingen, dan kan namelijk weinig fout gaan.

Het zelfde voor stopcontacten van 90/110 naar 30 cm plaatsen voor € 50,00. Dat is echt makkelijk geld verdienen, maar als het fout gedaan is en het moet later is het duur (en helaas gebeurd dit maar al te vaak).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat klopt.

zelfs na 3x waarschuwen storten ze nog beton in een open leiding
Ik vind het alleen persoonlijk nogal vervelend dat wij extra moeten betalen voor hun onkunde of onwelwillendheid

Het ook gewoon vaak mis tijdens het storten en trillen maar ja dat is het risico van het vak

Iperf

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Het is extreem duur om bovenstaande redenen inderdaad, maar het is ook vaak een extra inkomsten/winst.

Zo hebben wij € 800 betaald voor stroom in de berging met een aparte groep in de meterkast (van 4 hoog recht naar beneden).
€ 600 voor twee leidingen naar de berging met 1 CAT5e cabel in elke leiding.

Maar ik had geen andere keus : Het was de enige mogelijkheid om het voor elkaar te krijgen. Na oplevering had dat never nooit meer gelukt.

Nu 6 jaar later heb ik geen "pijn" meer in de portemonnee, en is het iedere Euro waard geweest (helemaal als mijn buren zich weer eens voor de kop slaan dat ze daar zelf niet opgekomen waren :P )

En je merkt pas hoe onhandig het is om het niet te doen, als je het nodig hebt. Maar volgens mij had Reticulum als een beslissing genomen :)

Pagina: 1