Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 656715

Topicstarter
Hi!

Ik wil mijn moederbord dit weekend schoonmaken. Hij is inmiddels een jaar oud en er ligt een dun laagje stof op die er niet af te blazen is. Nu wil ik het gaan proberen met een bus compressed air. En hiernaast ook misschien met nog met een kwastje of microvezeldoekje. Is het veilig om de stof te verwijderen van het moederbord zelf met een kwastje of microvezeldoekje? Zijn er onderdelen die ik absoluut niet moet aanraken? Moet ik hierbij ook de RAM verdwijderen of is dit niet nodig

Daarnaast wil ik ook de cpu cooler heatsink schoonmaken aangezien ik zie dat er al een laagje stof in zit. Ik heb een scythe katana 4. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Kan ik de fan gewoon losmaken van de heatsink en los schroeven van het moederbord? Of kan ik het beter laten zitten en er met compressed air in bursten?

Esther

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet zorgen dat ESD geen kans krijgt. Dus ontlaadt jezelf voordat je het moederbord vastpakt. Stof kun je met een beetje perslucht er wel vanaf krijgen, maar een kwastje kan ook prima (zolang die maar niet statisch wordt, dus ga niet met swifferdoekjes aan de gang ofzo).

Ik blaas er zelf altijd een keer flink tegenaan, dat gaat ook goed (maar niet per definitie de beste manier :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou er persoonlijk niet tegenaan blazen, de kans is dan vrij groot dat een druppel speeksel ergens beland waar je het niet wilt hebben. Perslucht in de vorm van een blikje of compressor werken vaak het beste, echt vast zittend spul (Tenzij bij het systeem word gerookt heb je hier na 1 jaar nog een last van) kan je met een schone verfkwast er wel afkrijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe kan ik mijzelf het beste ontladen? Ik maak de spullen gewoon in mijn huis schoon omdat ik op een etage woon en geen tuin of balkon oid heb. Ik heb de pc nu op mijn eettafel liggen(hout) en mijn vloer is van laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 17:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Even de centrale verwarming vastpakken of de aarde van een stopcontact should do the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Gewoon alleen een kwastje met lange haren gebruiken. Absoluut GEEN perslucht of zelf blazen. Perslucht (zie melding TERW_DAN) kan statische elektriciteit veroorzaken met alle gevolgen van dien en zelf blazen kan speeksel spetters op jet mobo achterlaten zoals D4NG3R al meldde. Gebruik ook absoluut GEEN stofzuiger, want deze kan ook statische elektriciteit veroorzaken.

Het beste is een polsbandje te dragen en de kast op een antistatische mat te leggen. Aangezien niet iedereen dat ter beschikking heeft, kan je ook het volgende doen.

Verbind de kast met randaarde (continue) en jezelf het liefst ook. Of houdt met de lege hand de kast vast, want vegen met een kwastje kan ook statische elektriciteit veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een kwast is prima, maar dan wel een kwast die niet van plastic is. Een kwast van varkenshaar is niet statisch en een kwast van plastic kan dit wel zijn.

Goede kwast en wat perslucht of met een compressor werkt prima. Ik heb met de compressor echt al 100-en PC's zonder problemen schoongemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 13-02-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30

The Executer

Lekker belangrijk!

Mocht je er een compressor op zetten houdt je fans dan wel even tegen. Anders draai je deze geheid kapot.

Overigens, niet alle compressoren zijn geschikt. Wanneer er een ventiel onder zit betreft het een oliegekoelde versie. Deze olie trekt vaak vocht aan wat je dan met behoorlijke kracht op je moederbord spuit.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de reacties! Hier heb ik wat aan.

Kan ik zo'n poslbandje gewoon in de stad kopen en/of zo'n mat?

Ik wil mijn cpu heatsink/fan dus ook los maken en even schoonmaken met een kwastje oid. Als ik hem terugzet moet ik dan persee nieuwe thermal paste erop doen of kan ik de oude er gewoon op laten zitten(1jr oud)?

Edit: Ik zie net een video waar een dude een wattenstaafje gebruikt om de printplaat helemaal schoon mee te maken. Is dit ook goed te doen of een slecht idee?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 656715 op 13-02-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 08:55
Anoniem: 656715 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 22:12:

Ik wil mijn cpu heatsink/fan dus ook los maken en even schoonmaken met een kwastje oid. Als ik hem terugzet moet ik dan persee nieuwe thermal paste erop doen of kan ik de oude er gewoon op laten zitten(1jr oud)?

Edit: Ik zie net een video waar een dude een wattenstaafje gebruikt om de printplaat helemaal schoon mee te maken. Is dit ook goed te doen of een slecht idee?
Jup, je zult dan koelpasta opnieuw moeten aanbrengen. Dit kun je tevens ook wel in de stad kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

jovadca schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 21:35:
Gewoon alleen een kwastje met lange haren gebruiken. Absoluut GEEN perslucht of zelf blazen. Perslucht (zie melding TERW_DAN) kan statische elektriciteit veroorzaken met alle gevolgen van dien
Perslucht veroorzaakt geen ESD. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

Anoniem: 656715 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 22:12:

Wattenstaafjes zijn ook prima, let wel op dat je geen pluisjes achterlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Anoniem: 567876 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:34:
[...]

Perslucht veroorzaakt geen ESD. ;)
Dan mag jij je eens verdiepen in de ESD wereld! Ik heb er ruim 10 jaar in gewerkt en certificaten voor moeten halen om aan speciale apparatuur te mogen werken. Ik bedoel hier elektronica waar levens van af hangen. Dus ga mij niet wijs maken dat perslucht geen gevaar oplevert voor ESD!

Maar als jij dat niet wil aannemen, is mij dat om het even. Ik probeer je alleen maar te waarschuwen voor ellende, zodat je niet over een paar maanden een nieuwe PC moet kopen. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Help! Ben nu lichtelijk in de stress. De een zegt dit kan, de ander zegt dit kan niet! Ik wil bijna mijn hopen met stof maar laten zitten zodat ik zeker weet dat mijn pc niet nu kapot gaat. :$ maar dat is ook geen goede oplossing..

Ik begrijp het ontaarden al helemaal niet. :( Mijn kachel is helemaal wit geverfd, dus daar heb ik al niks meer aan begrijp ik? Mijn computer case zelf is een CM storm stryker (white) en bestaat voor het grotendeel uit plastic. Verder heb ik geen flauw idee of mijn stopcontacten geaard zijn, ik vertrouw ze sowieso niet want we hebben vaak genoeg gezeik gehad met springende stoppen, knallende pit van lamp, gekloot met de stoppenkast en soms zie ik het stopcontact van binnen oplichten(woon in een heel oud huis/huurwoning). Ik wil mijzelf hier dus echt niet aan gaan haken op welke manier dan ook. oO

Ik ben even helemaal de weg kwijt met wat ik nou moet doen om mijn pc veilig schoon te kunnen maken zonder m te mollen. (Zo goedkoop is 'ie niet en heb geen geld voor een nieuwe :'( ) Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:27:
[...]

Dan mag jij je eens verdiepen in de ESD wereld! Ik heb er ruim 10 jaar in gewerkt en certificaten voor moeten halen om aan speciale apparatuur te mogen werken. Ik bedoel hier elektronica waar levens van af hangen. Dus ga mij niet wijs maken dat perslucht geen gevaar oplevert voor ESD!

Maar als jij dat niet wil aannemen, is mij dat om het even. Ik probeer je alleen maar te waarschuwen voor ellende, zodat je niet over een paar maanden een nieuwe PC moet kopen. Doe er je voordeel mee.
Hoop geroep met 1 standpunt wat haaks staat op zowat de standaard in de computer wereld...
Iedereen gebruikt perslucht bussen, of 'PC cleaners' zoals ze worden genoemd.
De suggestie dat al die bedrijven die die perslucht bussen verkopen als 'pc cleaners' liegen, de hele ICT branche het verkeerd heeft en dat perslucht nu statisch wordt mag je dan wel ondersteunen met wat argumenten...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jovadca schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:27:
[...]

Jij bent de eerste die ik erover hoor, ik heb al vaak zat gezien dat systemen gewoon met perslucht schoon werden gemaakt. Ze verkopen die busjes niet voor niets in de PCwinkel.

Misschien dat je met bepaalde electronica aan bepaalde eisen moet voldoen, maar voor standaard PC hardware is dat imho gewoon overdrijven.
Ik ga hier geen dingen aanraden die niet versatndig zijn, ik zelf spoel borden gewoon af onder de kraan als ze smerig zijn, maar dat zal ik niet heel snel als advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

TERW_DAN schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 01:52:
Jij bent de eerste die ik erover hoor, ik heb al vaak zat gezien dat systemen gewoon met perslucht schoon werden gemaakt. Ze verkopen die busjes niet voor niets in de PCwinkel.
Heb je het dan over perslucht of over busjes PC cleaner of hoe ze het toevallig ook noemen? Want het een is wel wat anders dan het ander.

Qua perslucht, wat echt via een compressor gecomprimeerd is, moet je sowieso best uitkijken. Niet zelden komt daar een bak vocht of olie mee en dat is fnuikend voor je hardware. Als je een goede ontvochtiger of een fatsoenlijk filter hebt is dat risico weer wat kleiner.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 14-02-2015 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben net heel voorzichtig de binnenkant een beetje wezen schoonmaken met lucht en met een wattenstaafje kleine randjes waar ik niet bijkon. Ik heb het moederbord zelf verder niet aangeraakt. Alleen de fan op de heatsink omdat daar aardig wat stof of zat. Ik heb mezelf constant ontaard d.m.v. een kaal stukje kachel in het begin en toen de kraan tussendoor(binnen handbereik). Hij is nu al 100x schoner zonder het moederbord of de grafische kaart aan te hoeven raken!

Ik heb hem een uurtje laten staan en heb hem nu terug op zijn plekje gezet en de stekkers weer terug gedaan. Ik wacht nog even een paar uurtjes met het aanzetten van de pc/power supply. Alleen bij het aansluiten van de power supply kabel in de pc/power supply maakte deze een raar geluidje (klonk als electriciteit?). Kan dit kwaad? Moet ik iets doen voor ik de pc/power supply weer weer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 656715 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:50:
Ik ben net heel voorzichtig de binnenkant een beetje wezen schoonmaken met lucht en met een wattenstaafje kleine randjes waar ik niet bijkon. Ik heb het moederbord zelf verder niet aangeraakt. Alleen de fan op de heatsink omdat daar aardig wat stof of zat. Ik heb mezelf constant ontaard d.m.v. een kaal stukje kachel in het begin en toen de kraan tussendoor(binnen handbereik). Hij is nu al 100x schoner zonder het moederbord of de grafische kaart aan te hoeven raken!

Ik heb hem een uurtje laten staan en heb hem nu terug op zijn plekje gezet en de stekkers weer terug gedaan. Ik wacht nog even een paar uurtjes met het aanzetten van de pc/power supply. Alleen bij het aansluiten van de power supply kabel in de pc/power supply maakte deze een raar geluidje (klonk als electriciteit?). Kan dit kwaad? Moet ik iets doen voor ik de pc/power supply weer weer aanzet?
Naja liever te voorzichtig dan niet, maar zo kan je het iig nooit kapot maken ;)
Een soort knarsend/krakend geluidje als je de stekker erin stopt is normaal met de voeding zolang het alleen gebeurt wanneer je de stekker erin steekt en dan gelijk ophoudt wanneer de stekker er gewoon in zit.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ESD is vooral een issue bij losse componenten. Bij compleet geassembleerde PC's is het vooral gepaniker van tweakertjes en klok en klepel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:16:
[...]

Er wordt inderdaad iets meer paniek gemaakt dan misschien nodig is, toch wordt er door jovadca een professioneel antwoord gegeven gebaseerd op studie en praktijkervaring.
Als jij niet over dergelijke brevetten beschikt geef dan liever geen adviezen mbt deze materie en zet het vooral niet weg als "klok en klepel".

Better safe than sorry in dit geval.
Kijk eens naar dat MacGyver-achtige filmpje dat ik eerder postte. ;)
Bhagavad, misschien kan je die link nog een keer plaatsen. Beelden zeggen vaak meer dan woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Als je de cpu koeler eraf haalt zul je trouwens toch echt iets van schoonmaak alcohol 90% moeten hebben om de oude koelpasta eraf te halen en nieuwe aan te brengen. Als ik zo lees kun je naar mijn mening beter die koeler laten zitten en alleen de PC ontstoffen, want volgens mij ben je niet heel bekend met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 13:24
Zelf gebruik ik meestal 96% alcohol voor het schoonmaken van CPU's en koelers. Deze heb ik aangeschaft bij de apotheek voor een paar euro's. Het kan wel zo zijn dat niet elke apotheek dit aan je wilt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

In principe hoef je voor gedenatureerde alcohol niet boven de 18 te zijn aangezien je het niet kan drinken, neemt niet weg dat er winkels zullen zijn die er moeilijk over doen.
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:16:
[...]

Er wordt inderdaad iets meer paniek gemaakt dan misschien nodig is, toch wordt er door jovadca een professioneel antwoord gegeven gebaseerd op studie en praktijkervaring.
Echter is overdrijven ook een kunst, consumentenelektronica hoef je niet op dezelfde manier te behandelen als medische elektronica en is vaak ook iets meer 'robuust*' gebouwd.

* Nou ga ik er persoonlijk van uit dat medische elektronica meer moet kunnen hebben als het allemaal netjes verpakt en afgeschermd is, maar ik neem aan dat zodra je ook maar iets afwijkt van de specificaties dat de boel erg snel erg gevoelig word. Iets wat bij consumentenmeuk lang niet zo snel gebeurt.

Een busje perslucht of een compressor i.c.m. basale veiligheidsvoorschriften (Geen wollen trui dragen, niet op tapijt staan, je af en toe aarden, fans stilhouden en voldoende afstand houden tussen de hw en de spuitmond) niks beschadigen.

Over die discussie trouwens: Zou jovadca mij van bronnen kunnen voorzien die het gebruik van een blikje perslucht dan wel een compressor afraden vanwege ESD gevaar bij hardware die niet levensreddend en supergevoelig is? Even voor de duidelijkheid: Ik weet dat lucht wat langs lucht 'wrijft' ESD opbouwt, echter dunt dit zo snel uit dat er weinig tot geen gevaar is dat lading het PCB bereikt. Tenzij je tegen alle adviezen in op enkele cm's afstand werkt. Normaliter blaas je enkel het koelblok van dichtbij schoon, en deze is geaard via de voeding. Het moederbord blaas je van minstens 20cm afstand schoon.

http://electronics.stacke...cuits-with-compressed-air

Zie ook de mooie reactie daar:
Take preventative steps, consider risk vs. need, test and good luck.

[ Voor 97% gewijzigd door D4NG3R op 14-02-2015 22:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
Anoniem: 656715 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:50:
Alleen bij het aansluiten van de power supply kabel in de pc/power supply maakte deze een raar geluidje (klonk als electriciteit?). Kan dit kwaad? Moet ik iets doen voor ik de pc/power supply weer weer aanzet?
Dat is inderdaad 230V dat overspringt door wel/niet/wel contact maken bij het inpluggen van de power connector. Kan dat kwaad? Nah, maar het is geen gek idee om eerst de voedingszijde in te pluggen en daarna pas de stekker in het stopcontact te steken.

En die ESD-discussie, die is al duizendmaal gevoerd. Het is zeker geen fabeltje, maar feit is dat 99% van de hobbyisten helemaal geen maatregelen neemt, en dat leidt in 999 van de 1000 niet tot direct zichtbare problemen.

Zie ook al die advertenties waar men een foto bijvoegt van een printplaat die zo op 't tapijt ligt :X

Tegelijkertijd werkt ieder serieus elektronicalab netjes ESD-veilig, en dan geloof ik graag (zoals iemand opmerkt) dat een busje perslucht om de een-of-andere reden niet ESD-safe is. Of je daar als hobbyist rekening mee moet houden is een tweede.

Mijn mening: zoek de problemen niet op (wollen trui, hoogpolig tapijt), ontlaad jezelf (stopcontact met randaarde, verwarmingsbuis, waterleiding) and you'll be fine. Mocht je ooit ergens een polsbandje kunnen scoren, vooral doen, better safe than sorry.
Pazzie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 22:30:
Zelf gebruik ik meestal 96% alcohol voor het schoonmaken van CPU's en koelers. Deze heb ik aangeschaft bij de apotheek voor een paar euro's. Het kan wel zo zijn dat niet elke apotheek dit aan je wilt verkopen.
Verkoopt de kruidvat ook. Apotheker zal zich vooral afvragen waarom je specifiek daar een hele fles van dat spul komt halen, voor de meeste toepassingen zijn er voldoende alternatieven.

Wasbenzine bijvoorbeeld, mits het maar oplost en relatief snel vervluchtigt. Aceton kun je beter laten staan, dat helpt je plastics om zeep meen ik.

En als je toch graag een grote fles ethanol wilt hebben voor een schappelijke prijs, bio-ethanol is ook ethanol (bouwmarkt).

[ Voor 21% gewijzigd door Thralas op 14-02-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn pc staat inmiddels al weer een poosje aan en is weer lekker schoon. De temperatuur van de cpu is een stuk gedaald dus het heeft zeker zin gehad :) de gpu weet ik niet zeker, maar ik durfde hem niet los en uit elkaar te halen. Power supply is niets mee aan het handje. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 15:52
Mooi dat het gelukt is. Als je meningen vraagt, dan krijg je ze hier dan ook allemaal. De een heeft betere ervaring hiermee, de ander daarmee. Als je geen ervaring hebt, dan is het lastig je weg daarin te vinden. Eigenlijk komt het er op neer dat er een paar basisregels zijn (statische electriciteit, vocht, stof) en dat je het verder prima zelf uit kan vinden, omdat je eigenlijk helemaal niet zoveel ècht fout kan doen. :)
Pagina: 1