• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 13:12
Beste Tweakers,

Na enig zoeken en inlezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik vrij weinig van fotografie snap. Ik zit met het volgende probleem. Voor mijn werk worden badkamers verbouwd naar veilige badkamers. Daar willen wij graag voor & na fotos maken.

Om in zo'n kleine ruimte een mooi overzichtelijke foto te maken is (volgens mij) een groothoek lens nodig? De camera moet ook aardig in donkere omstandigheden presteren (ivm fotos maken in de avond, badkamers zonder ramen etc).

Wat zou in dit geval een goede keuze zijn? Qua budget denk ik aan 300 euro, maar dat kan aangepast worden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:44

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Een flitser zegt hij niks over....misschien doet hij er beter aan om een statiefje te kopen aangezien de budgetcamera's sowieso allemaal wel een popupflitser hebben mocht het nodig zijn, maar indoor-fotografie wil je liever het aanwezige licht vangen en geen flitser gebruiken (a: lelijk licht, in een huis moeten het juist sfeerfoto's zijn lijkt me en b: lelijke flitsvlekken op tegels, gladde vloeren e.d. zeker in badkamers.

Voor 300 euro wordt het idd erg krap. De goedkoopste Canon pakken met de 10-18 en een statief/flitser...

[ Voor 29% gewijzigd door Deathchant op 13-02-2015 12:53 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Vergeet dan ook niet een gouden omnibounce voor op de flitser (want vaak zal je dat flitslicht mengen met warm kunstlicht) en een statief om de camera netjes recht te houden. Conclusie: met €300 ga je er niet komen.

Wellicht is tweedehands een optie? Hebben jullie al een camera met je werk? Kunnen jullie de BTW aftrekken?

edit: net te laat. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 13-02-2015 12:54 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij hoeft dit niet direct een slr te worden, wel als je echt extreem breed wilt natuurlijk, maargoed.

Ik vond het een interessante vraag dus ik heb heel even gegoogled, daarbij kwam ik http://www.bhphotovideo.c...er/Wide-Angle-Imaging.jsp tegen die wide angle point and shooters bekijkt. Ergens anders vond ik gewoon een verwijzing naar telefoons, omdat die vaak een redelijke wide angle aan boord hebben, om goed selfies te kunnen maken natuurlijk ;)

Om bij weinig licht fotos te maken is een statief in ieder geval een veel goedkopere oplossing dan een lichtgevoelige lens plus camera met sensor.

[ Voor 13% gewijzigd door Jheroun op 13-02-2015 16:10 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Inderdaad, wil je een interieur mooi flitsen dan moet je je er ook echt goed in verdiepen. Zeker met de verschillende situaties. Ik zou ook de genoemde 10-18 + instap dslr + statief doen. Kun je als het nodig is de sluiter gewoon lang open zetten, 's avonds of bij erg weinig licht desnoods een paar seconden.

De opties van Jheroun zijn ook mogelijk maar de groothoek daarop is bijna allemaal ±25mm equivalent (bij de 10-18 is dat ±15). Kleine badkamers hebben toch wel meer groothoek nodig lijkt me. En met het slechte licht is een instap dslr ook wat beter.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Goedkope camera met een statief en dan meerdere foto's nemen en met software aan elkaar plakken. Dat moet kunnen voor veel minder dan 300 euro. Kan er een setje lichten ook nog wel bij.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Exphy schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:36:
Goedkope camera met een statief en dan meerdere foto's nemen en met software aan elkaar plakken. Dat moet kunnen voor veel minder dan 300 euro. Kan er een setje lichten ook nog wel bij.
Kan ook, maar een kamer mooi flitsen zonder rare schaduwen en reflecties is nog wel een gedoe, zeker een badkamer. Daarnaast is te veel nabewerking waarschijnlijk ook niet gewenst
Na enig zoeken en inlezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik vrij weinig van fotografie snap.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 22:39 ]

• 6pack15
Bedankt voor alle reacties! Ja, wij willen van elke situatie een voor en na situatie. Over het algemeen voor interne doeleinden (adviseurs op situaties trainen, en dito voor monteurs). Daarnaast gebruiken wij ook mooie badkamers voor reclame etc.

Ik ga denk ik die lenzen maar aanschaffen, hoorde net dat er nog dslr's ergens in een kastje liggen :s. Bedankt voor alle info!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Check dan wel even welke DSLRs het zijn, zodat je geen canon lens voor een nikon camera gaat aanschaffen enzo ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-01 13:59
Alternatief is om een simpele actioncam te gebruiken.

Als je geen hoge kwaliteit foto's nodig hebt en vnl op kleine formaten afdrukt dan is resolutie niet echt van belang. Belichting kan met een simpele (TL) bouwlamp al een heel eind.

Voor interne trainingen enz is dat heel prima bruikbaar. Zelfs voor reclamewerk zou het nog kunnen (voor website gebruik of kleine printjes)

Met een SJ4000 of Gopro Hero kun je dan al prima snapshotjes maken, met groothoeklens.
alleen achteraf het fisheye effect wat weghalen maar dat heb je bij een DSLR ook.

Een DSLR geeft wel veel betere resultaten, maar daar hangt ook een hele andere prijsklasse aan.

voordeel van een gopro oid is dat je ook nog eens timelaps filmpjes kan maken: Kan ook heel interessant zijn voor trainingen en reclame (voor ----> na renovatiefilmpje)

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Action cam en drone kopen dan kan je van bovenaf ook de tuin en layout van grond fotograferen!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Is het niet een idee om, voor die €300, iemand in te huren die de foto's voor jullie maakt? Want je zegt weinig te snappen van fotografie en je weet niet wat je moet kopen, dus ik denk niet dat de resultaten direct heel erg geweldig zullen zijn.

edit:
Wat hypz dus ook al zei... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 14-02-2015 14:37 ]

The devil is in the details.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hahn schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:36:
Is het niet een idee om, voor die €300, iemand in te huren die de foto's voor jullie maakt? Want je zegt weinig te snappen van fotografie en je weet niet wat je moet kopen, dus ik denk niet dat de resultaten direct heel erg geweldig zullen zijn.

edit:
Wat hypz dus ook al zei... :P
Dat is net genoeg om een professional voor 1 klus in te huren gok ik zo, terwijl een aangeschafte camera keer op keer gebruikt kan worden.

Voor dat geld is het gewoon het beste om een geschikte lens te kopen voor de aanwezige camera plus een statief. En daarna even een boek uit de bibliotheek halen om je een beetje in te lezen in de basisprincipes van fotografie. Of kijken of je iemand die er wel kaas van gegeten heeft kan vinden die je een soort cursusje kan geven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:44

Fiber

Beaches are for storming.

DJSmiley schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:03:
[...] alleen achteraf het fisheye effect wat weghalen maar dat heb je bij een DSLR ook...
De eerder voorgestelde Canon 10-18 is geen fisheye dus daar hoef je die effecten niet weg te poetsen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Ik kom wel voor 300 euro uurtje foto's maken :)
Maar dan moet je wel om de hoek zitten.
(ben ook geen prof...)

[ Voor 12% gewijzigd door Haas_nl op 14-02-2015 22:24 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 10:10

BLN

Het idee van DjSmiley lijkt mij een ontzettend goede. Voor 125 euro heb je een gopro Hero, zolang er genoeg licht is geeft die echt perfect foto's voor dit soort doeleinden. En een kijkhoek van 170 graden. Dan kun je zelfs in heel krappe badkamers nog een heel goed overzicht geven, wat je met een 10mm niet zal redden. Zeker niet op een crop camera.

If it ain't broken, don't fix it

• 6pack15
Bedankt voor alle hulp! Ik heb toch maar die lens gekocht, er lag hier dus nog een 600d en een statief. Dus bij slechte belichting zal ik de sluitertijd wat langer open zetten.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:28

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

6pack15 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:18:
Bedankt voor alle hulp! Ik heb toch maar die lens gekocht, er lag hier dus nog een 600d en een statief. Dus bij slechte belichting zal ik de sluitertijd wat langer open zetten.
Succes ermee dan maar! Kan het me voorstellen dat je voor interne trainingen liever zelf foto's maakt, is goedkoper. Maar voor reclame doeleinden een fotograaf laten komen (hoeft echt niet duur te zijn) lijkt me wel een goed idee ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Pagina: 1