• Linkinit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi medetweakers!

Sinds vandaag ben ik overgestapt op een mac mini. En zoals ik was aangeraden heb ik braaf een mini displayport naar dvi adapter gekocht omdat hdmi de resolutie van mijn monitor niet ondersteund (2560x1440).

Maar nu kan ik de resolutie van mijn mac mini niet in de 2560x1440 veranderen. Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit oplos? Ik kon er vrijwel niks over op google over vinden.

Hieronder is een foto van de resoluties waarin ik hem wel kan veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/be813db5fada7d86dc4a02b30c563487.png

Ik hoor graag van jullie! :) :)

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Kun je iets meer info geven? Bijvoorbeeld over je type monitor. Anders kunnen we je niet goed helpen.
Zo weet ik niet wat voor aansluitingen je allemaal op je monitor hebt. Wel vreemd dat je resolutie tot 1600 x 1200 gaat en niet tot bijvoorbeeld 1920x1200...

• Linkinit
Ja snap er verder ook niet echt wat van. (maar goed ik ben ook net nieuw met apple :p)

Type monitor staat boven aan het plaatje: Dell ultrasharp 2711 (heeft alle aansluitingen die je maar kan bedenken)

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:15
Volgens het screenshotje heb je een Dell U2711. Die kan inderdaad hoger dan 1600 X 1200.
Welke kabel gebruik je? DVI-D, DVI-I of DVI-A.
In jouw geval zal DVI-D én DVI-I moeten werken.

Mocht dit abracadabra zijn, maak anders even een foto van de DVI kabel (aansluiting) :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

461943

Gaat die DP-DVI wel naar dual link DVI? Anders kan je die resolutie volgens mij niet overbrengen.

• blupmans
Hehe oeps. Had niet naar de bovenkant van het venstertje gekeken. :P

Ik heb zelf een 2515h, en ik sluit m'n macbook altijd aan via een minidisplayport -> displayport kabel. Als ik jou was zou ik gewoon zo'n kabel kopen. Hoef je niet met adaptertjes te werken, en heb je direct 2560x1440

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het een mini-Displayport naar DVI adapter is (€29), dan is dit inderdaad de maximale resolutie die je kunt halen. Voor 2560x1440 heb je de mini-DisplayPort naar dual-link DVI nodig (€99), maar je kunt ook een goedkoop mini-DisplayPort naar DisplayPort kabel of adapter halen (~€5).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Linkinit
Oke oke, dan zal ik wel een mini displayport naar displayport kopen. Hopelijk werkt dat!

Bedankt voor jullie reacties :D

• blupmans
Ja hoor, dat zal werken! Succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Het ligt zeker aan de kabel. display naar display moet je hebben voor die resolutie.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Ik had precies hetzelfde met mijn Macbook icm met dat Apple scherm. 'Goedkope' verloopjes gaan niet werken. Zoals hierboven ook aangeraden wordt heb ik zelf een Displayport > Mini Displaypoort kabel gekocht en toen was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkinit
Ja klopt. Heb inmiddels de de Display naar mini Display binnen en alles werkt als een zonnetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 913263

Hoi, we zijn ruim 2 jaar verder maar ik kom hier op uit omdat ik het zelfde probleem heb.
mijn mac mini heeft echter geen mini display poort maar thunderbolt 2. Zal wel een nieuwere versie zijn.
Ik heb nu een kabel van Thunderbolt 2 naar HDMI.
Deze geeft echter dus ook niet de optimale resolutie van het beeldscherm.
resolutie is nu 1900 x 1620 en beeldscherm heeft 2560 x 1440.

Zou ik dat kunnen oplossen door een thunderbolt 2 kabel naar DP V1.2 te gebruiken, is dat vergelijkbaar met de oplossing die hier beschreven staat?
Want nu ziet alles er uit alsof het 'vergroot' is, vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Anoniem: 913263 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:39:
Hoi, we zijn ruim 2 jaar verder maar ik kom hier op uit omdat ik het zelfde probleem heb.
mijn mac mini heeft echter geen mini display poort maar thunderbolt 2. Zal wel een nieuwere versie zijn.
Ik heb nu een kabel van Thunderbolt 2 naar HDMI.
Deze geeft echter dus ook niet de optimale resolutie van het beeldscherm.
resolutie is nu 1900 x 1620 en beeldscherm heeft 2560 x 1440.

Zou ik dat kunnen oplossen door een thunderbolt 2 kabel naar DP V1.2 te gebruiken, is dat vergelijkbaar met de oplossing die hier beschreven staat?
Want nu ziet alles er uit alsof het 'vergroot' is, vreselijk.
MiniDP naar DP zou gewoon moeten werken hierbij, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
TB/DP naar HDMI gaat ook niet werken inderdaad, mDP naar DP wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 913263

Top, dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:06
Ik heb op mijn Mac Mini een scherm met een resolutie van 2560 x 1440 "gewoon" werkend via de HDMI aansluiting. Geen adapter voor nodig.

Je hebt alleen wel een patch nodig, die hier te vinden is: https://github.com/Floris497/mac-pixel-clock-patch-V2

Ik heb er tot dusver nog geen problemen mee gehad en het werkt bij mij al een maand of 2 prima. Gaat dan wel om een Mac mini van eind 2012. Er staat echter nergens bij voor welke Intel HD Graphics het wel of niet zou werken, dus wie weet een poging waard op een late 2014 Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmeyer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-09-2018
Super, dank je wel, Nickk93 !
Hierdoor heb ik de beslissing gemaakt om mijn Mac met 2 supermooie en supervoordelige (vind ik) Benq BL2420PT monitors uit te rusten. Een via Displayport en op deze manier een 2e via HDMI.
Ga er over 2 dagen mee aan de slag, reuze benieuwd.
Anders... zit ik straks met de 2e monitor naar een enigszins uitvergroot beeld te kijken op 1920x1080p 8)7

-------

Update: het heeft gewerkt, maar was wel een flink gedoe. Ik heb op de Github van Floris een beschrijving achter gelaten wat je precies moet doen. En je moet de monitor NIET instellen op de maximum waarde die hij wil, 2650x1440 @ 60Hz, maar 50 Hz. 60 Hz geeft een zwart scherm (met deze Mac op de HDMI poort), 50 Hz werkt. Bij snelle bewegingen is 60 Hz natuurlijk net even wat beter maar bij normale en grafische toepassingen maar het werkt verder perfect!
Succes, iedereen die hier op zoek naar is!

[ Voor 39% gewijzigd door basmeyer op 12-03-2018 12:35 . Reden: Update na aankoop 2e monitor ]

Pagina: 1