Toon posts:

Advies Desktop upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs weer wat zitten klooien met de pc na een hele tijd geen tijd ervoor te hebben gehad,
En hij is gewoon echt te traag naar mijn zin.
De PC stamt uit 2011 en is echt toe aan wat nieuwe onderdelen.

Nu heb ik eens zitten kijken om een upgrade uit te voeren voor mijn desktop,
Maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Nu wil ik vragen of jullie goed advies kunnen geven over het upgraden van mijn huidige setup :
Neem even de moeite je componenten uit te schrijven, dat leest een stuk makkelijker.
Dit is wat ik momenteel tot mijn beschikking heb, en het RAM geheugen mag zeker uitgebreid worden !!
Ook zit ik te kijken naar een nieuwe videokaart.
Deze wordt voornamelijk gebruikt voor de normale huis- tuin- en keukendingen en af en toe wat simpel knip en plak werk met photoshop en premiere pro.
Hier zitten wel 2 schermen op aangesloten (1x 24" draaiend op 1920x1080 en 1x 19" draaiend op 1440x900)
De huidige HDD is in 2 partities gedeeld, en heb dus 500 GB op C: en 500 GB op D: dit voor wat random meuk.
Er zitten ook nog wat andere schijven aangeknoopt via 3 hot-swap bays voor de mediacenter.
Maar ik gok dat deze eerdaags ook aan vervanging toe is en ik op safe wil spelen.

Graag jullie advies hierover, en de do's en don'ts
Alvast bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 12-02-2015 20:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf in gedachten? Wat is je budget? De standaard layout is er niet voor niets ;).

Verwijderd

Topicstarter
Haha , je hebt gelijk. Mijn excuses.

De volgende setup dus :
Processor: AMD Phenom II x6 1090T
Videokaart: ASUS EAH5550 1GB
Ram: 2x2 GB DDR3 1333 MHz
Moederbord: ASUS M4a88TD-M EVO/USB3

Ik zou dus graag het RAM willen uitbreiden met 2x4 GB erbij, maar weet niet of dit ook kan met de huidige setup.
De HDD vervangen voor een 2TB en de huidige formatteren en erbij prikken.
Is een SSD als C: een ander alternatief i.c.m. een 2 TB HDD voor data ?
En als laatste de videokaart, die voldoet nog wel , maar als we toch aan het upgraden zijn...

Maar ik ben al 3 jaar niet meer actief aan het bouwen van pc's en de videokaarten vliegen me om de oren en ik weet me daar al helemaal geen raad meer mee.

Tenslotte het budget, ik denk dat dit te realiseren is voor een € 300 á € 400.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tip 1: een SSD erbij, zeg een goeie van 512 GB, en die dan als C: gebruiken. De HDD kun je dan als bulk-storage houden, gewoon als 1 partitie, en desnoods vervangen als ie echt helemaal vol staat, maar dat hangt van je gebruik af. Een MX-100 kost je dan 190 euro ongeveer. 256 GB kost 100 euro, dat is aan jou.

2: Waarom niet gewoon het geheugen eruit gegooid, en vervangen door een frisse set van 2x8 GB? Zeker Photoshop en aanverwanten lusten graag geheugen, en het oude geheugen voegt amper wat toe. Het is traag (OK, je Phenom verwacht niet gek veel, maar DDR-1600 lijkt me toch het minimum), klein, en het kan je koeling in die buurt beperken (afhankelijk van het type etc). 120 euro hiervoor.

Videokaart: Waar gebruik je deze voor, en waarom upgraden? Als je per se geld kwijt wilt heb ik nog wel een bankrekeningnummer :P

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net wat meer gelezen over SSD's en ik denk idd dat die MX-100 besteld gaat worden. Gewoon een goede prijs/kwaliteitverhouding lees ik overal dus waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Is het oude geheugen echt niet van waarde als ik hier 2 nieuwe 8 GB reepjes bij zet?
Anders worden het gewoon 2 nieuwe reepjes, maar zijn daar nog dingen waar ik op moet letten naast dat het DDR3 1333 Mhz moet zijn ?

En wat betreft die videokaart, ik weet niet of deze ook de bottleneck is bij het laden van een HD film, maar ik krijg redelijk vaak een vastloper of een schokkende video als eindresultaat

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk eerder dat schokken aan iets anders ligt, een 1090T is pittig genoeg om dat af te kunnen zonder GPU erbij (die bij films kijken heel weinig belast wordt, gewoonlijk).

Je oude geheugen zal de boel tegenhouden, hooguit. Mijn 1090T is wat gevoelig voor geheugen, en werkt het liefste met maar 2 reepjes. Your mileage may vary, maar ik zou er alleen je 2 nieuwe reepjes instoppen, tenzij je echt het voordeel ziet van 20GB over 16. De snelheid maakt niet gek veel uit, DDR3-1600 is meer dan zat (trager kun je nog vinden maar waarom zou je? Het kost niks meer of minder).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Geheugen; pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Verkoop het oude setje.

SSD; pricewatch: Crucial BX100 250GB

En Windows niet overzetten. Gewoon opnieuw installeren, dan ben je meteen alle overbodige troep ook weer kwijt.

Videokaart; tweedehands HD7870, HD7950 of R9 280X.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Knoop is doorgehakt !
SSD : pricewatch: Crucial MX100 512GB
RAM : pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
BRACKET : pricewatch: Phanteks Single SSD Bracket

Nu maar wachten op de postbode !!

Iedereen bedankt voor het advies

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 07:43 ]

Pagina: 1