APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
- Centrale?
- Wat voor een centrale?
- Een FttH City/WijkPOP van b.v. Reggefiber?
- Of een 'ouderwetse' KPN (koper)wijkcentrale?
- Of bedoel je een wijkPOP van een kabelboer?
- Woon je al in een gebied waar al FttH is uitgerold? Is er al feed + actieve FttH apparatuur in die centrale aanwezig?
- Heb je al 1 of meerdere ISPs gebeld en het gewoon gevraagd?
- etc.
Source: http://www.actw.nl/kpn%20nummercentrales.htm
Dus ik neem aan dat daar glasvezel ligt.
[ Voor 12% gewijzigd door tHe_BiNk op 12-02-2015 19:20 ]
APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Dat weet ik wel zeker.tHe_BiNk schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:20:
...
Dus ik neem aan dat daar glasvezel ligt.
Alleen dat is onderdeel van de infrastructuur van KPN. Da's heel wat anders dan een FttH vezeltje naar jouw huis...
Zoals nu al 2 x gezegd: wie/wat heb je zelf al geprobeerd/gezocht/gebeld?

Ik heb er nu 3 gevonden die dit soort projecten "schijnen" te doen;
Eurofiber eurofiber.com
VolkerWessels Telecom vwtelecom.com
ipvisie.com
Zijn er mensen die met dit soort dingen ervaring hebben? Of weten van andere bedrijven die dit soort dingen aanbieden?
/edit
Source:
http://forum.kpn.com/t5/I...gen-glasvezel/td-p/213299
http://blog.ipvisie.com/g...aanhaken-bij-een-provider
[ Voor 23% gewijzigd door tHe_BiNk op 12-02-2015 19:45 ]
Ik heb zelf ooit een initiatief opgestart (samen met anderen) om heel Lelystad verglaasd te krijgen. En dat is gelukt! En nog steeds on-going...

[ Voor 49% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2015 19:39 ]
/edit
ipvisie.com rekent €405 per maand (http://www.ipvisie.com/glasvezel/prijs-module/) dat is voor ons als klein bedrijf veel te veel. Wij hebben aan een simpele consumenten aansluiting genoeg.
Ze rekenen bij een 5 jaar contract €1925,- aan aansluitkosten. Dat lijkt mij reëler.
[ Voor 53% gewijzigd door tHe_BiNk op 12-02-2015 19:48 ]
Kleine tip.tHe_BiNk schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:42:
@ehtweak beide het perceel bevat een zaak en woonhuis. Ik ben op zoek naar een kleine MKB aansluiting niks bijzonders gewoon 100mbit/100mbit.
Zakelijk laten aansluiten of consument laten aansluiten kunnen de prijzen goed in verschillen. Doe er je voordeel mee.
405 eur voor 100Mbit is zakelijk heel niet bijzonder kwa prijs.tHe_BiNk schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:42:
@ehtweak beide het perceel bevat een zaak en woonhuis. Ik ben op zoek naar een kleine MKB aansluiting niks bijzonders gewoon 100mbit/100mbit.
/edit
ipvisie.com rekent €405 per maand (http://www.ipvisie.com/glasvezel/prijs-module/) dat is voor ons als klein bedrijf veel te veel. Wij hebben aan een simpele consumenten aansluiting genoeg.
Ze rekenen bij een 5 jaar contract €1925,- aan aansluitkosten. Dat lijkt mij reëler.
Eurofiber en Relined leveren vaak darkfibers. Dan heb je wel glas maar staat er nog niets op. Andere opties zijn bv Ziggo zakelijk of UPC Business (Priority telecom). Ook KPN (zakelijk) kan gewoon glas leveren.
Maar als je 400 eur/mnd al veel te veel vind kun je beter stoppen met zoeken..
Consumentenprijzen zijn gebaseerd op best-effort dienstverlening, en in de meeste gevallen geen zakelijke opties (vast ip, meerdere ip's, mpls, vlans, rdns) en een (veel) langere investeringstermijn. Zakelijk worden de aanlegkosten enz gewoon over de contractstermijn doorgerekend, waardoor maandbedragen veel hoger komen. Alleen al de aanleg van die glasvezel zal rustig 2000-3000 eur zijn. Dus reken maar uit..
Neem gewoon kabel of (v)dsl of een paar lijntjes bij elkaar, of betaal voor een zakelijke dienst ook een zakelijke prijs.
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
1
2
| Glasvezelaansluiting incl. 100Mbps Internet aansluiting eenmalig € 750,00 maandelijks € 395,00 Cisco 1921 (30Mbps, 50 Mbps en 100Mbps) eenmalig € 895,00 maandelijks € 20,00 |
aldus http://www.speyk.nl/glasvezelremmerden
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Klinkt heel plausibel...zou je denken.tHe_BiNk schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:41:
Als wij de aanlegkosten voor onze rekening nemen. Dan zie ik niet in waarom we er niet gewoon een consumenten XS4all all-in-one glasvezel pakket bij kunnen afnemen. Dus gewoon de keuze vrijheid krijgen zoals elke andere "consumenten" FttH aansluiting.
MAAR. Er is in Boskoop (daar gaat het toch over?) nog helemaal geen consumenten FttH propositie beschikbaar c.q. FttH hardware provisioning in jouw lokale wijkcentrale.
En dan kun jij wel de éénmalige graafkosten van die 50m FttH voor je rekening nemen (ook al eens gedacht aan zaken als vergunningen etc?)
Maar ik neem aan dat ISPs (zelfs KPN WholeSale niet) niet voor één consument een FttHPOP optuigen voor één klantje... Zeker niet voor een paar tientjes per maand...

En DAT is nou één v.d. redenen waarom een zakelijke verbinding iets meer dan een paar tientjes kost. Nog afgezien van dingen als SLA e.d.
Waar heb jij die informatie gevonden mbt FttH? BVD.
Maar er zijn alternatieven. Ik ben benieuwd. De "Eurofiber" glasvezel licht op 1km afstand volgens dit (http://www.eurofiber.com/network-map/) kaartje. Ook Rekam heeft een kabel liggen waarschijnlijk nog dichterbij. Dus er zijn eventueel een aantal alternatieven.
[ Voor 13% gewijzigd door tHe_BiNk op 13-02-2015 09:21 ]
Je kunt overal terecht voor een zakelijke aansluiting, maar heb je daar het geld voor over?
Uit je eerdere opmerkingen begreep ik, dat je eigenlijk een consumenten FttH aansluiting, voor een paar tientjes per maand, wilt hebben. Tja, en dat gaat dus niet lukken.
Of je moet heel veel geduld hebben en een lokaal initiatief starten om in Boskoop FttH van de grond te krijgen. Dat hebben wij destijds gedaan in Lelystad. En twee jaar (!) later was het zover.

Maar al loopt er een glasvezel kabel langs je voordeur, dat wil nog niet zeggen dat je daar gebruik van kunt maken. Het gaat niet alleen om de dark fiber, maar ook om de feed en diensten die daar op gezet moeten worden.
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2015 09:36 ]
De daadwerkelijke kabelengte kan wel 2, 3 of 4 keer zo veel zijn.
@ehtweak Waar heb jij die info gevonden mbt FttH in Boskoop? BVD.
Geen idee welke providers er in die buurt zitten die wellicht plannen kunnen hebben.
-Of zelf geld willen lappen voor een zakelijke/privé aansluiting; dark fiber + diensten, tegen een forse prijs.
-Of een FttH initiatief starten. Maar dan moet je wel geduld hebben, volhardend zijn, kar willen trekken. Contact op moeten nemen met de gemeente en b.v. Reggefiber (of een andere kabeleigenaar die wellicht wel wil vernieuwen, mocht er een lokale aanbieder zijn)
-Of genoegen nemen de lokale coaxboer en/of DSL pairbonding/vectoring proberen te krijgen via een KPN WholeSale/ITS partner.
@ehtweak Ik ben benieuwd hoever ik ga komen, alleen. Of dit als 1 mans actie is te realiseren.
Hij heeft wel de kennis om zelf zijn (tweedehands supergoedkoop aangekochte) loadbalancing-equipment optimaal te configureren.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Loadbalancing is vaak Round-Robin waardoor je 2 identieke lijnen nodig hebt of je moet handmatig je verkeer gaan scheiden dmv routering met fallback op elkaar.naftebakje schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:37:
Ik ken iemand die 2 commerciële lijnen heeft, een ADSL en een coax, en deze combineert om zo een uptime en snelheid te hebben beter dan een zakelijk pakket.
Hij heeft wel de kennis om zelf zijn (tweedehands supergoedkoop aangekochte) loadbalancing-equipment optimaal te configureren.
[ Voor 48% gewijzigd door Deveon op 13-02-2015 12:57 ]
Pfff. 100mbs loadbalancers beginnen al bij zo een 40 euro en software als pfsense kan dit ook...Deveon schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:54:
[...]
Loadbalancing is vaak Round-Robin waardoor je 2 identieke lijnen nodig hebt of je moet handmatig je verkeer gaan scheiden dmv routering met fallback op elkaar.
Fallback is alleen nodig bij een LTE connectie met een datacap. Als je kabel combineert met adsl gewoon een deel van de traffic over adsl laten lopen. Waarom niet?
<omdat het kan>
Office Basis ZZ1 = 50/5 Mbit/s, per 1 maart 60/10 Mbit/s, € 46 p/mnd ex. BTW
Office Basis ZZ2 = 100/10 Mbit/s, per 1 maart 130/30 Mbit/s, € 56 p/mnd ex. BTW
Office Basis ZZ3 = 200/20 Mbit/s, per 1 maart 200/40 Mbit/s, € 66 p/mnd ex. BTW
Anoniem: 646678
66 euro krijg je 200/40 bij ziggo zakelijk (vanaf 1 maart)Ernemmer schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:02:
Niet heel goedkoop maar Ziggo Zakelijk heeft ook een 160/40 lijn die dan 119 euro per maand kost. Dan gaat het uploaden al een stuk sneller dan met een 180/18 lijntje.
https://www.ziggozakelijk.nl/tarieven2015
Dat is helemaal een mooie prijs. Je zou kunnen kijken of je twee aansluiting kan realiseren, dan heb je dubbele snelheid voor een zeer schappelijke prijs.Anoniem: 646678 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:58:
[...]
66 euro krijg je 200/40 bij ziggo zakelijk (vanaf 1 maart)
https://www.ziggozakelijk.nl/tarieven2015
Via aansluiting.nl werd ik doorverwezen naar KPN en Ziggo.
Ziggo. Wij kunnen u kosteloos aansluiten op ons coax netwerk. Maar daar zitten we natuurlijk al.
KPN verwees ons door naar VolkerWessels Telecom. VolkerWessels (consumenten/FttH gedeelte) zegt er ligt nog geen FttH in de centrale dus via deze "consumenten weg" kunnen wij u geen glasvezel leveren. VolkerWessels verwijst ons door naar "KPN glas Zakelijk Markt."
En ik denk dat "KPN glas Zakelijk Markt" ons weer door zal doorverwijzen naar VolkerWessels (zakelijk) en daar naar toe heb ik al direct een e-mail gestuurd (wacht nog op bericht).
Die nieuwe snelheid van zakelijke abbo's van Ziggo is idd een mooie vooruitgang. Dus dat zal de uploadtijd iig halveren.
KPN Zakelijk zal prima kunnen leveren. Alleen had je al eerder aangegeven dat 300-400 eur/mnd veel te veel was. Waarom ga je dan nogmaals daar een prijs opvragen?tHe_BiNk schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:48:
En ik denk dat "KPN glas Zakelijk Markt" ons weer door zal doorverwijzen naar VolkerWessels (zakelijk) en daar naar toe heb ik al direct een e-mail gestuurd (wacht nog op bericht).
Er is gewoon geen glas beschikbaar. Leg je daarbij neer. Verhuis anders naar een plek waar dat wel is als je perse dat nodig hebt. Maar dan was die 400 eur/mnd ook geen probleem geweest.
Dus neem gewoon Ziggo en dan heb je nog de beste prijs/prestatieverhouding.
Prima. Zeg even 50k voor een pop, eenmalig zo'n 100k voor het graven van de backhaul en plaatsen van de pop, geen probleem. Als je een paar ton eenmalig aftikt kun je prima een FttH aansluiting nemen thuis.tHe_BiNk schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:41:
Als wij de aanlegkosten voor onze rekening nemen. Dan zie ik niet in waarom we er niet gewoon een consumenten XS4all all-in-one glasvezel pakket bij kunnen afnemen. Dus gewoon de keuze vrijheid krijgen zoals elke andere "consumenten" FttH aansluiting.
Maar je hebt een aardig verkeerd beeld van hoe het werkt. Je kan niet 'ff' een kabeltje de centrale ingraven en je hebt een consumentenglaslijntje. Zo werkt het gewoonweg niet.
Als Boskoop inderdaad aan de beurt is om door Reggefiber verglaasd te worden dan komen er aparte wijkcentrales voor de glasvezelaansluitingen. Die wijkcentrales zullen een onderlinge ring hebben. En naar de eerste van deze centrales zal een backbone (backhaul) gegraven worden zodat deze met glasvezel op het KPN netwerk kan worden aangesloten. Die zal uiteindelijk in de KPN nummercentrale uitkomen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ziggo heeft wel een 2de kabel aansluiting gerealiseerd op onze locatie. Zonder dat dit door ons specifiek was aangevraagd. Wel grappig.
Uit het niets zag ik dat de stoep was opengebroken en er een groene kabel voor de gevel lag, hadden ze echt heel vroeg in de ochtend gedaan (zonder ook maar iets ooit van Ziggo te hebben gehoord).
[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 24-10-2015 22:58 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zakelijk glas is duur ja. Tele2 wholesale kan je nog vragen, die zijn redelijk goedkoop van al die partijen. Maar geen idee of je daar zomaar terecht kunt..
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
https://www.ziggo.nl/zakelijk/zakelijk-internet/connect-mkb/
Ik zal eens bij Tele2 wholesale gaan informeren.
/edit
Ik kwam een hele leuke postcodecheck tegen voor wholesale.
https://fiber.gakijken.nl/zakelijk-glasvezel
Dus eens kijken wat daar uitkomt.
/edit2 30 maart
KPN en Tele2 (via dsdbusinessinternet.nl dsd.nu) konden beide een glasvezelaansluiting leveren voor 1750 euro aan aansluitkosten. Dit is dus zeer goed te doen.
Enkel was het maandbedrag het probleem. Je praat dan over ongeveer 550 a 650 euro per maand (excl. BTW) voor een 100 of 200 mbit lijn synchroom. Te duur voor mij/ons. Er was geen "consumenten internetaansluiting" leverbaar, helaas.
[ Voor 60% gewijzigd door tHe_BiNk op 30-03-2016 21:50 ]