Windows 8.1 klok plotseling 1000 jaar in de toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 06:31

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bij mijn oma is net voor de tweede keer de datum ineens veranderd naar precies 1000 jaar in de toekomst, dus in dit geval 3015. Dit was al eens eerder gebeurd, en toen ging ik er vanuit dat het een toevalligheidje was of zo en verder gaat er nooit zoiets fout, maar nu ben ik toch nieuwsgierig hoe dat komt. Het is behoorlijk vervelend, want door de foute datum kan de PC geen beveiligde wifi-verbinding meer maken en kan ik het probleem dus ook niet verhelpen via teamviewer. In plaats daarvan moet ik proberen over de telefoon uit te leggen hoe je de datum verandert, en dat is niet eens zo eenvoudig (probeer maar eens in Windows 8.1 het jaartal te veranderen, je kunt het niet zomaar invullen).

Een google search levert eigenlijk niets op omdat je allerlei ongerelateerde links krijgt, maar het lijkt in ieder geval niet een superpopulair probleem. Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Malware lijkt me eigenlijk vrij vergezocht aangezien ik niet weet wat het nou zou uithalen om de datum zo te veranderen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Haha, sorry, maar daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Kan het niet zijn dat je oma iets verkeerd doet?? Mijn opa en oma hebben ooit dingen gedaan waar ik niet eens meer uit kan komen...

Ik hoop voor je dat iemand anders het probleem weet, ik kan je helaas niet verder helpen

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen kleinkinderen op bezoek die op knopjes drukken? Zo hadden de buren hier het beeld ineens 90 graden gedraaid door de toetsencombo ctrl+pijltjestoets.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:35

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan bij de tijd/datum instelling klikken op de maand. En dan op op het jaar. Dan kan je best snel naar 2015 toe.

Hoe het precies 1000 jaar kan veranderen? Geen idee

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jeroen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 18:08:
....., je kunt het niet zomaar invullen).
[windows]
"CMD[enter]" typen
en dan "date" typen dan kun je het intypen

Iperf

Verwijderd

Het enige wat ik kan verzinnen is dat de NTP-server waar de tijd van opgehaald word kuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
DarkSide schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:21:
Je kan bij de tijd/datum instelling klikken op de maand. En dan op op het jaar. Dan kan je best snel naar 2015 toe.

Hoe het precies 1000 jaar kan veranderen? Geen idee
Zo is het inderdaad ook gelukt, maar dat was vrij tegenintuitief voor iemand die weinig gevoel heeft voor software.

Het lijkt me of een bug ergens, of een bijwerking van iets wat ze wel eens doet. Normaal doet ze maar een heel beperkt aantal dingen (mail, browsen) volgens een vrij simpel patroon, sneltoetsen o.i.d. gebruikt ze nooit en in de buurt van instellingen komt ze ook niet. Het kan ook in de BIOS zitten maar daar heb ik ook niks over kunnen vinden. De vorige keer dat het gebeurde is al meer dan een half jaar geleden volgens mij.
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:48:
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de NTP-server waar de tijd van opgehaald word kuren heeft.
Naar mijn weten gebruikt de PC gewoon een standaard NTP-server, dus het lijkt me dan dat meer mensen er last van gehad zouden hebben. Ik weet zo niet op basis waarvan een NTP-server wordt gekozen, maar het is dus Windows en de verbinding is van UPC.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroen op 13-02-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:35

DarkSide

theres no place like ::1

je kan een w32tm /query /status doen om te kijken waar de pc zijn tijd vandaan haalt.
Of dit CMOS is, of een NTP server en zoja welke.

Ook kan je een w32tm /config /update draaien om een sync te forceren (admin account nodig).
Dit zou je klaar kunnen zetten als script.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
DarkSide schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:50:
je kan een w32tm /query /status doen om te kijken waar de pc zijn tijd vandaan haalt.
Of dit CMOS is, of een NTP server en zoja welke.

Ook kan je een w32tm /config /update draaien om een sync te forceren (admin account nodig).
Dit zou je klaar kunnen zetten als script.
Op het moment dat de CMOS datum niet klopt dan heeft syncen met NTP geen zin, want op dat moment komt er geen netwerkverbinding tot stand. Het zou wel interessant zijn om eens te kijken of het iets met NTP te maken kan hebben of dat het probleem lokaal ontstaat, maar het laatste lijkt me waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jeroen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:53:
[...]

Op het moment dat de CMOS datum niet klopt dan heeft syncen met NTP geen zin, want op dat moment komt er geen netwerkverbinding tot stand.
Waarom zou je geen netwerkverbinding kunnen krijgen als je tijd/datum verkeerd staat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:42:
[...]

Waarom zou je geen netwerkverbinding kunnen krijgen als je tijd/datum verkeerd staat?
Hm misschien heb ik het verkeerd geinterpreteerd, maar geen enkele online dienst werkte meer omdat de betreffende certificaten e.d. in 3015 al 999 jaar verlopen zijn. Ik weet niet of dat ook problemen oplevert voor de beveiligde wifi-verbinding of dat die in feite wel werkt, maar het zou inderdaad kunnen dat onbeveiligde verbindingen wel werken.

Pagina: 1