• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 13:32
Hallo Allemaal,

Ik zoek jullie advies in mijn situatie. Ik was namelijk op zoek naar een mooie lens voor mijn Camera. Deze heb ik gevonden op marktplaats. Het gaat om een 17-85mm F4-5.6 Canon lens.

Gisteravond heb ik deze opgehaald bij de koper. Dit was een hele aardige vent van Marokkaanse afkomst zo leek het. Hij liet de lens zien en deze zag er nog helemaal goed uit. Doordat er altijd een filter op heeft gezeten waren er geen beschadigingen aan het glas.
Helaas had ik mijn eigen camera niet bij mij om te testen. Hij bood dus aan om de lens op zijn camera te proberen (500D). Dit heb ik een gedaan en alles werkte goed. De IS en AF deden het allebei nog prima en de foto's zagen er goed uit. Vervolgens heb ik de vent betaald en ben ik naar ouderlijk huis gegaan.

Daar heb ik de lens nogmaals getest op mijn vaders Canon 1100D en dit verliep ook goed. Goede foto's. De laatste foto die ik maakte gaf de camera alleen aan dat hij geen verbinding met de lens kon maken. Dit baarde mij al zorgen.

Vandaag heb ik de lens op mijn eigen body geprobeerd. Een Canon 650D. Dit gaat jammer genoeg niet helemaal lekker. De AF blijft verspringen alsof hij niet weet waarop hij moet scherpstellen. Dit gebeurt niet bij 17mm maar bij alles daarboven wel. Daarnaast komt ook af en toe de melding "Err 01" tevoorschijn. Dit wil dus zeggen dat de verbinding tussen de lens en de camera niet goed is.

Nadat ik internet research heb gedaan blijkt dat dit bij deze lens wel vaker het geval is en het probleem zit hem in het kabeltje in de lens. En nu komen dus mijn vragen.

1) Hoe kan het dat de lens bij hem wel normaal functioneerde? is dat afhankelijk van de body?
2) Had die meneer al kunnen weten dat de lens "stuk" was voordat hij hem aan mij verkocht?
3) Hoe moeilijk is het om de lens zelf te repareren? Of hoe duur is zo'n geintje bij een speciaalzaak?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

don't mind me

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het zou best eens kunnen zijn dat als je de lens op een bepaalde manier vast houd of een bepaalde range niet gebruikt dat hij het wel doet. Helaas komt het vaker voor bij die lens en zijn er op internet wel tutorials te vinden hoe je dit kabeltje kan repareren/vervangen. Zoek maar eens op Canon 17-85 repair o.i.d ;)

Om je tweede vraag te beantwoorden vind ik lastig, misschien gebruikte hij hem amper en was hij niet op de hoogte van het probleem. Misschien wist hij het ook wel, geen idee ;) Wat voor prijs heb je er voor betaald?

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb je zelf kunnen testen met de lens op zijn camera?
Zo ja, dan had het je toen ook op moeten vallen en ook met de 1100D van je vader.

Het kan natuurlijk zijn dat hij het al wist en daar mooi omheen gewerkt heeft maar het kan ook gewoon pech zijn geweest dat precies na de koop dit gebeurde. Ik zou niet direct de verkoper willen wegzetten als oplichter of als dat hij het al wist. Al kon hij het een paar keer meegemaakt hebben en wist dat het af en toe zou kunnen gebeuren, maar ik zou niet met de vinger naar de verkoper wijzen. Het is misschien wat pijnlijk om het zo te leren maar de volgende keer neem je hoe dan ook je eigen camera mee, denk ik zo.

Het zouden eventueel de contactpunten kunnen zijn, heb je die al goed schoongemaakt?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Pindakaas
Ik heb de tutorials inderdaad net gekeken. Ziet er nog wel lastig uit maar misschien met een middagje prutsen dat het wel lukt. Misschien dat hier nog mensen rondhangen die daarbij kunnen helpen?

Ik heb er 100 euro voor betaald. Inclusief zonnekap en een UV filter. Volgens mij wel een goede prijs als die het deed

Ik heb inderdaad zelf kunnen testen met de lens op zijn camera. En daar werkte het allemaal prima. Zowel ingezoomd of uitgezoomd of met/zonder IS etc. Ook op de 1100D van mijn vader gisteravond werkte het allemaal prima. Pas de laatste foto's die ik daarmee maakt gaf hij "Err 01". Daarna pas vandaag getest op mijn eigen camera waarbij het focus probleem pas optreedde.

Ik wijs ook zeker niet naar de verkoper hoor. Ben alleen benieuwd hoe dit kan en hoopte dat jullie mij daarbij konden helpen.

don't mind me

Verwijderd

Zou zeggen begin eerst inderdaad eens door te kijken of de contacten op de lens goed schoon zijn en maak ze ook even schoon. Eventueel ook die van de camera zelf doen. Dat kan soms al veel van de problemen verhelpen.

Als het dan toch niet geholpen heeft zou het inderdaad een probleem kunnen zijn van het kabeltje. Maar dat was volgens mij een diafragma kabel en zou geen issues moeten geven met AF denk ik zo.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Als je echt afgezet bent krijg je toch niks terug, en als je niet afgezet bent dan gaat die man zeggen dat er niks aan de hand was toen je hem kochte en dat jij hem gesloopt hebt.
Dat zal hij ook zeggen als je naar de politie zou gaan...
Kortom je zit er mee op geschept, en als ik kijk wie mijn lens ooit gemaakt heeft dan zou je het best goed zelf kunnen doen als je beetje handig en voorzichtig bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Haas_nl op 12-02-2015 19:12 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat de meneer misschien van Marokkaanse afkomst is, is natuurlijk totaal irrelevant voor je verhaal en het kan zelfs een beetje vooroordelerig overkomen, just a friendly tip ;)

Die err01 wijst er toch echt op dat ie niet goed contact maakt of dat communicatie tussen lens en camera niet in orde is....Contactjes schoonmaken zou ik proberen. Voelt het ook alsof er speling tussen lens en camera zit wanneer je em erop gezet hebt? Kan zijn dat ie daarom niet goed contact maakt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-01 21:56

Silasje

www.Entjes.eu

Wat ik in de bovenstaande reacties niet lees is of je hem al weer op je vaders camera geprobeerd hebt, functioneert de AF daar wel over het gehele bereik? dan kan het je eigen body wel eens zijn.

Als de lens geen beschadigingen heeft, kan het gewoon domme pech zijn. Ik ken het probleem met de lens niet, met dat kabeltje, maar kan het zijn dat die een heel klein tikje op precies de verkeerde kant heeft gehad? Als het een soort van stekkertje is met slecht contact zou dat de oorzaak wel eens geweest kunnen zijn en kan een tikje op de andere kant het probleem misschien wel verhelpen.

Het kan ook zijn dat een focuscalibratie van de lens het oplost. Ik weet dat het per lens kan, maar weet niet hoe, daar is google voor.

Probeer ook eens verschillende focuspunten te testen. Misschien zit het probleem wel daarin. Net ergens een stofje op de lens waardoor die het middelste punt net niet goed kan pakken bv.

[ Voor 11% gewijzigd door Silasje op 12-02-2015 20:27 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 21:34
Je hoort dit probleem heel vaak over de 17-85mm. Op Marktplaats staan ook regelmatig versies waarbij vermeld staat dat 'ie het niet meer goed doet. Het kabeltje is inderdaad het probleem; deze maakt soms geen goed contact. Het lastige is dat hij niet 100% defect hoeft te zijn, maar dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet. Dat kan verklaren waarom hij 't op het ene moment wel deed en daarna niet meer. Het aan/uit-zetten van de camera kan soms helpen.

Maat de bottom line is dat de lens een probleem heeft en dat je hem het beste kunt repareren. Laten repareren is duur, maar je kunt het eventueel navragen bij Tech Repair of Rofa. Maar het kabeltje zelf op eBay kopen en daar zelf repareren is ook een optie. Het is te doen, al moet je wel heel voorzichtig te werk gaan (en goed onthouden waar alles zat).

• Pindakaas
Haas_nl schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:10:
Als je echt afgezet bent krijg je toch niks terug, en als je niet afgezet bent dan gaat die man zeggen dat er niks aan de hand was toen je hem kochte en dat jij hem gesloopt hebt.
Dat zal hij ook zeggen als je naar de politie zou gaan...
Kortom je zit er mee op geschept, en als ik kijk wie mijn lens ooit gemaakt heeft dan zou je het best goed zelf kunnen doen als je beetje handig en voorzichtig bent.
Daar ben ik me heel goed van bewust. Ik heb ook zeker niet de intentie om terug naar de verkoper te gaan. Kan hij ook vrij weinig aan doen lijkt mij.
Deathchant schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:18:
Dat de meneer misschien van Marokkaanse afkomst is, is natuurlijk totaal irrelevant voor je verhaal en het kan zelfs een beetje vooroordelerig overkomen, just a friendly tip ;)

Die err01 wijst er toch echt op dat ie niet goed contact maakt of dat communicatie tussen lens en camera niet in orde is....Contactjes schoonmaken zou ik proberen. Voelt het ook alsof er speling tussen lens en camera zit wanneer je em erop gezet hebt? Kan zijn dat ie daarom niet goed contact maakt.
Was helemaal niet "vooroordelerig" bedoelt hoor. Als het een Rasechte hollander was geweest had ik dat ook geschreven ;)
Contacten ga ik zeker even proberen schoon te maken.
Silasje schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:26:
Wat ik in de bovenstaande reacties niet lees is of je hem al weer op je vaders camera geprobeerd hebt, functioneert de AF daar wel over het gehele bereik? dan kan het je eigen body wel eens zijn.

Als de lens geen beschadigingen heeft, kan het gewoon domme pech zijn. Ik ken het probleem met de lens niet, met dat kabeltje, maar kan het zijn dat die een heel klein tikje op precies de verkeerde kant heeft gehad? Als het een soort van stekkertje is met slecht contact zou dat de oorzaak wel eens geweest kunnen zijn en kan een tikje op de andere kant het probleem misschien wel verhelpen.

Het kan ook zijn dat een focuscalibratie van de lens het oplost. Ik weet dat het per lens kan, maar weet niet hoe, daar is google voor.

Probeer ook eens verschillende focuspunten te testen. Misschien zit het probleem wel daarin. Net ergens een stofje op de lens waardoor die het middelste punt net niet goed kan pakken bv.
Goeie tip, ga ik zeker even uitzoeken op internet. Nog nooit van gehoord eigenlijk, dat focuscalibratie 8)7
Op mijn vaders camera deed de AF het normaal voor zover ik kan zien. Heb hem niet uitgebreid getest bij mijn vader moet ik toegeven.
Yero schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:57:
Je hoort dit probleem heel vaak over de 17-85mm. Op Marktplaats staan ook regelmatig versies waarbij vermeld staat dat 'ie het niet meer goed doet. Het kabeltje is inderdaad het probleem; deze maakt soms geen goed contact. Het lastige is dat hij niet 100% defect hoeft te zijn, maar dat hij het de ene keer wel en de andere keer niet doet. Dat kan verklaren waarom hij 't op het ene moment wel deed en daarna niet meer. Het aan/uit-zetten van de camera kan soms helpen.

Maat de bottom line is dat de lens een probleem heeft en dat je hem het beste kunt repareren. Laten repareren is duur, maar je kunt het eventueel navragen bij Tech Repair of Rofa. Maar het kabeltje zelf op eBay kopen en daar zelf repareren is ook een optie. Het is te doen, al moet je wel heel voorzichtig te werk gaan (en goed onthouden waar alles zat).
Ik heb al even gekeken op internet en er zijn gelukkig verschillende filmpjes te vinden van mensen die deze reparatie al hebben uitgevoerd. Ziet er nog best ingewikkeld uit moet ik zeggen. Het onderdeel waar het om gaat is voor €10,- te krijgen op ebay dus dat moet geen probleem zijn.

Ik denk dat ik eerst maar de lens eens ga proberen schoon te maken. Daarna proberen met defect te verkopen op marktplaats voor een schappelijke prijs en gewoon mijn verlies te nemen. Dat is het nadeel van zaken doen op marktplaats natuurlijk.
Als laatste optie kan ik zelf nog proberen de lens te gaan repareren.

don't mind me

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-01 09:27
Les voor de volgende keer, neem altijd je eigen body mee

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 21:04
Ja, het is nu een beetje een koe in z'n kont kijken, maar altijd eigen body mee en zelf testen :)

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat is dat voor een uitdrukking? Ik kon niet anders dan er even om lachen maar de concrete betekenis weet ik eigenlijk niet?

Betreft reparatie, als je gewoon het filmpje volgt is het best makkelijk. Mijn iPhone en N900 heb ik ook zelf gerepareerd. Had het nog nooit eerder gedaan in het geval van mijn N900. Setje schroevendraaiers besteld en adv filmpjes het zelf geprobeerd en was eigenlijk best makkelijk. Paar maanden terug gingen praktisch de enige 2 knoppen op m'n iPhone ook stuk (power en homebutton) en ook zelf gerepareerd. En ik heb nou niet direct veel ervaring met repareren van kleine dingen, maar vind het wel fascinerend om zoiets te doen.

Ik zou de poging wagen, defect istie al, dus je zou een poging kunnen wagen en mocht je hem niet kunnen repareren tja dan verkoop je hem alsnog als defect. Ik ga er hier even vanuit dat een lens repareren even gemakkelijk gaat als een telefoon. (al moet gezegd worden dat mijn Nokia veel modulairer was opgebouwd dan m'n iPhone en dus wel iets makkelijker was om te repareren, veel logischer ingedeeld ook maar dat terzijde)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Heb zelf ooit zoiets bij de hand gehad met een Tokina 12-24 voor Nikon - ook een dood kabeltje. Uiteindelijk toch besloten voor reparatie te gaan en voor zo'n € 75 heeft Camtech in Bodegraven het probleem opgelost. Misschien van goedkoop naar duurkoop, maar wel een werkende lens - iets waar ik als ik het zelf had geprobeerd niet echt fiducie in gehad zou hebben.

/off-topic
Mr Pingu schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:55:
Wat is dat voor een uitdrukking? Ik kon niet anders dan er even om lachen maar de concrete betekenis weet ik eigenlijk niet?......
Ziehier.
/on-topic

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1