Toon posts:

Aanschaf geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil ik bereiken?

Een mooie sound die beter is dan een onboard geluidskaart. Dat het verschil wel goed te merken is indien mogelijk.

Wat mag het gaan kosten?

Maximaal 150 euro.

Heb ik nog bepaalde voorkeuren?
Ja ik zat zelf te twijfelen tussen een Asus Xonar D2X/XDT en een Asus Republic of Gamers Xonar Phoebus. Indien 7.1 mogelijk is in mijn situatie natuurlijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Aan mijn huidige onboard geluidskaart hangt een jack kabel in de groene aansluiting die zich splitst met een rode en witte jack naar mijn versterker. Aan die versterker zitten weer kasten van speakers aangesloten. Mijn moederbord betreft een MSI MS7850. Heb een 600W voeding indien die informatie nodig zou zijn. Ik gebruik het voor mijn slaapkamer, maar vooral voor helder geluid op hard volume.

Als 7.1 niet mogelijk is, aan wat voor een 5.1 kaart moet ik dan denken?

Hartelijk dank,

Coen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Grootste vraag is toch wel wat voor versterker en boxen je hebt.

En welk mobo heb je? Dat mobo klinkt of als een of andere OEM-creatie, of een videokaart.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn versterker bedraagt een Philips FA950. Speakers zijn Bowers & Wilkins, oude maar goede uit de tachtiger jaren. Moederbord is een MSI Global Z87-G41 PC Mate.

Edit: kan nu het type speakers niet bij de hand halen, ik kijk daar straks naar.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 16:05 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is jammer dat je moederbord nou net geen digitale audio uitgangen heeft, zit zo te zien een optical in op je versterker. Mijn advies zou zijn, sluit het digitaal optisch aan met een zo goedkoop mogelijk kaartje. DAC op de kaart is dan verder irrelevant.

edit: Ik zou zeggen de DSX, dan krijg je 7.1 en DTS Connect erbij. Heb je dat niet nodig dan kun je voor de goedkopere DGX gaan:

pricewatch: Asus Xonar DSX
pricewatch: Asus Xonar DGX

[ Voor 39% gewijzigd door wagenveld op 12-02-2015 16:40 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Inderdaad zoek iets met s/pdiff out. Voor mijn part een usb-stickje, werkt net zo goed. Hoeft helemaal geen 150 euro te kosten, voor minder dan 2 tientjes ben je klaar, inclusief toslink of coaxkabel.

Als je surround geluid wilt zul je uiteraard eerst je receiver moeten upgraden naar een surround model. Mocht je dat gaan doen kun je 'm via HDMI aansluiten, heb je helemaal geen geluidskaart nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik voor de DSX zou gaan en ik laat alles voor wat het is moet ik wel 7.1 kwaliteit horen? Of moet ik dan idd upgraden naar een surround model? Wat is dan jullie advies mocht ik alles willen houden?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je hebt een stereo amp. Daar zul je nooit 7.1 of 5.1 uit kunnen halen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Oh dan houd ik het maar onboard..

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
mcDavid schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:40:
Inderdaad zoek iets met s/pdiff out. Voor mijn part een usb-stickje, werkt net zo goed. Hoeft helemaal geen 150 euro te kosten, voor minder dan 2 tientjes ben je klaar, inclusief toslink of coaxkabel.

Als je surround geluid wilt zul je uiteraard eerst je receiver moeten upgraden naar een surround model. Mocht je dat gaan doen kun je 'm via HDMI aansluiten, heb je helemaal geen geluidskaart nodig.
Mijn ervaring met goedkope USB apparaatjes is dat je al gauw vertraging krijgt in je geluid (bij mij een erg storende 150ms).

I'm a photographer, not a terrorist

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-02 20:09

Pykow

Angelo OTR

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:37:
Dus als ik voor de DSX zou gaan en ik laat alles voor wat het is moet ik wel 7.1 kwaliteit horen? Of moet ik dan idd upgraden naar een surround model? Wat is dan jullie advies mocht ik alles willen houden?
uhm sorry, maar je wist toch wel waar 5.1 en 7.1 voor staan ?
Dat is juist bedoelt voor surround modellen. als je maar 2 speakers hebt, dan heb je vaak een 2.0 installatie (of met subwoofer een 2.1 installatie)

Je moet echt wel een surround model hebben, wil je 5.1 of zelfs 7.1 behalen.

Tegenwoordig heb je ook headsets die simuleren 5.1 en dat doen ze wel aardig, maar echt heel veel verschil geeft dat niet.

Zelf heb ik alles gewoon onBoard zitten met een Hyper Cloud gamening headset en een Logitech z-4 2.1 speaker setje, het is niet al te best, maar voor mij goed zat.
een geluidskaart gaat hier bij mij geen verandering in brengen.
Als je een geluidskaart upgrade, zal je hoogwaarschijnlijk ook naar een nieuwe set speakers,stereo apparatuur moeten kijken.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Pykow schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:03:
[...]

Tegenwoordig heb je ook headsets die simuleren 5.1 en dat doen ze wel aardig, maar echt heel veel verschil geeft dat niet.
Ligt eraan waarvoor je de geluidskaart gebruikt. Virtual surround werkt bij films best aardig al zeg ik het zelf. En daar is het naar mijn mening ook voor bedoelt, muziek vervormt alleen maar, te veel extra echo's, en luister je liever in "gewoon" stereo. En bij games werkt het ook niet, surround en positioneel geluid zijn verschillende zaken.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ah, had niet doorgeklikt of de receiver wel surround was, ging ervan uit aangezien TS het over 7.1 had.

Dan nog drie tientjes voor die DGX zou het wel waard zijn aangezien alles tot je receiver dan netjes digitaal is. Wil niet zeggen dat de DAC in je receiver nou geweldig veel beter gaan zijn maar onboard geluid heeft nogal een handje ervan om alle elektrische storing door te sturen. Met een optisch kabeltje is er geen elektrische verbinding meer.

Dat gezegd hebbende en als ik kijk naar je budget kun je ook eens gaan kijken naar een leuk USB DACje. Maar besef wel dat dit puur voor stereo uncompressed geluid is. Nep surround, DTS en dat soort spul moet allemaal eerst gedecodeerd worden. Wat ik bedoel te zeggen, doe dit alleen als het hoofddoel serieus muziek luisteren is. Kijk bijvoorbeeld eens naar zoiets:
http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/U2-DAC
Pagina: 1