Voeding NAS ASROCK C2750D4I

Pagina: 1
Acties:

• VSB
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:11
Ik zoek een voeding voor de ASrock C2750D4I?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een voeding voor een zelfbouw nas waar ik ook mee kan experimenteren met virtualisatie technieken en ZFS. Liefst moet hij voor een flink aantal jaar mee kunnen.

Ik zie dat dit mobo vaak in combi met deze PSU gebruikt wordt maar ik vind 300W wel erg veel.
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817256097

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Overigens is een deel van de setup te bekijken in de wenslijst VM server op mn profiel.
Ik zoek vooral een goede prijs kwaliteitsverhouding. Belangrijk is dat de NAS op mijn slaapkamer komt te staan dus een stille koeler heeft de voorkeur.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Geen voorkeur voor een specifiek merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
NAS voor in de slaapkamer, moet fatsoenlijk VM's kunnen draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door VSB op 12-02-2015 14:51 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je gaat denk ik een hele zooi HDD's erop prutsen neem ik aan? dan is 300W nog niet eens zoveel. gezien 't een NAS wordt zou ik juist gaan voor een Gold-voeding, dan is ie ook zuinig. kleinere wattages voeding zijn er wel (Pico-PSU), maar dan heb je vaak een gapend gat in je behuizing zitten (stof...) en veel minder aansluitingen. bedenk wel dat je met een x-aantal HDD's ook die moet voeden. pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een prima, stille voeding, die qua flexibiliteit een aansluitingen weinig te wensen over laat. een paar sata-splitters er bij en klaar! (dit hoeft alleen als je meer dan de 4 WD Reds wilt aansluiten)
overigens, een picoPSU is ook nog duurder dan normaal ATX Gold

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• VSB
Ik heb tot nu toe vooral naar 3TB WD Red's gekeken. Voor lezen en schrijven komen deze op 4,5w per stuk. Ik zie ook nu pas trouwens dat die 300W voeding maar 4 sata aansluitingen heeft. Wat zijn de voor en nadelen van sata splitters? Denk er namelijk ook over om mijn SSD samsung 830 128gb er in te steken.

[ Voor 11% gewijzigd door VSB op 12-02-2015 15:16 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hoeveel schijven doe je er in?

Te koop....

• VSB
Voorlopig 3 WD red's met 1 spare. Omdat het minimum voor een ZFS single parity array zou zijn. (bron: https://forums.freenas.or...ed-in-a-raidz-config.158/)

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

De eerder genoemde seasonic kun je er behoorlijk wat mee laten draaien denk ik

Spin-up dan verbruiken ze even wat meer (piek).
Dus je red het met een Pico na 3 á 4 schijven max. al niet meer.

Ik zou voor de seasonic gaan. Mooie gold, goed merk, 4x sata en 3x molex (eventueel met wat molex - 2x sata).

Kom je een heel eind mee volgens mij.

Te koop....

Verwijderd

Vaak worden juist SATA power splitters ipv molex naar SATA verloopjes aangeraden. Deze zijn via ebay nog redelijk goedkoop te krijgen.

• VSB
Thx dan ben ik er aardig uit. Voedingen vind ik het lastigst te kiezen omdat het van je andere componenten afhangt.

Als voor de seasonic ga, wat hebben de volgende componenten voor invloed?

Toevoegen van een samsung 830 SSD (die zit nog in een oude laptop van mij)
32GB Cisco Cisco UCS-MR-1X082RY-A= ECC DDR3L-1600 geheugen.
Een nog onbekende bay voor de harddisks [strike]coldswap[/strike] hotswap wellicht de silverstone DS380?

[ Voor 5% gewijzigd door VSB op 12-02-2015 15:33 ]

Verwijderd

Wat ik zo gauw zie is dat het geheugen Registered is, en het mobo UDIMM vereist. Dat gaat dan niet werken. Controleer dus even of dat geheugen wel werkt op dat bord.

• VSB
Is er een manier waarop ik dat kan verifieren? Zou zeer jammer zijn aangezien ik dit geheugen cadeau gekregen heb van een collega.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
Het geheugen komt hier terug onder "UCS-MR-1X082RY-A": http://www.cisco.com/c/da.../C220M3_SFF_SpecSheet.pdf

Het is dus inderdaad Registered geheugen (RDIMM).

Het moederbord ondersteund UDIMM (Wel ECC, geen Registered) http://www.asrockrack.com...l=C2750D4I#Specifications

Je setje RAM gaat dus helaas niet werken met dit moederbord.

Addicted to silent computing

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:28:
Vaak worden juist SATA power splitters ipv molex naar SATA verloopjes aangeraden. Deze zijn via ebay nog redelijk goedkoop te krijgen.
Dit is nieuw voor mij..
Kun je ook aangeven waarom dat is?

Te koop....

• VSB
Denk dat dit een goed ram alternatief is, heeft iemand ervaring met dit geheugen in combinatie met dit moederbord?

pricewatch: Kingston KVR16LE11/8

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

VSB schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:37:
Is er een manier waarop ik dat kan verifieren? Zou zeer jammer zijn aangezien ik dit geheugen cadeau gekregen heb van een collega.
QVL van het moederbord checken.
de SSD heeft overigens 0 invloed, dat gaat prima werken. de kast heeft alleen invloed dat je er een normale ATX-voeding in kwijt moet kunnen, in de DS380 gaat bijvoorbeeld NIET passen. (je zou dan een SFX-voeding moeten hebben)

pricewatch: Lian Li PC-V354B
pricewatch: Cooler Master HAF Stacker 915R kan ook, als je daarna bijvoorbeeld nog zo'n drivecage gaat halen bij CM, moet vast wel kunnen. (en is goedkoper)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• VSB
Thx, maar dat zijn mini ITX behuizingen? Ik heb thuis zelf een ATX kast over, (en de ruimte ervoor). Die zou ik graag willen gebruiken. Mijn laatste puntje is alleen het uitzoeken van een goede (stille) ventilator om de CPU te koelen. Hebben jullie nog tips of ideen?

Verwijderd

albino71 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:00:
[...]

Dit is nieuw voor mij..
Kun je ook aangeven waarom dat is?
Het is een aardige tijd terug dat ik het uitgezocht heb, maar in het DIY RAID NAS topic komt het ook wel eens voorbij. De pennen van molex stekkers hebben nog wel eens problemen met stabiel blijven zitten, en SATA is hier veel minder gevoelig voor.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je max 5 devices zou moeten voeden via 1 molex, dus als je meerdere splitters achter elkaar zou zetten. Ik heb zelf kabels van 1 SATA naar 4 ingebruik, daarmee kom ik makkelijk aan de 23 SATA apparaten in mijn grootste fileserver.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

VSB schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:45:
Thx, maar dat zijn mini ITX behuizingen? Ik heb thuis zelf een ATX kast over, (en de ruimte ervoor). Die zou ik graag willen gebruiken. Mijn laatste puntje is alleen het uitzoeken van een goede (stille) ventilator om de CPU te koelen. Hebben jullie nog tips of ideen?
CPU koelen? Het lijkt er op dat de onboard CPU passief gekoeld wordt op dit bord. Of zie ik dat verkeerd?

.
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:10:
[...]

Het is een aardige tijd terug dat ik het uitgezocht heb, maar in het DIY RAID NAS topic komt het ook wel eens voorbij. De pennen van molex stekkers hebben nog wel eens problemen met stabiel blijven zitten, en SATA is hier veel minder gevoelig voor.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je max 5 devices zou moeten voeden via 1 molex, dus als je meerdere splitters achter elkaar zou zetten. Ik heb zelf kabels van 1 SATA naar 4 ingebruik, daarmee kom ik makkelijk aan de 23 SATA apparaten in mijn grootste fileserver.
Dus behalve de pennen is er dan weinig verschil. Sterker nog, met molex mag ik zelfs 5 devices voeden.

Anyway, ik ga wel ff wat sata splitters bestellen, want ik heb nu een eigenbrouwsel van molex op molex op molex naar sata (met hier en daar wat soldeer) in mijn servertje zitten. tweakers == soms prutsers :)

Te koop....

Verwijderd

Niemand die je vertelt dat je SATA moet gebruiken ipv molex hoor, maar het is wel aan te raden. Ik heb zelf toen ik boven de 18 ofzo schijven in 1 server kwam ook wat issues gehad met de molex stekkers. Wegvallende disks, niet opkomende disks bij het booten e.d.

Ik heb dan ook altijd mijn twijfels bij de gammele pennen in molex connectors. Sinds ik de molex splitters vervangen heb door SATA splitters heb ik deze problemen niet meer :)

Nogmaals, je moet niet, maar een aantal mensen raden het aan, waaronder ik.

edit: Dit is trouwens het type dat ik gebruik: http://www.ebay.nl/itm/PY...ain_3&hash=item19fab7558c

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 22:08 ]

• VSB
albino71 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:22:
[...]

CPU koelen? Het lijkt er op dat de onboard CPU passief gekoeld wordt op dit bord. Of zie ik dat verkeerd?
Ik lees bij verschillende board reviews dat ze alsnog aanraden de CPU te koelen omdat hij kan oververhitten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
ik denk niet dat je Intel Atom C2750 snel te heet gaat worden. zorg voor een goede case koeling heeft je cpu en hdd's iets aan.

• VSB
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het advies. Ik ga straks het een en ander bestellen. Wellicht volgen er nog foto's van het bouwen.
Pagina: 1