Dip & Go: een nieuwe onveilige manier van betalen

Pagina: 1
Acties:

• CirX-1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:19
Kennen jullie de slogan "Je mag alles van me weten, behalve mijn pincode" nog? Tegenwoordig hoeft dat ook niet meer, want er is nu Dip & Go.

Wat is Dip & Go: een methode om te betalen met je bankpas zonder gebruik te maken van je pincode. Nu (nog?) alleen te gebruiken bij parkeerautomaten en tolwegen. Maximumbedrag per keer 50 euro. Het is (dus) wat anders dan 'contactloos' betalen. En, in tegenstelling tot contactloos betalen, is het niet uit te schakelen (in ieder geval niet bij de ING).

Je pinpas is dus nu gewoon geld waard (zonder pincode!). Een verloren pinpas was vroeger voornamelijk erg lastig, maar kan nu ook verlies van geld betekenen: iedereen die hem vindt kan er, totdat je de pas blokkeert, gratis mee parkeren.

Het wordt in de markt gezet als veilig (want je pincode is niet meer af te lezen), maar het is natuurlijk gewoon onveilig. In ieder geval net zo veilig als overal je pincode laten zien, want die is toch niet meer nodig (tot 50 euro per keer).

Ik verwacht van mijn bank dat ze netjes op mijn geld letten en niet van deze onveilige betaalmethodes introduceren (in ieder geval niet zonder opt-in [chipknip], of eventueel nog met een opt-out [contactloos]).

Wat vinden jullie hier nu van?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waardeloos iets dit.
Als ik iets wil betalen wil ik altijd zelf nog m'n pincode of verificatie inrammen. Stel dat je een keer je pasje kwijt bent, dan heb je dus een probleem.

Hopelijk wordt dit weer heel snel afgeschaft.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Maar nu de grote vraag: wat zijn de voorwaarden?

Een bestaande infrastructuur als een PIN-pas wordt ongevraagd overladen met nieuwe functionaliteit zoals contactloos betalen (waar je hooguit een enkel briefje over krijgt), dip & go (wtf, wat een naam) maar basale informatie als opt-in, opt-out, voorwaarden ontbreken.

Ik vind het namelijk prima als de bank net als credit card het autorisatie risico bij iemand anders legt of het op zichzelf neemt. Mijn portemonnee moet echter geen liability van 3x 50 euro of meer vormen.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-11 22:59

Speedmaster

Make my day...

Het probleem van ongewilde betalingen (tot 50 euro) is alleen afgedekt als je na verlies of diefstal het direct meld. Tot het moment van melden is het "eigen risico" 50 euro. Contactloos betalen staat bij mij ook standaard uit.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Voor zover mij bekend nemen zij zelf dat risico op zich bij verlies. Net als bij contactloos betalen. Daarom is deze stap nu ook minder groot, het risico voor de banken was blijkbaar al acceptabel, dus waarom zo niet...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Rukapul
Speedmaster schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:48:
Tot het moment van melden is het "eigen risico" 50 euro.
Dat is onvoldoende, want de bad guy plundert meteen terwijl je zelf met wat mazzel wel een paar dagen zonder pasgebruik kan.

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:50:
[...]

Dat is onvoldoende, want de bad guy plundert meteen terwijl je zelf met wat mazzel wel een paar dagen zonder pasgebruik kan.
Het eigen risico is totaal 50 euro, niet 50 euro per dag:
22 Verlies, diefstal en misbruik
22.1 Als u uw betaalkaart verliest of als uw betaalkaart wordt
gestolen, kan iemand anders er gebruik van maken. Als dat
gebeurt bij een automaat waarbij geen pincode hoeft te
worden ingetoetst, is tot aan het moment van de melding
maximaal vijftig euro (€ 50) voor uw eigen rekening. In alle
andere gevallen gelden de Voorwaarden Betaalrekening.
Wat ik overigens nog steeds vrij veel vind, maargoed.

[ Voor 3% gewijzigd door ValHallASW op 12-02-2015 13:57 ]

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Hoe hebben jullie hierover gehoord?
Ik zit ook bij de ING, maar heb nog nooit eerder bericht gekregen over "dip en go" wat een naam ook.. of contactloos betalen?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik vind dat je heel erg laat bent met je verontwaardiging maar dat zal vast komen omdat je denkt dat het nieuw is ;)
De mogelijkheid was er in ieder geval al in 2013
http://www.emerce.nl/wire...p-go-verovert-nederland-2
In Almere Buiten is in september 2013 een proef gestart met dergelijke apparaten en zelf heb ik er toevallig een week of twee geleden voor het eerst gebruik van gemaakt.
Gebruiksvriendelijk is het in ieder geval wel, paar keer drukken op een knopje om het tarief te verhogen en de betaling is gedaan (voor de haastige medemens die regelmatig in allerlei topics voorbij komt is het ideaal ;) )
Qua verlies maak ik me er net zo druk over als verlies van m'n portemonnee met daarin papiergeld, bijna niet.
Loop ruim 40 jaar rond op deze aardbol en de eerste portemonnee/bankpas moet nog gestolen worden of kwijt raken dus daar zie ik persoonlijk niet zo'n heel groot probleem.
Ben wel van mening dat het stukken beter is dan chippen waar ik meer principiële bezwaren tegen had en om die reden nauwelijks gebruikt heb.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mooie boel dat ING zonder mij dat te vertellen de voorwaarden aanpast waardoor ik meer risico loop!
En dit alles omdat het de bank beter uitkomt natuurlijk...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RemcoDelft schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:01:
Mooie boel dat ING zonder mij dat te vertellen de voorwaarden aanpast waardoor ik meer risico loop!
En dit alles omdat het de bank beter uitkomt natuurlijk...
Hoe weet jij zo zeker dat die passage er nooit eerder in stond?

Betalen zonder pincode in te toetsen deed ik 4 jaar terug al eens in Frankrijk. Ik gok dat deze methodiek al een tijd bestaat, alleen niet actief in gebruik was in Nederland.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Rukapul
ValHallASW schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:57:
[...]

Het eigen risico is totaal 50 euro, niet 50 euro per dag:

[...]

Wat ik overigens nog steeds vrij veel vind, maargoed.
Plus dat ik meerdere passen heb...

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 22:41

krietjur

Where am I?

ninjazx9r98 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:59:
Ik vind dat je heel erg laat bent met je verontwaardiging maar dat zal vast komen omdat je denkt dat het nieuw is ;)
De mogelijkheid was er in ieder geval al in 2013
http://www.emerce.nl/wire...p-go-verovert-nederland-2
In Almere Buiten is in september 2013 een proef gestart met dergelijke apparaten en zelf heb ik er toevallig een week of twee geleden voor het eerst gebruik van gemaakt.
Gebruiksvriendelijk is het in ieder geval wel, paar keer drukken op een knopje om het tarief te verhogen en de betaling is gedaan (voor de haastige medemens die regelmatig in allerlei topics voorbij komt is het ideaal ;) )
Qua verlies maak ik me er net zo druk over als verlies van m'n portemonnee met daarin papiergeld, bijna niet.
Loop ruim 40 jaar rond op deze aardbol en de eerste portemonnee/bankpas moet nog gestolen worden of kwijt raken dus daar zie ik persoonlijk niet zo'n heel groot probleem.
Ben wel van mening dat het stukken beter is dan chippen waar ik meer principiële bezwaren tegen had en om die reden nauwelijks gebruikt heb.
En omdat het in 2013 in Almere al is ingevoerd, moet iedereen er van weten en mogen we er niet verontwaardigd over zijn? Ik heb er nooit enige communicatie van de bank over gehad en ben het ook niet eerder tegengekomen tot enkele weken geleden bij het parkeren in Hengelo. En toen dacht ik nog dat het om contactloos pinnen ging, dat dit nog weer een alternatief systeem is wist ik niet. (ik heb toen contant betaald omdat ik contactloos pinnen juist uit heb staan).

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:20
Je had ook gewoon op de link kunnen klikken, die is van 12 september 2013 en daar kun je lezen dat "dip & go" toen al Nederland aan het veroveren was en dat de betaalmethode voor heel Nederland beschikbaar gesteld was op dat moment.
Almere is slechts een voorbeeld van één van de locaties waar het vrijwel direct al mogelijk was.
Dat je er nog nooit communicatie over hebt gehad en het nog nooit eerder tegengekomen bent kan ik niks aan doen en verandert ook niets aan het feit dat de mogelijkheid om op die manier te betalen al bijna anderhalf jaar bestaat.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 22:41

krietjur

Where am I?

Als het Nederland toen al aan het veroveren was, vind ik het vreemd dat de bank dan niet over de mogelijkheden heeft gecommuniceert (nog steeds niet trouwens, zonder dit topic had ik het nog steeds niet geweten). Maar omdat het in de praktijk niet nieuw is mogen we er dus niet verontwaardig over zijn :+ Vind ik een kromme redenatie.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-11 08:32
Volgens het artikel is dit ook in Tilburg toepasbaar, maar ben het nog nergens tegen gekomen. En idd beetje raar er nooit over geinformeerd te zijn geweest.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik doe veel kleine transacties in de kantine en dan is dit systeem echt super handig, het is sneller en je hoeft niet elke keer je pincode in te toetsen, van mij mag het blijven.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 23:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie de toekomst bij een kassa precies zoals je vaak op websites van F2P games ziet, 16 betaalmogelijkheden, ieder met eigen account/portal/device, allemaal halfbakken ondersteund en vaak erg gevoelig voor storingen.

Elke brainfart die ze met iets 'nieuws' maken, moeten 15 anderen ook meteen doen. De banken onderling, maar ook de grote jongens achter de 3 platformen, samen met elke startup die in Nederland denkt succesvol te worden.

Natuurlijk kan je er wat over zeggen of het handig/beter is, maar zonder duidelijkheid aan de kassa of het nu wel dip&go is of juist niet, geeft aardige verwarring.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vroeger had iedereen cash en cheques in zijn portemonnee. Dat was meestal ook een aardig bedrag, zeker op vrijdag wanneer de boodschappen werden gedaan. Werd is gejat, was je de sjaak. Geldt eigenlijk nog steeds, ook met dat dip&go, maar met dien verschille dat je dat dip&go dus alleen voor een beperkt aantal zaken kunt gebruiken.
Voor het dievengilde betekent het dat ze alleen gratis kunnen parkeren momenteel. Meer kunnen ze er niet mee. Wat dat betreft is het nog veiliger dan chippen: daar was het afhankelijk van hoeveel er op je kaart stond.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Wordt skimmen op deze manier niet veel lucratiever? Je hebt immers helemaal geen pincode meer nodig je hoeft enkel de chip in de pas te kopiëren. Vervolgens heb je gemakkelijk toegang tot maximaal 50 euro.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zolang ze dat dip&go niet overal bruikbaar gaan maken vind ik het wel prima. Parkerautomaten zijn standaard een pita, hoe vaak dat niet fout gaat tijdens betalen... Maar dan nog vind ik 50 euro wel hoog, een dagkaartje voor parkeren kost ergens rond de 15 euro maximaal? Cap de boel dan 25 euro, net als het contactloos betalen.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:30:
Wordt skimmen op deze manier niet veel lucratiever? Je hebt immers helemaal geen pincode meer nodig je hoeft enkel de chip in de pas te kopiëren.
De chip kan je niet "dom" kopieren zoals de magneetstrip.

• CirX-1
  • Laatst online: 08:19
Mijn grote bezwaar is dat het geruisloos wordt ingevoerd. Met opt-in, of eventueel een mogelijkheid tot opt-out had ik het nog wel ok gevonden: als mensen zelf het risico willen nemen kan dat hun eigen afweging zijn (maar dan niet achteraf klagen als het misgaat). Maar nu wordt de afweging door de bank genomen. En dat het een extra risico inhoudt zijn we het wel over eens geloof ik; de vraag is alleen hoeveel.

Qua parkeren is een pinpas dus nu hetzelfde risico als cash; ik zie het voordeel van de pinpas dan ook niet meer.

En ik wist wel dat het al mogelijk was in het buitenland (Frankrijk), maar dan speelt de factor tijd in je voordeel: het duurt toch op zijn minst een aantal uren voordat je pas fysiek daar is. Tijd die je kunt benutten voor het blokkeren van de pas. En extra goed opletten in het buitenland natuurlijk.

En eigenlijk ben ik bezorgd over 'function creep': vandaag voor parkeerautomaten en tolwegen/tunnels (?), morgen voor de kantine, en overmorgen in de kroeg. En dip & go lijkt nu aan een opmars bezig te zijn, na het afschaffen van de chipknip.

Ik zou graag willen dat de banken een opt-out hiervoor maken. Weet iemand of dit technisch mogelijk is, want het systeem lijkt me gewoon pinnen zonder pincode te zijn en dat is lastig te blokkeren zonder pinnen als geheel te blokkeren. En op welke manier je hier het beste mee in gesprek kan gaan met de bank: als eenling gaat het niet lukken lijkt me.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Hoe kom je erbij dat dit een nieuwe manier van betalen is? Het bestaat al een jaar of 3. Flink langer dan contactloos pinnen in ieder geval.
edit: Vanaf zomer 2013 kan het in NL, ruim anderhalf jaar dus. In frankrijk op de péage kan het volgens mij al langer.

Daarnaast vind ik het aandoenlijk hoe angstig iedereen gelijk weer is voor een nieuwe techniek. Wat is nu precies het risico? Dat iemand die een parkeerplaats zoekt uitstapt om eerst even een portemonnee te rollen zodat hij 5 euro bespaart op het parkeren? Paniek om niets als je het mij vraagt.

We lopen al jaren soms met honderden euro's contant geld over straat, die iedere dief zonder enige vorm van technische kennis of hulpmiddelen kan stelen, en overal ter wereld anoniem kan uitgeven. Maar oeh, er kan nu zonder code zomaar een tientje parkeergeld van je rekening gehaald worden... Als tenminste de zakkenroller in kwestie uberhaupt al een auto heeft, én deze net wou parkeren op een dure parkeerplek, én jij je pas in de tussentijd nog niet geblokkeerd hebt. PANIEK!

Edit: Overigens vergeet iedereen ook even het grote veiligheidsvóórdeel: Doordat je geen code intoetst kun je ook niet geskimmed worden.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 12-02-2015 14:58 ]

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
mcDavid schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:47:
Hoe kom je erbij dat dit een nieuwe manier van betalen is? Het bestaat al een jaar of 3. Flink langer dan contactloos pinnen in ieder geval.
edit: Vanaf zomer 2013 kan het in NL, ruim anderhalf jaar dus. In frankrijk op de péage kan het volgens mij al langer.

Daarnaast vind ik het aandoenlijk hoe angstig iedereen gelijk weer is voor een nieuwe techniek. Wat is nu precies het risico? Dat iemand die een parkeerplaats zoekt uitstapt om eerst even een portemonnee te rollen zodat hij 5 euro bespaart op het parkeren? Paniek om niets als je het mij vraagt.

We lopen al jaren soms met honderden euro's contant geld over straat, die iedere dief zonder enige vorm van technische kennis of hulpmiddelen kan stelen, en overal ter wereld anoniem kan uitgeven. Maar oeh, er kan nu zonder code zomaar een tientje parkeergeld van je rekening gehaald worden... Als tenminste de zakkenroller in kwestie uberhaupt al een auto heeft, én deze net wou parkeren op een dure parkeerplek, én jij je pas in de tussentijd nog niet geblokkeerd hebt. PANIEK!
Ik heb geen auto, ik parkeer dus nooit.
Waarom moet ik dit hebben? Waarom geen opt-in? dit is extra risico (al heb je gelijk dat het erg weinig risico is) maar het levert mij niets op.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:54
ik zit op zelf bij ING en zag het volgende:
LINK

Het ergste vind ik dat je het niet eens mag weigeren;
Het is niet mogelijk betalen met Dip & Go op uw Betaalpas te laten blokkeren. Is uw Betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor pinloze betalingen? Dan vergoeden we het bedrag aan u dat is afgeboekt. Hiervoor geldt geen eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u weet dat u de Betaalpas kwijt bent, maar deze niet direct laat blokkeren. Of als u had kunnen weten dat uw Betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden..

Dus je krijgt het en als misbruik van gemaakt wordt, kunnen ze het weigeren ook!
Stel je voor je komt na 24 uur pas achter dat je de pinpas kwijt bent. en dan??
Gaan ze zeggen ja dat is te lang geleden had u eerder moten melden? :(

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 12:26
Heerlijk hollands topic dit. Lekker zeiken op alles! Mooi man

*sowieso

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:54
DonJunior schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:51:
Heerlijk hollands topic dit. Lekker zeiken op alles! Mooi man
Als jij de risico’s hier niet inziet betekent niet dat het een zeik topic is.
Ik als systeembeheerder en iemand met redelijk hoog kennis van smart cards (beroepsmatig) zie de gigantische risico’s namelijk wel. En geloof me daar wordt je niet blijf van.

• mcDavid
Pfft ik weet niet in welke stad jij woont, maar zelfs in hartje Amsterdam is een paar uur parkeren niet zo duur dat ik het een "gigantisch" risico" zou durven noemen hoor.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat ik vind:

Wat een gezeik. Het is 50 euro die wordt teruggestuurd bij misbruik.

Get over yourself.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
soheilmd schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:58:
[...]

Als jij de risico’s hier niet inziet betekent niet dat het een zeik topic is.
Ik als systeembeheerder en iemand met redelijk hoog kennis van smart cards (beroepsmatig) zie de gigantische risico’s namelijk wel. En geloof me daar wordt je niet blijf van.
ik ben wel benieuwd welke 'gigantische' risico's jij hier in ziet..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01

Qwerty-273

Meukposter

Het is dan wel lullilg als je je pas verliest in de buurt van een parkeerautomaat. Dan kan jan en alleman gratis parkeren op jouw kosten. max 50 per trasnactie, ok. Maar als je pas 100 gedipt wordt op een dag, is dat toch max 5000 euro.....
Je zet een sjonnie naast een automaat, spuit de "gevonden" kaart in een fonkelende gouden kleur, bordje erbij vaandaag 50% korting op parkeren. Je betaalt 50% van wat je normaal zou betalen aan de sjonnie, die vervolgens de "gouden discount pas" lekker loopt te dippen.
Groteklapper als inkomsten? Nee niet echt. Maar zou lullig zijn als dat net jouw pas was.

Het is inderdaad onhandig van banken om het stil in te voeren voor elke pas. Ik ben gewend dat mijn pas alleen betaald met pincode. Nu wordt het behalve een plastic kaartje iets wat direct voor wat geld gebruikt kan worden - tuurlijk is er een limiet. Maar dan nog.

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 25-11-2015 13:27 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ElCondor
  • Laatst online: 07-11 21:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik denk niet dat het zo werkt. Zal best een 50euro per dag limiet aan zitten.
Ik moet ook altijd wel gniffelen om de mensen die hier helemaal van uit hun dakkie gaan.
Eerst is iedereen altijd: Ohw noes, wtf!!?? en na een paar jaar is het zo gewoon en ingeburgerd. Gewoon vanwege het gemak. Zelfde geldt voor dat draadloos pinnen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Rukapul
Wat een vertrouwen in banken. In de praktijk vergoeden ze bij kleine bedragen direct (voor het imago), maar grijpen ze bij grote bedragen elk middel aan om niet te hoeven betalen. Let ook op dat er nooit onconditioneel iets gesteld wordt en dat de voorwaarden die zogenaamd van toepassing zijn verspreid staan over tientallen pagina's aan voorwaarden, vaak zelfs verspreid over verschillende documenten, waarvan sommigen zelfs stilletjes aangepast worden.

Pasgeleden weer een paar 'mooie' gevallen van shouldersurfing+diefstal van code+pinpas waarbij banken niet vergoeden (of pas na een uitspraak van Kifid).

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 21:37

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat een gejank hier. Die mensen gaan ook nooit naar Frankrijk ofzo op vakantie zeker? Daar doe je gewoon in de supermarkt je boodschappen zonder pincode. Gewoon goed opletten, en anders direct blokkeren ja.

Professioneel Heftruck Syndroom

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is het Max 50 per dag en Max 25 per transactie.

• Rukapul
NeFoRcE schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:00:
Wat een gejank hier. Die mensen gaan ook nooit naar Frankrijk ofzo op vakantie zeker? Daar doe je gewoon in de supermarkt je boodschappen zonder pincode. Gewoon goed opletten, en anders direct blokkeren ja.
Deze post geeft op excellente wijze weer waar het aan inzicht tekort schiet. Het scenario van betalen met pinpas zonder pincode in het buitenland is veilig voor de consument omdat het risico wordt verlegd naar de winkelier.

En zelfs daar is er nog een residu risico voor de consument. En juist die risico's worden de laatste tijd gestapeld voor intrinsiek gebrekkige betaaloplossingen.

security = verschuiven van verantwoordelijkheid en risico

• Carnoustie
  • Laatst online: 07-11 13:14
Rukapul schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:50:
Pasgeleden weer een paar 'mooie' gevallen van shouldersurfing+diefstal van code+pinpas waarbij banken niet vergoeden (of pas na een uitspraak van Kifid).
En wees nu eens eerlijk: waarom zouden banken dit ook vergoeden? Wat moet een bank hier hier aan doen dan? Als je net gepind hebt en iemand trekt snel je geld uit je hand, dan is de bank toch ook niet aansprakelijk? JIJ hebt je pas laten stelen, JIJ hebt je code laten afkijken. Lijkt me zo wel aardig ja: er word bij je ingebroken en de tv is weg: stel jij Philips mooi aansprakelijk omdat zij een product (tv) hebben ontworpen/geleverd die zomaar meegenomen kan worden...

• Rukapul
Carnoustie schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:08:
[...]

En wees nu eens eerlijk: waarom zouden banken dit ook vergoeden?
De banken claimen een veilig betaaloplossing aan te bieden. Een dergelijke oplossing moet gezien worden in de praktische context van het beoogde gebruik wordt. Intrinsiek systeemrisico dient dus niet op individuele klanten afgewend te worden.

• TheFes
  • Laatst online: 10:21
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:03:
Volgens mij is het Max 50 per dag en Max 25 per transactie.
Dat is met contactloos betalen, voor dip & go is het maximum 50 euro bij parkeergarage's en parkeerautomatien en 100 euro bij tolwegen. Ik kan echter niets terugvinden over een dagmaximum of zo.

Overigens is het bij contactloos betalen geen 50 euro per dag, maar 50 euro zonder dat er een keer een pincode ingevoerd is. Als je een keer gewoon pint tussendoor, of over de 50 euro heen gaat en dus een pincode invoert, dan reset de teller weer naar 0.

Home Assistant configuratie

• Carnoustie
Rukapul schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:11:
[...]

De banken claimen een veilig betaaloplossing aan te bieden. Een dergelijke oplossing moet gezien worden in de praktische context van het beoogde gebruik wordt. Intrinsiek systeemrisico dient dus niet op individuele klanten afgewend te worden.
Maar dat is mooi: ons hele "geldsysteem" is in feite in overheidshanden, mee eens neem ik aan? Mocht ik dan beroofd worden op straat gaat de overheid (lees:belastingbetaler) dus mijn gestolen geld vergoeden? Is immer toch "systeemrisico"? Of wil je dat zelfbedachte "systeemrisico" ook in dit geval bij de bank leggen? daar heb ik immers net gepind. Of toch liever bij mij werkgever die me immers betaalt. Als die nou eens niet zoveel betaalde, was er ook niet zoveel gestolen...
Een betaalpas laten stelen EN ook nog de code laten afkijken valt natuurlijk niet onder een "instrinsiek systeemrisico". Mochten er "ineens" passen "magisch" gekopieerd worden en pincodes gekraakt, dan gaat het ergens over...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:51

Rannasha

Does not compute.

NeFoRcE schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:00:
Uh nee hoor, het is gewoon pinnen met pincode ongeacht of ik mijn Nederlandse, Franse of Zwitserse pas gebruikt. Bij meerdere supermarkten van verschillende ketens. Misschien dat het hier en daar anders is, maar het is zeker niet structureel dat je pint zonder pincode in de Franse supermarkt.

Op de tolweg is het betalen wel zonder pincode, dat is al een tijd zo.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:17:
Wat ik vind:

Wat een gezeik. Het is 50 euro die wordt teruggestuurd bij misbruik.

Get over yourself.
En in welk tijdsbestek krijg je die 5 tientjes terug?

Zelf kan ik wel 5 tientjes missen meestal, en dat het dan een paar werkdagen duurt eer het terugkomt, net als met een strono, is opzich geen ramp. Maar wat te bedenken van de mensen die in een schuldtraject zitten? Die krijgen een betaalpas, en wordt daar elke week een bedrag op gestort. 5 tientjes, 7 tientjes per week. Geen mogelijkheden tot internetbankieren, en ze kunnen zelf ook maar weinig regelen dan.

Je hebt het over geld waar mensen een week van moeten leven. Dus als dat niet direct wordt teruggeboekt, hoe vertel je je kinderen dat ze in het weekend gewoon geen eten krijgen?

Zelf ook een keer op m'n bek gedaan door een fuckup van de bank. En de bank geeft niet thuis hoor op vrijdag middag. Had geen stuiver meer, en ik moet in het weekend echt eten. Die fuckup zou maandag herstelt worden, maar daar heb ik op vrijdag, zaterdag en zondag er voor geen reet aan natuurlijk.

Het is niet persee een kwestie van: "Je krjigt het terug, get over yourself", het is eerder of je het een paar dagen kan missen of niet.

Ey!! Macarena \o/

• Rukapul
Als je een reactie niet vol zou stoppen met drogredeneringen dan zou je wellicht antwoord krijgen danwel een uitleg die je wel begrijpt.

• RemcoDelft
Carnoustie schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:08:
En wees nu eens eerlijk: waarom zouden banken dit ook vergoeden? Wat moet een bank hier hier aan doen dan? Als je net gepind hebt en iemand trekt snel je geld uit je hand, dan is de bank toch ook niet aansprakelijk?
De bank biedt niet meer de mogelijkheid om veilig binnen geld op te nemen bij een medewerker, maar alleen ergens buiten in weer en wind. Dus zo gek vind ik het niet als de bank aansprakelijk zou zijn voor overvallen in een bepaalde straal om hun geldautomaat.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RemcoDelft schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:53:
[...]

De bank biedt niet meer de mogelijkheid om veilig binnen geld op te nemen bij een medewerker, maar alleen ergens buiten in weer en wind. Dus zo gek vind ik het niet als de bank aansprakelijk zou zijn voor overvallen in een bepaalde straal om hun geldautomaat.
Een bank verleent ook alleen maar een dienst. Als je altijd maar moet afgeven op alles, zou ik bijna zeggen dat je liever je geld contant onder je bed bewaard.

Een bankrekening is geen recht, maar een dienst die je afneemt. Als jij niet bij een bank wil zitten die het leven makkelijker maakt voor haar klanten, dan ga je toch lekker bij een andere bank zitten?

(Of je doet normaal, en zet het gewoon voor jouw pas uit. Dat kan namelijk sinds de invoer al)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Carnoustie
Rukapul schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:35:
[...]

Als je een reactie niet vol zou stoppen met drogredeneringen dan zou je wellicht antwoord krijgen danwel een uitleg die je wel begrijpt.
Heel sterk: we zoeken eerst het woord "drogreden" even op en sluiten vervolgens zelf af met de "ad hominem"...

• Carnoustie
RemcoDelft schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:53:
[...]

Ik snap je punt wel hoor, maar ik denk dat zoiets in de praktijk volkomen onuitvoerbaar blijkt. Je komt dan allerlei problemen tegen. Om maar met de simpelste te beginnen: waar eindigt die straal? En als je nu 1 stap verderop overvallen bent? Coulance dan maar? En waar eindigt die dan? Of nog een hele leuke voor de Hoge Raad: welk punt telt: ik ben aangesproken door de overvaller binnen de straal, maar ik heb mijn geld pas afgegeven buiten de straal :)
Nogmaals: ik vind je punt wel sympathiek, en ik vraag me ook wel eens af waarom geldautomaten nu juist op de meest onoverzichtelijke, slecht verlichte plekken moeten staan, maar ergens houdt het een keer op en dragen we zelf nu eenmaal ook wat risico. Als je immers al dat soort risico's wilt uitbannen komt je op een samenleving uit waarin ik denk dat meesten van ons niet zouden willen leven.

Edit: sorry, zag niet dat ikzelf de laatste poster was. Mea culpa

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01

Qwerty-273

Meukposter

Van de ING site - eerdere link in dit topic:
Wat is het maximumbedrag dat ik kan betalen met Dip & Go?
Bij parkeerautomaten en parkeergarages kunt u maximaal € 50 per keer afrekenen. Bij tolwegen is het maximumbedrag per keer € 100.
De limiet is per keer, dus per transactie. Er wordt nergens gerept over een dag limiet. Wellicht is het daglimit hetzelfde als de limit voor pinnen? Aangezien dit wordt gepresenteerd als pinnen zonder code?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 10:48

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

het is geen zo maar pinnen zonder code omdat alleen bepaalde systemen gerechtigd zijn DIP&GO te gebruiken.
Je kan dus niet zo maar een truck uit halen zoals van twee pin terminals 1 terminal maken zodat men twee keer betaalt met 1 pin actie. wat men kon doen toen nog de magneet strip gebruikt werd bij het normale pinnen.

[ Voor 15% gewijzigd door daft_dutch op 02-12-2015 15:54 ]

>.< >.< >.< >.<

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Mee, gewoon contact op met de ING en geef aan dat je naar een andere bank gaat. Als 1.000 mensen dat doen gaan ze wel 2 keer nadenken over deze belachelijke introducties. Heb destijds ook met ze aan de telefoon gehangen over het volgende: http://www.nu.nl/economie...ef-met-klantgegevens.html

Als maar genoeg mensen dat doen stoppen ze wel weer met die ongein. Ik woon overigens niet meer in NL, maar man dit soort telefoongesprekken keek ik altijd naar uit :)

• DePaul
  • Laatst online: 07-11 16:42
RaZ schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:20:
[...]

En in welk tijdsbestek krijg je die 5 tientjes terug?

Zelf kan ik wel 5 tientjes missen meestal, en dat het dan een paar werkdagen duurt eer het terugkomt, net als met een strono, is opzich geen ramp. Maar wat te bedenken van de mensen die in een schuldtraject zitten? Die krijgen een betaalpas, en wordt daar elke week een bedrag op gestort. 5 tientjes, 7 tientjes per week. Geen mogelijkheden tot internetbankieren, en ze kunnen zelf ook maar weinig regelen dan.

Je hebt het over geld waar mensen een week van moeten leven. Dus als dat niet direct wordt teruggeboekt, hoe vertel je je kinderen dat ze in het weekend gewoon geen eten krijgen?

Zelf ook een keer op m'n bek gedaan door een fuckup van de bank. En de bank geeft niet thuis hoor op vrijdag middag. Had geen stuiver meer, en ik moet in het weekend echt eten. Die fuckup zou maandag herstelt worden, maar daar heb ik op vrijdag, zaterdag en zondag er voor geen reet aan natuurlijk.

Het is niet persee een kwestie van: "Je krjigt het terug, get over yourself", het is eerder of je het een paar dagen kan missen of niet.
Hmm ja, maar meestal zijn mensen die in de bijstand (of in de WSNP/schuldtraject) zitten waar elk tientje telt geen auto bezitters, ook daar hebben ze namelijk geen geld voor

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In al die gevallen kan je prima autorijden hoor. Een schuldhulptraject waar je leefgeld hebt, zegt niks over wat je al hebt en wat je inkomen zijn. Dus die leasebak mag je prima blijven rijden. Men zal je ook niet de opdracht geven om je huisraad te verkopen, en zo ook je auto mag je lekker blijven houden.

Er is niet altijd beslaglegging nodig voordat iemand in een hulptraject komt namelijk.

En wie iets van je jat, kan daarmee doen wat ie wil, ook betalen voor parkeren. Maar ik schat de kans groter in dat je portomonnee gejat wordt, en de kosten wel hoger zijn dan die 5 tientjes. ID-kaart/paspoort, rijbewijs, nieuwe portomonnee..

Ey!! Macarena \o/

• mcDavid
BastiaanNL schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:37:
Mee, gewoon contact op met de ING en geef aan dat je naar een andere bank gaat. Als 1.000 mensen dat doen gaan ze wel 2 keer nadenken over deze belachelijke introducties. Heb destijds ook met ze aan de telefoon gehangen over het volgende: http://www.nu.nl/economie...ef-met-klantgegevens.html

Als maar genoeg mensen dat doen stoppen ze wel weer met die ongein. Ik woon overigens niet meer in NL, maar man dit soort telefoongesprekken keek ik altijd naar uit :)
Lijkt me verstandig ja. Gewoon je bankrekeningen opzeggen en je geld weer lekker veilig in een sok bewaren. Want contant geld bij je dragen wat overal ter wereld volledig anoniem uitgegeven kan worden is natuurlijk veel veiliger dan een pinpas waar een hele bijdehante zakkenroller die toevallig net zijn auto ergens kwijt moet, 5 euro parkeergeld vanaf kan halen.
Helaas, zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Pagina: 1