MBP 13 dood?

Pagina: 1
Acties:

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Beste mede-Tweakers,

Mijn MacBook Pro 13" van early 2011 (i7, met iGPU) op Mac OS X 10.10.1 is sinds een paar dagen onwerkbaar geworden.

Wat achtergrond informatie:
Omdat destijds het duur was om een SSD en extra RAM van Apple in te bouwen en omdat het makkelijk zelf te doen was, heb ik gelijk al na aanschaf twee RAM reepjes van Corsair en een OCZ ssd in de laptop gezet.
Daarnaast heb ik ook een jaar geleden de driver bay vervangen voor een tweede HDD van 1 TB.
Nooit ergens problemen mee gehad, tot een paar dagen geleden.

Wat is er aan de hand?
Nadat de laptop is opgestart is deze even werkzaam. Soms is dit voor een minuut, soms duurt het wel 2 uur voordat zich iets voordoet. Uiteindelijk gebeurt er echter altijd hetzelfde: er komen rare strepen over het scherm heen en er komt een serie van 3 biepjes uit de laptop met een interval van 5 seconden.
Het lijkt er op dat een NVRAM reset en een SMC reset deze symptomen kan uitstellen, maar meer dan uitstel is het niet.
Om te laten zien wat ik bedoel, ik heb een tweetal foto's geüpload.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qQdwJ5n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qerezOh.jpg

Wat heb je al geprobeerd?
De volgende dingen heb ik al geprobeerd om het probleem te achterhalen:
  • Een memtest gedraaid -> geen slecht geheugen gevonden
  • Een CPU stress test -> de laptop viel hiervan niet uit.
  • De SSD "geverifiëerd" via de Disk Utility van Mac OS X -> volgens Disk Utility geen bad sectors gevonden. Wel vond Disk Utility bad sectors in de tweede HDD (waar geen delen van het OS op staan), maar nadat ik de "gerepareerd" had was alles weer goed.
  • Het gehele OS opnieuw installeren -> Geen resultaat.
  • De laptop open geschroefd om te kijken of er wat raars te zien was/om de laptop van binnen wat schoon te maken. Ook heb ik de RAM reepjes even los gehaald en weer terug gezet. -> afgezien van het feit dat het mij verbaasde hoe schoon de laptop nog was na al die tijd, niks bijzonders opgemerkt.
Onderhand begin ik een beetje ten einde raad te worden.
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben ondervonden, of mensen die weten waar ik nog meer kan zoeken naar een oorzaak?
Is mijn laptop nu helemaal overleden, of kan ik nog wat proberen om hem te reanimeren?

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:10
Video chip los => reflow of reball

Heeft deze een dedicated video chip?

[ Voor 37% gewijzigd door Folke op 12-02-2015 12:51 ]

• Shineless
Folke schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:48:
Video chip los => reflow of reball

Heeft deze een dedicated video chip?
Nee, deze heeft geen dedicated video chip.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 14:23
Externe monitor vertoont dezelfde kuren?

• Shineless
gerre22 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:23:
Externe monitor vertoont dezelfde kuren?
Ik heb het nog niet geprobeerd terwijl mijn laptop scherm zelf uit staat.
Maar ook op mijn externe scherm zijn strepen te zien wanneer dit probleem zich voordoet.

• gerre22
Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:28:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd terwijl mijn laptop scherm zelf uit staat.
Maar ook op mijn externe scherm zijn strepen te zien wanneer dit probleem zich voordoet.
Dit lijkt op problemen met de videokaart. En specifiek met de videokaart (niet door een kaduke flatcable naar de monitor) doordat een externe monitor ook dit geeft.

Aangezien hij enkel een igpu heeft kan je evt proberen nieuwe koelpasta op de cpu te smeren en hopen dat dit helpt, anders vrees ik dat het einde verhaal is. Nu heb je wel al aangegeven dat de cpu een stresstest doorstaat...

• Shineless
gerre22 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:32:
[...]

Dit lijkt op problemen met de videokaart. En specifiek met de videokaart (niet door een kaduke flatcable naar de monitor) doordat een externe monitor ook dit geeft.

Aangezien hij enkel een igpu heeft kan je evt proberen nieuwe koelpasta op de cpu te smeren en hopen dat dit helpt, anders vrees ik dat het einde verhaal is. Nu heb je wel al aangegeven dat de cpu een stresstest doorstaat...
Ja, tijdens de CPU stresstest (die ik iets van 15 minuten heb laten lopen) werd de laptop (waar de processor zit) niet erg warm.

Weet jij toevallig nog een goede manier waarop ik mijn videokaart kan testen?

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:26
Eventueel kan je nog iets met garantie. Van een PC mag je langer verwachten dat die mee gaat en er is iets beschreven in de wet dacht ik van de garantie duurt zolang met de verwachting dat een product mee gaat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 13:26

Joran

<3 natalee

Early 2011?

Hoewel deze over dedicated graphic cards gaat lijkt het wel precies hetzelfde probleem, misschien kan je er iets mee?

Send me your gameboys

• gerre22
Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:37:
[...]

Ja, tijdens de CPU stresstest (die ik iets van 15 minuten heb laten lopen) werd de laptop (waar de processor zit) niet erg warm.

Weet jij toevallig nog een goede manier waarop ik mijn videokaart kan testen?
Wat je kan doen is een gpu stress test runnen.
http://www.geeks3d.com/gputest/
En ondertussen de temperaturen van de gpu/cpu in de gaten houden.

• Shineless
ShittyNL schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:40:
Eventueel kan je nog iets met garantie. Van een PC mag je langer verwachten dat die mee gaat en er is iets beschreven in de wet dacht ik van de garantie duurt zolang met de verwachting dat een product mee gaat.
Ik verwacht zelf na 4 jaar eigenlijk geen garantie meer. Neemt niet weg natuurlijk dat ik gehoopt had langer mee te gaan.
Joran schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:41:
Early 2011?

Hoewel deze over dedicated graphic cards gaat lijkt het wel precies hetzelfde probleem, misschien kan je er iets mee?
Er staan hier inderdaad een aantal bekende foto's op, maar het is maar de vraag of ik daar wat aan heb. Die website is vooral opgezet voor de rechtzaak/garantie afhandeling van Apple, iets wat niet binnen afzienbare tijd vruchten gaat afwerpen.
gerre22 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:49:
[...]

Wat je kan doen is een gpu stress test runnen.
http://www.geeks3d.com/gputest/
En ondertussen de temperaturen van de gpu/cpu in de gaten houden.
Hiervoor moet ik alleen wel eerst weer even een OS installeren op mijn laptop :+

• gerre22
Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:51:
Hiervoor moet ik alleen wel eerst weer even een OS installeren op mijn laptop :+
Ja, dat is wel even een beetje tricky... Geen idee of je evt van een linux live dvd/cd/usb kan werken?

• Shineless
gerre22 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Ja, dat is wel even een beetje tricky... Geen idee of je evt van een linux live dvd/cd/usb kan werken?
Dat heb ik eerder al eens geprobeerd.
Volgens mij wil mijn laptop niet opstarten vanaf een live USB, omdat het een versie MBP is waar een drive bay in moet zitten.
Ik kan geen live CD/DVD starten omdat er geen drive bay meer in zit (zelf vervangen voor een HDD) :+

• gerre22
Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:54:
[...]

Dat heb ik eerder al eens geprobeerd.
Volgens mij wil mijn laptop niet opstarten vanaf een live USB, omdat het een versie MBP is waar een drive bay in moet zitten.
Ik kan geen live CD/DVD starten omdat er geen drive bay meer in zit (zelf vervangen voor een HDD) :+
Aha, ok. En de beschrijving zoals op deze link:
http://www.makeuseof.com/...ve-usb-stick-on-your-mac/
werkt ook niet? Dus met option/alt.
Ben absoluut geen expert in macbooks, dus ik hoop dat ik een beetje behulpzaam ben. If not -> let me know en ik zwijg! :+

• Shineless
gerre22 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Aha, ok. En de beschrijving zoals op deze link:
http://www.makeuseof.com/...ve-usb-stick-on-your-mac/
werkt ook niet? Dus met option/alt.
Ben absoluut geen expert in macbooks, dus ik hoop dat ik een beetje behulpzaam ben. If not -> let me know en ik zwijg! :+
Ik kan het allicht eens proberen.
Straks meer hierover.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02
Het is duidelijk de videokaart.
Afhankelijk van temperatuur verwacht ik inderdaad dat dit sneller op zal treden naarmate de Macbook grafisch werk te verstouwen krijgt.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

GeeMoney schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:12:
Het is duidelijk de videokaart.
Afhankelijk van temperatuur verwacht ik inderdaad dat dit sneller op zal treden naarmate de Macbook grafisch werk te verstouwen krijgt.
Zou je denken, alleen dit model heeft geen (losse) videokaart maar een geïntegreerde...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-10 14:34

lasharor

7 december 2004

Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:06:
[...]

Ik kan het allicht eens proberen.
Straks meer hierover.
Dit hoef je niet te doen. De recovery modus (geloof CMD+R bij het opstarten) ondersteund herinstallaties via het internet.

Opstarten CMD+R indrukken en kiezen voor het opnieuw installeren van je OS. WIFI wachtwoord invullen en hij gaat installeren ;)

• Shineless
lasharor schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:27:
[...]

Dit hoef je niet te doen. De recovery modus (geloof CMD+R bij het opstarten) ondersteund herinstallaties via het internet.

Opstarten CMD+R indrukken en kiezen voor het opnieuw installeren van je OS. WIFI wachtwoord invullen en hij gaat installeren ;)
Probleem hierbij is alleen wel dat de laptop gedurende de hele download aan moet blijven..
Ik weet niet of hij dat wel vol houdt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02
Fiber schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:22:
[...]

Zou je denken, alleen dit model heeft geen (losse) videokaart maar een geïntegreerde...
Daarom kan die wel overleden zijn ;)

• Shineless
Het is niet meer gelukt met een Live USB, omdat de juiste WiFi drivers niet bijgeleverd waren en ik nu niet beschik over bedraad internet.
GeeMoney schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:48:
[...]

Daarom kan die wel overleden zijn ;)
Ik ben inderdaad bang dat ik mijn laptop als overleden moet beschouwen ;w

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
8)7 :( Ik heb hetzelfde probleem gehad 2 weken geleden. Alleen had ik een Late 2011 MBP15 Inch. Echt drama, zakelijk heb je geen enkel recht voor een apparaat van 2500 euro.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, als je een beetje handig bent dan kun je hem altijd nog openschoven en kijken of je het kapotte onderdeel kan vinden en eventueel vervangen. Brakke koelpasta of zo kan ook de oorzaak zijn. Guides genoeg te vinden online, bijvoorbeeld op ifixit...

2011 was niet zo'n goed Mac jaar geloof ik... Over die 15 inch lopen nog wat rechtszaken...

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 12-02-2015 15:55 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Shineless schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:21:
[...]

Nee, deze heeft geen dedicated video chip.
De beeld verstoring en de drie piepen wijzen op defect ram. Ondanks dat de memtest slaagt zou ik zeker even de memory modules per stuk testen. Of probeer je oude geheugen eens. Ik krijg zeer veel macbooks over de vloer. Nog nooit een 13 inch gezien met defecte graphics. Wel met defect Ram. Dat geeft soms dezelfde verstoring. Sterker nog. Ik heb een keer exact hetzelfde beeld gezien toen ik eens een niet compatibel ram module gebruikte. 1600mHz i.p.v 1330

Probeer beide modules in beide sloten afzonderlijk. Een defect ramslot komt ook wel eens voor bij de 13 inch.

Edit: 3 successive tones, a 5 second pause (repeating): This indicates RAM does not pass a data integrity check.

Bron: http://support.apple.com/en-us/HT202768

[ Voor 28% gewijzigd door mobby1971 op 12-02-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
adis schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:49:
8)7 :( Ik heb hetzelfde probleem gehad 2 weken geleden. Alleen had ik een Late 2011 MBP15 Inch. Echt drama, zakelijk heb je geen enkel recht voor een apparaat van 2500 euro.
Waar zit je ergens in het land? Als je in de buurt van Harderwijk zit ben je hier van harte welkom voor reparatie. Zit je in de richting Den Haag ben je van harte welkom bij Tweaker Sebastius! We hebben samen na veel repareren een goed werkende reparatietactiek gevonden voor de 2011 serie met rotte GPU.

@TS: mijn eerste idee is ook RAM. Als wisselen niet helpt stel ik voor om de memory controller en de CPU te reflowen. Dit zou het probleem kunnen verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door RadioAir op 18-02-2015 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Ik heb met de Tweaker in kwestie al contact gehad, we gaan het logicboard vervangen.
Er is een probleem met de CPU zelf doordat de koelpasta poeder geworden was.

Topic mag dus dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
RadioAir schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:08:
[...]

Waar zit je ergens in het land? Als je in de buurt van Harderwijk zit ben je hier van harte welkom voor reparatie. Zit je in de richting Den Haag ben je van harte welkom bij Tweaker Sebastius! We hebben samen na veel repareren een goed werkende reparatietactiek gevonden voor de 2011 serie met rotte GPU.

@TS: mijn eerste idee is ook RAM. Als wisselen niet helpt stel ik voor om de memory controller en de CPU te reflowen. Dit zou het probleem kunnen verhelpen.
Heb je inmiddels een bericht gestuurd voor een follow up _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Als mensen het hier nog hebben over een reflow hebben, ik heb het ook al gedaan, met een BGA station, mocht niet baten. Het is echt de CPU zelf, die heeft een interne GPU (HD3000)
Ram wisselen werkt ook niet, het zit echt in het bordje zelf.

We gaan al een nieuwe kopen via eBay.

[ Voor 7% gewijzigd door Speakerfreak95 op 18-02-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Kan je beter een nieuwe Mac kopen via tweakers hier. Logicboards voor die krengen zijn vrij prijzig en je hebt het risico dat deze ook niet 100% zijn (na 6 maanden weer kapot bijvoorbeeld).

Ik zou hem lig los verkopen voor onderdelen en de rest bijleggen voor een tweedehands beestje. Je komt een aardig eind namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Valt mee, en het is een bekende verkoper, dus het probleem is niet zo heel groot, ik heb al een verkoper gevonden waar ik al eerder een LB van gekocht had, en die doet het tot de dag van vandaag nog steeds, was toen voor een 15'' 2010 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bijzonder, nog niet eerder meegemaakt dat echt de chip defect was :)

• Speakerfreak95
Ik wel, 2 stuks al gehad, een van de kernen op de CPU zelf Is kapot gegaan, dat is te wijten aan een ontwerp foutje van Apple in de 2011 modellen, heb er meerdere gehad.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sorry, je praat nu echt onzin. Bij de early 2011 i7 15inch gaat de GPU defect. Dit kun je tijdelijk regenereren door een reflow uit te voeren. Het gaat NIET om een ontwerpfout van Apple. Het gaat om een fout in het fabricageproces van de chip zelf. Ik heb nu zo'n 20 keer de 2011 (en daarnaast andere modellen) over de vloer gehad, een defecte CPU heb ik nog nooit gezien. 90% was een defecte GPU die ik met reflow op kon lossen. 5% had een defecte GPU die zich niet meer liet reflowen en de laatste 5% was voeding of een ander defect.

[ Voor 17% gewijzigd door sebastius op 19-02-2015 09:48 ]

• Speakerfreak95
sebastius schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:41:
Sorry, je praat nu echt onzin. Bij de early 2011 i7 15inch gaat de GPU defect. Dit kun je tijdelijk regenereren door een reflow uit te voeren. Het gaat NIET om een ontwerpfout van Apple. Het gaat om een fout in het fabricageproces van de chip zelf. Ik heb nu zo'n 20 keer de 2011 (en daarnaast andere modellen) over de vloer gehad, een defecte CPU heb ik nog nooit gezien. 90% was een defecte GPU die ik met reflow op kon lossen. 5% had een defecte GPU die zich niet meer liet reflowen en de laatste 5% was voeding of een ander defect.
Dit is een 13" waar de GPU in de CPU zit ;)

• Speakerfreak95
sebastius schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:41:
En bij de 15'' gaat inderdaad vooral de GPU kapot, bij de 13'' is het vaak nog wel eens een koelproblem, ik refereer dan aan slechte koelpasta waardoor er iets in de CPU mis gaat, ik heb het opgezocht en het komt niet heel veel voor, maar af en toe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:49

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasXCI
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 17:45

ThomasXCI

Mine!

In het artikel staat
Het gaat specifiek om 15 en 17 inch Macbook Pro's die tussen februari 2011 en december 2013 werden verkocht.
En het model van de TS betreft een 13". Dus dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:25
HelaasPindakaas schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:09:
[...]

In het artikel staat

[...]

En het model van de TS betreft een 13". Dus dat is geen optie.
Shit.. sorry,, ik had nog wel gelet op de datum inderdaad maar de scherm grootte over het hoofd gezien.
Je username is vrij toepasselijk hier .. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
adis schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:49:
Ik zou hier even kijken: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Aanvullend reparatie programma gaande voor deze serie :)
Pagina: 1