Beste mede-Tweakers,
Mijn MacBook Pro 13" van early 2011 (i7, met iGPU) op Mac OS X 10.10.1 is sinds een paar dagen onwerkbaar geworden.
Wat achtergrond informatie:
Omdat destijds het duur was om een SSD en extra RAM van Apple in te bouwen en omdat het makkelijk zelf te doen was, heb ik gelijk al na aanschaf twee RAM reepjes van Corsair en een OCZ ssd in de laptop gezet.
Daarnaast heb ik ook een jaar geleden de driver bay vervangen voor een tweede HDD van 1 TB.
Nooit ergens problemen mee gehad, tot een paar dagen geleden.
Wat is er aan de hand?
Nadat de laptop is opgestart is deze even werkzaam. Soms is dit voor een minuut, soms duurt het wel 2 uur voordat zich iets voordoet. Uiteindelijk gebeurt er echter altijd hetzelfde: er komen rare strepen over het scherm heen en er komt een serie van 3 biepjes uit de laptop met een interval van 5 seconden.
Het lijkt er op dat een NVRAM reset en een SMC reset deze symptomen kan uitstellen, maar meer dan uitstel is het niet.
Om te laten zien wat ik bedoel, ik heb een tweetal foto's geüpload.

Wat heb je al geprobeerd?
De volgende dingen heb ik al geprobeerd om het probleem te achterhalen:
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben ondervonden, of mensen die weten waar ik nog meer kan zoeken naar een oorzaak?
Is mijn laptop nu helemaal overleden, of kan ik nog wat proberen om hem te reanimeren?
Mijn MacBook Pro 13" van early 2011 (i7, met iGPU) op Mac OS X 10.10.1 is sinds een paar dagen onwerkbaar geworden.
Wat achtergrond informatie:
Omdat destijds het duur was om een SSD en extra RAM van Apple in te bouwen en omdat het makkelijk zelf te doen was, heb ik gelijk al na aanschaf twee RAM reepjes van Corsair en een OCZ ssd in de laptop gezet.
Daarnaast heb ik ook een jaar geleden de driver bay vervangen voor een tweede HDD van 1 TB.
Nooit ergens problemen mee gehad, tot een paar dagen geleden.
Wat is er aan de hand?
Nadat de laptop is opgestart is deze even werkzaam. Soms is dit voor een minuut, soms duurt het wel 2 uur voordat zich iets voordoet. Uiteindelijk gebeurt er echter altijd hetzelfde: er komen rare strepen over het scherm heen en er komt een serie van 3 biepjes uit de laptop met een interval van 5 seconden.
Het lijkt er op dat een NVRAM reset en een SMC reset deze symptomen kan uitstellen, maar meer dan uitstel is het niet.
Om te laten zien wat ik bedoel, ik heb een tweetal foto's geüpload.

Wat heb je al geprobeerd?
De volgende dingen heb ik al geprobeerd om het probleem te achterhalen:
- Een memtest gedraaid -> geen slecht geheugen gevonden
- Een CPU stress test -> de laptop viel hiervan niet uit.
- De SSD "geverifiëerd" via de Disk Utility van Mac OS X -> volgens Disk Utility geen bad sectors gevonden. Wel vond Disk Utility bad sectors in de tweede HDD (waar geen delen van het OS op staan), maar nadat ik de "gerepareerd" had was alles weer goed.
- Het gehele OS opnieuw installeren -> Geen resultaat.
- De laptop open geschroefd om te kijken of er wat raars te zien was/om de laptop van binnen wat schoon te maken. Ook heb ik de RAM reepjes even los gehaald en weer terug gezet. -> afgezien van het feit dat het mij verbaasde hoe schoon de laptop nog was na al die tijd, niks bijzonders opgemerkt.
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben ondervonden, of mensen die weten waar ik nog meer kan zoeken naar een oorzaak?
Is mijn laptop nu helemaal overleden, of kan ik nog wat proberen om hem te reanimeren?
During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.