Toon posts:

Intel Broadwell kopen of wachten op Skylake

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views

Verwijderd

Topicstarter
Hai tweakers,

Eigenlijk wil ik een nieuwe pc gaan halen, en op het moment dat ik hem koop moet het gewoon het nieuwste zijn, op dit moment zijn de laatste processors Broadwell zover ik kon zien, met Skylake veranderd de socket naar 1151, deze komt in Q3 beschikbaar als het goed is. Dat zou na Aug moeten zijn en dat is prima kwa tijd, ik kan nog wel even doen met mijn huidige PC.

Maar mijn vraag is, is het waard om echt te wachten tot Aug-Dec voor aanschaf van een Skylake of kan ik beter in Juni-Juli een Broadwell kopen?

Ik ga niks doen met de PC, beetje IRC, browsen en dergelijke het is dat Skylake volgens zeggen veel zuiniger is en daarom is het interessanter. Ook heb ik geen interesse in oude techniek als ik een nieuwe pc wil kopen, de vraag is meer; Als jij een nieuwe computer zou kopen wat sowieso Q2/Q3 is, zou je dan Broadwell i7 kopen of Skylake (weet nog niet welke want er is geen info over)?

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:33
Skylake. Als je toch al wacht tot Q3, waarom dan niet de nieuwste socket. Iets zuiniger weer en meer bang for the buck.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:45

aap

Als je alleen gaat IRCen en browsen heb je überhaupt geen nieuwe pc nodig en al helemaal geen i7.

Als je een i7 wilt omdat het kan (we zijn allemaal tweakers hier!), prima, maar dan kun je zelf wel beslissen hoe lang je wilt wachten om het nieuwste van het nieuwste te hebben.

Voor je toepassingen zul je het verschil tussen Broadwell en Skylake niet merken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Niemand heeft natuurlijk een glazen bol. Aangezien je prima na augustus een pc zou kunnen aanschaffen, waarom niet wachten met deze discussie tot dan?

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:19
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Bij mij is het een beetje de vraag of ik kan wachten tot Q3..

Ik denk dat je beter kunt wachten, als de situatie dat toelaat en als je op zoek ben naar mid/low end processoren icm bijvoorbeeld een igpu - die waarschijnlijk het meeste winst krijgt. Bovendien krijgt Skylake een echte h265 encoder/decoder, ik hoop toch dat dat snel gaat groeien ook.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04:24
Wat wil je doen wat je nu niet kan met je huidige PC? Dat is de enige vraag die relevant is, als je die uitgebreid en gedetailleerd kan beantwoorden dan kunnen we je een stuk beter verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:47:
Wat wil je doen wat je nu niet kan met je huidige PC? Dat is de enige vraag die relevant is, als je die uitgebreid en gedetailleerd kan beantwoorden dan kunnen we je een stuk beter verder helpen.
een 4k scherm draaien + hij is gewoon langzaam en wil mijn "ultimate" pc bouwen

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:32

Esumontere

Floep, banaan.

Geen idee of het de moeite waard is. Probleem is namelijk; als Intel een nieuwe processor-familie uitbrengt kondigen ze redelijk snel weer een nieuwe aan. Kijk naar Broadwell, die komt behoorlijk snel na de Haswell-refresh. Zo kun je blijven wachten. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld een 2e generatie i5 (2500K ofzo) nog steeds heel goed meekomt met de huidige generatie games en dergelijke.

Zeker voor het gebruik dat jij weergeeft; beetje IRC en browsen enzo, gewoon lekker een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed of dergelijke kopen. Anders kun je blijven wachten :)

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:57:
Geen idee of het de moeite waard is. Probleem is namelijk; als Intel een nieuwe processor-familie uitbrengt kondigen ze redelijk snel weer een nieuwe aan. Kijk naar Broadwell, die komt behoorlijk snel na de Haswell-refresh. Zo kun je blijven wachten. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld een 2e generatie i5 (2500K ofzo) nog steeds heel goed meekomt met de huidige generatie games en dergelijke.

Zeker voor het gebruik dat jij weergeeft; beetje IRC en browsen enzo, gewoon lekker een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed of dergelijke kopen. Anders kun je blijven wachten :)
Dat moet ik met een oude G3258 als ik mijn laatste i5 desktop al te langzaam vond? ik vind een Pentium keuze voor iemand die als tweede optie een Broadwall i7 heeft een erg rare keuze.
Verder wat moet ik met een dual core mijn telefoon heeft zelfs een quadcore om nog even te zwijgen over de oude socket 1150

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 15:11 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:10:
[...]

Dat moet ik met een oude G3258 als ik mijn laatste i5 desktop al te langzaam vond? ik vind een Pentium keuze voor iemand die als tweede optie een Broadwall i7 heeft een erg rare keuze.
Verder wat moet ik met een dual core mijn telefoon heeft zelfs een quadcore
Omdat een telefoon quadcore vergelijkbaar is met een pc dual core???

Waarom je i5 traag is is zeer waarschijnlijk afhankelijk aan andere hardware ( vooral schijf ) en ook jij als gebruiker.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Verder wat moet ik met een dual core mijn telefoon heeft zelfs een quadcore
Snelheid van een pc heeft lang niet alleen met de processor te maken. Een i7 'voelt' niet sneller aan dan een i5 of een i3, of een Pentium for that sake. Je hebt geen specificaties gegeven van je huidige pc, maar ik ga er even vanuit dat je er een SSD in hebt zitten? Installeer Windows eens opnieuw, en kijk dan of hij nog steeds te traag voor je is? Voor enkel IRC en browsen heb je echt genoeg aan een Pentium, dat gaat een i7 echt niet sneller doen. Is imho meer geld weggooien dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:12:
[...]

Snelheid van een pc heeft lang niet alleen met de processor te maken. Een i7 'voelt' niet sneller aan dan een i5 of een i3, of een Pentium for that sake. Je hebt geen specificaties gegeven van je huidige pc, maar ik ga er even vanuit dat je er een SSD in hebt zitten? Installeer Windows eens opnieuw, en kijk dan of hij nog steeds te traag voor je is? Voor enkel IRC en browsen heb je echt genoeg aan een Pentium, dat gaat een i7 echt niet sneller doen. Is imho meer geld weggooien dan :)
Heb er inderdaad een SSD in en heb windows 10 er op staan, echter was de vraag niet of ik een pentium moest kopen want dat had ik dat wel gedaan toch?

De vraag was of je zou wachten op Skylake die paar maanden of nu broadwell kopen.
Wat ik ook aangaf is dat als ik een PC koop nieuwste van het nieuwste wil hebben.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:14:
[...]

Heb er inderdaad een SSD in en heb windows 10 er op staan, echter was de vraag niet of ik een pentium moest kopen want dat had ik dat wel gedaan toch?

De vraag was of je zou wachten op Skylake die paar maanden of nu broadwell kopen.
Wat ik ook aangaf is dat als ik een PC koop nieuwste van het nieuwste wil hebben.
Als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben, dan doe je dat toch. Broadwell zijn echter geen standaard desktop-CPU's maar SoCs en chips voor in ultrabooks e.d.

Heb je er wel eens over nagedacht dat de door jou ervaren traagheid misschien ook kan worden veroorzaakt door een onaf, buggy en incompleet besturingssysteem?

Voor jouw gebruik, zoals je hier aangeeft tenminste, is een i7 (of een i5) geld weggooien. Als je dat graag doet, geef het dan aan mij 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 12-02-2015 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:17:
[...]

Als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben, dan doe je dat toch. Broadwell zijn echter geen standaard desktop-CPU's maar SoCs en chips voor in ultrabooks e.d.

Voor jouw gebruik, zoals je hier aangeeft tenminste, is een i7 (of een i5) geld weggooien. Als je dat graag doet, geef het dan aan mij 8)7
Dan zou het Harswell-E worden toch? dat is alweer een generatie geleden, waarom zou ik geld geven aan een wildvreemde? :O

Edit: Met debian 64bit vond ik hem ook niet super snel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 15:19 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:19:
[...]

Dan zou het Harswell-E worden toch? dat is alweer een generatie geleden, waarom zou ik geld geven aan een wildvreemde? :O

Edit: Met debian 64bit vond ik hem ook niet super snel
Saaaaaaaaaarcaaaaaaaaasmeeeeeee

Dat terzijde, als die traag is is er iets mis met je pc.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Nee. Haswell-E is de 'geupgrade' versie van Haswell. Broadwell zijn SoC's, ultrabook-processoren, etc. (bron: http://en.wikipedia.org/w...l_%28microarchitecture%29).

Geld geven aan een wildvreemde is in mijn ogen ongeveer net zo vreemd als geld uitgeven aan een superdeluxe nieuwste van het nieuwste fancypancy 2000 euro turbopc die je enkel gebruikt om Pong op te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:21:
[...]

Nee. Haswell-E is de 'geupgrade' versie van Haswell. Broadwell zijn SoC's, ultrabook-processoren, etc. (bron: Wikipedia: Broadwell (microarchitecture)).

Geld geven aan een wildvreemde is in mijn ogen ongeveer net zo vreemd als geld uitgeven aan een superdeluxe nieuwste van het nieuwste fancypancy 2000 euro turbopc die je enkel gebruikt om Pong op te spelen.
Doen smartphone gebruikers toch ook die de nieuwste telefoons kopen omdat er nieuwe is? of nieuwe auto kopen omdat er nieuwe is? of nieuwe Tv kopen omdat 4k te koop is?

Ik zie het probleem niet hoor.

bedankt voor de bron, maar als Haswell-E geupdate is is het al nieuwe als de Haswell, maar hoe dan ook die socket gaat er uit dus over een half jaar heb je er niks meer aan.

• Balance
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:26:
...
Ik ga niks doen met de PC, beetje IRC, browsen en dergelijke
...
[...]

Verder wat moet ik met een dual core mijn telefoon heeft zelfs een quadcore om nog even te zwijgen over de oude socket 1150
Ik snap het even niet meer. Je wilt een high performance PC met nieuwste i7 voor dit?

Zeg dan dat je een game bak / workstation wilt. Geeft ook meteen even aan wat je huidige systeem is en wat voor budget je hebt. En zorg dat je je aan het CAA beleid houd (pas je openingspost daar op aan).
.
[...]

...
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:26:
[...]
...
bedankt voor de bron, maar als Haswell-E geupdate is is het al nieuwe als de Haswell, maar hoe dan ook die socket gaat er uit dus over een half jaar heb je er niks meer aan.
Haswell-E is een compleet andere categorie dan de gewone Haswell. DDR4? Check. 4 channel geheugen? Check. 40 PCIe lanes? Check. 6 tot 8 cores? Check. X99 Socket? Check.
Broadwell is dus compleet niet te vergelijken met Haswell-E, en ook Skylake en Cannonlake zullen vele van de Haswell-E features missen. Broadwell-E komt pas in 2016, en Skylake-E nog minimaal een jaar later. Veel plezier met wachten. En check trouwens tenminste met feiten, want ook Broadwell-E gaat gewoon op het 2011-3 (X99) socket werken.

Dit voelt weer als een 'Ik ben 10 jaar en wil de ultieme PC van een miljoen miljard euro bouwen gewoon omdat het kan en ik het niet nodig heb'-topic.

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:52:
[...]

[...]

Ik snap het even niet meer. Je wilt een high performance PC met nieuwste i7 voor dit?

Zeg dan dat je een game bak / workstation wilt. Geeft ook meteen even aan wat je huidige systeem is en wat voor budget je hebt. En zorg dat je je aan het CAA beleid houd (pas je openingspost daar op aan).
.

[...]

[...]

Haswell-E is een compleet andere categorie dan de gewone Haswell. DDR4? Check. 4 channel geheugen? Check. 40 PCIe lanes? Check. 6 tot 8 cores? Check. X99 Socket? Check.
Broadwell is dus compleet niet te vergelijken met Haswell-E, en ook Skylake en Cannonlake zullen vele van de Haswell-E features missen. Broadwell-E komt pas in 2016, en Skylake-E nog minimaal een jaar later. Veel plezier met wachten. En check trouwens tenminste met feiten, want ook Broadwell-E gaat gewoon op het 2011-3 (X99) socket werken.

Dit voelt weer als een 'Ik ben 10 jaar en wil de ultieme PC van een miljoen miljard euro bouwen gewoon omdat het kan en ik het niet nodig heb'-topic.
Maar ik vraag niet echt aankoop advies, meer of het waard is om te wachten op Skylake, als Skylake-E op het 1151 socket past is het nog steeds prima in orde want dan kan je na een jaar gewoon de CPu upgraden.

Op een 2011-3 socket of 1155 is dit niet mogelijk en moet je dus alles opnieuw kopen

• Balance
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:59:
[...]

Maar ik vraag niet echt aankoop advies, meer of het waard is om te wachten op Skylake, als Skylake-E op het 1151 socket past is het nog steeds prima in orde want dan kan je na een jaar gewoon de CPu upgraden.

Op een 2011-3 socket of 1155 is dit niet mogelijk en moet je dus alles opnieuw kopen
|:(
Je vraagt wel om aankoop advies: Moet ik binnenkort Broadwell kopen of aan het eind van het jaar Skylake.

Geen enkel wel denkend mens ziet Haswell-E naar Skylake als een upgrade. Iemand die van Haswell-E komt upgrade naar Broadwell-E of Skylake-E, niet terug naar de normale consumenten versie van Skylake. Ga je eens verdiepen in wat de E serie van Intel daadwerkelijk is.

Mijn advies: Ga niet eindeloos lopen wachten op dingen die misschien komen en een paar procent sneller/zuiniger zijn. Heb je nu iets snellers nodig? Koop Haswell(-E). Heb je over een paar maanden wat snellers nodig? Koop Broadwell of Haswell-E. Heb je over meer dan een half jaar iets snellers nodig? Koop Skylake of Broadwell-E.

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:04:
[...]

|:(
Je vraagt wel om aankoop advies: Moet ik binnenkort Broadwell kopen of aan het eind van het jaar Skylake.

Geen enkel wel denkend mens ziet Haswell-E naar Skylake als een upgrade. Iemand die van Haswell-E komt upgrade naar Broadwell-E of Skylake-E, niet terug naar de normale consumenten versie van Skylake. Ga je eens verdiepen in wat de E serie van Intel daadwerkelijk is.

Mijn advies: Ga niet eindeloos lopen wachten op dingen die misschien komen en een paar procent sneller/zuiniger zijn. Heb je nu iets snellers nodig? Koop Haswell(-E). Heb je over een paar maanden wat snellers nodig? Koop Broadwell of Haswell-E. Heb je over meer dan een half jaar iets snellers nodig? Koop Skylake of Broadwell-E.
Ah oke, maar dan zit je nog steeds met het socket probleem, skylake heeft een nieuw socket dus nieuw moederbord nodig.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Je vraagt om advies, en vervolgens ga je je keihard verzetten tegen alle advies die gegeven wordt; beetje vreemd, niet? Je klinkt echt, zoals Balance al aangeeft, als iemand die een pc voor zo veel mogelijk geld wil kopen, zonder dat daadwerkelijk nodig te hebben.

Het advies is: Voor het gebruik dat jij aangeeft, een beetje IRC en browsen, heb je aan een dualcore pentium van de huidige generatie net zo'n goeie als aan de Skylake processoren die over een tijdje uitkomen. Je gaat absoluut geen verschil merken tussen een Pentium G3258 en een Skylake i7.

Sterker nog; wat jij wil kan ook op de nieuwe Raspberry Pi model B. Heb je ook het nieuwste van het nieuwste.

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:19:
Je vraagt om advies, en vervolgens ga je je keihard verzetten tegen alle advies die gegeven wordt; beetje vreemd, niet? Je klinkt echt, zoals Balance al aangeeft, als iemand die een pc voor zo veel mogelijk geld wil kopen, zonder dat daadwerkelijk nodig te hebben.

Het advies is: Voor het gebruik dat jij aangeeft, een beetje IRC en browsen, heb je aan een dualcore pentium van de huidige generatie net zo'n goeie als aan de Skylake processoren die over een tijdje uitkomen. Je gaat absoluut geen verschil merken tussen een Pentium G3258 en een Skylake i7.

Sterker nog; wat jij wil kan ook op de nieuwe Raspberry Pi model B. Heb je ook het nieuwste van het nieuwste.
Doen alle tweakers toch die elke keer het nieuwste kopen zonder dit nodig te hebben?

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 07:53:
[...]

Doen alle tweakers toch die elke keer het nieuwste kopen zonder dit nodig te hebben?
Niet alle tweakers over 1 kam scheren, de meesten hebben hier ook echt wel een rede om ultra high end componenten aan te schaffen. zoals hier al meerdere mensen aangeven heb je die i7 of het nu een Haswell, Broadwell of Skylake is echt niet nodig voor wat je aangeeft.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Verwijderd

Topicstarter
Nirrilith schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:01:
[...]

Niet alle tweakers over 1 kam scheren, de meesten hebben hier ook echt wel een rede om ultra high end componenten aan te schaffen. zoals hier al meerdere mensen aangeven heb je die i7 of het nu een Haswell, Broadwell of Skylake is echt niet nodig voor wat je aangeeft.
Ik ook, aangezien ik gemiddeld 5+ jaar doe met een computer, duis om de 5 jaar koop ik op dat moment het nieuwste.

Die oude i5 was laptop die ik had gekregen

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 07:53:
[...]

Jij hebt duidelijk een totaal verkeerd beeld van Tweakers. De essentie van Tweakers is juist dat je dingen koopt die je nodig hebt. Voor de nieuwste games heb je helemaal geen i7 extreme nodig, dat kan net zo goed (vaak zelfs beter) met de een standaard i5 die 800 euro goedkoper is. (Bijna) iedereen is hier gefocussed op bang4buck, goed nadenken voor je dingen aanschaft. Als je wil gamen koop je een i5 en een lompe GPU, als je wil videobewerken of dergelijke koop je een i7, als je wil browsen koop je een Pentium dualcore.

[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 13-02-2015 09:00 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

^^ Dit dus!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:00:
[...]

Jij hebt duidelijk een totaal verkeerd beeld van Tweakers. De essentie van Tweakers is juist dat je dingen koopt die je nodig hebt. Voor de nieuwste games heb je helemaal geen i7 extreme nodig, dat kan net zo goed (vaak zelfs beter) met de een standaard i5 die 800 euro goedkoper is. (Bijna) iedereen is hier gefocussed op bang4buck, goed nadenken voor je dingen aanschaft. Als je wil gamen koop je een i5 en een lompe GPU, als je wil videobewerken of dergelijke koop je een i7, als je wil browsen koop je een Pentium dualcore.
Sorry maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, je wilt een PC waar je 5-8 jaar mee kan doen zonder upgrades etc, wil je ooit gaan gamen moet dat kunnen, wil je ooit fotos bewerken moet dat kunnen, maar als je alleen tijdje niks wilt doen moet dat ook kunnen.

Je koopt dus een computer waar je bijna alles mee kan zodat je aankomende 5-8 jaar niet hoeft te denken aan upgrades of het kopen van een nieuwe computer, net als dat over 8 jaar 8k resolutie een standaard is misschien, dus koop je het hoogst mogelijke in het begin (5k vandaag de dag).

hardware zelf gaat lang genoeg mee, je weet niet hoe je financiele situatie is over een jaar of 5 jaar of 8 jaar, maar je hoeft dan niet meer te denken "ik heb geen geld voor high end pc" want je hebt hem gekocht op het moment dat je financieel goed is.

Niemand weet wat er gebeurd, misschien stort de hele markt in en heeft niemand meer werk, kans dat je een goede pc kunt kopen is niet zo groot want geld kun je beter besteden op dat moment, je kunt niet gamen want je hebt eerder niet de inverstering gedaan om beter te kopen en zit je met de gebakken peren.

Koop je vandaag de dag een pc van 400 euro, over half jaar wil je gamen moet je upgraden, over 2 jaar wil je videos bewerken in 3d moet je weer upgraden terwijl je misschien over 1,5 jaar werkloos wordt om wat voor reden dan ook.

Dan kun je die 3d video bewerking op je buik schrijven omdat je vanaf het begin hebt bezuinigd.
Tuurlijk gaat de nieuwste hardware niet eeuwig mee, maar het gaat zeker langer mee dan in het begin een budget computer kopen "omdat je geen snellere nodig hebt"

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:10:
[...]

Sorry maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, je wilt een PC waar je 5-8 jaar mee kan doen zonder upgrades etc, wil je ooit gaan gamen moet dat kunnen, wil je ooit fotos bewerken moet dat kunnen, maar als je alleen tijdje niks wilt doen moet dat ook kunnen.

Je koopt dus een computer waar je bijna alles mee kan zodat je aankomende 5-8 jaar niet hoeft te denken aan upgrades of het kopen van een nieuwe computer, net als dat over 8 jaar 8k resolutie een standaard is misschien, dus koop je het hoogst mogelijke in het begin (5k vandaag de dag).

hardware zelf gaat lang genoeg mee, je weet niet hoe je financiele situatie is over een jaar of 5 jaar of 8 jaar, maar je hoeft dan niet meer te denken "ik heb geen geld voor high end pc" want je hebt hem gekocht op het moment dat je financieel goed is.

Niemand weet wat er gebeurd, misschien stort de hele markt in en heeft niemand meer werk, kans dat je een goede pc kunt kopen is niet zo groot want geld kun je beter besteden op dat moment, je kunt niet gamen want je hebt eerder niet de inverstering gedaan om beter te kopen en zit je met de gebakken peren.

Koop je vandaag de dag een pc van 400 euro, over half jaar wil je gamen moet je upgraden, over 2 jaar wil je videos bewerken in 3d moet je weer upgraden terwijl je misschien over 1,5 jaar werkloos wordt om wat voor reden dan ook.

Dan kun je die 3d video bewerking op je buik schrijven omdat je vanaf het begin hebt bezuinigd.
Tuurlijk gaat de nieuwste hardware niet eeuwig mee, maar het gaat zeker langer mee dan in het begin een budget computer kopen "omdat je geen snellere nodig hebt"
Dit is niet wat je in de openingspost hebt inbegrepen, als je had gezegd dat je misschien in de toekomst zou willen gamen/videobewerken had je hele andere reacties gekregen.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

investeren in hardware is een van de slechtste dingen die je kan doen. als je over een paar jaar misschien een feature X wil gebruiken kun je beter op dat moment een instapper van de huidige generatie hebben dan een oudere van een generatie of 5 terug. een Core2Extreme kan op dit moment ook echt niet meer meekomen als je serieus wilt gamen.
het punt is dat als je vandaag een PC koopt van 400 euro ipv 2000, je nog 1600 euro hebt om te upgraden. Ik raad 't je sterk af om een pc te kopen die way overkill is voor je gebruik, maar je moet 't zelf weten. Als je de power van de PC nodig hebt is dat geen probleem, maar die heb je niet nodig.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 16:37

Croga

The Unreasonable Man

Bottomline is, alexmeijer, dat jij helemaal geen advies wilt. Jij wilt een bevestiging dat datgene wat je doet het juiste is. Dat is het niet.

Jouw gebruik rechtvaardigd de aanschaf van de goedkoopste PC die de Buyers Guide ooit gezien heeft. Met de goedkoopste Celeron, 4GB geheugen en een 128GB SSD kun jij datgene wat je beschrijft doen zonder ooit een gevoel van traagheid te ervaren. Wil je dan naar 4K dan zul je wellicht een low-end grafisch kaartje moeten toevoegen maar meer dan €300 moet je niet uitgeven. Wil je dan later meer dan kun je voor een habbekrats gaan upgraden.

Als je datgene wilt doen wat je in je laatste post beschrijft (maximale flexibiliteit met minimale inspanning) dan zul je nu een berg geld moeten uitgeven waar je waarschijnlijk nooit profijt van zult hebben. Dat is, op z'n zachtst gezegd, niet slim. Dat is ook niet hetgeen een tweaker je ooit zal adviseren. Tweakers gaan uit van het principe YAGNI (You Ain't Gonna Need It) wat binnen eXtreme Programming de basis van keuzes vormt: Natuurlijk kun je jezelf maximale flexibiliteit geven en €2000 uitgeven aan een PC maar die €1700 die dat meer kost dan wat je nu nodig hebt is weg gegooid geld.

De belangrijke gewetensvraag hier is dus: Wil je ons advies? (dan ga je dus ook iets zinvols doen met dat advies) Of wil je alleen bevestiging van wat je in je hoofd hebt (dan kun je net zo goed geen topic maken)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
wachten? in het kort: nee
Sandy Bridge was een grote stap
het snelheidsverschil met Ivy Bridge was niet super en zoveel zuiniger was die niet
het snelheidsverschil met Haswell was niet super en zoveel zuiniger was die niet
het snelheidsverschil met Broadwell was niet super en zoveel zuiniger was die niet
ik gok dus maar dat Skylake ook niet de grote stap zal zijn
intel is op dit moment vooral bezig met het verbeteren van de mobiele cpu's, met de desktop varianten zijn ze totaal niet bezig
die worden dan ook niet echt veel sneller en ook niet veel zuiniger
(het echt sneller maken kost veel geld en voor zuinige desktops is er weinig vraag)
is een Broadwell oude tech als Skylake uitkomt? niet echt want beide zijn 14nm

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:02:
wachten? in het kort: nee
Sandy Bridge was een grote stap
het snelheidsverschil met Ivy Bridge was niet super en zoveel zuiniger was die niet
het snelheidsverschil met Haswell was niet super en zoveel zuiniger was die niet
het snelheidsverschil met Broadwell was niet super en zoveel zuiniger was die niet
ik gok dus maar dat Skylake ook niet de grote stap zal zijn
intel is op dit moment vooral bezig met het verbeteren van de mobiele cpu's, met de desktop varianten zijn ze totaal niet bezig
die worden dan ook niet echt veel sneller en ook niet veel zuiniger
(het echt sneller maken kost veel geld en voor zuinige desktops is er weinig vraag)
is een Broadwell oude tech als Skylake uitkomt? niet echt want beide zijn 14nm
14nm?

http://wccftech.com/intel-confirms-skylake-2h-2015-10nm/

maar wanneer deze komt weet niemand natuurlijk

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
voor zover ik weet wordt Cannonlake de eerste cpu op 10nm, staat ook zo in het artikel dat je geeft

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit topic gaat dicht. TS, als je aankoopadvies wil kan dat in het CAA forum, met de beperking dat het over producten moet gaan die te koop zijn. Als je wil discussiëren over de ontwikkelingen omtrent Intel cup's, dan is er hier in PMG een prima topic voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.