Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi bereik in woonhuis

Pagina: 1
Acties:

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 10:09
Kort, eenvoudig (volgens mij), vraagje: in het huis (drie verdiepingen) van mijn schoonouders woont mijn zwager op zolder. Beneden in de woonkamer staat het (geloof Thompson) modem van UPC. Wifi bereik op de eerste verdieping en de zolder is matig tot slecht. Er loopt een netwerkkabel naar de eerste verdieping.

Om mijn zwager een goede verbinding te geven gewoon op de eerste verdieping een wifi access point aansluiten? Of is iets anders (nog) makkelijker/beter?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Je kunt eventueel nog met de kanaalinstellingen op de Thompson klooien, maar twee verdiepingen hoger klinkt inderdaad niet onredelijk voor een extra access point ;)

Nog mooier is natuurlijk om 'm op de zolder zelf te plaatsen, maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen en zien of het helpt. Iets 'beters' dan een kabel en eventueel een access point is er niet echt.

• barrymossel
Ah mooi. Zolder gaat hem niet worden denk ik. Volgens mij staat mijn schoonvader niet te springen om nog een kabel te trekken.
Kanaalinstellingen heb ik al geprobeerd en dat zet niet veel zoden aan de dijk. We gaan het dus op deze manier proberen.

Nog tips voor een goed(koop) access point? Dit wat pricewatch: TP-Link TL-WA801ND?

[ Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 12-02-2015 11:48 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Als je geen kabels wilt of kunt trekken, zijn er twee oplossingen:

1. PowerLAN (werkt soms heel goed, soms helemaal niet)
2. MoKA 16 van Hirschmann (indien er een TV coax naar boven ligt). Werkt 100%, zonder gedoe, en binnen 10 seconden. Kost wel wat (minimaal 124 euro), maar de oplossing is prachtig. Binnen 10 minuten heb jij bedrade internet boven met meestal minimaal 100 Mbps. Geen gedoe.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 22:01 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

barrymossel schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:41:
Ah mooi. Zolder gaat hem niet worden denk ik. Volgens mij staat mijn schoonvader niet te springen om nog een kabel te trekken.
Kanaalinstellingen heb ik al geprobeerd en dat zet niet veel zoden aan de dijk. We gaan het dus op deze manier proberen.

Nog tips voor een goed(koop) access point? Dit wat pricewatch: TP-Link TL-WA801ND?
2009 belt en wil z'n AP terug :+

Anno 2015 zou ik in het geheel niets zonder dualband support aanraden. Aangezien dedicated dualband AP's schaars en eigenlijk alleen in SOHO-segment te vinden zijn is dit beste optie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Je geeft behalve "bereik" geen eisen. Dat maakt het lastig om iets concreets aan te raden. Bij gebrek aan beters zou ik voor een eenvoudig apparaat met volledige 5GHz (dus ook de 15 DFS-kanalen) support gaan. Als je niet wilt knutselen is de Netgear WNDR4300 de simpelste die dat kan, maar hardwarematig kunnen veel goedkopere apparaten het aan, denk bijv aan de TP-Link WDR3600. Helaas zit er geen DFS-certificering op, dus om de DFS-kanalen te gebruiken moet je dan alternatieve fw (DD-WRT oid) erop zetten.

Wat je met een dualband-AP kunt overwegen is om trouwens de UPC modem van 2.4GHz om te zetten naar 5GHz. Dan heb je een enkele centrale AP op 2.4GHz voor legacy meuk en twee AP's voor 5GHz (de modem en je AP). Voor apparaten die het aankunnen geeft dat een flinke verbetering in de performance.

Tenslotte de vraag of een AP op 1e verdieping je schoonbroer boven gaat helpen. Dat hangt grotendeels af van zijn vloer. Gewapend beton is geen pre, maar de echte killer is een thermisch isolerende ondervloer met metaal erin. Kijk dus onder z'n vloerbedekking. Zie je iets spiegelends, dan gaat het nog steeds problematisch zijn. Zie je iets dof groens of bruins, dan gaat het ws wel lukken.

Oslik blyat! Oslik!

• barrymossel
Hahaha. Maar wat is de meerwaarde van die tweede band in deze opstelling? Ik had begrepen dat de 2,4GHz beter voor het bereik is.
En het gaat hier om een tijdelijke (goedkope) oplossing. Ook zijn er nog wat apparaten in dat huis die geen 5GHz ondersteunen.

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 15-02-2015 08:30 . Reden: toevoeging ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
dion_b schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 22:18:
[...]
Anno 2015 zou ik in het geheel niets zonder dualband support aanraden. Aangezien dedicated dualband AP's schaars en eigenlijk alleen in SOHO-segment te vinden zijn is dit beste optie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Veel routers zijn ook heel simpel als AP te configureren via een setup wizard. Dit moet je alleen wel even opzoeken in de reviews of de website van de fabrikant, want deze eigenschap staat helaas niet in de pricewatch.

Voor een lijst van recente modellen, selecteer een datum bij "eerste prijsvermelding" in PW.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 15-02-2015 09:31 ]

Pagina: 1