Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee maanden is mijn smartphone (een LG optimus 2X) overleden. Ik gebruikte het ding eigenlijk weinig als smartphone, dus ben ik qua telefonie terug naar mijn ouwe dumbphone van >10 jaar oud. Nou vond ik mijn smartphone om een aantal redenen wel handig, maar met eigenlijk een te klein scherm. Dit wil ik dus opvangen door een tablet aan te schaffen en te gaan gebruiken. Dit wordt mijn eerste tablet ooit.

Mijn smartphone gebruikte ik vooral voor boeken lezen, navigatie (openstreetmap met GPS), logica-puzzels, korte notities maken en agenda-herinneringen. Dit zowel in weinig licht ('s avonds op de bank) als overdag buiten.

Een tablet wil ik voor dezelfde zaken gaan gebruiken, met toegevoegd nog wat zwaardere tekstverwerking (notities tijdens vergaderingen tikken bijvoorbeeld) en e-mail. Maar omdat het m'n eerste tablet is, weet ik niet of het hierbij blijft qua gebruik. Ik heb bijvoorbeeld nu geen plannen om er films op te kijken of muziek mee te luisteren, maar wie weet wat ik over een half jaar ermee doe? Qua formaat vind ik 10" eigenlijk te groot (lijkt al bijna op mijn laptop) maar 7" weer aan de kleine kant.

Vandaar dus dat ik dus twee tablets op het oog heb, de G Pad 8.3 en de Nexus 9. Beide hebben voordelen en nadelen voor me, die ik hier kort opsom:

G Pad 8.3:
+ goedkoper (€230)
+ SD-card slot
- wat kleiner 16:10 scherm
- bloatware, dus custom ROM moet er per direct op
- Relatief lage max helderheid

Nexus 9:
+ 4:3 scherm
+ snellere hardware
- geen SD-card slot
- duurder (€400)

Ik heb al een Nexus 9 kort in m'n handen gehad in de mediamarkt, en ben erg gecharmeerd van het 4:3 schermformaat. Zeker bij notities maken in landscape houd je dan nog lekker wat schermruimte boven het toetsenbord over. Ik heb trouwens geen interesse in enige iPad-variant, omdat ik erg gehecht ben aan de mogelijkheid om een custom rom te flashen (CyanogenMod o.i.d.), en omdat ik al redelijk vertrouwd ben met Android. In tegenstelling tot de Nexus 9, heeft de G Pad een 16:10 scherm, wat vooral in landscape verticale ruimte kost. Mijn vrees is dat er dan te weinig overblijft om ook in landscape fatsoenlijk mee te werken en notities mee te maken.

Samengevat twijfel ik tussen de Nexus 9 (iets groter 4:3 scherm, maar geen SD-card slot en een stuk duurder) en de G Pad 8.3 (kleiner 16:10 scherm, maar met een SD-card slot en een stuk goedkoper). Nou ben ik bereid om die meerprijs te betalen, maar ik twijfel of dat het voordeel van dat 4:3 scherm wel waard is?

Feitelijk heb ik dus drie concrete vragen:
1. Hoe comfortabel werkbaar vinden jullie een 16:10 scherm ten opzichte van een 4:3 scherm?
2. Is het gemis aan SD-card slot op de Nexus 9 daadwerkelijk een probleem, of is 16GB eigenlijk gewoon ruim voldoende voor de zaken waar ik de tablet vermoedelijk voor ga gebruiken?
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen met de maximale helderheid van de G Pad 8.3 in daglicht (pak een gemiddeld bewolkte dag, niet in de felle zon op het strand van Malaga)? Is dit goed werkbaar of toch storend laag?

Andere adviezen en dingen waar ik rekening mee moet houden hoor ik ook graag. Er zullen vast zaken zijn die ik heb gemis, omdat dit de eerste keer is dat ik serieus naar een tablet zoek.

Verwijderd

Knip, gewoon ontopic blijven, onnodige uitlokking op deze manier

[ Voor 93% gewijzigd door The Wizard op 12-02-2015 18:01 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:58:
Ik weet dat je het niet wilt horen <knip offtopic rambling>
Hij wil specifiek geen Apple geval. Simpel, lijkt mij.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:01:
[...]

Hij wil specifiek geen Apple geval. Simpel, lijkt mij.
Ik geef mijn mening toch.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
knip

[ Voor 94% gewijzigd door The Wizard op 12-02-2015 17:59 ]

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Knip

[ Voor 95% gewijzigd door The Wizard op 12-02-2015 17:59 ]

• rreurink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:46
Ik heb ervaring met meerdere formaten en modellen en mijn beste ervaringen heb ik tot dusverre met een 4:3 scherm en 7,9" formaat. Ik zal het merk niet noemen aangezien dat geen optie is voor je :-) Heb ook een Nexus 7 2012 (8GB) en daar is het gebrek aan een SD-card slot nu het grootste gemis, met name omdat sommige leuke/handige Apps ook steeds meer ruimte gaan vragen, dus even los van lokaal opslaan van films o.i.d.

Ook het lezen van een eBook vind ik veel prettiger op een 4:3 scherm dan een 16:10/9 scherm.

Verder merk ik zelf tussen 7 en 8 inch niet gek veel verschil, resolutie zal hier dan nog wel rol spelen. Het voordeel van de 7" is dat deze vaak net wel in een colbert of binnenzak past en de 8" niet.

Heb ook een Venue 8 Pro (Win 8.1) gehad en die beviel uitstekend als zakelijk vergader/mail/agenda/browse apparaat, maar niet als privé tablet voor op de bank (mis daarvoor wat Apps).

Helderheidservaring kan ik je niet bij helpen, heb geen LG.

Heb je gedacht aan connectivity? Als je geen smartphone hebt, dan is tethering geen optie denk ik, dus ben je aangewezen op wifi. Als je dat overal hebt prima, maar je zou een tablet kunnen overwegen met 3/4G?

Succes met kiezen in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
@ChicaneBT: Bedankt voor je suggestie, maar mijn keuze om geen iPad te nemen is al lang geleden en met goede redenen genomen. Daar ga ik niet van af wijken. Daarnaast is GPS op de tablet een must-have voor mij, gezien het genoemde navigatie-gebruik. De keren dat ik ergens in België verdwaald was en de GPS van mijn telefoon me redde zijn niet meer op één hand te tellen. Nu ik geen smartphone heb, moet de tablet dit gat opvullen.
rreurink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:17:
<knip ander nuttig spul>
Heb je gedacht aan connectivity? Als je geen smartphone hebt, dan is tethering geen optie denk ik, dus ben je aangewezen op wifi. Als je dat overal hebt prima, maar je zou een tablet kunnen overwegen met 3/4G?
Ik heb zo'n versie overwogen, maar zie er weinig meerwaarde in. Bijna overal waar ik ben (werk, thuis, trein, sportclub) is wel wifi te fixen, en als mensen me iets mailen wat zo belangrijk is dat het niet kan wachten totdat ik weer thuis ben, dan bellen ze maar.

Op m'n smartphone gebruikte ik ook enkel wifi en geen mobiel internet, en ik heb het daar ook niet/nauwelijks gemist.
Pagina: 1