Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer start niet op - Bios Loopt vast (alles geprobeerd?)

Pagina: 1
Acties:

• Qhanzel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-08 21:23
Goedemorgen,
ik zit met de volgende problematiek

als ik mijn pc aanzet krijg ik het logo van het mobo te zien met de drie standaard opties rechtsonderin (f2, f7, f10; ik weet even niet uit mn hoofd wat ze doen maar het is de standaard 'bios openen, boot volgorde openen, en nog een 3e).
- het scherm blijft hierop op hangen
- als ik een f-toets wil gebruiken hoor je dat de computer is vastgelopen ( 'rrrrrr' geluid bij indrukken toets')

ik heb geprobeerd:
apparaten op usb afgekoppeld
mn harde schijven om de beurt ontkoppeld
combinaties van werkgeheugen in slots geprobeerd
alle kabeltjes aansluitingen nagelopen
opstarten vanaf usb
de batterij een poosje uit het mobo gehad zodat deze zou resetten

maar bij elke poging loopt de computer vast op het moederbord logo scherm.

ik heb de volgende setup:
Intel mobo dh77kc
http://tweakers.net/price...h77kc-(retail-boxed).html
Intel I7 3770k processor
http://tweakers.net/price...-core-i7-3770k-boxed.html
videokaart msi-geforce-gtx-970
http://tweakers.net/price...ce-gtx-970-gaming-4g.html
werkgeheugen corsair 16 gb PC3-12800 (DDR3-1600)
http://tweakers.net/price...m2a1600c9b/specificaties/
voeding cm gx lite 700w
http://tweakers.net/price...-master-gx-lite-700w.html

ik vrees voor het overlijden van mijn mobo of processor, of toch een harde schijf (al dacht ik dat ik dat laatste uitgesloten had)
de videokaart is helemaal nieuw, maar omdat ik wel beeld krijg ligt het daar denk ik niet aan. (zelfde probleem met de oude videokaart)
voor mijn gevoel heb ik al aardig wat geprobeerd maar ik kom er niet uit.
ik hoop op tips / suggesties / conclusies!

bijvoorbeeld al heel veel dank.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Denk inderdaad het moederbord. Je zou het nog met een andere CMOS batterij kunnen proberen. Het resetten van je BIOS werkt soms ook met jumpers, moet je even opzoeken op Google.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Werkte de boel eerst wel?

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 23:17
Alles loshalen behalve:
CPU
Videokaart

Dus ook alle geheugen eruit.

Dan aanzetten en luisteren of hij begint te piepen (dat hij het geheugen mist).
Piept hij dan werkt de Bios check in ieder geval.

Dan 1 lat geheugen er weer insteken. Probleem is dat het nog een hoop kan zijn; heb je een andere cpu en voeding waar je mee kunt testen?
Het aansluiten van je hdd's op een andere voedingsaansluiting kun je ook nog proberen, komt hij hier ook goed doorheen dan wordt het spannender.

Heb je de kabels van je hdd's ook helemaal losgehad of niet? Een kabel die niet meer goed is kan je hele systeem ook laten freezen.

Succes met proberen verder!

• Qhanzel
Dank jullie voor de replys!

@Daan87423; duidelijk; ik loop straks even langs de mycom of ze er een hebben
@br00ky: ja. keerpunt was na het installeren van de nieuwe videokaart. omdat die zo erg groot is heb ik de sata kabels losgehaald en ik wilde mn processorkoeler opnieuw monteren ivm kabelmanagement. Omdat de computer wel beeld geeft zou ik zelf deze uitsluiten als oorzaak...

@Haleluja_nl
Piept hij dan werkt de Bios check in ieder geval: de bios check gebeurd normaal vóór het 'doorstarten' naar windows? dus als hij piept mag je concluderen dat..? (bedankt voor de hulp :))
Ik heb helaas geen andere hardware om op te testen. miss laat ik het uiteindelijk bij een computer winkel testen.
ik heb ze helemaal losgehad (zonder hdd proberen te starten maar zonder resultaat).

één ding ben ik vergeten te melden;
na een minuut of drie met het moederbordlogo op het scherm verdwijnt dit en verschijnt er een knipperend streepje linksbovenin. Dat blijft wel oneindig in beeld.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
heb je wel de powerkabels van je disks goed aangesloten?

• Qhanzel
@Borft, thanks, ja hier heb ik extra aandacht aan besteed
ik ga wel een nieuwe sata kabel proberen die ik nog heb (doe ik vanavond).

• Qhanzel
Haleluja_nl schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:47:
Alles loshalen behalve:
CPU
Videokaart

Dus ook alle geheugen eruit.

Dan aanzetten en luisteren of hij begint te piepen (dat hij het geheugen mist).
Piept hij dan werkt de Bios check in ieder geval.

Dan 1 lat geheugen er weer insteken. Probleem is dat het nog een hoop kan zijn; heb je een andere cpu en voeding waar je mee kunt testen?
Het aansluiten van je hdd's op een andere voedingsaansluiting kun je ook nog proberen, komt hij hier ook goed doorheen dan wordt het spannender.

Heb je de kabels van je hdd's ook helemaal losgehad of niet? Een kabel die niet meer goed is kan je hele systeem ook laten freezen.

Succes met proberen verder!
ik heb het volgende opgevold;
alles afgekoppeld behalve cpu en videokaart. toen kwamen de beeps die betekenen dat er geen geheugen in zit. Toen 1 lat geheugen erin; toen weer het bios scherm waar hij op vast loopt. (er zit nu dus alleen op het mobo aangesloten; cpu, videokaart, geheugen)

• Qhanzel
ik heb een I7 processor met geintegreerde graphics (Intel HD Graphics 4000)
als ik dan alleen de cpu op zou starten met werkgeheugen (dus de videokaart weglaat) zou ik toch beeld moeten hebben?
ik heb dan geen beeld, zegt dat wat over de processor? (hdmi kabel zit dan in het mobo)

even een update :)
ik heb de i5 uit mn htpc gehaald (was een hele klus, die had ik supernetjes ingebouwd)
met de i5, zonder videokaart, start mn eigen pc op.
met de i5, met videokaart loopt de bios vast (zelfde probleem als met mn i7)

mijn htpc start op met de i7, maar het beeld valt na 3 minuten weg (pc blijft wel aanstaan en reageren; via alt-f4 sluit ie netjes af)

die onboard graphics zitten bij mn i7 dus niet helemaal lekker?
zondag ga ik van mn pc het mobo proberen te upgraden om mn videokaart aan de praat te krijgen
ik hoop dat mn pc dan met i7 en videokaart opstart en dan zou alles opgelost zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Qhanzel op 12-02-2015 21:33 ]

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 23:17
Als ik zo lees dan is die I7 niet in orde.
Maar als je met de I5 met videokaart het bios vastloopt dan lijkt me die kaart niet ok of het slot op het Moederboard is niet in orde.

Super dat je met een andere cpu kon testen dat scheelt al een hoop qua uitzoekwerk.

• Qhanzel
Uiteindelijk de videokaart in de pc van een vriend van me geprobeerd; daar deed hij het prima.
Zijn videokaart (een iets minder moderne) deed het ook prima op mijn moederbord.
mijn conclusie is dat mijn mobo de kaart dus niet herkende / kan handelen.
ik heb gezocht naar updates van het mobo of bios, maar niets gevonden.
nu heb ik een nieuw moederbord gekocht en daar werkt alles prima op.
wat mij betreft dus opgelost, maar niet op de manier waarop ik gehoopt had :P
(ter info, mn nieuwe mobo is ASRock Z77 Extreme4)
(wat mij betreft mag deze post gesloten worden)

[ Voor 4% gewijzigd door Qhanzel op 17-02-2015 16:50 ]

Pagina: 1