Leuke PC voor mijn moeder, evt klein.

Pagina: 1
Acties:

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-02 18:24
Dag tweakers!

Ik zou graag een leuke pc voor mijn moeder bouwen. Ze surft, ze streamt wat films en ze speelt de typische 'bejaardespelletjes'.

Omdat het op haar keukentafel staat had ik het liefst een mooie all in one voor haar gewild - het moet er toch ook leuk uit zien! Maar de prijs-kwaliteit is om te huilen in vergelijk met zelf bouw.
Een middenweg zou zijn zo'n mini systeem zijn - maar als ik op behuizingen zoek dan zie ik enkel htpcs (kan ook eventueel). Of misschien een behuizing die stil is en waar een mooie monitor op kan staan? Een cosmetische oplossing zou te gek zijn! Maar anders gaat die kast gewoon in een hoek van de kamer op de grond - of dat nu een kast of kastje is maakt ook niet meer uit.

Hoe dan ook! Ik wens haar al de snelheid toe die ik zelf wens als ik mijn computer op start. Dus jazeker gaat er een SSDtje in en natuurlijk moet er een leuke processor bij!

Dus de i5-4690 staat eigenlijk vast
Maar mijn grote vraag daarbij is, heb ik dan nog wel een videokaart nodig; deze is toch onboard? En moet ik dan een specifiek moederbord kiezen om hier optimaal gebruik van te maken? En Hej, misschien is het handig als discreet ook mogelijk is want misschien installeer ik mijn eigen GPU wel volgend jaar als ik zelf een nieuwe koop.

Wat ik tot slot wel graag zou willen, en is dit mogelijk met hd4600 onboard, is een scherm die b.v. 1440p of meer is. Dan kan ik met een gerust hart voor een mooi 27 inch scherm gaan.

Tja wat rest. 8gb geheugen pik ik wel weg uit een best buy guide evenals welke SSD of de eventuele HD. Op basis van hoeveel power de voeding moet hebben kan ik ook bij de BBG terecht.

De grote vragen zijn: behuizing, moederbord en synergie met onboard video en kan onboard meer dan 1080p aan?

Mijn budget is +- 1000 inclusief beeldscherm.
Een stil systeem is belangrijk
Zuinig is belangrijk
Het liefst klein maar zeker mooi esthetisch design is belangrijk (denk aan een mooie Apple Mac, maar wat ze daarvoor vragen en wat ze er vervolgens in stoppen daar valt je mond van open!).
Moet 1440p aankunnen.
Evnetueel later over kunnen stappen op een discrete videokaart.
Mijn grote vragen zijn moederbord (onboard videokaart), behuizing en beeldscherm; en bestaan er kleinere voedingen?
Ik sta open voor alternatieve ideeën - kartonnen doos tot hololens ;)

Jullie grote vraag zal waarschijnlijk zijn waarom ik mijn moeder zo verwen. Naja dat is gewoon omdat ze ontzettend tof is! En als zij blij is ben ik blij!

Dus als jullie mij kunnen helpen met een 'monster' die tegelijk mooi weer speelt op de keukentafel, alvast bedankt!

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

• Maveryth
  • Laatst online: 02-07-2025
Er wordt wel verwacht dat je met een eigen opzetje komt. Zou je het DAA-beleid even willen doorlezen, met name punt 4. En daarvoor is de Pricewatch Handleiding ook wel handig.

Een mini-itx systeempje lijkt dus dat het gaat worden. Mijn suggestie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,88€ 179,88
1ASRock H81M-ITX€ 61,95€ 61,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 39,49€ 39,49
1Startech.com 12in Slimline SATA to SATA with LP4 Power Cable Adapter€ 5,96€ 5,96
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung SN-208BB Zwart€ 26,95€ 26,95
1be quiet! SFX Power 2 400W€ 50,95€ 50,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,03

-EDIT: Voor dit kastje moet je zelfs een kleinere SFX voeding gebruiken. Overigens komt er waarschijnlijk in maart een vergelijkbare kast, de SG13, uit die wel gewone voeding support.

-Die CPU die jij kiest, lijkt mij erg overdreven voor je moeder haar behoeften. Je zegt dat dat vast staat, maar wat heeft het zin om hier extra geld aan uit te geven, wanneer het niets extra's oplevert?
Als het om films gaat kan de onboard gpu 1080p makkelijk aan.

- Misschien interessante behuizingen:
ML07
Elite 110
Sugo SG05

[ Voor 66% gewijzigd door Maveryth op 12-02-2015 02:03 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom staat de i5 4690 vast? Zelfs voor gaming setups gebruiken we "maar" een i5 4460, dus een i5 4690 voor een huis-tuin-keuken PC is compleet nutteloos.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 13:52
Heb je echt een 27" scherm nodig voor huis/tuin/keuken gebruik? De reden dat ik het vraag is omdat mijn ouders eigenlijk heel tevreden zijn met gewoon een laptop die ze bijv. ook op de bank kunnen gebruiken en meenemen op vakantie.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• 2econd
Dank voor de hulp! Te gek!

De processor die ik benoemde leek mij nuttig gezien ik graag een 2560x scherm zou runnen met integrated graphics. Daarnaast zie ik mijn moeder wel een spel alt-tabben om vervolgens in Excel te prutsen met verschillende webpagina's open. Mocht deze processor overkill zijn dan sta ik open voor andere opties.

De opzet van Maveryth ziet er super uit! Thanks! Het enige wat ik denk ik niet aanschaf is de DVD schijf. Die is inmiddels in onbruik geraakt en het is denk ik tijd deze richting het licht te laten bewegen waar zijn broeders videoband en casette op hem wachten. Is de processor stevig genoeg voor het bovengenoemd gebruik?

Een 27 inch scherm leek mij mooi gezien mijn moeder niet al te goed ziet, terwijl ze wel enorm kan genieten van bijvoorbeeld een zoek-en-vind spel. Daarnaast wilt ze nog wel eens wat streamen. Maar als 2560x geen optie is, dan liever een 1080 24 inch scherm. Niet dat ik zeker ben dat zij anderzijds blokjes kan tellen, maar ik wel ;)

Ik ben nog eens flink aan de surf gegaan en ik vind zo'n mini itx achterop een monitor gemonteerd geen gezicht. Maar in 2013 waren er enkele DIY AIO monitoren zoals de Intel Loop. Is dit misschien een goed alternatief? Dan heb ik de voordelen van zelfbouw en tegelijk de gewenste cosmetische effecten! Zo'n scherm lijkt echter de Heilige Graal najagen want als ik al iets vind zijn dat enkel 'graven' (niet langer leverbaar) en schatkaarten (te vinden op EBay US). Sowieso vind ik niets recents.

Anders houd ik het mooi bij het plaatje die Maveryth gemaakt heeft (nogmaals bedankt!) met als enige kanttekening de processor - je schreef dat de integrated graphics 1080 aankunnen; maar 2560? En is de huidige voeding in het lijstje te groot? Of is dat reeds aangepast naar een kleinere SFX.

Okee! Ik doe nog een laatste poging naar een DIY AIO. Als ik een techneut was had ik een oude Mac op de kop getikt, deze van haar ingewanden ontdaan, en vervolgens tot een heuse cyborg/cylon omgetoverd :) One can Dream.

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
bejaardespelletjes? van die facebook spelletjes? als ik het zo zie is het zwaarste gebruik het streamen van films naar een TV of mediaspeler?
nou je reply heeft deels wat beantwoord. maarre niet alles, wees eens ff specifiek wat je ma doet op het ding?

• 2econd
Mijn moeder streamt op de monitor zelf maar ook van computer naar TV - b.v. Popcorn Time. Speelt spellen als Bejeweled maar ik krijg haar ook zover bijvoorbeeld Trine te spelen - daarnaast hoop ik haar op een gegeven moment simpele RT strategie spellen te leren spelen - b.v. de Anno series.
Ze doet veel met Powerpoint en Word soms wat met Excel. Ze surft er op los, bijvoorbeeld Facebook of Pimterest. En daarmee is het gros eigenlijk wel gezegd. Deze dingen zie ik haar graag soepeltjes doen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:00

P_Tingen

omdat het KAN

i5? 8GB memory? €1000 budget? Woehahaa!

Sorry, even normaal nu. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, maar ik zou eerst het budget voor de pc een of 2 keer halveren. Met het instapmodel uit de BBG moet dat volgens mij al geen probleem zijn en dan hebben we het over een budget van 250 euro.

Je zegt dat je een mini-itx achterop de monitor geen gezicht vindt, dat is jammer; ik wilde je net een adviseren die nu in het BBG forum wordt besproken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,95€ 47,95
1MSI AM1I€ 27,77€ 27,77
1Antec ISK 110 Vesa€ 66,38€ 66,38
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 231,05

... en gaat over tot de orde van de dag

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Vertel dan ook even dat die nog hevig wordt bestreden ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39

Thomg

Aww yiss

Concessies op geheugen en opslag lijkt mij onnodig met zo'n budget.

256GB SSD + USB stick van 64GB oid om documentjes van werk op te slaan, als ze die nog niet al heeft, compenseert voor de ( waarschijnlijke ) achteruitgang op totale opslagruimte.

Heck, misschien gewoon 512GB SSD, maak het lekker wild.

[ Voor 41% gewijzigd door Thomg op 12-02-2015 13:12 ]

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 16:13
Ik zou in jou geval serieus naar een Intel NUC kijken.
Compact en krachtig, ssd erin, en achterop een monitor te bevestigen!

Naar mijn idee heb je dan voor de wensen die je hebt meer dan voldoende!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:29

DjVe

Hatsaflats!

http://www.asus.com/nl/ASUS_VivoPC/VivoPC_VM60/

Ik gebruik deze met een SSD zelf als office pc voor thuis en zelfs met een 3-3217U prima voor multitasking. Hang er een mooi scherm aan je bent voor €600 klaar.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:08
richard_1st schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:10:
Ik zou in jou geval serieus naar een Intel NUC kijken.
Compact en krachtig, ssd erin, en achterop een monitor te bevestigen!

Naar mijn idee heb je dan voor de wensen die je hebt meer dan voldoende!
Inderdaad. Een Intel NUC kan je mooi wegwerken achter een scherm. Een i5 lijkt wel wat overdreven, de i3 variant zou je natuurlijk ook kunnen kiezen.
pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U
2x pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ
pricewatch: Crucial M550 mSATA 128GB

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dus een ISK 110 VESA kan je niet mooi wegwerken?

Right.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 12-02-2015 13:25 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Daarbij is een NUC systeem áltijd duurder dan een ISK-setje, terwijl je er een "nep" i5 voor terugkrijgt. Het is immers gewoon een verkapte, trage i3.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NUC is leuk als het per sé zo plat moet zijn of zuinigheid een belangrijk hekelpunt is.

Als dat niet belangrijk is... nah.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
P_Tingen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:02:
Sorry, even normaal nu. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, maar ik zou eerst het budget voor de pc een of 2 keer halveren. Met het instapmodel uit de BBG moet dat volgens mij al geen probleem zijn en dan hebben we het over een budget van 250 euro.
Wat realisme is inderdaad wel op z'n plaats. Hulde.

En dat AM1-voorstel is vele malen goedkoper/sneller (pick one, N2820 vs. i3/i5) dan een NUC.
NitroX infinity schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:04:
Vertel dan ook even dat die nog hevig wordt bestreden ;)
Ik las iets over keukentafels. Als mini-ITX gewenst is wordt de Celeron-optie al snel een stuk prijziger.

Niettemin aardig om het Celeron-systeem aldaar ook even te bekijken.

• 2econd
Misschien had ik de verkeerde foto's gezien van vesa mounted mini's achterop een scherm.
Dit ziet er niet zo verkeerd uit! http://www.kitguru.net/wp...oads/2013/02/IMG_0461.jpg

Dit is de ISK 110 Vesa.

Oh jee, nu lijken de mogelijkheden wederom eindeloos!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Eindeloos, maar heel veel verder dan zoiets als P_Tingen heeft gepost hoef je in principe niet te kijken. Als dat een tomato is, is dit een tometo. Het maakt geen bal uit op dit niveau.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,99€ 50,99
1ASRock H81M-ITX€ 59,95€ 59,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,22

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Persoonlijk denk ik dat voor minder € 500,- al een PC die ruim aan alle eisen voldoet kan worden samengesteld. Vanwege de betere geintregreerde GPU zou een AMD systeem mijn voorkeur hebben. Kan me niet voorstellen dat minimaal een i5 nodig is, terwijl een betere GPU wel voordelen heeft

[ Voor 23% gewijzigd door -36- op 12-02-2015 13:46 ]

• 2econd
Waarom zou ik niet voor een i5 processor gaan als die 100 euro meer mij niets doet en ik de snelheid van de computer graag met de term 'instant' zou willen beschrijven? Daarnaast twijfel ik nog over de aanschaf van een 2560x monitor; die heeft toch ook wel wat meer processing power nodig?

1000 euro is mijn max budget. Als het voor minder kan dan graag. Maar ik wil geen concessies doen op het beste wat ik mijn moeder kan bieden - inderdaad wel van toepassing op haar gebruik. Ze moet bijvoorbeeld niet 6 tellen wachten voordat Word opent.

Ik moet wel zeggen dat nu ik foto's zie van vesa mounted systemen die er niet uit zien alsof The Terminator een kindje heeft gemaakt met Bane uit Batman ik toch wel overstag ben. Dit lijkt de ideale oplossing!

Nogmaals bedankt voor al de reacties!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
2econd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:50:
Waarom zou ik niet voor een i5 processor gaan als die 100 euro meer mij niets doet en ik de snelheid van de computer graag met de term 'instant' zou willen beschrijven?
Omdat een Pentium (of Celeron of AM1'tje of NUC) ook al instant en super smooth werkt met een SSD. Mooi toch als je dat voor je moeder voor een fractie van de prijs waar ze op had gerekend kan regelen? Instantly favoriete zoon O-).

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waarom zou ik niet voor een i5 processor gaan als die 100 euro meer mij niets doet en ik de snelheid van de computer graag met de term 'instant' zou willen beschrijven? Daarnaast twijfel ik nog over de aanschaf van een 2560x monitor; die heeft toch ook wel wat meer processing power nodig?

1000 euro is mijn max budget. Als het voor minder kan dan graag. Maar ik wil geen concessies doen op het beste wat ik mijn moeder kan bieden - inderdaad wel van toepassing op haar gebruik. Ze moet bijvoorbeeld niet 6 tellen wachten voordat Word opent.

Ik moet wel zeggen dat nu ik foto's zie van vesa mounted systemen die er niet uit zien alsof The Terminator een kindje heeft gemaakt met Bane uit Batman ik toch wel overstag ben. Dit lijkt de ideale oplossing!

Processing power is nu niet de bottleneck, snelheid van de schijf wel.
Stop er een grote en rappe SSD in en alles is zo instant als het maar kan.

• 2econd
Haha Br00ky! Topreactie!

Als het niet hoeft dan hoeft het niet nee!

Maar zullen we wel een middenweg kiezen en niet alleen naar de prijs kijken! Een beetje overkill mag wel! Double tap in zombieville!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03 07:36

Een desktop Pentium is sneller dan een ultrabook Core i5 zoals die in een NUC. Het verbruik ligt wel een factor 4 hoger, maar dat is ook alleen onder last en qua koeling is zo'n Antec ISK daarop voorzien. Een desktop Core i5 verbruikt dan weer wel teveel en wordt te warm voor de Antec ISK, de meegeleverde voeding doet maar 90W terwijl een desktop Core i5 al 80W voor zichzelf nodig heeft.

Wat betreft de resolutie van de monitor, daar maakt de CPU weinig uit, het is vooral de GPU die dan gaat bepalen of alles vlot gerenderd wordt. De GPU in een Pentium is wat trager dan die in een Core i5, maar om voor alleen Windows en wat browser games volstaan de HD graphics van een Pentium ook bij hogere resoluties.. Maar als je moeder slecht ziet, dan gaan icoontjes misschien te klein zijn met 1440p op 27". Je kunt in Windows schaling wel groter zetten, maar dat betekent nog niet dat elk programma die schaling gaat volgen. Een 1080p 27" monitor is wel minder scherp, maar zal wel altijd groter schalen. De grootvader van mijn vriendin was ook zo trots op zijn nieuwe pc met 22" FHD scherm met volgens hem "mooi beeld", maar iemand (hij zelf waarschijnlijk) had de resolutie al naar 1280x720 gezet om grotere iconen te hebben. Wie zegt dat je moeder dat ook niet gaat doen?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

MacPoedel schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:21:
[...]
De grootvader van mijn vriendin was ook zo trots op zijn nieuwe pc met 22" FHD scherm met volgens hem "mooi beeld", maar iemand (hij zelf waarschijnlijk) had de resolutie al naar 1280x720 gezet om grotere iconen te hebben. Wie zegt dat je moeder dat ook niet gaat doen?
Goed punt! Ik heb voor mijn schoonmoeder een nieuwe laptop geregeld. Deze heeft een resolutie van 1680 bij nogwat, maar ze kon het niet goed zien. Na wat gepuzzel met de resolutie heb ik uiteindelijk de tekst op 150% gezet. De programma's die zij gebruikt (patience en chrome vooral dus) gaan hier goed mee om.

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 00:20
Dat is vaak terugkomende klacht van de wat oudere mensen, en dat begint dan al bij 45+ zo ongeveer. Dan hebben ze een mooie hoge resolutie, maar dan is het allemaal te klein... Inderdaad, de tekstgrootte aanpassen werkt vaak goed, maar niet alle programma's gaan daar goed mee om.

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ginod schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:18:
Dat is vaak terugkomende klacht van de wat oudere mensen, en dat begint dan al bij 45+ zo ongeveer. Dan hebben ze een mooie hoge resolutie, maar dan is het allemaal te klein... Inderdaad, de tekstgrootte aanpassen werkt vaak goed, maar niet alle programma's gaan daar goed mee om.
Dan zit er niet veel anders op dan botweg de resolutie verlagen. ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of ze naar de lokale brillenboer brengen.

People as things, that’s where it starts.

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 00:20
Ja, dat probeer ik ook wel eens op een mooie manier te brengen...

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• 2econd
Heel niet over nagedacht! 1080p it is! Thanks voor de uitleg en input allen!

Waar zoeken jullie precies op als er gezocht wordt op mini behuizingen met VESA mount?

En als ik toch even koppig mag zijn en iets meer kruit in DIY AIO wil stoppen; welke processor is mij dan aan te raden. De i5 4460 leg ik zo neer! Ik heb ook nog een amd x4 955 black edition liggen, maar dat vreet zeker stroom?! Ik krijg het simpelweg niet over mijn hart een Pentium te plaatsen. Maar dan moet ik zeker wel op zoek maar een behuizing met steviger voeding.

Dus als ik mijn hak in de grond zet en om iets meer rekenvermogen vraag - welke middenmoot processor wordt me aangeraden (of de 955 x4?) en wat voor voeding zou daar bij moeten? Dus een mooie balans tussen zuinig en toch rekenkracht die laten we zeggen for the sake of argument Metro op lage of matige settings zou draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door 2econd op 12-02-2015 15:56 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed, de snelste pentium (stock) :P. Zonder gekheid, tussen een i5 en een pentium zit een i3. Dat is een pentium + hyperthreading. Patience gebruikt geen hyperthreading, dus ja...

Die 955 heeft ook een TDP van 125, dus daar zou ik helemaal niet aan beginnen in zo een kleine case.

Haal imo die hakken eens van je schoenen af :p.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 13:43
ginod schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:18:
Echt niet voor alleen oudere mensen hoor, heb zelf op mn fullhd 15" laptop de schaling ook hoger moeten zetten. Kon het wel lezen maar echt relaxed was het nou niet...

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Bartske schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:14:
[...]

Echt niet voor alleen oudere mensen hoor, heb zelf op mn fullhd 15" laptop de schaling ook hoger moeten zetten. Kon het wel lezen maar echt relaxed was het nou niet...
Dan moet jij ook naar de brillenboer ben ik bang :+

Maar goed even terug komen op de PC ik heb de afgelopen 2 jaren in een pc zaak gestaan en ik ben het helemaal met de rest eens een pentium + ssd doet alles wat niet gaming of bv zwaar editing werk is met twee vingers in de neus! Afgelopen jaar nog een pc voor een vriend zijn vader in elkaar gezet die gebruikt hem in de zaak voor het kopiëren van sleutels en dergelijke terwijl hij een muziek stream aan heeft staan en nog wat dingetjes en hij vind nog steeds dat de pc vliegt.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• 2econd
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3450 Boxed€ 69,95€ 69,95
1ASRock H81M-ITX€ 59,90€ 59,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,68

Okee! Is dit 'm dan? Is de voeding krachtig genoeg? En is er ruimte voor een harde schijf? Of zal ik de mx100 vervangen met een 512GB voor 185 euro? :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ja hoor, 90W is zat.

Of 512GB een beter idee is...

pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB

Significant betere performance maar wel een ? bij of je het merkt + 100% meer opslag voor 80% meer geld ( dus meer waar voor je geld ).

Of dat het waard is... Vraag mams.

Misschien deze proc.
pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed
+ doe zelf een minimale overklok.
Over een paar jaar kan je het nieuw leven in blazen door de mouwen op te stropen.

Geheugensnelheid is nitpicking met zo'n pc.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 12-02-2015 17:34 ]

• 2econd
Okee! Dan ben ik er uit! (Neem wel de grotere SSD)

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor het geduld en al de gouden info!

Gezien ik heel wat overhoud zie ik jullie wellicht spoedig terug voor een upgrade van mijn eigen systeem uit 2009 ;)

May the force be with you all! Don't let the midiflorians eat your chocolate!
Mocht deze topic later nog bestaan voeg ik nog een foto toe van het eindresultaat!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

8GB is zonde van je geld, ik zou gewoon 4 GB doen.

• 2econd
Toch nog even de discussie aanwakkeren. Ik zie dat ik voor een tientje meer 1 van de beste integrated GPUs van AMD mag genieten. Totaal is dan wel 65 watt, maar 10 watt meer mag toch niet uitmaken? Dan spreek ik van de A8 6500.
Mocht dit een goede keuze zijn, wat voor moederbord moet hier dan bij?
Ik zag overigens dat eerder gekozen moederbord niet over WiFi beschikt; ander moederbord of USBtje aanschaffen?

Anderzijds zijn er ook mogelijkheden die nog goedkoper zijn en volgens mij een betere GPU hebben. Zoals de eerder genoemde 5350 (maar waarom dan niet de A6 6400?).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6420K Boxed€ 48,95€ 48,95
1AMD A8-6500 Boxed€ 84,-€ 84,-
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,95€ 47,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,90

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

2econd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 02:16:
Toch nog even de discussie aanwakkeren. Ik zie dat ik voor een tientje meer 1 van de beste integrated GPUs van AMD mag genieten. Totaal is dan wel 65 watt, maar 10 watt meer mag toch niet uitmaken? Dan spreek ik van de A8 6500.
Mocht dit een goede keuze zijn, wat voor moederbord moet hier dan bij?
Ik zag overigens dat eerder gekozen moederbord niet over WiFi beschikt; ander moederbord of USBtje aanschaffen?

Anderzijds zijn er ook mogelijkheden die nog goedkoper zijn en volgens mij een betere GPU hebben. Zoals de eerder genoemde 5350 (maar waarom dan niet de A6 6400?).
Last van keuzestress? >:)

Laten we even terug gaan naar het begin. Daar zei je dat je op zoek was naar een pc voor je moeder, want:
Ik zou graag een leuke pc voor mijn moeder bouwen. Ze surft, ze streamt wat films en ze speelt de typische 'bejaardespelletjes'.
Na wat discussie valt je keuze op een pentium. Ik denk zelf dat dat al wat overbemeten is gezien het beoogd gebruik. Zoals eerder ook al gezegd is, is de CPU bij dit soort gebruik niet de bottleneck. De schijf is het probleem. Daar heb je een SSD voor gekozen dus voor de rest maakt het volgens mij geen drol uit wat voor processor je erin gooit. Zowat ELKE processor kan de taken die je moeder uitvoert wel aan. Uitzonderingen daargelaten, maar je snapt wat ik bedoel. De 5350 is denk ik al genoeg. De A6 ook. De A8 lijkt me eerlijk gezegd al weer overkill. Net zoals je 8GB aan geheugen; dat gaat je moeder niet gebruiken dus 4 van die 8 gaan nooit gebruikt worden.

Het verschil tussen de processoren is bij licht gebruik niet merkbaar. Wil je een processor die prima is, neem een 5350. Wil je op safe, neem dan een Celeron of Pentium. Alles daarboven is echt niet te verdedigen. Je hebt wat last van Tweakeritis; steeds een beetje meer, meer, meer. Niet nodig. Als je niet uitkijkt zit je moeder straks met een Core i7 systeem met 32GB intern geheugen en een 8 TB NAS.

Denk aan wat je moeder gaat doen met de PC. Wat heeft ZIJ nodig om goed haar ding te kunnen doen? Heeft ze daar 8GB memory bij nodig? Of een schijf van 512GB? Ik ken je moeder niet, maar in het beeld wat ik heb van moeders past 4GB memory met een 128GB SSD ook prima.

• 2econd
Een flinke reactie! Dank!

Nu ben ik geen Tweaker. Daar ontbreekt mij de kennis en helaas ook de tijd :( Maar de passie en bijgaande Tweakeritis jazeker! Bij al mijn aankopen kan ik soms zo lang doorspeuren tot ik alles haarfijn weet, dat ik mij soms op het eind afvraag 'als ik dit nu in werktijd had omgezet had ik met het extra salaris toch gewoon zonder hoofdpijn een nobrainer high end product kunnen aanschaffen?
Grootste factor is meestal dat zodra wat eurootjes op tafel liggen, de kosten per eenheid kwaliteit drastisch verminderen! Tot je inderdaad met een i7 terminator eindigt!

Hoe dan ook, ditmaal ben ik juist van jullie advies uitgegaan - daarom is de A6 zelfs een goedkopere processor! Het ging mij nu om de geïntegreerde graphics (want zo werd gezegd dat is waar het vooral om ging).
Dat had ik misschien even in vorige post moeten benoemen. Maar als je naar de tijd van posten kijkt, dan begrijp je wel waarom het mij aan dat inzicht ontbrak ;)

Zou je vanuit dat oogpunt nog eens naar het beoogde wijziging kunnen kijken?
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Leuk wakker worden zo (ja, nogmaals... Kijk naar de tijd van posten van vorige bericht; dan wordt mij 11:00 wakker worden vast niet kwalijk genomen ;)

P.S. Ik kies inderdaad voor 4GB (zelfs mijn oude van1333 MHz). En mochten we voor een AMD gaan zou je een moederbord aan kunnen wijzen die geschikt is? Ik snap niets van de 8+2 stroomfactor en noem maar op.

[ Voor 7% gewijzigd door 2econd op 13-02-2015 11:29 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hoeft niet te kijken naar de kwaliteit van het moederbord met een A6. Alleen bij overklokken of misschien een A10 maakt dat uit.

Ik zie trouwens liever een A8 ( quad ).

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 13-02-2015 11:32 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou niet voor een bordje met wifi gaan, kosten 2x zo veel als een vergelijkbaar bordje zonder wifi.
In de AMD FM2(+) setup heb je alleen geen keuze, daar zijn de ITX bordjes er alleen maar in duurdere topmodellen met wifi. Als je geen ITX setup had was het misschien nog wel een overweging geweest maar nu vind ik eigenlijk dat je er niet veel mee opschiet.

Als je voor een AMD setup zou gaan zou ik persoonlijk voor deze combo kiezen pricewatch: AMD A8-6600K Boxed met pricewatch: ASRock FM2A88X-ITX+

Alternatief voor het moederbord mocht je de asrock niks vinden pricewatch: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI

Maar zoals je ziet kom je toch een stuk hoger uit door het duurdere mobo + cpu (+- 50 euro) en dan vraag ik mij echt af, of je moeder het ooit zal vernemen vooral omdat die AMD APUs pas echt beginnen te presteren met 2133mhz RAM wat de kosten nog meer zou opdrijven.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• 2econd
#ProductPrijsSubtotaal
1Patriot Signature PSD34G1333KH€ 46,59€ 46,59
1Crucial M550 2,5" 512GB€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,72

Dit was het originele plan. Ik heb nu 2 x 2 1333mhz ram toegevoegd ter illustratie, want deze trek ik uit mijn eigen computer. Dus je mag -50 rekenen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 87,-€ 87,-
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 92,95€ 92,95
1Chieftec Flyer FI-01W-U3€ 54,21€ 54,21
1Crucial Ballistix Sport BLS4G4D240FSA€ 49,60€ 49,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,66

Dit is het hierboven benoemde plan. Waarbij het voordeel 'm vooral zit in de verbeterde GPU. Ik heb een DDR4 toegevoegd omdat benoemd werd dat de GPU hier goed mee werkt. Maar dan zou ik een enkele kopen van 4GB dus geen dual channel. Daarnaast weet ik niet of dit moederbord dit wel ondersteund want er bestaan zowaar nog geen borden die DDR4 ondersteunen?! Dus terug naar mijn eigen 2x2-1333MHz?!! Nadeel, maar daar heb ik vrede mee is dat ik voor een andere behuizing heb moeten kiezen met een 250 watt voeding zonder VESA. Maar ik vind het een mooi apparaatje!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 124,-€ 124,-
1Chieftec Flyer FI-01W-U3€ 54,21€ 54,21
1Patriot Signature PSD34G1333KH€ 46,59€ 46,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,60

Als ik naar het totaal bedrag kijk van de AMD oplossing. Dan is dit systeem misschien een betere keuze? Om en nabij dezelfde prijs (-50 omdat ik mijn eigen RAM gebruik, dat zou ook voor bovenstaand plan gelden als er niet met DDR4 wordt gewerkt!). Intel HD4600. Bij de AMD oplossing heb ik wel 10 euro extra neergeteld voor WiFi! Dat moet ik hier nog aan toevoegen. Minder verbruik, kan eventueel terug naar de eerste VESA behuizing.

Kortom, de AMD en i3 mogelijkheden kosten mij 50 euro meer. Maar daar krijg ik bij de AMD een betere CPU en GPU voor terug plus WiFi en het verbruikt meer. Bij het i3 systeem krijg ik daar de flink verbeterde HD4600 graphics voor terug. Behuizing is bij de AMD niet VESA maar ik vind het een puik dingetje voor op of onder de eettafel!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Psst, DDR4 wordt nergens behalve in je eigen post genoemd ;). Dat gaat dus ook niet werken.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Die i3 zal de AMD verpletteren puur op CPU prestaties maar zoals ik al aan gaf, die iGPU van de AMD gaat pas echt presteren als jij er een snel setje geheugen aan koppelt en dat doe je niet dus ik vraag mij af hoe veel jij er echt op vooruit gaat. Daar komt nog bij dat de iGPU van de Pentium alles al kan behalve gamen op een hoge resolutie maar dat gaat je ook met die AMD niet lukken daar zit je dan ook vast aan een 800x600 resolutie bv.

Nogmaals de vraag dus, wat heeft je moeder aan een HD4600 of AMD iGPU?

• 2econd
DarkBlaze schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:06:

Maar zoals je ziet kom je toch een stuk hoger uit door het duurdere mobo + cpu (+- 50 euro) en dan vraag ik mij echt af, of je moeder het ooit zal vernemen vooral omdat die AMD APUs pas echt beginnen te presteren met 2133mhz RAM wat de kosten nog meer zou opdrijven.
2133MHz zag ik alleen bij DDR4. * 2econd is n00b

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

2econd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:38:
[...]

2133MHz zag ik alleen bij DDR4. * 2econd is n00b
Dit is bijvoorbeeld een 2133 mhz setje pricewatch: Kingston HyperX Savage HX321C11SRK2/8 maar het probleem wat je dan weer krijgt is dat jij ondertussen 50+70 = 130 euro extra uit geeft daar kan je ook een GPU voor kopen die weer beter presteerd icm die pentium. En als je dan weer zegt van ik hoef maar 4GB heb je weer maar 1 stick wat voor single channel zorgt en je ook weer inboet op prestaties.

Combineer dit met mijn vorige reactie
DarkBlaze schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:32:
Die i3 zal de AMD verpletteren puur op CPU prestaties maar zoals ik al aan gaf, die iGPU van de AMD gaat pas echt presteren als jij er een snel setje geheugen aan koppelt en dat doe je niet dus ik vraag mij af hoe veel jij er echt op vooruit gaat. Daar komt nog bij dat de iGPU van de Pentium alles al kan behalve gamen op een hoge resolutie maar dat gaat je ook met die AMD niet lukken daar zit je dan ook vast aan een 800x600 resolutie bv.

Nogmaals de vraag dus, wat heeft je moeder aan een HD4600 of AMD iGPU?
En probeer toch echt uit het perspectief van je moeder te denken en niet dat van jou, want ik heb het idee dat je dat op dit moment toch nog te veel doet. Ik zeg dit nu uit eigen ervaring want ik heb dat probleem zelf ook wel vaker gehad. Dan denk je toch te veel als power user, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ik heb al is een PC met een A4 in elkaar gezet voor iemand die echt gewoon geen budget had en zelfs dat is nog acceptabel terwijl die dingen echt een stuk trager zijn dan een pentium.

[ Voor 76% gewijzigd door DarkBlaze op 13-02-2015 13:48 ]

• 2econd
Dus... De i3 voor 40 euro meer met HD4600 graphics?
Dan doe ik om iets te besparen wel de behuizing met 120w voeding. Misschien voor als ik ooit een discrete videokaart toe wil voegen? (Al zie ik nu nog even niet waarom, misschien het stream van 4k ipv 1080p zoals nu?)

Mijn vingers kriebelen inmiddels om de bestelling te plaatsen :)

[ Voor 14% gewijzigd door 2econd op 13-02-2015 13:58 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Denk je eens in dat je een autootje wil kopen om boodschappen te gaan doen. Met die auto zul je nooit, Nooit, NOOIT harder gaan rijden dan 40 km/hr. Okee, max 50. Vooruit, 60.

Heb je dat beeld?

Goed. Dus gaat 2econd naar de autoverkoper en die zegt dat je ofwel beter een Landrover kan kopen (want stel je voor dat je opeens een paardentrailer of caravan achter je auto wil, dan kan dat toch maar mooi). Ofwel een BMW, want die kan veel harder dan het autootje dat je in de showroom zag staan.

Welke auto is nou het beste om je boodschappen mee te gaan doen?
spoiler:
Het maakt niet uit, want ze kunnen alledrie minimaal 40 km/hr

• 2econd
Nou goed ik geef me gewonnen en ga voor de Pentium. Zelfs al doet die 50 euro extra mij niets, en vraag ik mij toch af of een spel als Anno, Sims, Portal, Sim City ten alle tijde soepel wilt draaien. Mocht dit toch niet lukken zie ik passief gekoelde videokaarten van circa 25 euro die ik altijd bij kan prikken.

Het was een felle strijd maar met mijn geringe inzicht, enkel intuïtie, kan ik niet anders dan het onderspit delven :) Dus dank voor de discussie, input en humor!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-ITX/WiFi€ 78,71€ 78,71
1Silverstone Sugo SG05-Lite Wit€ 39,49€ 39,49
1Silverstone SFX 300W€ 49,63€ 49,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,68

Aparte voeding gezien ik in een soortgelijk topic tweakers zag afgeven op de voorgeïnstalleerd koeling - helaas is er niets onder 300watt en ik vind geen andere kleine witte behuizingen met een voeding (wit omdat ik mijn witte monitor er bij geef).
Moederbord met WiFi gezien die minder dan 20 euro extra is en anders moet ik een dongle aanschaffen.
Pentium omdat ik anders een oud beeldscherm of andere hardware op mijn hoofd krijg van medetweakers ;)
Enkel SSD want snel is fijn - en de extra ruimte door geen HDD te plaatsen kan zo'n klein kastje goed gebruiken.
2x2gb 1333mhz omdat ik die over heb en ze zich vervelen

[ Voor 11% gewijzigd door 2econd op 13-02-2015 20:17 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

2econd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:20:
Mijn moeder streamt op de monitor zelf maar ook van computer naar TV - b.v. Popcorn Time. Speelt spellen als Bejeweled maar ik krijg haar ook zover bijvoorbeeld Trine te spelen - daarnaast hoop ik haar op een gegeven moment simpele RT strategie spellen te leren spelen - b.v. de Anno series.
Ok, de Anno series misschien dus, niet het nieuwste van het nieuwste maar het heeft toch wel een beetje redelijke hardware nodig om soepel te draaien. Dan is het in ieder geval wel handig de optie van een videokaart open te houden.
P_Tingen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 16:31:
Denk je eens in dat je een autootje wil kopen om boodschappen te gaan doen. Met die auto zul je nooit, Nooit, NOOIT harder gaan rijden dan 40 km/hr. Okee, max 50. Vooruit, 60.

Heb je dat beeld?
En dat is nou net het probleem wat ik heb met deze stelling, je claimt precies te weten wat een ander nodig heeft, zelfs als er aanleiding is om te twijfelen aan dat advies. Er zijn gewoon dingen die een Pentium wel kan en een AM1 processor niet. In een eerlijk advies moet je dat dan ook aangeven, naast het feit dat het in veel gevallen niet uitmaakt. Nu klinkt het een beetje als 'een AM1 processor zou genoeg moeten zijn voor iedereen'.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

De systemen die hier worden genoemd zijn veel te traag voor de eisen die je opgeeft...

• BobbieRJ
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 16:04
Probleem is dat er steeds nieuwe eisen bijkomen die niet stroken met de openingspost. Iedere keer als er een degelijk advies gegeven wordt komen er nieuwe eisen bij.

Verwijderd

In de openingspost staat "bejaardespelletjes".

Er wordt dan ook al vrij snel gevraagd wat daarmee bedoeld wordt:
Lednov schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:03:
bejaardespelletjes? van die facebook spelletjes? als ik het zo zie is het zwaarste gebruik het streamen van films naar een TV of mediaspeler?
nou je reply heeft deels wat beantwoord. maarre niet alles, wees eens ff specifiek wat je ma doet op het ding?
Met dit als antwoord:
2econd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:20:
Ze doet veel met Powerpoint en Word soms wat met Excel. Ze surft er op los, bijvoorbeeld Facebook of Pimterest. En daarmee is het gros eigenlijk wel gezegd. Deze dingen zie ik haar graag soepeltjes doen.
Toen was nog maar één advies gegeven. Dus al die mensen erna lezen gewoon niet en degene die er voor een systeem poste kon beter vragen wat er bedoeld werd met "bejaardespelletjes".

Dus er kwamen helemaal niet steeds eisen bij, maar er werd niet echt gelezen. Anno is gewoon een zwaar spel wat niet op de genoemde systemen gaat lopen.
Pagina: 1