Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
Mijn mobiele telefoon is binnenkort weer aan vervanging toe en ik ben een beetje gaan kijken wat er mogelijk is qua aanschaf via mijn werkgever.

De telefoon zal zeker voor minstens 10% gebruikt gaan worden voor het werk dus eventueel nihil waardering is mogelijk. Omdat ik niet verwacht dat de baas deze telefoon voor mij zal betalen wil ik deze graag uit mijn bruto loon betalen (scheelt toch weer 42%). Mag dit zomaar of vervalt dan de nihilwaardering en moet ik rekening houden met de 1.2 % van de werkkostenregeling?

Mijn werkgever hoeft als het goed is in ieder geval geen sociale premies te betalen over het deel dat op mijn bruto loon word ingehouden, voor mij dus 42% voordeel en voor de baas 18%.

Kortom: Kan mijn werkgever nihilwaardering toepassen als ik de telefoon uit mijn brutoloon betaal?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 20:05
waarom kan je werkgever niet een simonly abo voor je afsluiten met een goedkoop toestelletje?, puur alleen voor de telefoontjes die je moet doen voor de zaak

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Anoniem: 217290

10% zakelijk gebruik... vermoedelijk mag je dan ook maar voor 10% op de zaak boeken dus daar is je winst praktisch 0 mee... op een toestel van 400 euro = 40 euro dat je dan zou kunnen doen op de zaak.

ik denk dat de baas nog liever die 40 euro uitbetaald dan al die regelingen te moeten doorlopen voor 20 euro korting.

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 18:12

shinchan03

Niels

Baas betaald het en wil het bedrag bij jou terugvorderen? in dat geval mijn inziens niet te maken met werkkostenregeling of nihilwaardering. Het is mijn inziens dan loon in natura waardoor het bij jou belast wordt en het dus alleen maar negatief voor je zal zijn.

Anoniem: 455473

Voor een mobiele telefoon geldt trouwens de regel dat de telefoon voor 90% wordt gebruikt voor werk. Zie ook deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
guppie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:01:
De telefoon zal zeker voor minstens 10% gebruikt gaan worden voor het werk dus eventueel nihil waardering is mogelijk. Omdat ik niet verwacht dat de baas deze telefoon voor mij zal betalen wil ik deze graag uit mijn bruto loon betalen (scheelt toch weer 42%). Mag dit zomaar of vervalt dan de nihilwaardering en moet ik rekening houden met de 1.2 % van de werkkostenregeling?

Mijn werkgever hoeft als het goed is in ieder geval geen sociale premies te betalen over het deel dat op mijn bruto loon word ingehouden, voor mij dus 42% voordeel en voor de baas 18%.
Zeer interessante gedachte... Op die manier hebben beiden voordeel inderdaad. Je baas kan je een onkostenvergoeding geven voor onder andere aanschaf en gebruik van de mobiele telefoon, maar dat gedeelte is dan ook onbelast, vanwege de nihilwaardering.
Voor de belastingdienst dondert het natuurlijk niet of je baas je een vergoeding geeft bovenop je brutoloon of een deel van je brutoloon aanwent voor de vergoeding. Ergens is bij mij nog de gedachte dat er niet op nihil gewaardeerd kan worden als de baas het bedrag weer terugvordert bij de medewerker, maar ik ga het maar eens navragen bij onze boekhouding...

@hierboven, inmiddels zijn de regels wel behoorlijk veranderd, in verband met de WKR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:54
Sdreeg schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 14:17:
[...]

Zeer interessante gedachte... Op die manier hebben beiden voordeel inderdaad. Je baas kan je een onkostenvergoeding geven voor onder andere aanschaf en gebruik van de mobiele telefoon, maar dat gedeelte is dan ook onbelast, vanwege de nihilwaardering.
Voor de belastingdienst dondert het natuurlijk niet of je baas je een vergoeding geeft bovenop je brutoloon of een deel van je brutoloon aanwent voor de vergoeding. Ergens is bij mij nog de gedachte dat er niet op nihil gewaardeerd kan worden als de baas het bedrag weer terugvordert bij de medewerker, maar ik ga het maar eens navragen bij onze boekhouding...

@hierboven, inmiddels zijn de regels wel behoorlijk veranderd, in verband met de WKR
De WKR heeft alles als het goed is makkelijker gemaakt, laat me even weten wat de boekhouding er van vind, bij ons zijn ze blijbaar nog bezig met implementeren van de WKR...
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:50:
Voor een mobiele telefoon geldt trouwens de regel dat de telefoon voor 90% wordt gebruikt voor werk. Zie ook deze link.
Volgens mij klopt deze link niet, Telefoons zijn wel degelijk op nihil gewaardeerd als deze voor 10% zakelijk word gebruikt. Er staat dan ook in dit artikel: Ipad wel communicatie middel: Oftewel, geen computer en dus andere regeling.
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:22:
10% zakelijk gebruik... vermoedelijk mag je dan ook maar voor 10% op de zaak boeken dus daar is je winst praktisch 0 mee... op een toestel van 400 euro = 40 euro dat je dan zou kunnen doen op de zaak.

ik denk dat de baas nog liever die 40 euro uitbetaald dan al die regelingen te moeten doorlopen voor 20 euro korting.
Welke kosten mogen dan wel ingehouden worden op het bruto loon, ik meen dat kosten die vallen binnen de WKR (Nihil waardering of niet?) mogen worden ingehouden op het Bruto loon. Aan de andere kant: bijdrage voor bijvoorbeeld een luxer model etc, worden weer ingehouden op netto loon geloof ok. Waar zou ik duidelijkheid kunnen krijgen over deze vraagstukken?

Dit zegt de belastingdienst:

Communicatiemiddelen zoals mobiele telefoon en smartphone (werkkostenregeling)
U kunt uw werknemer onbelast communicatiemiddelen zoals een mobiele telefoon of een smartphone ter
beschikking stellen (u blijft eigenaar) als uw werknemer aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
• Uw werknemer gebruikt deze communicatiemiddelen voor meer dan 10% zakelijk.
• Uw werknemer gebruikt deze communicatiemiddelen (gedeeltelijk) op de werkplek.
Als uw werknemer niet aan deze voorwaarden voldoet, is de factuurwaarde inclusief btw van het
communicatiemiddel loon van de werknemer. Maar u kunt dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw
vrije ruimte.

Maar met bijvoorbeeld een iphone 6 is meteen de hele vrije ruimte vol (1,2%) en krijg je dus problemen bedrijfsuitjes etc.

[ Voor 35% gewijzigd door BasvanS op 13-02-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:13
Zijn er nog zaken nagevraagd? Zit een beetje met dezelfde gedachte nu en mijn baas is er wel voor in. Sowieso kan het BTW gedeelte lijkt me probleemloos gedaan worden. Het mooiste zou dan nog zijn dat de telefoon dus via het brutoloon betaald wordt zodat de telefoon van mij wordt.

Die 10% voor zakelijk gebruik is als webdevelopper geen probleem, dr moet binnenkort genoeg getest gaan worden vanwege een mobiele variant. Dus dat is geen probleem.

Zelf nog even gezocht en kwam op deze site:
http://www.werkkostenrege...ele-telefoon-van-de-zaak/
Binnen de werkkostenregeling hoeft je werkgever alleen maar aan te geven dat er een uitgave gedaan is. Zolang de totale jaarlijkse kosten van alle uitgaven maar niet boven de 1.5% van de totale fiscale loonsom van de organisatie uitkomen (vanaf 1 januari 2015 is dit percentage verlaagd naar 1.2%), hoeft je werkgever hier geen eindheffing over te betalen. En voor jou betekent dit dat je heel voordelig een mobiele telefoon van de zaak kan bestellen!

Via de werkkostenregeling betaal je deze mobiele telefoon van de zaak namelijk met je brutoloon of in sommige gevallen zelfs met vakantiedagen of overuren! Normaal gesproken betaal je over je brutoloon 37% tot wel 52% inkomstenbelasting, maar omdat je er nu een mobiele telefoon van de zaak voor koopt, betaal je die belasting niet over het aanschafbedrag van de mobiele telefoon! Zo heb je tot wel 52% voordeel op je aankoop.

Maar jij niet alleen, je werkgever hoeft geen sociale lasten te betalen over het bedrag dat jij uitgeeft aan je aankoop en zo bespaart je werkgever ook nog eens rond de 18%. Als je meer wilt weten over hoe dit allemaal geregeld kan worden, neem dan even contact met ons op.
Maar eens uitzoeken hoeveel dat dan zou zijn en of er dan mogelijk problemen komen. Dit jaar is het in ieder geval nog 1,5% wat net zorgt voor mogelijk hogere "vergoeding".

Interessant :)

[ Voor 62% gewijzigd door orange.x op 08-09-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575749

De bovengenoemde informatie over het zakelijk gebruik is verouderd. Per 1 januari 2015 geldt het noodzakelijkheidscriterium: als de werkgever in redelijkheid tot het oordeel kan komen dat de telefoon noodzakelijk is voor de behoorlijke uitoefening van de dienstbetrekking, dan geldt een vrijstelling. De vraag is wel wanneer de telefoon noodzakelijk is. In het geval van een commerciële functie wordt de noodzakelijkheid al vrij snel aangenomen. Er geldt geen eis van 10% zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als de kosten worden ingehouden op jou salaris, wie wordt er dan eigenaar van het toestel?

Jij: Regeling geld alleen als de werkgever eigenaar blijft
Werkgever: Waarom wordt jou salaris dan ingehouden?

Wat je eventueel kan proberen is om de telefoon te bespreken als zijnde een salaris verhoging. Ofterwel verbetering van je arbeidsvoorwaarde. Dan mag het wel, maar je werkgever moet hem wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
90% voor werk gebruiken is natuurlijk niet te meten. Als je 24/7 bereikbaar bent dan gebruik je de telefoon dus 100% voor werk. Zelfde geldt voor email
Pagina: 1