Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk uitbreiden/vervangen advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Octobersveryown
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04-2024
Hallo mede Tweakers,

Ik wil graag ons thuisnetwerk uitbreiden. Het is een oud huis met vier verdiepingen wat dienst doet als studentenhuis.

Onze huidige situatie: internet/tv komt binnen op de 1e verdieping, daar zit meteen een technicolor modem aan. Vandaar gaat hij via een utp5 cabel door naar een switchs van netgear (hier hing vroeger de router, vandaar de switch) weer verder via utp5 kabel naar de 2e verdieping. Daar hangt de router namelijk een Netgear rangemax wpn824 v2.

Alle 12 huisgenoten moeten gebruikmaken van deze router en bekabelen is niet mogelijk, dus via de wifi.

Probleem: Nu is sinds een tijd de verbinding super onstabiel geworden. Valt vaak weg, bereik is slecht en de wifi snelheid verschilt tussen de 20 mbps maximaal tot 0,8 mbps op slechte dagen. Resetten doet weinig op beide apparaten. Als ik met de laptop voor het apparaat sta blijft de snelheid laag, bekabeld trek ik 90 mbps. Ik heb met de UPC helpdesk gebeld en de waardes op het modem zijn goed. De conclusie die ik daaruit kan trekken is dat de router het gewoon niet meer trekt. (Tenzij jullie een ander probleem zien)

Nu heb ik rond gekeken voor een nieuwe router een daar twee eventuele vervangers gevonden:
- Netgear Nighthawk R7000
- Apple airport extreme
- Andere suggesties zijn ook welkom budget € 180,-

Mijn vraag: welke moet ik kopen? Onze eisen zijn:
- Stabiele verbinding
- Groot bereik, de oude netgear is qua bereik net te weinig
- Veel gebruikers en apparaten tegelijk moet geen probleem zijn
- 5 Ghz lijkt mij fijn maar heb hier geen ervaring mee
- We zitten in de stad, dus veel netwerken om ons heen
- Er is maar 1 LAN ingang nodig
- We hoplijk meer plezier krijgen van ons 120mbps abbo van UPC inplaats van altijd maar die 15mbps max
- Er hoeft geen harde schijf of printer op het netwerk
- Hij moet samengaan met het huidige modem van UPC

Daarnaast, is het misschien slim om de Utp5 kabel te vervangen of is dit niet nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Persoonlijk zal ik gaan voor de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart deze past mooi in je budget. Ondersteunt ook 5GHz.

Het huis heeft 4 verdiepingen, dus wellicht is een acces point iets voor je om er nog bij aan te schaffen?

De Cat5 kabel lijkt mij wel voldoende. Als de afstand niet te groot is kan het zelfs gewoon Gigabit halen.

• Octobersveryown
Ik lees juist dat die qua bereik minder is?

[ Voor 3% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:50 ]

Verwijderd

Octobersveryown schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:15:
[...]

Ik lees juist dat die qua bereik minder is?
Ik denk dat je met 1 router met wifi nooit 4 verdiepingen kan overbruggen, dan zal je echt met acces points gaan moeten werken.

Verder welke devices zitten op het netwerk? Je kan wel een router nemen met veel zendvermogen maar als de devices niet met dezelfde hoeveel zendvermogen terug kunnen zenden heeft het ook geen nut.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Onze huidige situatie: internet/tv komt binnen op de 1e verdieping, daar zit meteen een technicolor modem aan. Vandaar gaat hij via een utp5 cabel door naar een switchs van netgear (hier hing vroeger de router, vandaar de switch) weer verder via utp5 kabel naar de 2e verdieping. Daar hangt de router namelijk een Netgear rangemax wpn824 v2.

Probleem: Nu is sinds een tijd de verbinding super onstabiel geworden. Valt vaak weg, bereik is slecht en de wifi snelheid verschilt tussen de 20 mbps maximaal tot 0,8 mbps op slechte dagen. Resetten doet weinig op beide apparaten. Als ik met de laptop voor het apparaat sta blijft de snelheid laag, bekabeld trek ik 90 mbps. Ik heb met de UPC helpdesk gebeld en de waardes op het modem zijn goed. De conclusie die ik daaruit kan trekken is dat de router het gewoon niet meer trekt. (Tenzij jullie een ander probleem zien)
Wat ik mis in dezen: Heeft het in het verleden wél goed gewerkt met deze set-up en wat is er veranderd voordat je ellende kreeg?

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 11-02-2015 20:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik weet niet in hoeverre je die Netgear Rangemax wpn824 v2 kan instellen en monitoren maar kijk eens of iemand een connectie maakt met Wifi 802.11b of 802.11a snelheid of beter nog als dat kan schakel die twee uit zodat er alleen op g of n verbinding gemaakt kan worden. Heb namelijk al twee keer meegemaakt dat door zo'n 802.11b verbinding de andere apparaten ook alleen met die snelheid verbinding konden maken.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:02
Kan ook rustig zijn dat er bij de buren wifi routers geplaatst zijn die voor extra storing zorgen nu.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pickboy schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:28:
Kan ook rustig zijn dat er bij de buren wifi routers geplaatst zijn die voor extra storing zorgen nu.
:^^

Daar probeerde ik TS al naar te dirigeren middels wat eigen onderzoek :P

• Octobersveryown
schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:20:
[...]
Verder welke devices zitten op het netwerk? Je kan wel een router nemen met veel zendvermogen maar als de devices niet met dezelfde hoeveel zendvermogen terug kunnen zenden heeft het ook geen nut.
Voornamelijk Laptops en telefoons, verder niks geks.
wimmel_1 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:22:
[...]

Wat ik mis in dezen: Heeft het in het verleden wél goed gewerkt met deze set-up en wat is er veranderd voordat je ellende kreeg?
Het heeft wel gewerkt, nooit echt hoge snelheden maar sinds een tijd is het echt erger geworden. Het kan echt per dag verschillen en aan de set up is niks veranderd.
synoniem schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:26:
Ik weet niet in hoeverre je die Netgear Rangemax wpn824 v2 kan instellen en monitoren maar kijk eens of iemand een connectie maakt met Wifi 802.11b of 802.11a snelheid of beter nog als dat kan schakel die twee uit zodat er alleen op g of n verbinding gemaakt kan worden. Heb namelijk al twee keer meegemaakt dat door zo'n 802.11b verbinding de andere apparaten ook alleen met die snelheid verbinding konden maken.
Volgens mij kan ik dat niet zien, de instellingen zijn redelijk beperkt

[ Voor 0% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:50 ]

• Octobersveryown
wimmel_1 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:29:
[...]

:^^

Daar probeerde ik TS al naar te dirigeren middels wat eigen onderzoek :P
Met een channel scanner heb ik wel een uniek kanaal kunnen kiezen dus hier zou ik toch niet zo veel last van kunnen hebben. Daarnaast schommelt het heel erg heen en weer. S avonds is de snelheid vaak beduidend lager dan overdag.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:02
's avonds zijn en vaak veel meer telefoons aanwezig omdat dat iedereen thuis is natuurlijk wat extra verkeer op de wifi betekend.

dus dat is niet zo gek dan.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Octobersveryown schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:32:
[...]

Met een channel scanner heb ik wel een uniek kanaal kunnen kiezen dus hier zou ik toch niet zo veel last van kunnen hebben. Daarnaast schommelt het heel erg heen en weer. S avonds is de snelheid vaak beduidend lager dan overdag.
Je ervaart het probleem alleen op 't draadloze (WiFi) netwerk zoals ik 't nu lees. Als je bekabelt wel normale doorvoersnelheden haalt maar via WiFi op een meter afstand van je accesspoint @ random niet dan stoort er (meestal) ergens iets héél erg.

P.S. Ik probeer je te helpen zónder onnodige kosten aan nieuwe hardware, waarvan je nú nog niet eens weet of 't je probleem daarmee op gaat lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 11-02-2015 20:50 ]

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien powerline + powerline accesspoint per verdieping

• Octobersveryown
pickboy schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:34:
's avonds zijn en vaak veel meer telefoons aanwezig omdat dat iedereen thuis is natuurlijk wat extra verkeer op de wifi betekend.

dus dat is niet zo gek dan.
Vandaar dat ik dus ook overweeg iets met een sterker bereik aan te schaffen
wimmel_1 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:35:
[...]

Je ervaart het probleem alleen op 't draadloze (WiFi) netwerk zoals ik 't nu lees. Als je bekabelt wel normale doorvoersnelheden haalt maar via WiFi op een meter afstand van je accesspoint @ random niet dan stoort er (meestal) ergens iets héél erg.
Hoe ga ik dan ooit die storingsbron vinden? De sterke geeft wel uiterst goed aan, maar de snelheid is laag.

• mcetweaker
  • Niet online
Laatste firmware en drivers op alle computers/routers/switches/modems ?

• Octobersveryown
mcetweaker schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:41:
Laatste firmware en drivers op alle computers/routers/switches/modems ?
Zowel modem als router laten zich niet meer updaten

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Begin eens te inventariseren bij je huisgenoten. Als er één persoon nog een 802.11b WiFi verbinding nodig heeft dan kun je er niet onderuit om deze "standaard" nog te gebruiken maar deze cliënt trekt wel je algehele doorvoersnelheid naar beneden.

Heeft er niemand meer een "b only" device (dus alleen nog maar G/N 2.4Ghz. devices) dan kun je die standaard 11Mbps spullen al excluden

• mcetweaker
  • Niet online
En als je iedereen blokkeert en dan alleen op wireless zit. Snelheid dan nog ruk?

• Octobersveryown
wimmel_1 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:46:
Begin eens te inventariseren bij je huisgenoten. Als er één persoon nog een 802.11b WiFi verbinding nodig heeft dan kun je er niet onderuit om deze "standaard" nog te gebruiken maar deze cliënt trekt wel je algehele doorvoersnelheid naar beneden.

Heeft er niemand meer een "b only" device (dus alleen nog maar G/N 2.4Ghz. devices) dan kun je die standaard 11Mbps spullen al excluden
Welke apparaten hebben de b nog nodig? Hele oude laptops?
mcetweaker schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:46:
En als je iedereen blokkeert en dan alleen op wireless zit. Snelheid dan nog ruk?
Dat zou ik uit moeten proberen, ik kan draadloos geen verbinding maken met de router, alleen het moden en heb nog geen adapter om mn Mac bekabeld aan de router te hangen. Ik geloof dat het ook niet makkelijk was om mensen te blokkeren, dit is in het verleden wel eens geprobeerd bij wanbetalers :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Welke apparaten hebben nog "B" nodig...... ?

Alle A/B/G/N adapters schakelen terug naar de laagst mogelijke snelheid/standaard om te kijken óf ze kunnen verbinden. Op de "B' standaard hebben ze dan vaak nog nét wel bereik/doorvoer áls de router dat protocol doorgeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-02-2015 20:57 ]

• Octobersveryown
wimmel_1 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:57:
Welke apparaten hebben nog "B" nodig...... ?

Alle A/B/G/N adapters schakelen terug naar de laagst mogelijke snelheid/standaard om te kijken óf ze kunnen verbinden. Op de "B' standaard hebben ze dan vaak nog nét wel bereik/doorvoer áls de router dat protocol doorgeeft.
Dus welke apparaten hebben een B only? Want dat weten mijn huisgenoten echt niet zelf over hun laptop of telefoon.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Octobersveryown schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:59:
[...]

Dus welke apparaten hebben een B only? Want dat weten mijn huisgenoten echt niet zelf over hun laptop of telefoon.
Je kunt ook gewoon 't 802.11b gedeelte ineens uitschakelen en dan afwachten of er huisgenoten ineens gaan "piepen" :P

Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de huisgenoten welke 't verst van 't AP zitten doordat de "B' standaard verder draagt dan (bijv.) de G en N standaarden (op 2,4Ghz).

Als je alleen op de 2.4Ghz spullen wil blijven én je wil écht wat verbeteren in het studentenhuis qua bereik/ontvangst dan is een setje van Ubiqueti misschien wel leuk en redelijk goedkoop (eventueel middels Ethernet over Power adapters) aan te sluiten. Maar..... Dan ga je wél kosten maken,

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 11-02-2015 21:36 ]

• Octobersveryown
Ik denk dat ik toch extra acces points ga ophangen, hebben jullie tips over welke een beetje goed zijn? De netgear die wij nu gebruiken als acces point heeft namelijk alleen een b/g mode of b of g only. Er is geen N

[ Voor 94% gewijzigd door Octobersveryown op 12-02-2015 20:02 ]

Pagina: 1