Enkele (mono) speaker setup

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik wil hier even mijn plannetje toetsen, of dit een goed idee is, maar of er wellicht ook betere alternatieven zijn. Ik wil in de woonkamer een enkele speaker hebben (liefst afgewerkt met hout), geen dubbele. Deze enkele speaker wil ik dan besturen middels Volumio (op een Raspberry Pi) zodat ik een soort poor man's Sonos krijg :P en van m'n mediaserver kan afspelen maar ook internet radio.
Gezien ik niet zo'n enorme audiofiel ben maak ik misschien verkeerde inschattingen, dus wijs me er vooral op.

Een lijstje wat ik wil combineren:
- Raspberry Pi met Volumio (eventueel betere Audio output erop klussen)
- Mini versterker -> voorbeeld
- Losse speaker -> voorbeeld (maar het liefst voor minder geld iets geschikts van marktplaats ofzo)

Ten eerste zijn er alternatieven, zoals enkele speakers die toch stereo proberen te doen. Dat heeft een naam maar ik kan er niet opkomen en dan is het lastig zoeken. Een voorbeeld is de Tivoli Model One, maar dat is toch een vrij hoge aanschafprijs voor een kleine speaker, plus dubbele features.

Ten tweede betekent 1 speaker natuurlijk mono geluid. Is nog wat lastig inschatten, maar ik geloof dat dit voor ons voldoende is, om alleen mono naar muziek te luisteren (het is niet voor tv of gamen).
Hoe kom je naar Mono geluid? Ik heb al gelezen dat het een slecht idee is om L+R aan elkaar te knopen (en ground aan elkaar) omdat je dan aan het optellen bent e.d. Je zou wel zelf een kabel kunnen maken met 10K weerstandjes erin. Zie bijv: http://www.epanorama.net/circuits/linesum.html
Je kan dat ook gewoon kopen, maar dan ben je toch weer paar tientjes verder voor iets simpels: voorbeeld

Maar is er niet een alternatief, bijvoorbeeld een goedkope mini amplifier die dit al kan? Of zijn er andere dingen waar ik niet aan heb gedacht, of waar ik op moet letten als ik het zo aanpak?

Zoals ik het nu zie is het dus letterlijk bovenstaande lijstje, met zelfgeknutselde stereo naar mono draadje. En dan neem ik aan dat ik er het beste aan doe om dit zelfgemaakte converter draadje tussen RPi en de mini versterker te plaatsen?

Edit: Nu ik dit gepost heb bedenk ik me dat ik nog moet onderzoeken of ik Raspberry Pi en/of Volumio zo kan configureren om alleen mono output (dus alleen op links of rechts) audio te geven en het dus door de RPi/Volumio te laten mixen.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 11-02-2015 16:22 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12 10:46

wij

Ik zou toch aanraden om voor stereo luidsprekers te kiezen. Puur monogeluid klinkt toch minder mooi (zeker met muziek).

Misschien kan je een kleine luidspreker zoeken die toch stereo geluid kan weergeven. Bijvoorbeeld https://www.correct.nl/ar...I6MTkxfV0%3D&ARTNR=518144

of

https://www.correct.nl/ar...I6MTc3fV0%3D&ARTNR=535341

Als je een actieve luidspreker neemt dan hoef je jezelf geen zorgen te maken over versterking. Anders heb ik zelf redelijke ervaring met die kleine T-Amp versterkers. Echter moet je wel zorgen voor een goede voeding / adaptor.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12 20:36

JT

VETAK y0

Op Marktplaats kun je genoeg vinden in ieder geval. Als je geen stereosetup wil misschien is dan een speakerdock de juiste oplossing. Alleen die zijn zeldzaam in hout.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 13:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom wil je per se mono eigenlijk? Voor de ruimte van een extra (kleine) speaker hoef je het niet te laten.
En muziek door 1 speaker klinkt best wel beroerd... Je mist toch een hoop dynamiek.

Mijn muziekcollectie op Discogs