Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ben momenteel bezig met het digitaliseren van Hi8 bandjes van mijn vader. Hiervoor gebruik een vrijwel ongebruikte Hi8 camera voor(is een van de laatste Hi8 camera's uitgebracht) en voor het capturen gebruik ik een Blackmagic Intensity Shuttle.

De RAW capture vind ik van behoorlijk goede kwaliteit, echter is het wel interlaced. Tijdens het converteren met Handbrake naar een wat handzamer formaat heb je de mogelijkheid om deinterlacen, maar hier krijg je een erg onscherp beeld van. Kies je voor de decomb optie dan is het beeld een stuk beter, maar zit je nog steeds met wat interlace artifacts.

Nu weet ik dat de faroudja het altijd wel goed deed met SD materiaal, ik vond dat er altijd erg goed uitzien op mijn oudere Toshiba, stukken beter dan op mijn nieuwe Philips.

Nu zijn er softwarematig meerdere oplossingen(nog niet door mij getest, want vanwege ruimtegebrek had ik de RAW's verwijderd). Premiere heeft een deinterlacer en je hebt DScaler. DScaler leek in midden 2000 voor vele een bijna even goede oplossing als een Faroudja scaler.

Mijn vraag: wat is de beste(moet wel betaalbaar blijven natuurlijk) optie voor een goede kwaliteit capture?

Voor ongeveer 150 euro kan je een receiver kopen met een Faroudja scaler of kan ik beter kijken naar deinterlace software en welke zouden jullie aanraden.

Ik kan het natuurlijk wel gaan testen, maar dan zou ik eerst een receiver moeten kopen, maar als later blijkt dat het beter kan met software is dat ook weggegooid geld min of meer.

Google en GoT maken mij helaas niet veel wijzer, de meeste resultaten zijn uit de midden jaren 00 en de software zou toch zeker beter geworden moeten zijn in die periode. Al heb ik geen zin om 20 verschillende stukken software te gaan testen met ieder zijn 1000 mogelijkheden als die Faroudja 90% van de kwaliteit kan bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Exphy op 11-02-2015 16:32 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-07 22:54
Ik neem aan dat je ze wilt omzetten naar progressive? Waarom verklein je de beelden niet en behoud je interlaced?

Als je het naar bijvoorbeeld h264 wilt omzetten moet je gewoon weg upperfield first/lowerfield first inschakelen. En zouden je interlaced beelden gewoon af te spelen zijn in compressed formaat.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:34
Kijk eens in het forum-archief van C!T. Daar zat een gebruiker met een goede kijk op deze materie en heeft hierover enkele verhelderende posts geplaatst.