Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik ben al een poosje bezig met de temperatuur van mijn pc. Zo heb ik o.a. een eigen C&Q profiel voor de CPU draaien waarbij ik voornamelijk op de laagste vcore voltages heb gelet. Daarnaast zit al een tijdje naar mijn kast te kijken en dan met name naar mijn fantilator opstelling.

Graag leg ik mijn situatie voor en hoor ik ook graag of ik goed bezig ben of juist helemaal verkeerd denk.

Ik heb een eerste versie CM690 kast (met usb/audio/e-sata bovenop en voorop een 120mm blauweled fan) en daar kun je behoorlijk wat mee. Het enige wat ik mij afvraag is of ik wel goed bezig ben met de plaatsing van de fans. Onderstaande "foto" laat de kast zien met de hardware en de locaties van de fans.

Nu is de grap allen dat mijn pc niet als een toren staat, maar dat ik hem op zijn zijkant heb liggen als een desktop. De 2 fans die normaal aan de bovenkant zitten (in plaatje T1&T2) zijn naar voren (mij) gericht, dit omdat de pc toch met mijn toetsenbord aan/uit gaat en ik op deze manier een frontpanel heb voor geluid en usb (de DVD drive gebruik ik vrijwel nooit). Wat normaal de achterkant van de pc is wijst naar rechts.

Foto situatie + uitleg:
Linksboven - fans:
Groen zijn de fans die aan/in het frame van de kast zitten
Oranje zijn 2 fans die aan het zijpaneel zitten (boven het mobo)
Geel is de voeding.

Rechtsboven - hardware:
Plaatsing van het mobo, videokaart (graka), de PSU, de HDD's en DVD drive.
De CPU geeft meteen het koelblok weer, aan de rechter zijde zit de ventilator die van rechts naar links het blok in blaast.
Kabels had ik er eigenlijk ook wel even in kunnen tekenen, maargoed... de kabels lopen vanaf de voeding naar rechts tot aan de HDD's en dan recht naar boven. Je ziet zwarte klemmetjes om het mobo heen lopen, daar zitten de kabels in.
De HDD data kabels lopen van rechtsonder/rechts van het mobo naar de hdd's.

Linksonder:
Fans + hardware. Daarnaast zijn er nog 2 fan locaties door mij getekend. Hier zit een fan "los" in de kast. De fan X1 zit tussen de hdd en DVD in vast, de X2 fan staat tegen de opening aan waar je normaal je pci kaarten aan de kast vast maakt.

Rechtsonder:
Is de situatie met pijlen aangegeven hoe ik de fans heb staan. Bij de 2 fans van het zijpaneel de B1,B2 zitten aan de buitenkant van de kast gemonteerd en zuigen lucht naar buiten (boven).
De voeding haalt zijn lucht van buiten en blaast die ook weer direct naar buiten zonder wat met de kast te maken te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ban3gu2.jpg

Alle fans die ik heb zijn CM/earocool 120mm met een max van 1200RPM. Morgen heb ik 5 Scythe SL fans erbij die tot 1900RPM gaan en een paar van die CM's moet gaan vervangen. Dit omdat het de boel wat stiller moet maken, 1 fan versleten is (wil soms niet goed opspinnen en komt dan met herrie niet boven de 900RPM) en als ik nog wat ga spelen met OC er volgens de specs fans in zitten die met 700RPM meer tenminste anderhalf maal meer CFN zou moeten hebben.

Als ik werk, een filmpje/serie kijk of wat aan het browsen ben staan vrijwel alle fans uit (dmv fancontrollers), maar als ik aan het gamen ben dan wil ik koeling ipv rust en staat alles op de max van 1200RPM. Met die Scythe moet ik nog zien wat ik doe, op 1200RPM zijn ze iig stiller dan die CM fans op hun 1200max, maar of ik met 37db ze op 1900 ga zitten kan wel eens te veel herrie zijn (ondanks mijn tolerantie tijdens gamen).

Over gamen gesproken, de temperaturen zijn ongeveer:
Graka: 30c idle - 71c gamen/full load
CPU: 34c idle - 73c full load
Mobo: 30c idle - ~44c full load
Kast: 20c/26c idle - ~38c full load
Omgevingstemp 21c (18c~24c) ligt eraan of de verwarming aan staat en of ik aan het gamen ben.

Voor de mensen die de kast niet kennen, de hele kast is 1 geperforeerd geval eigenlijk. Er zijn genoeg kieren en roosters waar lucht heen of vandaan kan komen bij over/onderdruk.

Er is nog 1 ding waar ik aan gedacht heb, maar niet in verdiept heb en dat is om mijn kast te "modden" waarbij ik een soort van muur maak die over de graka tot aan de losse hdd loopt zodat de kast verdeeld is in 2 delen de voor/bovenkant en de achter/onderkant.

Is dit een logische opzet of denk ik verkeerd? Feedback en tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Groet,

RadioKies

Curse your sudden but inevitable betrayal!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sodeju wat een oprningspost...
Na die lange tekst snap ik niet helemaal wat je wil, sorry daarvoor. Zou je het in het kort uit willen leggen??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Je hebt gelijk, ik zal er wat meer structuur in brengen (o.a. met wat meer opmaak) en een tl;dr plaatsen.

Ik wilde niet met een simpele post komen waar vanaf straalde dat ik totaal geen moeite heb gedaan en het door de GoTter het wil laten oplossen. Eventueel iets over boord gegaan met wat info. De extra informatie die ik geef is om o.a. geen vragen te krijgen die te diep ingaan op geluidsproductie. De temperaturen staan erin om o.a. te kunnen vergelijken als ik wat aanpas wat het resultaat is.

tl;dr
Het gaat er iig om of ik met de plaatsing (naar buiten/binnen blazen) van de ventilatoren juist zit, of dat mijn opstelling niet optimaal is.

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Enigste wat ik mij afvraag met deze opstelling is waarom die fan onder de GPU? Want die zorgt ervoor dat er teveel koele lucht weggaat voor ie bij de CPU komt. Nu zijn de temperaturen bij idle wel oke maar die full load temp van de CPU vind ik wat hoog.

Haal eerst die fan onder die GPU weg en doe dan nog is een temp test. En graag een echte foto van de kast indeling zou wel makkelijk zijn. Voor mij iig om de plaatsing en dergelijk te kunnen zien :D

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord,

De temperatuur van de CPU is idd wat hoog en van de GPU ook onder full load.
Van de GPU klopt dit ook wel met wat ik terug heb kunnen vinden in testen en fora.

De CPU temperatuur komt ook ongeveer overeen met wat ik op onder andere overclockers.net ben tegengekomen. Dat heeft te maken met mijn mobo+cpu combinatie. Ik heb een AMD Phenom II X4 940 (@3.2ghz ipv 3.0) in combinatie met een AM2 moederbord met een speciaal beta bios waardoor die CPU met het mobo wil werken. Het is de Asus M2N32-SLI Deluxe WiFi. Bij de meesten doen Phenom II processoren het op het mobo met de betabios, maar de cpu loopt wel warmer. De meesten doen er dan ook waterkoeling op en clocken hem door naar 3.4/3.8. Ik heb hem al sinds mei 2012, eerder was de temperatuur nog hoger, maar ik heb hem redelijk kunnen ondervolten op een stabiel punt waardoor die 73c alleen aangetikt wordt bij echt langdurige belasting.

De fan onder de GPU zit daar om 1 zijde puur naar buiten te laten blazen zodat de luchtstroming eigenlijk van rechts naar links gaat. Ik zat er eigenlijk aan te denken om de casefan (oranje-B2) die lucht van de graka naar buiten blaast om te draaien zodat die lucht op de graka blaast. Echter wil ik dan wel weer een stoffilter erop hebben aangezien die aan de bovenzijde van de kast zit.

Ik zat er ook aan te denken dit weekend alles eens uit de kast te slopen en er weer opnieuw in te zetten, maar dan dit keer met een paar kleine aanpassingen aan de kast waardoor de meeste kabels achter de backplate lopen ipv door de kabelgeul in de kast zelf. Dit zal ook weer wat schelen en de boel er voornamelijk een stuk netter eruit laten zien. Ik maak er dan ook wel een foto van als ik er goed licht bij heb.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou inderdaad wellicht de fan onder de GPU weghalen. De gedachte hierachter is dat warme lucht voornamelijk zal opstijgen, waardoor deze relatief laag geplaatste outtake fan vooral koude lucht de kast uit zal blazen afkomstig van de fan aan de onderzijde en de fan die voor de HDD's is geplaatst. Ik zou de fan onder de GPU wellicht alleen laten zitten als je bijv. een reference koeler 780 GTX hebt.

Verder lijkt de airflow echt meer dan voldoende op deze manier! Ik weet alleen niet zeker of handig is dat de kast op z'n kant ligt. Warme lucht stijgt immers op en die zal zich nu veel meer ophopen in de kast. Dit zal de airflow totaal niet ten goede komen. Heb je al eens naar de temps gekeken als de kast gewoon normaal staat als tower? :) Ik denk dat dit wel een verschil in temps zal geven.

• The_12oach

The_12oach

Het is verwaarloosbaar te noemen van het opstijgen van de temperatuur. Zeker met de hoeveelheid fans en de daarbijbehorende "snelheid" van de lucht verplaatsing.

@Radiokies draai die fan B-2 om. Want hier creeer je denk ik idd teveel onderdruk mee en teveel van de inkomende koude lucht gaat te snel de case uit voordat hij bij de cpu komt. Dit is mijn gedachte iig.

De Phenom is idd wat warm maar dat moet ie wel aankunnen. Vind het zelf alleen nooit zo comfortabel hahaha.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Door de luchtstroming die ik in de kast heb heeft het natuurlijke effect van warmte dat wil stijgen vrijwel geen kans idd zoals The_12oach al zei.

Mijn kast heb ik heel lang als toren gebruikt (waar hij ook voor bedoeld is), grappig genoeg koelt de GPU minder goed. De CPU scheelde ook niet veel in temperatuur (weet niet of het negatief of positief anders was). Met de kast plat maak ik beter gebruik van mijn ruimte, maar de grootste reden is dat de AMD brackets van het AM2 tijdperk waardeloos zijn.

Een dualcore 5200athlon 2*2600mhz kon je wel koel houden met een stock blok, maar mijn huidige CPU heeft een groter blok (niet eens van het formaat Mugen) en die weet steeds het bracket kapot te trekken. In de laatste 6 jaar heb ik hem wel 11 maal vervangen oid. 1 keer is het koelblok vervolgens ook naar beneden gelazerd nadat het bracket ermee ophield. Never again! Stel je voor dat het blok met zijn scherpe vinnen de videokaart raakt. Dan kan ik die ook meteen vervangen. Sindsdien ligt hij altijd plat. Nog steeds wil een bracket het begeven, maar dan blijft het koelblok tenminste wel op zijn plaats.

Ik heb mijn 1900RPM Scythes binnen, heb nu net 2 intake CM fans vervangen voor de nieuwe en dat maakt al verschil... om een oud huisgenootje te quoten ,,moeilijk veel lawaai!'', maar ook een luchtverplaatsing van heb ik jou daar. Ik heb er nog 3 die ik ga vervangen, moet alleen kijken hoe ik dat doe. Mijn fancontroller heeft een max van 1amp per kanaal (heb er 3). Die CM's zijn maar 0.16amp en maken gebruik van splitter kabels, de Scythes gebruiken 0,6amp en vallen daardoor niet te combineren.

Wel mooi, die nieuwe fans maken iets minder geluid met (te voelen) meer airflow op hetzelfde toerental.

Ik heb vanaaf geen tijd om te testen, morgen wel denk ik. Ga dan kijken wat het verschil is met de nieuwe fans en daarna kijken wat het verschil is als ik idd B-2 omdraai zodat hij op de kaart aan het blazen is. Met de toename in intake is er ook minder onderdruk.

De fan onder de graka is weg, ik dacht dat dit overigens een 120mm was, maar het was een 90mm (120 past daar ook net niet).

Als ik nog tijd over heb t weekend kan ik ook wel kijken als ik de boel omdraai wat daar het effect van is. Dan komt koude lucht bij de CPU binnen en gaat het naar de HDD's toe om vervolgens naar buiten geblazen te worden.

AMD's stonden vroeger bekend om de warmte. Mijn eerder genoemde athlon 5200 liep ook op tot 80c (lang stressen nog hoger) mijn pc stond jaren lang 24/7 aan en hij werkt nog altijd. Met de Phenom II was het wel even wennen dat die minder tolerant voor warmte hitte zijn, maar alsnog is 70 geen probleem. Hij zit ook niet zo vaak aan zijn max en mijn pc staat ook niet meer 24/7 aan.
*mompeld iets over studeren, uitwonend zijn, eigen stroomrekening betalen en eye opener*

Ik ben wie is de mol kijkende :+

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ik zou ook overwegen om de B fans naar binnen te laten blazen. Voor mij heeft ietsje overdruk altijd al geholpen met het feit dat meer stof in de intakefilters blijft hangen ipv door de kieren naar binnen te worden gezogen. Het verschil in temps bij overdruk en onderdruk was niet veel bij mij.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• The_12oach

The_12oach

Hahahaha ja moet je nagaan hoe blij ik ben dat mijn 8350 niet boven de 40 graden komt (stock clock) 4,6 GHz doet ie 52 en op 5 GHz ga ik naar de 62-63 toe maar dat doe ik maar niet meer. Loopt toch onstabiel als wat dan.

Maar ben benieuwd wat ie van t weekend laat zien kwa temp resultaten =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een AMD CPU die met gamen al ruim 70 aantikt is niet goed hoor? Wel de vraag waarmee dit dan gemeten is? Ik zie in ieder geval een overkill aan fans, 2 in 2 uit is voldoende. welke dat nu precies zijn maakt niet heel veel uit.

Persoonlijk 2 fans in en een push/pull rad uit. Topfans niet geplaatst. Werkt meer dan prima. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je een wezenlijk verschil in temps hebt als je de achterste 2 exit fans weg doet (Die achter CPU en onder de GPU). Dan heb je 2 fans in en 2 topfans uit, en dat zou al prima moeten zijn. De rest is geklooi in de marge.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Vandaag niet veel kunnen doen helaas. Mijn Windows had de geest gegeven door te crashen tijdens uit slaapstand te komen (mbr was corrupt geraakt daardoor en een recovery/nieuwe installatie wilde hij niet booten).

Ik heb heel even Dying light aangehad en zag dat de CPU niet boven de 61 uit kwam. De fan zit niet meer onder de graka en de fan in het zijpaneel blaast nu op de kaart ipv afvoeren, de kaart liep een ~4 graden max warmer met Dying light. Reden dat de CPU een stuk koeler is zal ook deels te maken hebben dat ik het koelblok verwijderd heb om hem onder hoge druk schoon te maken. Ondanks dat ik geen stofophopingen zag zitten voor ik begon kwam er wel nog stof af.

De temperaturen komen van het mobo af via Everest en HWiNFO zegt hetzelfde, daarnaast heb ik een Kaze Scythe fan controller met temperatuur sensoren. De sensor die aan de voet van de heatsink vast zit meld een iets koelere temperatuur (logisch ook omdat dat blok de temp ook aan het koelen is). De sensor die ik tegen de onderkant van het koelblok naast de gpu heb zitten net zo.

Ik ga er niet helemaal prat op, maar de temperaturen lijken mij wel een goede indicatie op zijn minst te geven. De voet van het CPU koelblok is ook niet aan te raken zo heet als hij full load aan het draaien is. Overigens wordt de hardware niet bij alle spellen zo warm. Far Cry 4 bijvoorbeeld doet niet zo veel. Geklooi in de marge is overigens juist waar het om gaat.

Ik weet niet of ik er morgen mee bezig ga, maar ik zal eens de koeling allemaal omdraaien. De lucht van de graka en cpu naar de voorzijde met HDD's laten stromen. Ik denk dat dat meer effect zal hebben, maar dat de HDD's het een stuk warmer zullen krijgen. Ik heb geen idee wat de invloed van temperatuur op schijven is en wanneer het kwaad kan, dus dat zal ook een leuk stukje uitzoek werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Met 3 uur aan MWO (Mechwariior Online) achter elkaar aan heeft de CPU een max temp weten te halen van 65c met een gemiddelde van 60c/61c. MWO is een spel wat alleen maar CPU gebruikt en is redelijk multithreaded. De cores zitten rond de 80 en 1 core op ~95% gebruik. Terwijl de graka maar ~40% wordt gebruikt.

Eerder kon de CPU met dit spel de top van 71c halen met de clock op stock 3.0ghz. De grap is dat ik gisteren de cpu op 3.4ghz had draaien en niet boven de 65c uit kwam. Alle fans stonden op 1200/1300rpm behalve de intake onder de dvd speler, die draaide vol op 1900rpm.

Op zich jammer dat ik ook meteen het koelblok heb schoongemaakt (ondanks dat die er al optisch stof vrij uit zag), het is imo raar dat met het veranderen/herplaatsen van wat ventilatoren ik een cpu meer dan 10% sneller kan laten lopen en nog koeler kan houden ook. Een alternatieve hypothese zou zijn dat het koelblok van mijn CPU een stuk beter koelt na hem doorgeblazen te hebben. Probleem wat ik daarmee heb is dat het blok er stof vrij uit zag en je koelprestaties al behoorlijk achteruit kunnen lopen zonder dat je kan zien dat er wat "mis" mee is.

Eigenlijk zou ik een volgend weekend oid eens consistent met een burn-in test moeten testen terwijl ik de opstelling wijzig. Had dat dit weekend willen doen, maar helaas ging er vanalles mis en heb ik door tijdgebrek niet kunnen doen wat ik had willen doen. Het is iig een incentief om er dieper op in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:39
Wow.. openingspostje! _/-\o_

In principe geldt lucht in aan de ene kant, eruit aan de andere kant.
Ik lees de reste nog even verder - veel informatie. :)
Pagina: 1