Beste Tweakers! Mijn ouwe trouwe werkpaard is aan vervanging toe. Ik heb een beeld van wat ik wil, maar kan met mijn beperkte kennis niet goed inschatten of dit de juiste setup is en of het onderling allemaal matcht. Willen jullie eens meekijken?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor tweakers-begrippen niets bijzonders
Pc wordt gebruikt voor werk en privé: voornamelijk web, office (grote excelbestanden), basic photoshop/illustrator/indesign (grote bestanden, kleine bewerkingen) en websites programmeren. Geen games. Veel audio en video (alleen stream/downloads, geen productie).
Weinig spannends dus. Ik heb wel alles tegelijk openstaan en een grote hekel aan vertraging. Het moet allemaal vlot gaan en het liefst over 5-7 jaar nog een beetje fijn aanvoelen. Uiteraard ga ik er vanuit dat er dan tussendoor evt nog wat geupgrade zal worden (opslag, geheugen, randapparatuur), maar de basics moeten gewoon weer lang meekunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk nu aan ~500 euro. Moet makkelijk lukken lijkt me. Maar het budget is niet zo van belang, ik wil gewoon weer goed (en voor langere tijd) vooruit kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Optische drive, tb, muis, speakers en webcam is aanwezig, allemaal standaard spul. Heb qua monitor 2x Samsung Syncmaster 226bw staan (DVI).
Verder heb ik het volgende liggen, alles wat mee kan mag mee:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand wat ik voor ogen heb.
Nee. Qua aanschaf denk ik aan Alternate, simpelweg omdat het op mijn woon/werkroute ligt. Met eventuele retouren vind ik dat fijner dan opsturen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Wat is jullie mening? Wat vergeet ik, wat kan beter? Ben zeer benieuwd, dank vast
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor tweakers-begrippen niets bijzonders
Weinig spannends dus. Ik heb wel alles tegelijk openstaan en een grote hekel aan vertraging. Het moet allemaal vlot gaan en het liefst over 5-7 jaar nog een beetje fijn aanvoelen. Uiteraard ga ik er vanuit dat er dan tussendoor evt nog wat geupgrade zal worden (opslag, geheugen, randapparatuur), maar de basics moeten gewoon weer lang meekunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk nu aan ~500 euro. Moet makkelijk lukken lijkt me. Maar het budget is niet zo van belang, ik wil gewoon weer goed (en voor langere tijd) vooruit kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Optische drive, tb, muis, speakers en webcam is aanwezig, allemaal standaard spul. Heb qua monitor 2x Samsung Syncmaster 226bw staan (DVI).
Verder heb ik het volgende liggen, alles wat mee kan mag mee:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630A, 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.10 ST3750840A, 750GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Samsung Syncmaster 226BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C | € 73,20 | € 73,20 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 27,86 | € 27,86 |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 79,99 | € 79,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 229,05 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand wat ik voor ogen heb.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 179,88 | € 179,88 |
| 1 | Asus B85M-G (C2) | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 67,95 | € 67,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | be quiet! System Power 7 500W | € 52,95 | € 52,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 426,68 | |
- Ik ben uberhaupt geen pro qua hardware, maar weet absoluut niets van videokaart, koeling en voeding. Heb een keuze gemaakt op basis van de BBG. Advies is meer dan welkom
- Qua geheugen heb ik nog e.e.a. liggen, zie bovenstaand, maar geen idee of dit compatible is. Kan ik daar nog iets van gebruiken? Beter van niet?
Nee. Qua aanschaf denk ik aan Alternate, simpelweg omdat het op mijn woon/werkroute ligt. Met eventuele retouren vind ik dat fijner dan opsturen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- 1. Ik werk nu met twee 22"-schermen (DVI/VGA). Dat zullen in de toekomst vermoedelijk twee of drie 24" schermen worden, merk/type/aansluiting nog niet bekend. Bij voorkeur dus voldoende mogelijkheden wat betreft aansluitingen & werken op zo hoog mogelijke resolutie.
- 2. Ik wil de komende 5-7 jaar vooruit kunnen met de basis (kast, processor, moederbord). Om eea werkbaar te houden kan ik evt over een jaar of vier een kleine upgrade doen. Zou fijn zijn als dat gemakkelijk te doen is en als er voldoende ruimte is voor uitbreiding.
- 3. Ik heb momenteel een SSD en 4 HDD's in gebruik. In de nieuwe pc hoeven niet alle HDD's te passen, maar het zou wel een pré zijn. 1 SSD + 2 HDD is het minimum.
- 4. Stil is een pré. Pc staat in werkkamer, dus het hoeft niet slaapkamerstil te zijn.
- 5. Ik denk erover alles zelf in elkaar te zetten. Heb eerder alleen HDD's en geheugen geplaatst, de rest geen ervaring mee. Maar ik kan googelen/youtuben en ik kom niet uit een ei, dus moet lukken toch? 8)7 Als er wat dat betreft kasten/componenten zijn die net iets makkelijker te monteren zijn... :+
Nee
Wat is jullie mening? Wat vergeet ik, wat kan beter? Ben zeer benieuwd, dank vast
[ Voor 0% gewijzigd door _pix op 11-02-2015 14:08 . Reden: iets vergeten ]