Snelle allrounder (~500 eu)

Pagina: 1
Acties:

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:32
Beste Tweakers! Mijn ouwe trouwe werkpaard is aan vervanging toe. Ik heb een beeld van wat ik wil, maar kan met mijn beperkte kennis niet goed inschatten of dit de juiste setup is en of het onderling allemaal matcht. Willen jullie eens meekijken?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor tweakers-begrippen niets bijzonders :) Pc wordt gebruikt voor werk en privé: voornamelijk web, office (grote excelbestanden), basic photoshop/illustrator/indesign (grote bestanden, kleine bewerkingen) en websites programmeren. Geen games. Veel audio en video (alleen stream/downloads, geen productie).

Weinig spannends dus. Ik heb wel alles tegelijk openstaan en een grote hekel aan vertraging. Het moet allemaal vlot gaan en het liefst over 5-7 jaar nog een beetje fijn aanvoelen. Uiteraard ga ik er vanuit dat er dan tussendoor evt nog wat geupgrade zal worden (opslag, geheugen, randapparatuur), maar de basics moeten gewoon weer lang meekunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk nu aan ~500 euro. Moet makkelijk lukken lijkt me. Maar het budget is niet zo van belang, ik wil gewoon weer goed (en voor langere tijd) vooruit kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Optische drive, tb, muis, speakers en webcam is aanwezig, allemaal standaard spul. Heb qua monitor 2x Samsung Syncmaster 226bw staan (DVI).

Verder heb ik het volgende liggen, alles wat mee kan mag mee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630A, 500GB€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda 7200.10 ST3750840A, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Syncmaster 226BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 48,-€ 48,-
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C€ 73,20€ 73,20
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 27,86€ 27,86
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,05

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand wat ik voor ogen heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,88€ 179,88
1Asus B85M-G (C2)€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 67,95€ 67,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1be quiet! System Power 7 500W€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,68
  • Ik ben uberhaupt geen pro qua hardware, maar weet absoluut niets van videokaart, koeling en voeding. Heb een keuze gemaakt op basis van de BBG. Advies is meer dan welkom :)
  • Qua geheugen heb ik nog e.e.a. liggen, zie bovenstaand, maar geen idee of dit compatible is. Kan ik daar nog iets van gebruiken? Beter van niet?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Qua aanschaf denk ik aan Alternate, simpelweg omdat het op mijn woon/werkroute ligt. Met eventuele retouren vind ik dat fijner dan opsturen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  1. 1. Ik werk nu met twee 22"-schermen (DVI/VGA). Dat zullen in de toekomst vermoedelijk twee of drie 24" schermen worden, merk/type/aansluiting nog niet bekend. Bij voorkeur dus voldoende mogelijkheden wat betreft aansluitingen & werken op zo hoog mogelijke resolutie.
  • 2. Ik wil de komende 5-7 jaar vooruit kunnen met de basis (kast, processor, moederbord). Om eea werkbaar te houden kan ik evt over een jaar of vier een kleine upgrade doen. Zou fijn zijn als dat gemakkelijk te doen is en als er voldoende ruimte is voor uitbreiding.
  • 3. Ik heb momenteel een SSD en 4 HDD's in gebruik. In de nieuwe pc hoeven niet alle HDD's te passen, maar het zou wel een pré zijn. 1 SSD + 2 HDD is het minimum.
  • 4. Stil is een pré. Pc staat in werkkamer, dus het hoeft niet slaapkamerstil te zijn.
  • 5. Ik denk erover alles zelf in elkaar te zetten. Heb eerder alleen HDD's en geheugen geplaatst, de rest geen ervaring mee. Maar ik kan googelen/youtuben en ik kom niet uit een ei, dus moet lukken toch? 8)7 Als er wat dat betreft kasten/componenten zijn die net iets makkelijker te monteren zijn... :+
Ga je overklokken?
Nee

Wat is jullie mening? Wat vergeet ik, wat kan beter? Ben zeer benieuwd, dank vast _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door _pix op 11-02-2015 14:08 . Reden: iets vergeten ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
De PATA schijven en het DDR2 geheugen heb je niets meer aan.

De kast biedt weinig ruimte voor een aftermarket cpu koeler.

In de meeste gevallen is een 450Watt voeding wel voldoende.
pricewatch: Seasonic S12G 450W

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Eigenlijk is alleen de voeding een rare keuze, met een 500W voeding bouw je een high-end game PC en aangezien je dat niet van plan bent lijkt het mij ook niet logisch dat de voeding een high-end videokaart aan moet kunnen.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is dus een logischere keuze, betere kwaliteit, hoger rendement en kan ook nog een redelijke videokaart aan eventueel en ongeveer gelijk geprijsd.

pricewatch: Asus B85M-E zou ik kiezen als moederbord, dan heb je een beeldscherm aansluiting meer (display port) wat handig kan zijn in de toekomst met de andere schermen.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:51
Ik zou een andere kast nemen, de Cooler Master Silencio 550 is misschien wel lekker stil maar de koelprestaties zijn niet zo best en dat kan van invloed zijn op de levensduur van je componenten. Er zijn simpelweg betere kasten die stiller zijn en beter koelen. Zie bijvoorbeeld deze redelijk recente round-up van de buren.

Wat betreft het moederbord, ik zou denk ik eerder voor de pricewatch: MSI H97M-G43 of de pricewatch: Asus Vanguard B85 gaan omdat deze over een DisplayPort aansluiting beschikken wat het eenvoudiger maakt om in de toekomst schermen met een hoge resolutie (> 1920x1080) aan te sluiten.

Verwijderd

Koelprestaties van de behuizing zijn echt totaal niet van belang voor hem haar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 14:57 ]

• Jorick
Dat zal best zo zijn maar er zijn in die prijsklasse gewoon betere kasten verkrijgbaar die stiller zijn én beter koelen. Daarnaast kan het voor de levensduur van je componenten nooit kwaad om je componenten zo koel mogelijk te houden. Thermal Expansion kan één van de redenen zijn waarom je hardware defect gaat, zie ook Wikipedia: Failure modes of electronics.

[ Voor 38% gewijzigd door Jorick op 11-02-2015 15:13 ]

• _pix
Geen hem, haar O-)
Thanks so far! Wat betreft de behuizing, zijn er nog bepaalde merken/types die duidelijk prettiger zijn met de assemblage?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik denk niet dat de levensduur invloed heeft, of je nou de ene of de andere kast neemt. Hij wordt wellicht iets warmer, maar dat is verwaarloosbaar. Maar de CM silencio 550 is alsnog degelijke kwaliteit.
Ik zou een behuizing zoeken die mooi is.

[ Voor 6% gewijzigd door mirno op 11-02-2015 14:55 ]

我的名字是Mirno

Verwijderd

Jorick schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:51:
Dat zal best zo zijn maar er zijn in die prijsklasse gewoon betere kasten verkrijgbaar die stiller zijn én beter koelen. Daarnaast kan het voor de levensduur van je componenten nooit kwaad dat je componenten zo koel mogelijk te houden. Thermal Expansion kan één van de redenen zijn waarom je hardware defect gaat, zie ook Wikipedia: Failure modes of electronics.
Er wordt amper warmte gegeneerd met zo'n zuinige PC, zelfs een flut behuizing houdt het meer dan koel en dat is wel een behuizing die wat beter is dan een flut behuizing. Temperatuur verschil zal daarom ook verwaarloosbaar zijn. Er zijn in dit geval veel belangrijkere dingen die de levensduur bepalen.

• Jorick
Ik zeg ook niet dat de CM Silencio 550 een slechte kast is of zo, maar voor hetzelfde geld of zelfs minder koop je bijvoorbeeld de pricewatch: Antec P100 of de pricewatch: Cooler Master Silencio 352. Beide kasten zijn stiller én koeler. Daarnaast beschikken ze beide over een stoffilter voor de intake fans, iets wat de CM Silencio 550 alleen voor de PSU heeft. Stof in je kast is namelijk ook niet bevorderlijk voor je componenten.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:04:
De PATA schijven en het DDR2 geheugen heb je niets meer aan.
Zou ze tweedehands verkopen, zulke grote PATA schijven zijn vrij zeldzaam en brengen denk ik nog wel een euro of 20 a 30 op. Kan je van de opbrengst een nieuwe 2TB halen. En anders kan je kijken of je ergens een goedkope externe PATA USB behuizing kan vinden, kan je ze als externe schijf gebruiken voor archief doeleinden.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• NitroX infinity
Ik denk dat je hier eigenlijk wel genoeg aan hebt;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 108,95€ 108,95
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,75

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:23:
Ik denk dat je hier eigenlijk wel genoeg aan hebt;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 108,95€ 108,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,75
Jaa zoiets lijkt mij ook een erg mooie set-up. Met 450W voeding, voor een toekomstige GPU ;)

Eventueel een http://tweakers.net/product/376910/intel-core-i5-4460/ erin, die toch wat extra power levert.

Gebruik je nog wat zwaardere programma's?
Zolang je geduld hebt om iets langer met winrar te wachten met het uitpakken van films, en als winrar dan het zwaarste progje is, kan ik je eventueel nog één van mijn lievelings budget CPU's aanraden: http://tweakers.net/product/385749/intel-pentium-g3258/
Lekker goedkoop.

En ik vind deze kast altijd een slag mooier dan die Cooler Master N300 kast, daar ben ik niet zo'n fan van.
-> pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0

EDIT:
Je kan er eventueel van dat geld nog wel een 2-6 TB HDD bij zetten indien je dat wilt. Of een nieuw scherm, voor een triple monitor set-up. Full HD centraal, en die 2 oudere schermen aan de buitenzijde. Vind die oude schermen zelf vaak minder prettig werken.

[ Voor 3% gewijzigd door mirno op 11-02-2015 17:28 ]

我的名字是Mirno

• NitroX infinity
Nah, i5 is overkill voor de taken genoemd in de startpost.

Pentium G3258 alleen als er overgeklokt wordt. Anders een Celeron.

In die Fractal behuizing past de Gelid koeler niet.

Voeding had ik er snel even in gezet. Mocht het een gamepc worden dan hoeft die niet vervangen worden. Gaat er geen dikke videokaart in komen, dan is een 300Watter al genoeg.
pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

[ Voor 45% gewijzigd door NitroX infinity op 11-02-2015 17:46 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zoiets? Met een kleinere microATX kast, een voeding die eventueel nog een lichte videokaart kan voeden en een G3240, 20 euro duurder dan de G1820 maar ook een procentje of twintig sneller.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3240 Boxed€ 54,50€ 54,50
1Cooler Master N200 Closed€ 31,51€ 31,51
1Antec VPF Series 350W€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,86

• NitroX infinity
Ik zou geen normale Pentium nemen.

Het gemiddelde verschil van alle scores is 14,69% wat redelijk overeenkomt met de 14,3% hogere kloksnelheid van de Pentium. De gemiddelde prijs van de Celeron G1840 van de goedkoopste tien winkels ligt op het moment van schrijven op €36,17. Voor de Pentium G3420 is dit €62,97.

Een prijs die bijna 75% hoger ligt voor prestaties die gemiddeld minder dan 15% hoger liggen.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Dat procentuele meerprijs en procentuele prestatiewinst niet in verhouding staan geldt voor vrijwel iedere processor upgrade. Hoeveel beter presteert die i3 van 109 euro dan die G3240 van 55 euro denk je?

• NitroX infinity
Pentium ten opzichte van de Celeron is minder logisch dan de i3 ten opzichte van de Celeron.

De i3 heeft hyperthreading en zal bij zwaardere programma's veel betere prestaties neerzetten dan de Pentium. Ook is de iGPU van de Core i3 een stuk beter dan die van de Celeron en Pentium.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Aan de betere iGPU heb je toch niks aan bij de genoemde taken, hypertreading is eventueel wel interessant met de Photoshop. Excel haalt er ook voordeel uit, zag dat je dat ook gebruikt. Dan lijkt een i3 de beste oplossing voor jou ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

NitroX infinity schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:47:
De i3 heeft hyperthreading en zal bij zwaardere programma's veel betere prestaties neerzetten dan de Pentium. Ook is de iGPU van de Core i3 een stuk beter dan die van de Celeron en Pentium.
Hyperthreading geeft je een procent of 30 extra performance, en dat voor een processor die bijna 100 procent duurder is. En een iGPU blijft een iGPU, snel genoeg voor sommige taken en te traag voor andere taken. Welke Intel processor je ook hebt, de iGPU presteert nog niet een kwart van een GTX750 Ti.

• _pix
Wow veel dank voor de reacties allemaal! :)

Ben nog wat aan het puzzelen, heb twee specifieke vragen:

1) n.a.v. de mogelijk overdreven processor. Ik kan me voorstellen dat een i3 voldoende is voor mijn gebruik. Maar ga ik op termijn het verschil tussen een i3 en een i5 niet merken? Ik verwacht dat mijn gebruik en type software e.d. niet zal veranderen, maar het leek me logisch dat je met het oog op er voor langere tijd lekker mee kunnen werken liever iets te hoog inzet. Dat werkt dus niet zo?

2) Ik heb inmiddels besloten over te stappen naar een tripple monitor setup. Ik heb er nu twee staan (beiden op DVI), moet nog even uitzoeken welke ik er al derde bijzet. Als ik een moederbord uitkies dat drie matchende aansluitingen heeft, kan ik dan automatisch ook alledrie de schermen tegelijk aansluiten of is dat teveel gevraagd en moet ik voor een dergelijke setup even opletten dat een moederbord/videokaart dat aankan?
Pagina: 1