Veiligste manier voor Windows 7 van HDD naar SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Wevenhuis
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2021
Dag mensen,

Ik wil graag mijn HDD voor een SSD vervangen in mijn Asus K52F laptop.
500 Gb -> 128 Gb. Ik gebruik momenteel maar een heel klein deel van de 500 Gb voor het besturingsysteem en bestanden (< 100 Gb).

Ik wil graag veilig kunnen installeren maar mijn probleem is dat mijn laptop een OEM windows 7 heeft. Heb wel een windows 7 registratiesleutel sticker op de laptop, maar geen recovery disks. Ik hoorde dat het wel mogelijk is om iets dergelijks te maken.

Keuzes die ik van blogs heb gelezen:

-system image backup
-recovery disk
-cloning.

Al die termen tollen door mijn hoofd en ik word er niets wijzer van.

Mijn doel: mijn laptop harde schijf updaten naar een ssd. winodows 7 er op te zetten zonder teveel gedoe en consequenties op de lange termijn en zonder te hoeven te betalen voor een nieuwe windows 7 licentie sleutel. Ik zou mijn huidige sleutel willen gebruiken indien nodig.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OT.

Een nieuwe licentie is sowieso niet nodig. Je opslagmedium mag je immers vrij vervangen.

Wil je van je huidige disk alleen je OS meenemen of ook andere programma's? Anders kan je immers een bootable USB maken met een legale image (je hebt immers de sleutel) en die op je nieuwe SSD installeren en klaar.

Clonen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel de SSD en HDD tegelijk op je laptop kunnen aansluiten, dus heb je een verloopje nodig (tenzij er meerdere aansluitingen zijn).

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 11-02-2015 12:52 ]

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08-2025

afraca

Open Source!

De key onderop je laptop hoort bij een bepaalde versie van Windows. Bij mijn oude laptop was dat bijvoorbeeld Home Premium 64-bit. Je kan dan inderdaad legaal de ISO downloaden:

http://www.techverse.net/...rosofts-official-servers/

Dan een bootable usb maken met die ISO (http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool) , en installeren maar. Via een externe schijf je bestanden overzetten, en voor je programma's iets als Ninite gebruiken: https://ninite.com/ .

Je instellingen raak je er wel mee kwijt. Dan zou je naar cloning moeten gaan kijken, maar dat is iets meer gedoe waar ik nooit moeite voor heb gedaan.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je er niet veel verstand van hebt: laat de originele HD clonen op de SSD (bv. bij een pc-shop oid). Je hebt precies dezelfde omgeving als voorheen (stuk vlotter). SSD inbouwen en klaar!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Wevenhuis
Bedankt allen.

Ik denk dat ik het zou willen doen met een clean install. Eerst alle belangrijke docuementen en media bestanden op externe harde schijf. Backup folder met eigen programma's.exe bestanden. Daarna windows 7 compleet opnieuw installeren op SSD en daarna programma's en bestanden later opnieuw installeren en uploaden.

Het enige waar ik hier bang voor ben is dat de laptop niet helemaal goed gaat werken omdat ik geen rekening heb gehouden met de drivers van Asus. Ik weet niet of winodws hier automatisch rekening mee houdt bij de windows updates of dat het toch beter is, of dat ik een system image copy maak. Wat denken jullie? Of kan ik de drivers ook later installeren als ik ze van te voren allemaal kan downloaden als .exe bestanden op een externe harde schijf?

Ik heb veel gelezen dat clonen geen voorkeur geniet. Het zou toch veel gedoe geven met problemen als "alignment", dat windows niet meer werkt, problemen dat windows je legale versie niet als legaal herkent (windows genuine) en problemen daarmee, tot systeem crahses (je komt niet meer in windows. E.e.a. zou te maken heb met het feit dat een ssd herkent wordt als een nieuwe computer, terwijl je windows kopie maar een licentie is voor een computer.

Ik begreep dat de beste en meest betrouwbare methode een "clean install" is. Ik had begrepen dat een bootable ISO het beste is. Is het dan zo simpel als:
1.ISO op USB stick (kan het standaard usb stick zijn of moet het een flash drive zijn?)
2. Bios instellen op USB
3. Computer uit en HDD verwisselen voor SSD
4. Computer opstarten en aanwijzingen volgen.
5. drivers Asus installeren.
6. programma's installeren
7. relevante date externe schijf op computer migreren.

Zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door Wevenhuis op 13-02-2015 11:59 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien moet je nog fast boot uitzetten, anders wil die niet booten van je stick.
Over drivers zou ik me geen zorgen maken. Windows erop en dan windows update 2x draaien. Dan zit je wel goed.

system image maken terwijl de hdd erinzit heeft weinig nut, want als je dit "systeem image" dan naderhand wil gebruiken, dan gaat dat natuurlijk niet als je een andere system hebt (namelijk een systeem met een ssd ipv de verwachte hdd).

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:06
Wevenhuis schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:56:[...]
Ik begreep dat de beste en meest betrouwbare methode een "clean install" is. Ik had begrepen dat een bootable ISO het beste is. Is het dan zo simpel als:
1.ISO op USB stick (kan het standaard usb stick zijn of moet het een flash drive zijn?)
2. Bios instellen op USB
3. Computer uit en HDD verwisselen voor SSD
4. Computer opstarten en aanwijzingen volgen.
5. drivers Asus installeren.
6. programma's installeren
7. relevante date externe schijf op computer migreren.

Zoiets?
Zoiets ja.
1. ISO downloaden, met de aangehaalde MSFT tool op een USB stick zetten van min. 4GB. (USB HDD, of flash e.d. maakt niet uit. Let wel op, het USB apparaat word geformatteerd, dus check even of er nog iets op staat dat je wilt bewaren)
1a. Als er nog ruimte is op de USB drive, download vast de Drivers van de ASUS site en zet die in een los mapje er bij.
2. Laptop uitschakelen, netadapter er uit, accu er uit.
3. HDD wisselen voor SSD.
4. Booten naar BIOS en controleren of SATA aansturing op AHCI staat (waarschijnlijk al wel, maar controleer het even.)
5. USB drive er in en rebooten. Als het goed is start de installer vanzelf. Zo niet, terug de BIOS in en USB als opstartoptie instellen. De USB stick kan ook als HDD herkend worden.
6. Windows onderdelen uitschakelen die je niet gebruikt (onder programma's verwijderen) (deze kun je altijd weer inschakelen via hetzelfde menu)
7. Drivers installeren en Windows Update laten controleren op updates en installeren. (Herhalen tot er geen updates meer verschijnen. Kan met een oud ISO bestand lang duren.
8. Alle Drivers en Updates gehad, geen crashes?, dan Schijfopruiming draaien incl. systeembestanden (komt na de eerste scanronde als optie) en alles verwijderen vervolgens opnieuw opstarten.
9. Backup maken van het systeem. Je hebt dan een schone installatie om op terug te vallen die nog redelijk up-to-date is.
10. Programma's installeren en data terugzetten. (En programma installatie niet haasten en daarmee vergeten dingen uit- of aan te vinken en zo een hoop adWare en troep op je verse systeem te krijgen.)

Mogelijk komt er bij de SSD een programma "om je SSD optimaal te benutten" ofzo. Ik zou die gewoon laten zitten. De SSD werkt net zo goed zonder en ze voegen vaak niets toe behalve wat fancy schermweergaven van info die je ook met lichtere tools kunt weergeven.

Wat Reepje zegt over drivers in Windows Update krijgen klopt voor desktopsystemen best aardig. Voor laptops zijn er toch nog te vaak apparaten die niet de juiste of helemaal geen drivers via MSFT krijgen. (Ligt niet aan MSFT maar aan de fabrikanten die niets aanleveren)

Addicted to silent computing

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat dat laatste betreft, de asus drivers, dat kan wellicht ook van computer tot computer verschillen.
Toevallig zit ik nu op een asus lnetbook te werken waar ik nog niet zo lang geleden win8 opgezet heb.
De laptop deed het heel aardig na de win8 install, maar toch even de rits drivers van de asus site gehaald. Dit had als resultaat dat de laptop niet meer lekker liep, en ook nog eens blauwe schermen begon te vertonen.

Wat dat betreft is je punt 9 wel een goeie, ik zou dat direct doen nadat alle windows updates binnen zijn. Dat had ik ook niet gedaan, want het gaat zo vaak: haast haast. Dus ik kon helemaal opnieuw beginnen. Win8 erop is zo gebeurd, maar die suffe updates ben je al snel een dag verder.

• Wevenhuis
Weer mijn dank!

Okay nog dire vragen:

1. ISO gebruiken: zoals Afraca dat aangeeft, of beodoel je met ISO een ander bestand?

2. wat is de beste back-up: windows ingebouwde back-up utility en dan op usb? Of Andere methode?

@Crahsystor:
3. kan ik dan na iso install, indien nodig, gewoon mijn huidige laptop licentie sleutel gebruiken met de ssd als nieuwe harde schijf, zonder problemen met windows genuine etc. etc.? (ik weet het, ben een beetje een neuroot;))

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wevenhuis schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:30:

@Crahsystor:
3. kan ik dan na iso install, indien nodig, gewoon mijn huidige laptop licentie sleutel gebruiken met de ssd als nieuwe harde schijf, zonder problemen met windows genuine etc. etc.? (ik weet het, ben een beetje een neuroot;))
Geen probleem, wat ik al eerder aangaf, je licentie zit vast aan je moederbord, niet je opslagmedium.

• Wevenhuis
Allen,

bedankt!

Ik ga maar eens aan de slag;)
Pagina: 1