Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:47
Hallo,

Kun je als medewerker ook een headhunter in de arm nemen? Over het algemeen nemen headhunters contact op met iemand omdat ze in opdracht van een bedrijf werken en een passende werknemer zoeken.
Maar kun je ook als werknemer een headhunter inhuren, vertellen wat je kan, en wat je wil, en dat die dan voor jou op zoek gaat naar een passend bedrijf / vacature?

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Detacheerder?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:23

Fiber

Beaches are for storming.

Zal best kunnen lijkt mij als je maar genoeg betaald. Dat noemen ze dan een 'job-hunter'...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

mister9 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:50:
Hallo,

Kun je als medewerker ook een headhunter in de arm nemen? Over het algemeen nemen headhunters contact op met iemand omdat ze in opdracht van een bedrijf werken en een passende werknemer zoeken.
Maar kun je ook als werknemer een headhunter inhuren, vertellen wat je kan, en wat je wil, en dat die dan voor jou op zoek gaat naar een passend bedrijf / vacature?

Bedankt vast!
Je kan je bij veel "head-hunters" gewoon inschrijven. Dan nemen ze jouw CV iig mee in de diverse zoekopdrachten. Het hangt alleen een klein beetje af van je vakgebied of dit interessant is of niet :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ik heb nog nooit van een job-hunter gehoord. Headhunters werken voor bedrijven en worden betaald om vacatures in te vullen. Ik zie ook verschillende beren op de weg.

Bij resultaatvergoeding zal een "job-hunter" gemotiveerd zijn om je in de eerste passende vacature te praten. Daarnaast zal een stuk meerwaarde moeten komen uit het onderhandelen over arbeidsvoorwaaren, maar het is erg ongebruikelijk om een onderhandelaar mee te nemen in een sollicitatieprocedure.

Als je uitdaging niet zit in het landen van de juiste baan, maar in het uitzoeken wat voor jou de ideale baan is, kun je wel gebruik maken van een loopbaanadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja, die bestaan. Dat zijn gewoon recruiters die jou kunnen plaatsen bij bedrijven die vacatures hebben voor mensen met jouw profiel. Het vereist alleen wel dat jij een profiel hebt wat goed in de markt ligt. Het bedrijf waar hij jou plaatst betaalt vervolgens de recruiter voor het invullen van een vacature, en jij betaalt niks.

Dus: Wat voor werk zoek je? Dan kan men hier misschien aangeven hoe goed jij in de markt ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:55

Kettrick

Rantmeister!

Blue-eagle schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:43:
Ja, die bestaan. Dat zijn gewoon recruiters die jou kunnen plaatsen bij bedrijven die vacatures hebben voor mensen met jouw profiel. Het vereist alleen wel dat jij een profiel hebt wat goed in de markt ligt. Het bedrijf waar hij jou plaatst betaalt vervolgens de recruiter voor het invullen van een vacature, en jij betaalt niks.

Dus: Wat voor werk zoek je? Dan kan men hier misschien aangeven hoe goed jij in de markt ligt.
Je beperkt jezelf wel op die manier, veel bedrijven hebben een zeer korte lijst van recruiters waar ze mee samenwerken. Tenzij je echt een unieke skillset bezit kan je beter direct solliciteren, of via meerdere recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
[
t_captain schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:38:
Ik heb nog nooit van een job-hunter gehoord. Headhunters werken voor bedrijven en worden betaald om vacatures in te vullen. Ik zie ook verschillende beren op de weg.

Bij resultaatvergoeding zal een "job-hunter" gemotiveerd zijn om je in de eerste passende vacature te praten. Daarnaast zal een stuk meerwaarde moeten komen uit het onderhandelen over arbeidsvoorwaaren, maar het is erg ongebruikelijk om een onderhandelaar mee te nemen in een sollicitatieprocedure.

Als je uitdaging niet zit in het landen van de juiste baan, maar in het uitzoeken wat voor jou de ideale baan is, kun je wel gebruik maken van een loopbaanadviseur.
Nee ik heb geen advies nodig voor de ideale baan. Ik weet precies wat ik wil, maar het gaat me om het vinden van de job. Als sollicitant ben je vaak 1 van de 300 sollicitanten, en dan moet je nog maar "uit de stapel" getrokken worden. Met een job-hunter hoop ik die "stapel" procedure over te slaan, en sneller bij iemand aan tafel te komen. Dit omdat een recruiter / job-hunter andere ingangen heeft, of mij direct kan aanbieden als geschikte kandidaat. Ook omdat in je brief / mail soms niet naar voren komt wat je echt in de praktijk kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44
Er zijn headhunters die het vak wat beter oppakken dan anderen. Ik heb in het verleden wel eens met headhunters te maken gehad die je overal naar toe gooide, maar ook wel eens met een headhunter te maken gehad die precies wist welke vacatures bij mij aansloten.

Vervolgens deed die headhunter er nog een schepje bovenop door de randvoorwaarden neer te zetten bij de toekomstige werkgever onder welke voorwaarden ik wilde werken.

Vervolgens hadden ze bij het aanbod nog een keer onderhandeld voor mij om er nog meer uit te slepen.

Enfin, het onderhandelen was bijzonder plezierig gelopen omdat je wat makkelijker je eis bij een headhunter neer kan leggen dan bij een werkgever (immers wil hij jou ook voor het hoogste salaris bij de werkgever kwijt)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

mister9 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:50:

Nee ik heb geen advies nodig voor de ideale baan. Ik weet precies wat ik wil, maar het gaat me om het vinden van de job. Als sollicitant ben je vaak 1 van de 300 sollicitanten, en dan moet je nog maar "uit de stapel" getrokken worden. Met een job-hunter hoop ik die "stapel" procedure over te slaan, en sneller bij iemand aan tafel te komen. Dit omdat een recruiter / job-hunter andere ingangen heeft, of mij direct kan aanbieden als geschikte kandidaat. Ook omdat in je brief / mail soms niet naar voren komt wat je echt in de praktijk kunt.
Mjah, het bedrijf wil gewoon de beste kandidaat en zal jou niet snel voorrang geven als je via een recruiter binnen komt, in tegendeel. Die recruiter wil nog een flinke zak geld hebben, de overige 200 kandidaten die direct gesolliciteerd hebben hebben dat probleem niet.

Gewoon blijven proberen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb je op dit moment een baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Linkedin profiel aanmaken en erbij zetten dat je openstaat voor aanbiedingen? Zelfs nu ik dat niet gedaan heb krijg ik al regelmatig mails van recruiters met baan aanbiedingen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:18
Als sollicitant ben je vaak 1 van de 300 sollicitanten, en dan moet je nog maar "uit de stapel" getrokken worden. Met een job-hunter hoop ik die "stapel" procedure over te slaan, en sneller bij iemand aan tafel te komen.
Als dat er was en het was zo toegankelijk... Zou dan niet iedereen daar gebruik van maken? Het is gewoon een kwestie van proberen, genoeg opvallen en geluk hebben.

Er zijn overigens wel bureaus waar je jezelf met je CV kan aanmelden, ook eens gedaan maar weinig succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Vroegah ging men gewoon solliciteren... of ben ik nou heel erg ouderwets?

Of zoals al genoemd je wordt detacheert... maar wat jij wil kan denk ik moeilijk een goed resultaat opleveren, het zal je iig niet de voordelen opleveren die je hoopt want een vele bedrijven hebben gewoon regels/richtlijnen voor sollicitaties om gezeur met anderen te voorkomen. Klein voorbeeldje: iemand met betere papieren en meer ervaring die wel op de stapel lag, maar omdat jij een workaround hebt wordt er niet eens naar die persoon gekeken... dat klopt niet. Volgens mij zou die persoon dan zelfs een advocaat in de arm kunnen nemen en de kans op succes is dan sterk aanwezig... of je met zo'n verhouding van het begin vervolgens nog aan de slag wil bij die werkgever is wel iets om eventjes over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ander advies wat wel handig is. Hiring manager in de CC zetten van je sollicitatie. Heb het meerdere malen meegemaakt dat HR me afgewezen had en dat de Hiring manager, HR heeft teruggevloten en ze vriendelijk verzocht hadden om mij zsm een interview aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
MicGlou schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:08:
..... Volgens mij zou die persoon dan zelfs een advocaat in de arm kunnen nemen en de kans op succes is dan sterk aanwezig...
Advocaat hahaha.... nee, want je kan het niet bewijzen.... }:O

Je gaat hier vanuit dat de persoon met de beste papieren de baan krijgt...
Gelukkig kijken veel bedrijven ook naar de persoon naast datgene wat op het CV staat.

/ontopic
Mijn advies ga via een detacheerder aan de slag. Zo hoef je niet zelf te zoeken naar een project/functie en je komt in aanraking met veel bedrijven/systemen. Hierdoor doe je ook een hoop ervaring op met verschillende systemen wat ook wel weer een uitdaging kan zijn....

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als sollicitant ben je vaak 1 van de 300 sollicitanten, en dan moet je nog maar "uit de stapel" getrokken worden.
Wat voor baan ben je naar op zoek? Want mijn ervaring is juist dat er op veel vacatures weinig reactie komt... Maar dan gaat het vaak over technische vacatures.

Als je regelmatig niets meer hoort na een sollicitatie, dan wordt het misschien eens tijd om de telefoon te pakken om te vragen of je sollicitatie goed is aangekomen en of ze misschien nog meer informatie van je nodig hebben. Wat pro-actiever opstellen :)

[ Voor 43% gewijzigd door naitsoezn op 11-02-2015 13:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Quadradial schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:19:
[...]

Advocaat hahaha.... nee, want je kan het niet bewijzen.... }:O

Je gaat hier vanuit dat de persoon met de beste papieren de baan krijgt...
Gelukkig kijken veel bedrijven ook naar de persoon naast datgene wat op het CV staat.
Waarom doe je nou zo schamper? Want wat kan je niet bewijzen? Als dergelijke sollicitatie procedures werkelijk bestaan kan je dat uiteraard gewoon bewijzen... maar ze bestaan niet, dat is eigenlijk het punt omdat je dan dergelijke taferelen kan krijgen.

Wat betreft het tweede... dat sluit toch precies aan op mijn punt? Waarom zou de persoon met de job-hunter voorrang krijgen over de persoon op de stapel? Zelfde verhaal toch, die hebben ze dan toch ook niet als persoon kunnen bekijken? Buiten dat, normaal gesproken krijgt de persoon met de beste papieren en de meeste ervaring juist de baan... het zou pas vreemd zijn om iemand een baan te geven puur op de uitstraling... genoeg mensen die zich wat dat betreft heel goed anders voor kunnen doen dan het werkelijke werk wat uit de handen komt, lijkt mij daarom niet zo'n sterk uitgangspunt.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 11-02-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
waarom zou een hr manager verder zoeken in een stapel als toevallig de bovenste cv voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Maar als jobhunter zou je dus tegen een bedrijf kunnen zeggen: Dit is het cv van Pietje Puk. Pietje is echt precies wat jullie zoeken. Misschien mis je op papier "dit en dit", maar geloof me, in de praktijk past hij echt perfect bij jullie. Echt een topper !

Als je op de stapel ligt, ben je dus kansloos, maar met zo'n commentaar lukt het je wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Schamper <-- mooi woord kende hem nog niet...

punt 1: Als je in Nederland een rechtzaak begint moet kunnen aantonen wat de ander fout heeft gedaan en STEL er zijn malifide sollicitatie processen dan kom je daar als afgewezen persoon toch niet achter.

punt 2: Als je goed leest zeg ik: NAAST wat er op het CV staat niet alleen vanwege iemand zijn uitstraling. De beste persoon op papier kan een eigenwijze zelfingenomen klootzak zijn en dan wordt je niet zo snel aangenomen ;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:25:
[...]

Waarom doe je nou zo schamper? Want wat kan je niet bewijzen? Als dergelijke sollicitatie procedures werkelijk bestaan kan je dat uiteraard gewoon bewijzen... maar ze bestaan niet, dat is eigenlijk het punt omdat je dan dergelijke taferelen kan krijgen.

Wat betreft het tweede... dat sluit toch precies aan op mijn punt? Waarom zou de persoon met de job-hunter voorrang krijgen over de persoon op de stapel? Zelfde verhaal toch, die hebben ze dan toch ook niet als persoon kunnen bekijken? Buiten dat, normaal gesproken krijgt de persoon met de beste papieren en de meeste ervaring juist de baan... het zou pas vreemd zijn om iemand een baan te geven puur op de uitstraling... genoeg mensen die zich wat dat betreft heel goed anders voor kunnen doen dan het werkelijke werk wat uit de handen komt, lijkt mij daarom niet zo'n sterk uitgangspunt.
Hij doet niet schamper, maar heeft gewoon volledig gelijk. Hoe denk jij ooit te kunnen bewijzen als externe kandidaat dat er niet naar jouw cv gekeken is wegens een schendig van wat precies? Het is niet verboden sollicitanten te weigeren wegens het vinden van een geschikte kandidaat via een van de vele manieren die HR heeft.

En al was het verboden, dan meen je werkelijk een juridische zaak te winnen? Op welke gronden en wat vorder je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
mister9 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:30:
Maar als jobhunter zou je dus tegen een bedrijf kunnen zeggen: Dit is het cv van Pietje Puk. Pietje is echt precies wat jullie zoeken. Misschien mis je op papier "dit en dit", maar geloof me, in de praktijk past hij echt perfect bij jullie. Echt een topper !

Als je op de stapel ligt, ben je dus kansloos, maar met zo'n commentaar lukt het je wellicht wel.
Maar wil een jobhunter dat? Als hij dat 2x loopt te verkopen en in de praktijk blijkt het niet helemaal waar te zijn, dan is hij zijn geloofwaardigheid ook kwijt.

Over het algemeen komt een bedrijf echt wel bij de betere mensen uit wanneer ze iemand zoeken.

Zo'n commentaar heeft meer kans op succes als een interne werknemer die goed bekend staat zoiets zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Quadradial schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:38:
[...]

Schamper <-- mooi woord kende hem nog niet...

punt 1: Als je in Nederland een rechtzaak begint moet kunnen aantonen wat de ander fout heeft gedaan en STEL er zijn malifide sollicitatie processen dan kom je daar als afgewezen persoon toch niet achter.

punt 2: Als je goed leest zeg ik: NAAST wat er op het CV staat niet alleen vanwege iemand zijn uitstraling. En de beste persoon op papier kan een eigenwijze zelfingenomen klootzak zijn en dan wordt je niet zo snel aangenomen ;)
Dan moet jij ook goed lezen want dat is precies waar ik op reageer... leuk dat je het woordje 'stel' voor mij er tussen zet, maar de situatie was al hypothetisch. Ik wilde daarmee alleen maar aangeven dat dergelijke procedures simpelweg niet bestaan omdat ze niet eerlijk zijn.

Overigens, knappe medewerker die na 1 of 2 korte gesprekken al kan vaststellen dat iemand een lul is... het gaat om je functioneren, niet om hoe vriendelijk je bent. En iemand die zich al zelfingenomen opstelt is uiteraard vanzelfsprekend al geen kandidaat meer... of het moet uiteraard een specifiek gevraagde eigenschap van karakter zijn :) Zo eentje hebben wij er hier... die mag bot en lomp zijn in zijn functie :+ Maar we hebben ook onlangs afscheid genomen van iemand die in eerste instantie de perfecte kandidaat leek te zijn, op papier en in gesprek... maar in de praktijk kwam er niets uit de vingers.

Overigens... geen advocaat? Lezen jullie geen nieuws? Meermalen in het jaar dat je leest over dergelijke procedures waar iemand een baan of project niet kreeg onder bedenkelijke omstandigheden.

En nee, als je als bedrijf een sollicitatie procedure hebt opgestart kan je daar niet zomaar vanaf wijken... zeker geen personen voorrang geven en dat is waar de discussie begon. Dat is niet meer of minder als sollicitanten met een buitenlandse achternaam op een aparte stapel leggen en dat is ook verboden. Mocht het wel gebeuren dan is dat uiteraard moeilijk te bewijzen en ik zeg ook zeker niet dat het niet gebeurd want dat doet het wel degelijk... maar aub een beetje begrijpend lezen, want ik reageerde op het bestaan van zo'n zogenaamde job-hunter die jou voorrang kan geven bij sollicitaties... nogmaals puur hypothetisch, want zo'n persoon bestaat niet.

Ennuh... 'hahaha' is zeker wel schamper doen, het is neerbuigend, afwijzend en gewoon a-sociaal. Of hij gelijk heeft of niet is wat dat betreft bijzaak... of geeft gelijk hebben het recht om lullig te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Als die persoon wel of niet bestaat zul jij dat niet weten.
2. Dan is het nog steeds niet verboden indien er geen onderscheid op oneigenlijke gronden gemaakt wordt (zeg ras, geloof, etc.).
3. Roeptoeteren dat mensen geen nieuws lezen, is niet hetzelfde als concrete zaken aandragen met bron die refereren naar wat jij precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:23

Fiber

Beaches are for storming.

TheBrut3 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:54:
[...]

Maar wil een jobhunter dat? Als hij dat 2x loopt te verkopen en in de praktijk blijkt het niet helemaal waar te zijn, dan is hij zijn geloofwaardigheid ook kwijt...
Het voordeel voor het bedrijf is ook dat zoeken naar goed gekwalificeerd personeel soms erg veel tijd en dus geld kost. Ook, en soms juist, als er veel kandidaten zijn is het veel werk om de juiste persoon er uit te selecteren. Als je dan een recruiter/headhunter/jobhunter hebt die je kan vertrouwen en die jouw bedrijf goed kent en precies weet wat je nodig hebt dan kan dat veel tijd en geld schelen als die met één of een beperkt aantal CV's aankomt waar hij zijn hand voor in het vuur durft te steken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Fiber schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:04:
Als je dan een recruiter/headhunter/jobhunter hebt die je kan vertrouwen en die jouw bedrijf goed kent en precies weet wat je nodig hebt dan kan dat veel tijd en geld schelen als die met één of een beperkt aantal CV's aankomt waar hij zijn hand voor in het vuur durft te steken.
Die relatie is vaak niet zo, in alle bedrijven die ik heb gezien zijn recruiters vervelende opdringerige personen. Bovendien kennen ze mensen vrijwel nooit dus ze zullen hun handen voor niemand in het vuur steken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

Asteroid9

General Failure

MicGlou schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:55:
[...]

En nee, als je als bedrijf een sollicitatie procedure hebt opgestart kan je daar niet zomaar vanaf wijken... zeker geen personen voorrang geven en dat is waar de discussie begon. Dat is niet meer of minder als sollicitanten met een buitenlandse achternaam op een aparte stapel leggen en dat is ook verboden. Mocht het wel gebeuren dan is dat uiteraard moeilijk te bewijzen en ik zeg ook zeker niet dat het niet gebeurd want dat doet het wel degelijk... maar aub een beetje begrijpend lezen, want ik reageerde op het bestaan van zo'n zogenaamde job-hunter die jou voorrang kan geven bij sollicitaties... nogmaals puur hypothetisch, want zo'n persoon bestaat niet.
Dat gebeurt continu en daar vind ik persoonlijk niks mis mee. Veel bedrijven werken met headhunters omdat ze zelf niet honderden reacties door willen ploegen, vaak ook via meerdere bureau's.
Dan wordt de vacature soms ook nog rechtstreeks uitgezet, dus meerdere opties om maar de juiste kandidaat te vinden.

Als dan een headhunter met wie het bedrijf een goede band heeft belt en zegt dat hij een goede kandidaat gevonden heeft kan de procedure heel snel afgelopen zijn.
Ik zie het in mijn netwerk regelmatig gebeuren, volkomen gangbaar dus.

Dat scheelt de bedrijven tijd en echt geschikte mensen komen via zo'n headhunter tenminste snel op de juiste banen terecht, win-win... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:51

Jij moet zorgen dat je geen jobhunter hoeft te betalen om dat voor je te zeggen, maar dat jouw collega's en vrienden dat over je zeggen bij de werkgever waar je graag zou willen werken. Dat werkt veel effectiever. Zorg voor een breed netwerk (niet alleen maar collega-systeembeheerders dus) van mensen die ook oprecht enthousiast over jou zijn.

Op basis van je andere topics maak ik op dat je nu al zo'n 10 jaar intern systeembeheer doet en dat je een meer commerciële functie ambieert. Het eerste dat me verder opvalt in je posthistorie is dat je heel veel vragen stelt, maar buiten dat weinig initiatief ontplooit om antwoorden te zoeken. Je komt nogal passief over - je wacht af tot andere mensen jouw probleem oplossen, terwijl je tegelijkertijd zelden antwoord geeft op vragen van mensen die proberen je te helpen (ook in dit topic). Dat lijkt mij niet meteen het ideale profiel voor iemand die een commerciëlere functie nastreeft. Als je offline ook zo bent, zou ik me wel kunnen voorstellen dat je huidige netwerk niet enthousiast genoeg over je is om je via-via aan een commerciële functie te helpen waarin je nog geen ervaring hebt.

Ik ken je uiteraard verder helemaal niet, dus de kans is groot dat ik er volledig naast zit. Het is dan ook niet mijn bedoeling je aan te vallen - het kan in je baan-zoektocht misschien wel nuttig zijn om te beseffen dat je op die manier kunt overkomen op anderen die jou verder niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@r!k schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:56:
Linkedin profiel aanmaken en erbij zetten dat je openstaat voor aanbiedingen? Zelfs nu ik dat niet gedaan heb krijg ik al regelmatig mails van recruiters met baan aanbiedingen.
Dit dus. Maar zorg wel dat je gevonden kan worden door recruiters. Geef in je profiel aan wat je doet. Als een recruiter daar op zoekt, kom je boven in de zoekresultaten. Daarnaast krijg je ook kwalitatief betere banen aangeboden; specifiek op wat je doet of zoekt.

In de Linkedin account settings, onder Select the types of messages you're willing to receive en Advice to people who are contacting you kan je een bericht plaatsen voor recruiters. Onder het linkje See examples. vind je wat voorbeelden.

Eigenlijk is het gewoon SEO voor je eigen Linkedin profiel. Check ook je FB profiel, dat daar geen dronken foto's op staan, etc. Jezelf even Googelen is ook even handig om te doen. Google ook de recruiter die contact met je opneemt. Check in welke markt hij/zij actief is en of het "premium" banen zijn. Op hun website vindt je vaak voor welke bedrijven / cliënten ze werken.

Bij veel headhunter / recruiters kan je idd. op hun website je CV achterlaten.
Zie het als een aardige oefening als je idd. een commerciële functie ambieert. :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
mister9 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:50:
(...)
Ja dat kan, en gezien de reakties hierboven is het lastig om op de juiste dienstverlener te komen. Anyway, je zoekt een outplacement bureau. Ze kijken wat je kan, wat je wilt, of je CV hierop aansluit, ze vragen je referenties op om te zien of ze allemaal positief zijn, enz.enz. en komen ook met vacature-suggesties. Al komt dat laatste minder voor, ik vermoed dat dat nogal kostbaar is.

Deze bureaus worden vaak ingezet als "sociaal plan" bij een massa-ontslag, waarbij een vakbond bedingt dat de slachtoffers worden ondergebracht bij zo'n bureau. Maar je kan ook zelf zo'n bureau zoeken en voor je laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Wat cv achterlaten betreft? Werken sites als monsterboard, nationalevacaturebank, jobbird, etc. nog? Of is het echt voor LinkedIn wat de klok slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik zou persoonlijk gaan voor LinkedIn, zeker als IT'er.
Die andere sites kunnen werken en het kan ook geen kwaad om het erop te zetten, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je echt veel spam en meuk krijgt. Je weet echter nooit, misschien krijg je toch ineens die ene droombaan via een vacaturesite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:17:
Ik ben zelf recruiter en ik zou je adviseren voor Linkedin te gaan. Op deze manier geef je ook de eigenaren van bedrijven en interne recruiters een kans om je te benaderen en dit zal je keuze mogelijkheden alleen maar ten goede komen.

Toegang tot databases van jobboards zijn erg duur en zijn inmiddels echt letterlijk HET jachtterrein van de recruites geworden. Samen met mijn vrouw heb ik een klein niche IT recruitment bedrijfje, maar we hadden laatst bij wijze van proef 1 maand toegang genomen tot de database van Nationale Vacature Bank. Ik had zo´n alert geïnstalleerd zodat ik direct op de hoogte gesteld zou worden wanneer zich iemand inschreef. Na een aantal dagen had zich dan eindelijk een interessante junior ingeschreven. Het kan nooit langer dan 3 uur zijn geweest dat hij online stond voordat ik hem probeerde te bellen. Ik kreeg hem in de eerste instantie niet aan de lijn en vervolgens een mail gestuurd en de dag erna nog eens gebeld. Toen ik hem eindelijk aan de lijn kreeg vertelde hij dat zijn telefoon rood gloeiend stond vanaf het moment dat zijn CV online had gestaan en dat hij bij het ontbijt zijn telefoon uit moest zetten omdat hij anders niet toe kwam om te eten. En ik denk dat dit verhaal veel andere IT´ers niet vreemd in de oren klinkt.

Linkedin zorgt veel meer voor een gelijk speelveld waarbij zowel externe recruiters, als HR mensen, als eigenaren van bedrijven je relatief makkelijk kunnen benaderen zonder al te hoge kosten. Jij kan vervolgens zelf kiezen of je ergens op in wilt gaan of niet.

Mocht je overigens in zee gaan met een recruiter of een outplacement bureau of iets wat daar op lijkt, dan zou ik in ieder geval er op letten dat de persoon waar je mee schakelt kennis van zaken heeft. Sowieso iemand die gespecialiseerd is in het geen waar jouw kennis ligt. Wanneer je bijvoorbeeld Java programmeur bent is het belangrijk dat die persoon weet welke bedrijven er allemaal met Java werken en wie hij daarvoor moet benaderen. Vervolgens zou ik er ook nog op letten dat iemand een aantal jaren ervaring heeft maar ook een aantal jaren in die markt zit waarop jij je richt. Relaties met bedrijven bouw je namelijk niet ineens op. Dit heeft tijd nodig.
Klopt, ik doe zelf ook een stuk recruitment en merk dat ik betere resultaten boek bij LinkedIn als Monsterboard.
Maar goed dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag van de TS, maar er zijn zoals al gezegd zat bedrijven die voor jouw op zoek kunnen gaan en meestal hebben die betere ingangen en contacten dan de willekeurige sollicitant.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• mister9
Maar als ik eenmaal een paar jaar ben ingeschreven bij LinkedIn, hoe val je dan nog op? En ik zit te kijken in m'n instellingen, maar hoe geef je nou duidelijk aan dat je open staat voor een nieuwe job?
En, misschien dat ik hier overheen kijk, hoe voorkom je dat bv collega's, en leidinggevende zien dat je bezig bent met zoeken?

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:23 ]

• mister9
Hoe zoeken recruiters trouwens? Dus hoe vinden ze een profiel van iemand die ze zoeken? Met andere woorden, hoe weten ze een profiel te vinden dat er al een tijdje is maar ze nu een goeie vacature voor hebben?

• t_captain
Recruiters slaan niet aan op nieuwe kandidaten maar op nieuwe vacatures.

Bij binnenkomst van een nieuwe vacature zoeken ze passende kandidaten.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:23 ]

• mister9
En je ambitie geheim houden voor bepaalde groepen. Dus hoe voorkom je dat je collega's direct doorhebben dat je op zoek bent?

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
mister9 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:07:
En je ambitie geheim houden voor bepaalde groepen. Dus hoe voorkom je dat je collega's direct doorhebben dat je op zoek bent?
Dat kan niet.

Er is zelfs ooit iemand op staande voet ontslagen omdat hij op zijn LinkedIn de optie had aangevinkt dat hij gecontacteerd kon worden voor career opportunities.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:54
Koos Werkloos schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:13:
[...]

Dat kan niet.

Er is zelfs ooit iemand op staande voet ontslagen omdat hij op zijn LinkedIn de optie had aangevinkt dat hij gecontacteerd kon worden voor career opportunities.
Je nickname doet vermoeden dat jij het bent :*)

ontopic:

Wat recruiters betreft moet je wel altijd in je achterhoofd houden dat deze mensen "leven" van het plaatsen van mensen en derhalve niet altijd het goede voor hebben met de kandidaat. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat bedrijven de hemel werden ingeprezen terwijl het uiteindelijk echt een stuk minder fraai was.

[ Voor 31% gewijzigd door iRobert op 12-02-2015 10:17 ]

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
MicGlou schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:55:
[...]

Overigens, knappe medewerker die na 1 of 2 korte gesprekken al kan vaststellen dat iemand een lul is... het gaat om je functioneren, niet om hoe vriendelijk je bent.
Nou, of iemand later niet alsnog een lul blijkt te zijn kan ik ook niet garanderen, maar in gesprekken heb ik er toch al aardig wat voorbeelden uitgepikt.

En hoe vriendelijk je bent maakt wel degelijk uit, het staat namelijk niet los van je functioneren. Ik heb liever iemand die 90% kennis heeft en goed samenwerkt dan iemand die 100% kennis heeft en door iedereen wordt uitgekotst. Het eerste levert onder de streep over het algemeen een beter resultaat.

• t_captain
Koos Werkloos schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:13:
[...]

Ik neem aan dat deze werknemer een zaak heeft gevoerd en gewonnen wegens kennelijk onredelijk ontslag? Dit is namelijk geen grond voor een "staande voet".

• Koos Werkloos
bacardicoconut schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:14:
[...]

Je nickname doet vermoeden dat jij het bent :*)
I can neither confirm nor deny. :*)

[ Voor 42% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-02-2015 10:18 ]

Verwijderd

Verwijderd

• Koos Werkloos
t_captain schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:17:
[...]

Ik neem aan dat deze werknemer een zaak heeft gevoerd en gewonnen wegens kennelijk onredelijk ontslag? Dit is namelijk geen grond voor een "staande voet".
Het was in het Verenigd Koninkrijk (ik was het dus niet, een beetje een flauwe reactie van mij dat I can neither confirm nor deny) en er zullen wel meer factoren meegespeeld hebben.

http://www.telegraph.co.u...job-over-LinkedIn-CV.html

Wees in elk geval voorzichtig.

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-02-2015 10:31 ]

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:18:
[...]

Apart dat dit gebeurt is. Mijn ervaring is dat meer dan de helft van de mensen nog niet eens weet dat ze deze optie op hun Linkedin profiel erop hebben staan (en deze staat er standaard op), laat staan dat ze weten hoe ze deze moeten wijzigen.
Ik ben er een van die niet wist dat die er was. Waar kan ik die vinden ?

toettoett

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:23 ]

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32

toettoett

• mister9
Maar standaard staat alles juist aangevinkt toch? Dus standaard ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Verwijderd

Verwijderd

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ik begrijp uit de reacties dat je nu nog aan het werk bent.

Wat je hier zelf zegt dekt grotendeels de lading van waarop ik je wil aansturen:

Het heeft alles te maken met jou pro-actieve houding naar het zoeken van een perfecte baan.

Mocht je dermate assertief zijn, met een portie ballen, dan zou je jouw ideale werkgever persoonlijk kunnen benaderen. Dit kan op meerdere manieren, waarbij er kansvolle als kansarme ingangen zijn.
Grootste uitkomst is dat je wordt doorverwezen naar een P&O Afdeling. Hier kan je winnen, maar ook wederom in de vergaarbak terecht komen.
Wat je beter kunt doen, is je toekomstig afdelingshoofd/directe leidinggevende te benaderen. Het liefst zo persoonlijk mogelijk ( spreken/zien )

Als dat niet lukt ben je toch aangewezen op netwerkpartners zoals detacheerders en headhunters.
De kans van slagen ligt net zo hoog als in mijn advies hiervoor. Persoonlijke benadering is ook hier belangrijk. Zoek ze geregeld op. Leer ze kennen ( in de zin van persoonlijk, maar ook zakelijk). Merk je dat ze je niets of weinig te bieden hebben, direct dumpen/loslaten.

• Koos Werkloos
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:54:
Het kost namelijk geld om een InMail te sturen via Linkedin.
Ja, dus? Iemand die daadwerkelijk in jou geinteresseerd is en ook een beetje professioneel bezig is, heeft dat er vast wel voor over.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:24 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38
en ook door mij hetzelfde. Ik word knettergek van alle die zogenaamde top aanbiedingen, die los van het feit totaal niet aansluiten op mijn profiel, ook nog eens meer als spam zijn.

Ik heb sinds kort voor de eerste keer een positieve ervaring met een recruiter en die heeft ook alles in werking gesteld. van sollicitatie voorbereiding(wat te verwachten qua vragen etc) tot afhandeling van mijn contract (ik will namenlijk over een half jaar voor 4 maanden op vakantie, vond de nieuwe werkgever niet zo tof, maar recruiter heeft het voro elkaar gekregen). Dit zal dan ook mijn go to persoon zijn mocht ik ooit iets anders zoeken, en raad haar ook aan bij mijn directe collega's/vrienden die iets nieuws zoeken.

Maar 95 % van die gasten, komen net van het hbo af, hebben geen flauw idee waar ze over praten(werkelijk waar 0,0 kennis van de materie) en gedragen zich als digitale taxi chauffeurs.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2023 20:24 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

He, da's onze Rob!

[ Voor 66% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2015 11:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1