Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thinkpad W530 vs. Macbook Pro 15 inch

Pagina: 1
Acties:

• hnnnk
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-11 21:15

hnnnk

PEBKAC...

Topicstarter
Na lang twijfelen toch maar besloten om een vraag in dit forum uit te zetten. De situatie: ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om mijn huidige Macbook Air (2011, i7, 4GB, 256GB SSD) te vervangen. Omdat mijn fotografie hobby een vlucht heeft genomen de afgelopen jaren, merk ik dat de MBA een bottleneck is geworden bij het bewerken.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een laptop voor dagelijks gebruik (web/mail), maar die daarnaast krachtig genoeg is om mij de komende jaren (+/- 5 jr.) te ondersteunen in mijn fotografie hobby. Ook maak ik af en toe video's (bijv. van mijn GoPro). Programma's die ik veel gebruik zijn: Photoshop CS6, Final Cut Pro (of Adobe Premiere). Ten slotte speel ik wel eens een spelletje (strategy/FPS) - maar dit is zeker niet de voornaamste voorwaarde.

Wat is je budget?
Tja, lastige vraag. Ik ben in eerste instantie op zoek naar een degelijke laptop die de komende jaren aan mijn wensen voldoet. Voor het gemak: tussen de 1500 - 2000 Euro, minder kan altijd :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop wordt voornamelijk thuis gebruikt en gekoppeld aan een groot 27 inch scherm (Dell U2711)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb twee laptops op het oog, een Thinkpad W530 uit 2012 en een Macbook Pro 15 inch uit 2014. Voordat ik mijn Apple MBA kocht heb ik meerdere IBM/Lenovo Thinkpads gehad en ik heb een zwak voor beide merken/types.

De W530 betreft type 2447MU0-C100-01 met Core i7 3940XM (Extreme Edition), 8GB RAM (zelf uitbreiden naar 24/32GB), 240GB SSD, Nvidia Quadro K2000M (2GB) GPU en 1920x1080 scherm. Kosten (nieuw/gesealed in doos met garantie via itxchange.com): 1152 Euro - dat zal iets meer worden i.v.m. verzending en inklaring naar NL. Voordeel aan deze laptop vind ik de mogelijkheden om 'm zelf uit te breiden. Mocht m'n keuze hier op vallen, dan gaat er meer RAM in (tot 24 of 32 GB), voeg ik een mSata SSD toe en vervang ik de DVD speler door een drive bay met conventionele HD van >2TB. Dat is wat mij betreft de meest complete configuratie voor deze machine. De totale prijs gaat daarmee wel richting de 1600-1700 Euro - ik kan er echter voor kiezen om deze kosten over tijd te spreiden.

De Macbook Pro die ik in gedachten heb heeft een Core i7 4870HQ, 16GB RAM, 256GB SSD, Intel Iris Pro 5200 GPU en Retina scherm. Kosten: 2129 Euro. Voordeel aan deze laptop is wat mij betreft de degelijkheid (alu) en OSX (heeft m'n voorkeur boven Win). Daarnaast is 't natuurlijk een fantastische laptop om te zien.

Tot slot: wat is de meest "future proof" keuze? De wat oudere, maar behoorlijk uit te breiden W530, of toch de nieuwe (maar duurdere) Macbook Pro?

Waar voor mij de keuze een beetje op blijft steken (afgezien van prijs - want dat verschil is behoorlijk) is hoe de Quadro K2000M zich verhoudt tot de Intel Iris Pro 5200, voornamelijk i.c.m. software zoals Photoshop CS6 en Premiere CS6.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wellicht heb je er iets aan om dit te lezen:

De Mobile Graphics Cards Benchmark List op Notebookcheck. Daarin staan de door jou gekozen videokaarten op kleine afstand van elkaar (plaats 124 en 128). Meer info over de Quadro en over de Iris Pro.

Your Friendly Neighborhood Moderator