Installatie inbouw Fibaro Relais FGS211 (1 x 3KW)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 21:00
Ik ben sinds kort bezig met domotica (voorlopig alleen opbouw Zwave en Zigbee) en nu heb ik ook een simpele relais switch van Fibaro aangekocht. Nu dacht ik om dat snel even aan te sluiten... Na enkele uren proberen, krijg ik dit maar niet aan de praat. 8)7
Eerst probeerde ik dit in een hotelschakeling met 2 schakelaars. Er komen dan 2 draden van een schakelaar en er vertrekt er 1 naar de lamp (2 rode kabels van de 1ste schakelaar en een oranje naar de lamp....veronderstel ik). Hoe plaats ik er nu zo een Fibaro inbouw relais tussen?

Ik probeerde dan een eenvoudigere opstelling. Er is slechts 1 schakelaar en er komen 3 kabels toe. Een blauwe (nulleider), zwarte (fase) en de groen/gele (aarding)
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/537/Mt6CBT.jpg
Ik slaag er ook hier niet in (ondanks het vele Google werk...). Volgens bovenstaande afbeelding moet ik nog een extra kabel trekken? Zie ik het te eenvoudig dat een relais gewoon het zelfde doet als een schakelaar? De nulleider en de fase draad onderbreken? Kan iemand mij op weg helpen met een duidelijke uitleg of een duidelijk aansluit schema? Of heb ik het verkeerde materiaal gekocht?
Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat jij wil snapt zo'n Fibaro-module volgens mij niet. Voor een hotelschakeling heb je twee wisselschakelaars nodig en die module heeft enkel een maakcontact.
Wat je wel zou kunnen doen is een extra module kopen en daarmee die andere aansturen (Fibaro-modules kunnen niet alleen schakelen, maar ook input verwerken en doorsturen) of de draden van de schakelaar boven herrouteren en aan te sluiten op een pulsschakelaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Kaj. op 11-02-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
En voor de 2de opstelling?Een enkele schakelaar?Anders kan ik voor de rest niet veel aanvangen met zo een module?
Zou het met een Fibaro FGS-221 wel lukken bij een hotelschakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan er ook een wisselcontact van maken door er een tweede relais bij te zetten met 230V spoelspanning, die wel een maak- en een verbreekcontact heeft.

De Fibaro module schakelt dan alleen de spoel van het relais, en het relais vervangt de schakelaar in de hotelschakeling.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 13:55
;) Ik heb thuis ook een Fibaro Switch Module gebruikt in combinatie met een hotelschakeling. De uitleg op de volgende site heeft me geholpen. http://www.robbshop.nl/ov...projecten#hotelschakeling
Als je de module achter de schakelaar plaatst dan zul je inderdaad een extra draad moeten trekken.
Voor de duidelijkheid ik heb gewoon de twee bestaande schakelaars gebruikt (die wel iets anders bedraad worden), de Fibaro switch en wat extra draad.

Gebruik je de hotel schakeling in combinatie met de dimmer module dan kun je dit ook vinden op de genoemde site. Kijk wel even naar de twee punten hieronder.

In het plaatje zit de neutrale blauwe draad aangesloten op zowel de lamp als op de geschakelde O uitgang op de fibaro dimmer. Volgens moet deze laatste draad de kleur zwart hebben. Het is immers een schakeldraad.

Het duurde even voordat ik door had dat je parameter 17 aan moet zetten om via S1 en S2 de dimmer te kunnen bedienen.

[ Voor 121% gewijzigd door Sepio op 13-02-2015 19:51 ]

• basa
Sepio schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 19:29:
;) Ik heb thuis ook een Fibaro Switch Module gebruikt in combinatie met een hotelschakeling. De uitleg op de volgende site heeft me geholpen. http://www.robbshop.nl/ov...projecten#hotelschakeling
Als je de module achter de schakelaar plaatst dan zul je inderdaad een extra draad moeten trekken.
Voor de duidelijkheid ik heb gewoon de twee bestaande schakelaars gebruikt (die wel iets anders bedraad worden), de Fibaro switch en wat extra draad.

Gebruik je de hotel schakeling in combinatie met de dimmer module dan kun je dit ook vinden op de genoemde site. Kijk wel even naar de twee punten hieronder.

In het plaatje zit de neutrale blauwe draad aangesloten op zowel de lamp als op de geschakelde O uitgang op de fibaro dimmer. Volgens moet deze laatste draad de kleur zwart hebben. Het is immers een schakeldraad.

Het duurde even voordat ik door had dat je parameter 17 aan moet zetten om via S1 en S2 de dimmer te kunnen bedienen.
Bedankt voor de reacties. De tekening op robshop is heel wat duidelijker!Het idee is dus eigenlijk dat je de Fibaro tussen de schakelaar en de lamp plaatst.Terwijl ik deze probeerde tussen de 2 schakelaars te plaatsen....voorlopig zal de hotelschakeling nog even moeten wachten.Een extra kabel trekken naar de lamp zal voor later zijn.
Maar hoef ik voor een enkele schakelaar ook een extra kabel te trekken? Er komen 2 draden toe en er moeten er 2 naar de schakelaar?hoe sluit je dit dan aan?

[ Voor 7% gewijzigd door basa op 19-02-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Switch Module
De Switch module heeft zelf ook een voeding nodig. Bij een normale schakelaar heb je een fasedraad (bruin) en een schakeldraad (zwart). De module heeft zelf nog een nuldraad nodig (blauw). Vaak is dit simpel aangezien een naastliggend stopcontact deze nuldraad al heeft. Is dat niet het geval dan moet je hem vanuit de centraaldoos (meestal in het plafond) trekken.

De schakelaar sluit je vervolgens met twee korte draadjes aan op je de Fibaro module.

De handleiding: http://www.fibaro.com/man...ch-2x1.5kW-en-1.4-1.7.pdf

Hier kun je de symbolen en de juiste kleuren vinden:
Wikipedia: Installatiedraad

L = Live = Bruin
N = Neutral = Blauw
O = Output = Zwart
S = Een nieuw draadje van de schakelaar naar de module. Aangezien deze via de schakelaar gekoppeld wordt met de Live draad, en het dus een schakeldraad is, heb een zwarte draad gebruikt.

Dimmer Module
De Dimmer module kan op twee manieren worden aangesloten. De fase (bruin) en schakeldraad (zwart) zijn verplicht. De nuldraad (blauw) is optioneel. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de laatste methode.

Let op dat je bij een dimmer module en een led lamp ook nog een extra Dimmer Bypass moet installeren. Dit kan gewoon in het kroonsteentje van de lamp.

In het geval van de dimmer kan het handig zijn om je aan/uit schakelaar (maak contact) te vervangen door een druk schakelaar (puls contact). Het verschil is dat je zo ook door wat langer op de schakelaar te drukken de lamp kunt dimmen.

De handleiding: http://materialy.fibaro.c...20v14%20-%20v18%20ENG.pdf

Wall Plug
Mocht je dit toch een beetje te ingewikkeld vinden en heb je geen zin in een monteur dan is de tussenstekker een mooie oplossing.
http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/wall-plug

[ Voor 47% gewijzigd door Sepio op 20-02-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
Sepio schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:15:
Switch Module
De Switch module heeft zelf ook een voeding nodig. Bij een normale schakelaar heb je een fasedraad (bruin) en een schakeldraad (zwart). De module heeft zelf nog een nuldraad nodig (blauw). Vaak is dit simpel aangezien een naastliggend stopcontact deze nuldraad al heeft. Is dat niet het geval dan moet je hem vanuit de centraaldoos (meestal in het plafond) trekken.

De schakelaar sluit je vervolgens met twee korte draadjes aan op je de Fibaro module.

De handleiding: http://www.fibaro.com/man...ch-2x1.5kW-en-1.4-1.7.pdf

Hier kun je de symbolen en de juiste kleuren vinden:
Wikipedia: Installatiedraad

L = Live = Bruin
N = Neutral = Blauw
O = Output = Zwart
S = Een nieuw draadje van de schakelaar naar de module. Aangezien deze via de schakelaar gekoppeld wordt met de Live draad, en het dus een schakeldraad is, heb een zwarte draad gebruikt.

Dimmer Module
De Dimmer module kan op twee manieren worden aangesloten. De fase (bruin) en schakeldraad (zwart) zijn verplicht. De nuldraad (blauw) is optioneel. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de laatste methode.

Let op dat je bij een dimmer module en een led lamp ook nog een extra Dimmer Bypass moet installeren. Dit kan gewoon in het kroonsteentje van de lamp.

In het geval van de dimmer kan het handig zijn om je aan/uit schakelaar (maak contact) te vervangen door een druk schakelaar (puls contact). Het verschil is dat je zo ook door wat langer op de schakelaar te drukken de lamp kunt dimmen.

De handleiding: http://materialy.fibaro.c...20v14%20-%20v18%20ENG.pdf

Wall Plug
Mocht je dit toch een beetje te ingewikkeld vinden en heb je geen zin in een monteur dan is de tussenstekker een mooie oplossing.
http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/wall-plug
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik denk dat ik dan toch maar een dimmer module zal aankopen. Zo moet ik geen extra draad in de bestaande buizen prutsen! En kan ik later eventueel nog de lampen dimmen... Beetje jammer van mijn aankoop,maar ik bedenk nog wel een plaatsje voor de switch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Dat prutsen van het draad valt wel mee. Meestal trek je er die met een metalen trekveer er zo bij. Je kunt ook één van de bestaande draden als trekdraad gebruiken. Je trekt dan bijvoorbeeld de bruine er uit en zo een nieuwe bruine en blauwe draad erin.

Bij mij was het 5 minuutjes werk per schakelaar. Bij twee had ik geluk. Daar zat al een stopcontact naast de schakelaar. Je kan dan de blauwe draad van het stopcontact doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
Sepio schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 20:29:
Dat prutsen van het draad valt wel mee. Meestal trek je er die met een metalen trekveer er zo bij. Je kunt ook één van de bestaande draden als trekdraad gebruiken. Je trekt dan bijvoorbeeld de bruine er uit en zo een nieuwe bruine en blauwe draad erin.

Bij mij was het 5 minuutjes werk per schakelaar. Bij twee had ik geluk. Daar zat al een stopcontact naast de schakelaar. Je kan dan de blauwe draad van het stopcontact doorlussen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Pagina: 1