Ik heb in mijn afzuigkap een tweetal inbouwspots, met daarin 12V G4 Halogeen lampjes. Niet alleen worden die dingen bloedheet, ook verbruiken ze relatief veel en is de levensduur erg kort. Ik heb daarom 2 12V G4 LED lampjes gekocht. Als ik 1 halogeen vervang door 1 LED, dan werkt dat prima, alleen is uiteraard de kleur niet identiek. Als ik ook de tweede vervang door door een LED, dan gaan beiden zeer zwak branden, niet voldoende om de kookplaat onder de afzuigkap te verlichten. Ook als ik maar 1 LED plaats en de andere spot leeg laat, brandt de LED extreem zwak. Ik vermoed dat de trafo te laag belast wordt door 1 of 2 LED's en alleen als er minstens 1 Halogeen is aangebracht, de trafo voldoende power levert. Weet iemand hoe ik de aansluiting dusdanig kan aanpassen, dat ook met 2 LED's deze op normale kracht branden?
Je moet even kijken naar de minimale / maximale belasting van eventuele trafo die er tussen zit. Dat kan problemen geven als je overstapt van halogeen naar LED.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Dat vermoeden had ik al, maar is daar iets aan te doen, zonder dat je de trafo moet vervangen?
je kan er een (Vermogens) weerstand tussen zetten (vergt wel wat geknutsel)
niet in serie, maar paralel. deze verstookt dan ook wat vermogen, wat net genoeg is voor je trafo. paar watt moet voldoende zijn
gekke suggestie misschien, maar loop een binnen bij een motor-dealer. deze verkopen veel weerstanden voor 12V, om LED-lampjes op een motorfiets aan te kunnen sluiten.
moet gewoon werken met jouw LED lampjes.
niet in serie, maar paralel. deze verstookt dan ook wat vermogen, wat net genoeg is voor je trafo. paar watt moet voldoende zijn
gekke suggestie misschien, maar loop een binnen bij een motor-dealer. deze verkopen veel weerstanden voor 12V, om LED-lampjes op een motorfiets aan te kunnen sluiten.
moet gewoon werken met jouw LED lampjes.
[ Voor 3% gewijzigd door jorisjan op 11-02-2015 15:10 ]
Grappig, ik had exact hetzelfde probleem (waardoor nu dus helaas alles weer Halogeen is)
1 LED icm 1 Halogeen = Prima
2 LEDs = Drama (bijna geen licht)
Kan niet bij mijn trafo, deze zit ingebouwd dus dat was al snel einde verhaal helaas.
1 LED icm 1 Halogeen = Prima
2 LEDs = Drama (bijna geen licht)
Kan niet bij mijn trafo, deze zit ingebouwd dus dat was al snel einde verhaal helaas.
*sowieso
Had hetzelfde probleem met mijn Ikea afzuigkap.
Helaas had ik geen keus omdat de bediening van de kookplaat helemaal over zijn toeren raakte omdat de hitte van de halogeen lampen werdt verward met het infraroodlicht waarmee de de tiptoets bediening werkt.. Leds produceren geen noemenswaarde hitte (= infrarood straling) waarmee het opgelost zou worden.
Na demontage blijkt dat er een standaard voedinkje van italiaanse makelij in zit dat minimaal belast moet worden met 20watt en maximaal 60w kan ophoesten. Het probleem zit in dat minimum, de twee ledlamjes waren bij elkaar slechts 3W.
Ik heb het opgelost door die voeding eruit te gooien en er een klein blokvoedinkje in te zetten van het merk Myrra, type 47154 (12V/5W) kostprijs ca 10€.
De draden die op de originele voeding waren aangesloten zijn overgezet (gesoldeerd) naar de nieuwe voeding en de handel is vastgezet met een paar flinke dotten montage kit (de 230V heb ik "koppie onder" gekit , als iemand dit ooit open maakt gebeuren er geen ongelukken). Praktisch gezien passen er wel 4 of 5 van deze voedingen ipv de oude.
De bediening van het licht is niet veranderd het knopje op de voorzijde werkt gewoon.
De kookplaat heeft er geen last (meer) van.
Het is 17 Watt zuiniger dan voorheen.
Veiligheid van het toestel is volledig intact gebleven.
Helaas had ik geen keus omdat de bediening van de kookplaat helemaal over zijn toeren raakte omdat de hitte van de halogeen lampen werdt verward met het infraroodlicht waarmee de de tiptoets bediening werkt.. Leds produceren geen noemenswaarde hitte (= infrarood straling) waarmee het opgelost zou worden.
Na demontage blijkt dat er een standaard voedinkje van italiaanse makelij in zit dat minimaal belast moet worden met 20watt en maximaal 60w kan ophoesten. Het probleem zit in dat minimum, de twee ledlamjes waren bij elkaar slechts 3W.
Ik heb het opgelost door die voeding eruit te gooien en er een klein blokvoedinkje in te zetten van het merk Myrra, type 47154 (12V/5W) kostprijs ca 10€.
De draden die op de originele voeding waren aangesloten zijn overgezet (gesoldeerd) naar de nieuwe voeding en de handel is vastgezet met een paar flinke dotten montage kit (de 230V heb ik "koppie onder" gekit , als iemand dit ooit open maakt gebeuren er geen ongelukken). Praktisch gezien passen er wel 4 of 5 van deze voedingen ipv de oude.
De bediening van het licht is niet veranderd het knopje op de voorzijde werkt gewoon.
De kookplaat heeft er geen last (meer) van.
Het is 17 Watt zuiniger dan voorheen.
Veiligheid van het toestel is volledig intact gebleven.
Goeie tip man, thx!
Toch vraagje voor een ieder.
In mijn situatie exact hetzelfde,
1 LED + 1 Hallogeen G4 oke.
2 x LED? Vergeet het maar.
Dan Situatie 1 maar gekozen om in elk geval iets zuiniger te zijn.
Maar is dat ook zo?
Ik denk hierbij aan de ingebouwde trafo, die blijft stroom vragen, ook als de verlichting niet brand.
Brand de verlichting dan levert de travo, echter iets minder dan voorheen.
Zinvol?
Groet,
Hans
Toch vraagje voor een ieder.
In mijn situatie exact hetzelfde,
1 LED + 1 Hallogeen G4 oke.
2 x LED? Vergeet het maar.
Dan Situatie 1 maar gekozen om in elk geval iets zuiniger te zijn.
Maar is dat ook zo?
Ik denk hierbij aan de ingebouwde trafo, die blijft stroom vragen, ook als de verlichting niet brand.
Brand de verlichting dan levert de travo, echter iets minder dan voorheen.
Zinvol?
Groet,
Hans
Hans
Pagina: 1