Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC crasht naar vaste kleur op monitor, mogelijke oorzaken?

Pagina: 1
Acties:

• Final Frag
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 18:09
Hey,

Laat ik beginnen met het posten van mijn setup (gekocht in Sept 2013)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 237,-€ 237,-
1ASRock Z87E-ITX€ 129,90€ 129,90
1MSI GeForce GTX 770 4GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Prodigy Zwart€ 64,51€ 64,51
1BitFenix Prodigy Window Side Panel Zwart€ 9,90€ 9,90
1Cooler Master Hyper 412S€ 32,61€ 32,61
1DeepCool Rock Master V3.0€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,-€ 73,-
1Seasonic M12II 520W€ 78,15€ 78,15
1Samsung 840 EVO 750GB€ 395,-€ 395,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,07

Ik heb al van in het begin een aantal issues met de GPU (voornamelijk coil whine). Voor zover ik online kan lezen is dat iets waar je gewoon moet mee leren leven, dus dat heb ik gedaan. Heb ook heel wat problemen gehad met de ingebouwde wifi chip, dus die heb ik uitgeschakeld in de bios.

Toen ik de pc pas had was er ook nog het feit dat regelmatig mijn 2 schermen naar een vaste kleur gingen en de pc niet meer reageerde. Na verloop van tijd is dit probleem verminderd en de laatste maanden had ik hier geen last meer van.

Nu heb ik vorige week vrijdag een nieuwe installatie van windows 7 64 bit gedaan, en sindsdien heb ik dit probleem 1-2x per dag. Nu weet ik niet goed hoe ik naar de oorzaak kan zoeken, vandaar dit topic.

Tijdens het gamen (eve online) is de temperatuur van de GPU +- 80C, niets abnormaal lijkt mij, de pc heeft wel wat stof verzameld die ik straks ga weghalen, maar geen massa's. Het probleem komt echter altijd voor NA het gamen, of wanneer ik alt tab naar de desktop en chrome wil opstarten (niet altijd chrome, soms ook gewoon wanneer ik word ofzo opstart), maar telkens na een game-sessie. Nu lijkt dit mij een beetje onlogisch, ik zou toch denken dat de zwaarste load is TIJDENS het spelen, vandaar dat ik niet helemaal zeker ben of het probleem in de GPU zit of niet.

Mijn 2 schermen gaan plots naar een random kleur (elk scherm een andere kleur). Bv het ene scherm licht blauw en het andere donker groen. Je hoort dan ook dat de fans van de cpu/gpu een pak stiller gaan draaien, maar nog wel actief blijven. De fans die aan de fancontroller hangen blijven ook gewoon werken en blijven instelbaar door aan de knopjes te draaien.

De pc hangt echter volledig vast. Ik heb een procedure vanbuiten geleerd om de pc een geluid te laten spelen (windows+d om naar desktop te gaan, op A drukken om een mp3 file die 'AAA' noemt te selecteren en op enter te drukken). Er speelt echter geen geluid, dus hieruit concludeer ik dat er iets meer aan de hand is dan gewoon de GPU driver die gecrashed is.

De enige manier om de pc weer aan de praat te krijgen is om op de reset knop te drukken. Nu gebeurd het soms dat ook die niet werkt, en dan moet ik de power knop een aantal seconden ingedrukt houden om de pc helemaal uit te krijgen (dit wijst dan weer op een mobo issue?).

Om internet vind ik verschillende sites (waaronder de nvidia site) die een 600+W PSU aanraden voor de gtx 770. Mijn voeding is 520W. Zou het kunnen dat de voeding uitgaat? Maar waarom gebeurd dit dan enkel na het gamen?

Ik heb van mijn vorige pc nog een 750W PSU liggen die ik eens ga proberen (hopen dat deze de juiste aansluitingen heeft voor deze pc). Deze past echter niet mooi in de prodigy case, dus zou echt maar dienen om te testen of de PSU het probleem is.

Heeft iemand al een soortgelijk probleem gehad of heeft er iemand enig idee welk component de oorzaak zou kunnen zijn van dit gedrag? Of misschien een aantal stress-test-applicaties die me kunnen helpen met troubleshooten?

Ik vind het heel bizar dat dit probleem nu weer de kop opsteekt na de windows installatie. Ik heb alle windows updates gedaan en heb de laatste nvidia drivers geinstalleerd.

Sorry voor het halve boek :) Hopelijk kan iemand me helpen hiermee...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding kan meer dan genoeg leveren, een hele goede 300W voeding zou zelfs net kunnen, gare 750W voeding kan wel te weinig leveren, kwaliteit is dan ook waar het vooral om draait.

Lijkt mij of een software issue, omdat het nu zo maar in eens heel vaak voorkomt. Of een moederbord of videokaart probleem. Heb je ook een andere videokaart liggen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Final Frag
Ik heb de Seasonic 520W voeding vervangen door mijn oude Thermaltake 750W en het probleem heeft zich toch al 2 dagen niet meer voorgedaan.

Wel raar aangezien de 520W 40A op de 12v rail kan geven, terwijl de 750W maar 36A doet.

Maar het lijkt er dus wel op dat de voeding het probleem was.

• -The_Mask-
  • Niet online
Je ziet het eigenlijk nooit dat een voeding de problemen veroorzaakt die jij omschrijft. Maar mocht het wel zo zijn, dan is de voeding defect en kun je hem voor garantie opsturen. In compatibiliteit met een videokaart bestaat namelijk niet, dus dan kan het alleen een defect zijn.

Maar een Thermaltake voeding van 750W welke maar 36A op de 12V kan leveren, bestaat niet, zulke slechte 750W voedingen heeft Thermaltake nooit verkocht. Wat is het type?

AMD Nieuwsdiscussie

• Final Frag
Dit is de 750W voeding: http://ic.tweakimg.net/ext/va/743517.jpg

Als je kijkt op http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-770/specifications staat er onderaan dat een 600W voeding aangeraden is. Incompatibiliteit zou ik het niet noemen, eerder gewoon te weinig power op een of andere manier. Wel bizar dat het niet voorkomt bij de zwaarste load (tijdens het gamen).

Maar aangezien dat hij het sinds vrijdag elke dag deed, en nu plots gestopt is ben ik toch hoopvol :D

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Final Frag schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:28:
Dit is de 750W voeding: http://ic.tweakimg.net/ext/va/743517.jpg

Als je kijkt op http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-770/specifications staat er onderaan dat een 600W voeding aangeraden is. Incompatibiliteit zou ik het niet noemen, eerder gewoon te weinig power op een of andere manier. Wel bizar dat het niet voorkomt bij de zwaarste load (tijdens het gamen).

Maar aangezien dat hij het sinds vrijdag elke dag deed, en nu plots gestopt is ben ik toch hoopvol :D
Die 600 watt die ze aanraden is voor als je een slechte (MS-Tech bijv.) voeding hebt die in de praktijk bij 450 watt er al mee kapt :) Met een 520 Seasonic is dat dus geen enkel probleem.
Misschien dat er ergens een kabeltje niet goed zat?

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 13-02-2015 13:33 ]

Fixing things to the breaking point...

• Final Frag
Goh, dat kan natuurlijk, maar das toch al ver gezocht.

Ik wacht nog een paar dagen af zodat ik met zekerheid kan zeggen dat het wisselen van de voeding geholpen heeft, en dan om de proef op de som te nemen wissel ik dan mss nog eens naar de seasonic.

• -The_Mask-
  • Niet online
Die voeding kan 60A op de 12V leveren. ;)

Maar is misschien niet echt meer verstandig die voeding te gebruiken of je moet de condensators vaak controleren, maar dan nog is een andere denk ik beter.

De reden hiervoor zie:
-The_Mask- schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:50:
[...]

De W0116 of W0117 de niet modulaire versie?

Dan zal het idd wel de 5Vsb condensator zijn, (maar de andere condensator zijn ook niet beter overigens), de kwaliteit van de condensators was in deze voeding namelijk niet al te groot, koeling van de condensators was ook niet erg goed (veel kabels in de voeding die de airflow blokkeren) en het was een voeding gemaakt door Channell Well Design welke veel ripple produceert (PSH design), condensators moesten dus veel werk verzetten. Voeding is dus nog vrij oud geworden voor zijn kwaliteit. De voeding is overigens te reparen, maar dan moet je alle condensators vervangen door goede vervangers met dezelfde specs. Ga er vanuit dat dat er niet in zit, dus dan kun je de voeding idd beter zo snel mogelijk vervangen. Want waarschijnlijk produceert de voeding vrij hoge ripple, wat niet goed is voor de andere onderdelen van de PC.
De kans is nu redelijk groot dat de ripple die de voeding produceert niet meer binnen de ATX speficaties valt, dit is niet echt goed voor de rest van de onderdelen van de PC en kan ook voor instabiliteit zorgen als de ripple maar genoeg buiten spec is.
Nee dat kan simpel weg niet. En dat nVidia dat beweert zegt meer over nVidia dan over iets anders. nVidia kan namelijk niet weten waaruit de rest van de PC bestaat en daarnaast gaat het bij een voeding om de kwaliteit en het vermogen op de 12V en niet over een één of ander stickertje op de voeding met x aantal watt daarop.

AMD Nieuwsdiscussie

• Final Frag
Ok, zoals ik zei ga ik een paar dagen afwachten en als het probleem niet meer voorkomt eens terug wisselen naar de seasonic. Als het probleem dan meteen terugkomt ga ik de seasonic maar eens omruilen.
Pagina: 1