Toon posts:

iMac advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mocht ik bij deze al regels hebben geschonden, mijn excuses. Ik wilde dit topic eerst aanmaken onder 'PC advies' , echter heeft het ook met de mac te maken. Enfin! Het gaat over het volgende:

Ik heb momenteel een macbook pro, ipad en iphone. Het zou vanzelfsprekend zijn om een iMac aan te schaffen omdat het gewoon eenvoudiger is met syncen, en ik geen fan ben van Windows systemen. De enige keer dat ik wél interesse heb in een Windows systeem, is als ik ga video editen. Ik doe dit nu al de nodige jaren. Denk hierbij aan Adobe Premiere en Adobe After effects, maar ook Lightroom voor foto bewerking, en illustrator. Ik weet dat Adobe altijd goed werkt met een Nvidia kaart, en Final Cut werkt nu eenmaal beter met een mac.

Ik zit momenteel in dubio. Ik heb een budget van 1500 euro. Hier mag ik enigszins van afwijken, maar niet met een te hoge marge. Een goede iMac (lees: 16GB RAM, goede videokaart en processor), is hoger dan mijn budget. Ik heb een Windows pc in elkaar gezet met 32GB RAM, i7 processor, een 4GB Nvidia kaart voor minder. Waarom de overdreven specs? Dit is om een indicatie te geven, aangezien ik nauwelijks in aanraking kom met 4K video. Al vind ik het wel prettig om een systeem te hebben waarmee ik de nodige jaren vooruit kan gaan.

Wat is nou wijsheid? Een mac mini kan ik eventueel ook zelf samenstellen met een intel i7 processor en 16GB RAM. Echter blijft de videokaart hetzelfde. Ik heb jarenlang gewerkt met het Adobe pakket, al weet ik dat macs nu eenmaal beter werken met Final Cut. After Effects alternatieven voor Mac kan ik zo 1,2,3 niet vinden. Ik zou graag willen horen van mede iMac gebruikers wat de voor- en wellicht nadelen zijn van een mac systeem rond de 1500 euro, en een 'maxed out' Windows systeem. Nogmaals, als dit topic hier verkeerd staat, mijn welgemeende excuses. Echter gaat het hier in eerste instantie om de iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je gekeken naar een goede tweedehandse? Sowieso kan je bij de iets oudere modellen zelf je geheugen makkelijk upgraden en dat is dan ook een stuk goedkoper (dus helpt met je budget).

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
Adobe pakketen werken prima onder OSX. Geen probleem om daar mee te werken, premiere zal je echt niet ineens gaan teleurstellen omdat je op mac zit.

Verder is het vrij simpel. Een windows pc is goedkoper en je kunt dus een wat krachtigere machine krijgen voor het zelfde geld.

Maar een iMac is een mooie all in one, dus stroom erin en klaar. Daar betaal je dus ook voor.

Qua budget zit je met 1500 euro in de range van de 21,5" modellen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/iMac.png

Ik weet dat de goedkoopste iMac niet aan te raden is, daar zit het RAM vast op het moederbord dus daar kun je in de toekomst niks meer mee. En de duurste 21,5 " heeft een Nvidia kaart naast de intel graphics on board. Dat kan wel interessant zijn.

Helaas zie ik dat alle imacs standaard nog met een traditionele HDD zijn uitgerust 8)7. Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat de fusion drive standaard was, maar dat valt even vies tegen. Een SSD maakt je systeem merkbaar sneller dan meer CPU power.

Kortom met 1500 euro kun je best een nieuwe iMac vinden, maar met wat upgrades (Fusion Drive en RAM) ga je toch ruim over budget. Dan is het wellicht interessant om te kijken naar een 2de hands iMac. Een goed uitgerust 2012 model is nog ruim voldoende. Intel heeft de laatste jaren voornamelijk stappen genomen op zuinigheid in plaats van rauwe prestatie winst(iris graphics niet meegerekend). Dus het zal niet een veel langzamere iMac zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens op zoek! Bedankt voor de suggesties :) En anders spaar ik gewoon iets meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een Hackintosh in elkaar te zetten.
Je krijgt dan veel power voor relatief weinig geld en een machine waar je OSX op kunt draaien.

Dit vergt alleen wel behoorlijk wat research en is geen kwestie van plug-and-play.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kaos- schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:12:
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een Hackintosh in elkaar te zetten.
Je krijgt dan veel power voor relatief weinig geld en een machine waar je OSX op kunt draaien.

Dit vergt alleen wel behoorlijk wat research en is geen kwestie van plug-and-play.
Klopt, ben er inderdaad bekend mee. Dan moet ik wel goed opletten welke onderdelen ik ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:12:
[...]

Klopt, ben er inderdaad bekend mee. Dan moet ik wel goed opletten welke onderdelen ik ga gebruiken.
Zijn guides voor. (Gigabyte moederborden, intel CPU's)

Als je echter voor Pro deze aanschaf doet, dan zou ik toch wat extra budget vrij maken voor een echte Mac. Mijn reden om van windows over te stappen was met name de betere stabiliteit (mission control, goede schaling en terminal zijn geweldige perks, maar niet de reden).

Is en, en geen optie? Voor normaal werk je MBP en voor final cut een windows monster?

(wilde zelf ook een mac met dedicated gpu vanwege unity3d, echter gezien de prijzen, de bejaarde generatie GPU's die ze in deze overpriced modellen gooeien en het feit dat ik toch liever mobiel ben, ben ik gegaan voor een MBPr 13, en bouw ik tzt wel een windows bak van 500 euries als ik daadwerkelijk met unity geld kan gaan verdienen)

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 11-02-2015 15:20 ]

Pagina: 1