Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ik heb in mijn volvo een adaptieve cruiscontrol. Ik vind het een superfijne aanvulling.
echter het gebruik in de spits is niet zo handig, maar erg afhankelijk van waar. Trajectcontrole is het ideaal, als er daniemand net wat langzamer gaat is het niet de heletijd gerommel met de CC.
Maar als het een spits is met veel verkeer en veel kleine files rijd het toch minder comfortabel. Niet gek, je moet steeds de snelheid aanpassen. Verder laat de ACC een wat groter gat vallen en remt af als iemand in dat gat rijd. In de spits gaat dat nog wel eens.
dus : druk maar gelijkmatig verkeer -> top
druk en rommelig verkeer, niet zo handig.
echter het gebruik in de spits is niet zo handig, maar erg afhankelijk van waar. Trajectcontrole is het ideaal, als er daniemand net wat langzamer gaat is het niet de heletijd gerommel met de CC.
Maar als het een spits is met veel verkeer en veel kleine files rijd het toch minder comfortabel. Niet gek, je moet steeds de snelheid aanpassen. Verder laat de ACC een wat groter gat vallen en remt af als iemand in dat gat rijd. In de spits gaat dat nog wel eens.
dus : druk maar gelijkmatig verkeer -> top
druk en rommelig verkeer, niet zo handig.
@DaTimMan, welke Volvo heb je? Bouwjaar?
Ik zou eigenlijk verwachten dat het bij rommelig verkeer wel comfortabel zou zijn, omdat je niet steeds zelf hoeft te remmen en te gassen (behalve als iedereen voor je neus gaat invoegen).
Ik zou eigenlijk verwachten dat het bij rommelig verkeer wel comfortabel zou zijn, omdat je niet steeds zelf hoeft te remmen en te gassen (behalve als iedereen voor je neus gaat invoegen).
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
'Probleem' is dat iedereen in de spits eigenlijk te dicht op elkaar rijd, als je dan automatisch wat meer afstand houd duikt iedereen in het gaatje voor je -> rem actie/gas los van je cruisecontrol.
Heb je al eens met een begrenzer gereden? (zoals PSA al tijden heeft bijvoorbeeld). In de spits scheelt dat veel gerommel & hoef je niet meer op de snelheidsmeter te letten. Je kan gewoon met het verkeer mee rijden hij gaat alleen niet harder tot de ingestelde snelheid (tenzij je vol gas geeft). Ook niet perfect maar toch imho een hele verbetering tov standaard cruisecontrol in z'n situatie.
Heb je al eens met een begrenzer gereden? (zoals PSA al tijden heeft bijvoorbeeld). In de spits scheelt dat veel gerommel & hoef je niet meer op de snelheidsmeter te letten. Je kan gewoon met het verkeer mee rijden hij gaat alleen niet harder tot de ingestelde snelheid (tenzij je vol gas geeft). Ook niet perfect maar toch imho een hele verbetering tov standaard cruisecontrol in z'n situatie.
V40 MY 15.Juup schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:25:
@DaTimMan, welke Volvo heb je? Bouwjaar?
Je hoeft inderdaad niet zelf te remmen, maar doordat je zelf niet remt lijkt iedere remactie van de auto groter.
vergelijk het met als je als passagier meerijdt. Als je zelf remt verwacht je de vertraging en lijkt het minder.
(behalve als iedereen voor je neus gaat invoegen) dat doet dus iedereen wel; de meeste ACC houden minimaal 2 sec afstand.
Ik heb een Golf 7 dsg met acc. Ideaal. Zou niet meer zonder willen. Er wordt iets meer afstand gehouden dan ik zelf zou doen, maar niet overdreven veel. Af en toe is het vervelend als je in een treintje rijdt waar iedereen zit te duwen. Ik rij dan rustig mee en laat een relatief groot gat vallen. Iets van 50 meter bij 120. Sommige mensen blijven dan toch enorm bumperkleven bij mij. Maarja, dat is hun probleem.
In de file is het prachtig! In druk verkeer ook, en rustig verkeer ook. Klein nadeeltje is dat je redelijk vroeg naar de linker baan moet omdat de auto de voorganger al op 200 meter ziet. Afhankelijk van het snelheidsverschil gaat hij dan al rustig gas los laten en uitrollen, terwijl je zelf gewoon gas zou blijven geven en op het laatste moment naar links. Nu moet je dus iets sneller naar links...
Als andere auto's in druk verkeer voor je in het gat invoegen, dan is het niet zo dat de auto gaat remmen. Hij laat rustig het gas los tot er weer een veilige afstand is opgebouwd.
Ik vind het een top systeem.
In de file is het prachtig! In druk verkeer ook, en rustig verkeer ook. Klein nadeeltje is dat je redelijk vroeg naar de linker baan moet omdat de auto de voorganger al op 200 meter ziet. Afhankelijk van het snelheidsverschil gaat hij dan al rustig gas los laten en uitrollen, terwijl je zelf gewoon gas zou blijven geven en op het laatste moment naar links. Nu moet je dus iets sneller naar links...
Als andere auto's in druk verkeer voor je in het gat invoegen, dan is het niet zo dat de auto gaat remmen. Hij laat rustig het gas los tot er weer een veilige afstand is opgebouwd.
Ik vind het een top systeem.
Je kan in de Golf ook de afstand instellen (of de tijd) tot de voorligger instellen dacht ik. Klopt dat? En is de instelling dan permanent?
Ik heb wel eens gehoord van een collega met een andere auto (Prius) dat je de afstand weliswaar kan instellen, maar dat ie bij de volgende keer weer op de standaard (=veilige, 2 seconden) afstand staat ingesteld. Ben benieuwd hoe dat in de Golf en andere auto's werkt....
Ik heb wel eens gehoord van een collega met een andere auto (Prius) dat je de afstand weliswaar kan instellen, maar dat ie bij de volgende keer weer op de standaard (=veilige, 2 seconden) afstand staat ingesteld. Ben benieuwd hoe dat in de Golf en andere auto's werkt....
Bij het starten staat hij standaard op de middelste stand van de 5 of 6. Ik zet hem altijd op de kortste stand. 1x klikken om de acc aan te zetten op de huidige snelheid, dan direct 2x op het minnetje klikken om de afstand op de kortste stand te zetten. Knipperlicht aanzetten is meer werk.
Ik weet niet wat de kortste stand inhoudt, maar de combinatie van de ACC op korte volgafstand met de knipper aan komt me een beetje Duits over
Pagina: 1