Toon posts:

Macbook Pro geheugen upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn geheugen van mijn Macbook Pro upgraden van 4 gb naar 16 gb, is dit mogelijk zo ja waar moet ik op letten en kan ik dat zelf doen?
Welke geheugenkaart zou ik het beste kunnen kopen?
Zit zelf te kijken naar:
http://combiwebshop.nl/co...l9-cmv16gx3m2a1333c9.html
edit: Ik weet dat dit een geheugen is die niet zal passen

Kortom, wat raden jullie mij aan om te doen?

MacBook Pro (15-inch, Mid 2012)
Processor 2,3 GHz Intel Core i7
Geheugen 4GB 1600 Mhz DDR3
Videokaart Intel HD Graphics 4000 1024 MB

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:39
Hoi Pedrobossers,

Ik zie dat je nieuw bent op Tweakers, maar enig uitzoekwerk wordt wel gewaardeerd..
Zie tweede hit op google: http://lmgtfy.com/?q=macbook+pro+mid+2012+update+ram
Verder is het geheugen wat je aangeeft niet geschikt voor een laptop.
Je moet dit type geheugen hebben (voorbeeld):
https://www.ifixit.com/St...4-GB-RAM-Chip/IF111-043-1
Hopelijk kan je hier iets verder mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skoefel schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:42:
Hoi Pedrobossers,

Ik zie dat je nieuw bent op Tweakers, maar enig uitzoekwerk wordt wel gewaardeerd..
Zie tweede hit op google: http://lmgtfy.com/?q=macbook+pro+mid+2012+update+ram
Verder is het geheugen wat je aangeeft niet geschikt voor een laptop.
Je moet dit type geheugen hebben (voorbeeld):
https://www.ifixit.com/St...4-GB-RAM-Chip/IF111-043-1
Hopelijk kan je hier iets verder mee komen.
Bedankt voor de snelle reactie, ik ben al een tijdje aan het zoeken voor het juiste geheugen alleen ik heb hier 0 verstand van.
Daarnaast is nu een vraag van mij, hoezo moet ik PC3- 12800 geheugen hebben ipv DDR3-1600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie, ik ben al een tijdje aan het zoeken voor het juiste geheugen alleen ik heb hier 0 verstand van.
Daarnaast is nu een vraag van mij, hoezo moet ik PC3- 12800 geheugen hebben ipv DDR3-1600?
Excuus, dit had ik beter kunnen uitleggen.
Ik bedoel met type SO-DIMM i.pv. SD RAM wat je in jouw link aangeeft (zie onderstaande website).
http://www.bouweenpc.nl/handleidingen-tips/het-geheugen
Echter krijg ik het idee dat je niet veel verstand hebt van hardware (no offence) en zou ik adviseren om dit door een IT-bedrijf (of kennis o.i.d.) te laten uitvoeren. Wat je ook kan doen is bij Vraag & Aanbod een advertentie te plaatsten om te vragen of er een Tweaker in de buurt is die dit voor je kan uitvoeren voor een kleine vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-10 18:37

talin

ES-MA

psst volgens mij staat combiwebshop op omvallen, dus even goed uitkijken als je daar wil bestellen: Combiwebshop maakt doorstart

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skoefel schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:53:
[...]

Excuus, dit had ik beter kunnen uitleggen.
Ik bedoel met type SO-DIMM i.pv. SD RAM wat je in jouw link aangeeft (zie onderstaande website).
http://www.bouweenpc.nl/handleidingen-tips/het-geheugen
Echter krijg ik het idee dat je niet veel verstand hebt van hardware (no offence) en zou ik adviseren om dit door een IT-bedrijf (of kennis o.i.d.) te laten uitvoeren. Wat je ook kan doen is bij Vraag & Aanbod een advertentie te plaatsten om te vragen of er een Tweaker in de buurt is die dit voor je kan uitvoeren voor een kleine vergoeding.
Ik heb inderdaad weinig tot geen verstand van hardware.
Ik zal het daarom ook door een kennis laten uitvoeren.
Echter gebruik ik mijn laptop voor fotobewerking en de wat grotere programma's vooral, dus wat is de beste keuze voor mij? 8GB of 16GB?
In de link die ik heb geplaatst heb ik niet goed bekeken of het voor laptop of desktop is.
Dus ik moet gaan kijken naar een SO-DIMM DDR3 8gb/16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:07:
[...]

Ik heb inderdaad weinig tot geen verstand van hardware.
Ik zal het daarom ook door een kennis laten uitvoeren.
Echter gebruik ik mijn laptop voor fotobewerking en de wat grotere programma's vooral, dus wat is de beste keuze voor mij? 8GB of 16GB?
In de link die ik heb geplaatst heb ik niet goed bekeken of het voor laptop of desktop is.
Dus ik moet gaan kijken naar een SO-DIMM DDR3 8gb/16gb.
Hoeveel GB zou ik niet durven zeggen, ik verwacht 16GB (mits ondersteund).
Er zijn meerdere topics op GoT te vinden die hier meer als voldoende antwoord op geven..
Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Skoefel op 11-02-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skoefel schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:11:
[...]

Hoeveel GB zou ik niet durven zeggen, ik verwacht 16GB (mits ondersteund).
Er zijn meerdere topics op GoT te vinden die hier meer als voldoende antwoord op geven..
Succes!
Er staat op de website van Apple met mijn serienummer dat ik er maximaal 8GB in kan doen, alleen op andere websites heb ik gelezen dat je ook 16GB er in kan doen maar dat hij het er niet helemaal uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 21:42
8GB wordt officieel ondersteund door Apple (daar is toen mee getest en niet met 16GB).
16GB zou ook moeten werken. Wil zelf ook m'n geheugen upgraden (early 2011 model) en denk ook aan 16GB. Af en toe lees je nog wel eens dat verschil tussen 8 en 16GB niet altijd merkbaar is en het ook een combinatie van factoren is (processor, hdd <> ssd, gebruik etc).

Het installeren van RAM is niet zo moeilijk. Zijn paar duidelijke handleidingen voor te vinden. Is alleen even checken dat je het juiste RAM setje hebt. Regelmatig staat erbij dat het Mac compatible is.

[ Voor 22% gewijzigd door VincentG op 11-02-2015 10:41 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

kan je hier wat mee:

http://www.misco.nl/configurators/kingston?bid=4236

ik heb in mijn macbook pro 13" late 2011 16Gb gezet:

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/2U0h1J0M063H183S310T/IMG_1555%202.JPG

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 21:42
http://www.macworld.com/a...onal-memory-on-a-mac.html

Verschil tussen 8 en 16GB is niet erg groot (tov 4 en 8 ) en bij 'eenvoudige' programma's is er nauwelijks verschil tussen meer of minder RAM.

Echter, elders lees je ook weer dat Mavericks en Yosemite meer RAM vreten en een upgrade wel wenselijk is. Heb genoeg free memory, maar sinds Mavericks wel aanzienlijk snelheidsverlies gemerkt.

Vind m'n MBP erg traag aanvoelen, zelfs Safari heeft vaak moeite met laden, terwijl CPU en RAM percentage niet hoog is. Betwijfel of RAM upgrade een toegevoegde waarde gaat bieden (daar ik de laatste tijd ook minder intensief werk / lichtere programma's / minder tegelijk open / weinig CAD via W7 etc).

Doe eerst een SSD upgrade en wellicht gelijktijdig of erna een RAM upgrade.

[ Voor 18% gewijzigd door VincentG op 11-02-2015 11:49 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is aan te raden?
Een 'simpele' update van mijn geheugen van 4gb naar 8/16gb of zou een SSD upgrade toch beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 12:36:
Maar wat is aan te raden?
Een 'simpele' update van mijn geheugen van 4gb naar 8/16gb of zou een SSD upgrade toch beter zijn?
ik lees nergens wat je er mee wil gaan doen?

ik heb dagelijks 3 tot 4 parallels virtuele machine's draaien, daarnaast allerlei tools om mijn werk te kunnen doen, diverse verbindingen naar omgevingen daar kan ik wel wat geheugen voor gebruiken.

heb de dvd drive eruit gehaald, daar de gewone HD in gezet en een SSD voor OS voor iets sneller te kunnen werken maar dan moet je er ook wel werk voor hebben.

stomweg 16Gb plaatsen als je wil internetten, muziek luisteren en een spelletje spelen zou ik het geld uitgeven aan een leuk bosje bloemen voor je ega of moeder.

excuus foto bewerking, en grote programma's lees ik nu terug.
welk foto programma en waar moet ik dan aan denken, 1 foto per keer een beetje aanpassen of batches van 50 stuks in 1x bewerken?

[ Voor 10% gewijzigd door talin op 11-02-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:35:
[...]

ik lees nergens wat je er mee wil gaan doen?

ik heb dagelijks 3 tot 4 parallels virtuele machine's draaien, daarnaast allerlei tools om mijn werk te kunnen doen, diverse verbindingen naar omgevingen daar kan ik wel wat geheugen voor gebruiken.

heb de dvd drive eruit gehaald, daar de gewone HD in gezet en een SSD voor OS voor iets sneller te kunnen werken maar dan moet je er ook wel werk voor hebben.

stomweg 16Gb plaatsen als je wil internetten, muziek luisteren en een spelletje spelen zou ik het geld uitgeven aan een leuk bosje bloemen voor je ega of moeder.

excuus foto bewerking, en grote programma's lees ik nu terug.
welk foto programma en waar moet ik dan aan denken, 1 foto per keer een beetje aanpassen of batches van 50 stuks in 1x bewerken?
Hiermee bedoel ik Photoshop maar ook Indesign en Illustrator.
Soms als ik een a3/a4 poster maak dan loopt hij regelmatig vast of krijg ik het regenboog-wachtteken.
Daarnaast duurt het opstarten van Photoshop ongeveer 30/60 seconden, het verbruikt op zijn hoogst 11% van mijn CPU heb ik net bekeken.
Vooral met de wat grotere foto's of meer gecompliceerdere dingen bewerken loopt hij steeds een tijdje vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:00:
[...]

Hiermee bedoel ik Photoshop maar ook Indesign en Illustrator.
Soms als ik een a3/a4 poster maak dan loopt hij regelmatig vast of krijg ik het regenboog-wachtteken.
Daarnaast duurt het opstarten van Photoshop ongeveer 30/60 seconden, het verbruikt op zijn hoogst 11% van mijn CPU heb ik net bekeken.
Vooral met de wat grotere foto's of meer gecompliceerdere dingen bewerken loopt hij steeds een tijdje vast.
ok, met mijn 2011 pro 13" duurt PS opstarten 5 seconden.
het openen van een A0 poster met 11 layers duurt 10 seconden ( zonder PS open )

staat je geheugen wel op 100% te stampen bij openen van PS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dema323
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 20:19
Ik heb dit ook gedaan, perfect mogelijk te laten doen in elke pc winkel.
Niet bij apple zelf, vragen teveel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:11:
[...]

ok, met mijn 2011 pro 13" duurt PS opstarten 5 seconden.
het openen van een A0 poster met 11 layers duurt 10 seconden ( zonder PS open )

staat je geheugen wel op 100% te stampen bij openen van PS?
Mijn CPU gaat maar tot de 11% bij het openen van PS, kan ik dit omhoog gooien of is dat onmogelijk?
Enige wat ik open had staan was VLC (zonder iets af te spelen) en Google Chrome.

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Dit lijkt me een geheugen+hd issue, daarnaast is Chrome totaal niet efficient dus die vreet al lekker wat gigjes weg, ik zou die afsluiten als je met PS aan de gang gaat.

Een SSD is de enige upgrade die je direct gaat merken, het enige waar je dan spijt van krijgt is dat je het niet eerder hebt gedaan. (overigens start PS hier in 3 seconden).

Geheugen kun je verders ook nooit genoeg van hebben.

Verwijderd

Topicstarter
z1rconium schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 08:23:
Dit lijkt me een geheugen+hd issue, daarnaast is Chrome totaal niet efficient dus die vreet al lekker wat gigjes weg, ik zou die afsluiten als je met PS aan de gang gaat.

Een SSD is de enige upgrade die je direct gaat merken, het enige waar je dan spijt van krijgt is dat je het niet eerder hebt gedaan. (overigens start PS hier in 3 seconden).

Geheugen kun je verders ook nooit genoeg van hebben.
Chrome heb ik vaak open staan omdat ik dan muziek kan luisteren en door Chrome kan ik ook dingen opzoeken, communiceren en downloaden voor het project.
Ik heb een budget van ongeveer 200 euro om mijn laptop weer een beetje te updaten, iemand suggesties wat dan het beste is om te doen? Want ik lees dat 16 GB RAM ongeveer 140 kan kosten. Wat zou een SSD kosten en wat is de beste oplossing voor alles bij mij?

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:43:
[...]

Chrome heb ik vaak open staan omdat ik dan muziek kan luisteren en door Chrome kan ik ook dingen opzoeken, communiceren en downloaden voor het project.
Ik heb een budget van ongeveer 200 euro om mijn laptop weer een beetje te updaten, iemand suggesties wat dan het beste is om te doen? Want ik lees dat 16 GB RAM ongeveer 140 kan kosten. Wat zou een SSD kosten en wat is de beste oplossing voor alles bij mij?
Voor algemene snelheids beleving zou ik een SSD upgrade doen. Chrome is gruwelijk inefficiënt binnen de OSX omgeving. Mijn advies zou dan ook zijn om Safari te gebruiken, stukken efficiënter.
Ik verwacht dat meer RAM je niet gaat helpen.

Verwijderd

Hier vind je benchmarks (o.a. voor diverse Photoshop acties) voor memory upgrades en een eventuele ssd upgrade voor jouw macbook.
http://eshop.macsales.com...arkPage-MacBookPro15.html
Dan heb je in ieder geval een indicatie van wat voor verbetering je kan verwachten van een upgrade.
Pagina: 1