Shopreviews met Karma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
/me Achilles lurkte langs dit(Trendy Computers) topic.

En toen bedacht ik mij (weer) dat het wel erg fijn zo zijn als je het karma van de bijbehorende tweaker kan zien bij de shopreviews.

Dit doe ik nu vaak handmatig als ik wil weten of een shop(en haar review) betrouwbaar is, maar dat kan natuurlijk ook geautomatiseerd worden B) .

(Dit alles simpelweg omdat ik van een tweaker met meer dan 1k karma eerder aanneem dat ie de waarheid spreekt dan iemand die speciaal een account aanmaakt om éen shopreview te plaatsen)

Oftewel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eNCoOGTVBfyaA9Ba7xgoQxCB/medium.png

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zoals aangegeven in een ander trendytopic zou ik dit ook graag terug willen zien. Een persoon kan dan zelf bepalen of hij waarde wil hechten aan alleen de reviews met een bepaalde hoeveelheid karma. Zo vind de een 1k veel en de ander maakt het niets uit.

Dit lijkt mij een erg fijne feature.

Ook vind ik, omdat de pricewatch en dus de shopreviews een belangrijke inkomstenbron voor tweakers zijn, dat de shopreview onder het kopje "meer" zou moeten komen staan. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het lijkt me niet wenselijk dat iedere lurker of nieuwe gebruiker wordt weggezet als mogelijke review'bot'. Waarom nog de moeite nemen om een (waardevolle) review te posten als die toch een zwart gat in verdwijnt?

Dan liever een 'Rapporteer' linkje bij iedere geplaatste shopreview, zodat signalen over mogelijke fraude snel de juiste mensen bereiken.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dit lijkt me dus wel handig. Iedereen kan een review plaatsen. Mensen kunnen dan zelf bedenken of ze elke shopreview evenveel waard vinden, of shopreviews van mensen met meer karma belangrijker vinden in hun oordeel. Zo is iedereen vrij in hun keuze. :)

• Maite de Jong
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07-2024

Maite de Jong

Online Product Manager
Een lastige discussie, maar wel een interessante ;) waar wij ook over nadenken. Karma geeft natuurlijk vooral weer hoe actief je bijdraagt aan Tweakers in z'n geheel. Je kunt stellen dat iemand met veel Karma veel belang hecht aan Tweakers en zijn oordeel dus als waardevol bestempelen. Dat kan heel waardevol zijn op het moment dat iemand heel veel kennis heeft over een bepaalde productgroep bijvoorbeeld. Je kunt je alleen afvragen of dat bij shopreviews ook opgaat. Is het waarde oordeel van iemand met veel Karma over de aankoop bij een shop meer waard? Of kan eigenlijk iedereen wel een goed waarde oordeel geven over een aankoop? En motiveert deze indicatie juist om een shopreview te schrijven of juist niet?

Als het je gaat om het achterhalen van onechte shopreviews dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar de datum waarop iemand een account heeft aangemaakt. (daar wordt overigens actief naar gekeken)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Op marktplaats wordt ook zo'n systeem gebruikt met registerdates, echter zegt dat niets over de persoon. Mensen met meer karma dragen actief bij aan de community en kunnen zich het minder permiteren om voor de community voor aap te staan, door bijvoorbeeld nepreviews aan te maken. Echter is het systeem van de registerdates, beter dan geen systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
Precies.
En het is natuurlijk niet perse zo dat de tweaker met het meeste karma bovenaan staat, meer dat als je scrolt je kunt zien wie er méér karma heeft en dus waarschijnlijk niet alleen een account heeft gemaakt om iets te zeggen over een winkel (zoals je in mijn plaatje bovenaan ziet)

Dat kan dan miss ook iets aangepast worden, zodat het voor mensen van buiten de community ook interessant is.
Bijv. door te zeggen "nieuwe gebruiker" (<1k) "actieve gebruiker" (>1k) "ervaren gebruiker" (>7k)
(>50k groot gebruiker :+ )
En dan natuurlijk als je het helemaal fancy wil doen ook nog een hover waar de werkelijke hoeveelheid karma opstaat

Dit maakt dan de shopreviews van de nieuwe gebruiker niet minder waardevol, die staan nml nog steeds als de nieuwste reviews bovenaan, maar er staat wel (terecht) bij dat het een nieuwe gebruiker is. (zonder dat daar verder iets uit geconcludeerd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 08:54

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Ik vind dit een uitstekend idee! Maakt het een stuk makkelijker om reacties en betrouwbaarheid op waarde te schatten. Ook interessant om dit op meer plekken door te voeren (zoals bij V&A) advertenties in de advertentie zelf.

Dan heb je al twee ankerpunten die je meteen kan zien;
- V&A Rating
- Karma Rating.

Dan kun je ook meteen zien of iemand alleen maar snel wat dingen heeft verkocht / gedaan alsof voor een hoge rating of dat diegene ook echt iemand is binnen t.net.

[ Voor 67% gewijzigd door Ircghost op 21-02-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite de Jong
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07-2024

Maite de Jong

Online Product Manager
Ja Karma is inderdaad interessant om meer mee te doen, zijn wij het helemaal mee eens :). Maar wat draagt dan het meest bij, de Karma die een gebruiker in totaal heeft verzameld of de Karma die hij met een specifiek onderdeel heeft verzameld, bijvoorbeeld shopreviews of V&A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Lijkt mij totaalkarma? Ik post bijna nooit iets of verkoop zelden iets via V&A, ben ik dan onbetrouwbaar omdat mijn shopkarma heel laag is?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind het totaal.
Iemand die reteactief is op het forum en daar 100K karma mee binnengeharkt heeft zal daarmee vast een zinnige bijdrage leveren aan het forum (anders is 100K niet te halen). Dat lijkt mij op z'n beurt genoeg reden om aan te nemen dat die user ook op andere siteonderdelen een zinnige bijdrage levert.
Er zijn uitzonderingen te bedenken natuurlijk, maar voor het overgrote deel zal totale karma het beste beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Dit zou zeer zeker fijn zijn.
Gezien reviews niet altijd gereviewed zijn (reviewception XD) zou het fijn zijn om een extra indicator te hebben.

Iemand die een product 5/5 of 4/5 op vrijwel alles geeft en een karmascore van 300 heeft zou ik veel minder snel vertrouwen dan iemand die eenzelfde review geeft maar een karmascore van 20k heeft.

En dan heb ik ook over totaalscore, niet shop-karma.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:38:
Ik vind het totaal.
Iemand die reteactief is op het forum en daar 100K karma mee binnengeharkt heeft zal daarmee vast een zinnige bijdrage leveren aan het forum (anders is 100K niet te halen). Dat lijkt mij op z'n beurt genoeg reden om aan te nemen dat die user ook op andere siteonderdelen een zinnige bijdrage levert.
Er zijn uitzonderingen te bedenken natuurlijk, maar voor het overgrote deel zal totale karma het beste beeld geven.
Mweh, ik vind karma in het algemeen weinig toevoegen, behalve als epeen meter.

Kennis over harde IT onderwerpen maakt iemand niet automatisch meer bekend met consumentenelektronica, witgoed,of webwinkels. Hetzelfde geldt voor actieve FP-posters of -modders: misschien relatief veel algemene kennis in typische tweakers-onderwerpen (maar wat zijn dat tegenwoordig?), misschien vinden ze modden gewoon leuk, misschien scoren ze +3s omdat ze dingen sneller/makkelijker onder woorden kunnen brengen en posts een beetje formatten (snel goed voor een punt hoger, is mijn ervaring). Maar zijn ze dan betrouwbaarder dan iemand met de helft aan karma, of iemand met 'maar' 4K als het op product/shopreviews aankomt?

Ik denk dat de hoogte van iemands karma, zodra je boven een bepaalde (relatief lage) grens zit, weinig méér zegt dan 'waarschijnlijk geen bot/fake'. Maar zelfs dan zou ik uitkijken voor het afschrikken van nieuwe gebruikers door veel waarde aan iemands karma value te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Bundin schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:30:
[...]

Kennis over harde IT onderwerpen maakt iemand niet automatisch meer bekend met consumentenelektronica, witgoed,of webwinkels. Hetzelfde geldt voor actieve FP-posters of -modders: misschien relatief veel algemene kennis in typische tweakers-onderwerpen (maar wat zijn dat tegenwoordig?), misschien vinden ze modden gewoon leuk, misschien scoren ze +3s omdat ze dingen sneller/makkelijker onder woorden kunnen brengen en posts een beetje formatten (snel goed voor een punt hoger, is mijn ervaring). Maar zijn ze dan betrouwbaarder dan iemand met de helft aan karma, of iemand met 'maar' 4K als het op product/shopreviews aankomt?

Ik denk dat de hoogte van iemands karma, zodra je boven een bepaalde (relatief lage) grens zit, weinig méér zegt dan 'waarschijnlijk geen bot/fake'. Maar zelfs dan zou ik uitkijken voor het afschrikken van nieuwe gebruikers door veel waarde aan iemands karma value te hangen.
Karma naast productreviews lijkt me een ander punt van discussie. Bij shopreviews lijkt het mij er alleen maar om te gaan: is dit een spam review van iemand die langskomt om te ragen, of een bedrijf dat zelf reviews plaatst, of is dit een betrouwbare review.

Bij productreviews lijkt me dit minder op te gaan, aangezien deze al beoordeeld kunnen worden met +0,1,2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Ik zeg niet dat karma de heilige graal is, maar het geeft prima weer wat de mate van betrokkenheid is bij de site, en daar kun je tot op bepaalde hoogte wel wat betrouwbaarheid uithalen vind ik. Iemand die zeer betrokken is zal over het algemeen serieuzer posten dan iemand die dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
Dat denk ik ook. Met het karmasysteem hebben we een prima graadmeter voor de commitment van de gebruikers gebouwd. Alleen gebruiken we dat op dit moment nog nauwelijks.
Juist voor plekken op de site waar de kans op 'spam' vrij groot is (zoals de shopreviews), heeft het toch toegevoegde waarde.
Net zoals men ook restricties heeft voor wie in SG mag posten en wie toegang heeft tot de HK.
Zou een nieuwe gebruiker dan niet evengoed in de HK mogen? :X
Er is altijd een verschil tussen de grootgebruikers en de lurkers, en dat kunnen we dan maar beter ook benutten. :)

Los daarvan zie ik het label 'nieuwe gebruiker (382 karma)' meer als een uitdaging voor de gebruikers om actiever te zijn

En ja ikzelf vertrouw iemand met 50k meer dan iemand met 1k, ookal zegt dat niks over zijn specifieke kennis of de delen van de site waar hij actief is.
1k haal je nml ook met zeiken over de bugs in ac:unity en simcity en vragen om aankoopadvies :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achilles

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Topicstarter
/me Achilles neemt een enorme aanloop

Tegenwoordig staat bij de productreviews de status newbie! _/-\o_

Nu nog bij de shopreviews, waar het imo de meeste waarde bijdraagt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
In het geval van productreviews of forum is het misschien ook wel interessant om een gelaagde indeling te maken van karma.

Bijvoorbeeld bij productreview:
  • Karmatotaal
    • Karma voor productreviews
      • Karma voor productreviews van deze productcategorie
Of dat dan uitklapbaar is of dat een gebruiker in z'n profiel kan kiezen wat hij wil zien is mij om het even.

Van die laatste stap vraag je je misschien af hoeveel toegevoegde waarde dat heeft, omdat dat voor een deel al in de badges zit. Maar het kan wat mij betreft prima zo zijn dat iemand meer karma heeft in totaal, meer karma heeft voor productreviews en ook de karmakeizer badge heeft van die productcategorie, maar dat iemand anders meer karma heeft verdiend met productreviews van die productcategorie.

Dan zou ik er zelf misschien toch voor kiezen om meer waarde te hechten aan diegene met meer karma voor productreviews van die productcategorie, ondanks dat hij op die andere drie punten minder scoort. Kennis van producten zegt in mijn ervaring namelijk niet zoveel over kennis van testen van die producten.

Je zou daar nog op verder kunnen bouwen door ook iets te doen met gemiddelde reviewscore. Iemand met 10 reviews van één productcategorie die allemaal stevig op +3 staan is waarschijnlijk weer interessanter dan 50 reviews van +1 die in totaal meer karma hebben opgeleverd.

Op het forum kan je het andersom doen, door dan juist weer meer te kijken naar verdiende karma voor bepaalde onderwerpen en productcategorieën op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maite de Jong schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:56:
Is het waarde oordeel van iemand met veel Karma over de aankoop bij een shop meer waard? Of kan eigenlijk iedereen wel een goed waarde oordeel geven over een aankoop?
Ja en nee..

Ja,
Zo lang de karma bij elkaar gesprokkeld is door op het forum als een stuk actief meubilair te leven wel. Voornamelijk omdat zo "iemand" wel, wat langer over een aankoop nadenkt en vaak een hoop in & outs kent van het desbetreffende product voor de aankoop. Die gaat dubbel op wanneer dit op eigen initiatief gebeurd.

Nee,
Echter weer niet bij gebruikersleden waarbij de karma verzameld is door voornamelijk alleen actief te zijn in VA (waarmee je naar mijn mening achterlijk veel karma mee kan verdienen, maar goed andere discussie is dat)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1