Waarom liever een i5 of i7? Minder geluid? Beter? Minder heet? Loopt erg achter? Betere stockkoeling?
Wil wel eens goede onderbouwingen zien voor deze claims, mijn aandacht heb je i.i.g. getrokken:
Minder geluid is geheel afhankelijk van je koeler, en deze 2 systeempjes hebben meer dan adequate koeling aanwezig. Eigenlijk zelf overkill, vooral voor die X4. Ik zou als ik tussen de 2 koelers zou moeten kiezen toch echt voor de CM Hyper 412S gaan, heb die zelf in mijn tweede systeem met A10-6800K zitten en die is muisstil, dit kan ik niet zeggen van de H80i in mijn main systeem.
Beter? In welk opzicht? Singlecore misschien wel ja, maar multicore valt het echt wel mee. En gelukkig krijgen steeds meer applicaties voordeel van hexa- of octa-cores. Buiten dat is "een" i5 of i7 nogal erg ruim omschreven is wil ik je ook op het prijsverschil wijzen. Liever een 290 of 970 dan een of andere i5 met 270 of 960.
Minder heet, nou ja, we zullen het er maar op houden dat mijn FX8320 die op 4.7Ghz loopt altijd netjes onder de 60 graden blijft onder full-load. Een X4 xxx of stock FX63xx verbruikt waarschijnlijk niet eens de helft. De A10-6800K die op 5.3Ghz loopt blijft zelfs altijd onder de 55 graden icm 412S. Intel is echt niet veel koeler o.i.d. Hun chip is qua oppervlakte ook fysiek kleiner wat het wegvoeren van de hitte moeilijker maakt. Ik zie meer Intel CPU's die boven de 60 graden lopen dan AMD CPU's.
Loopt erg achter? Op welk gebied dan?
Stockkoeling heb je geen millimeter mee te maken als je aftermarket gaat koelen dus daar ga ik niet eens over beginnen.
Nu jij weer. Als jij meent dat iets beter is en je voegt daar ook bewijs van mee dan geloof ik het allemaal, maar dat doe je niet en ik houd niet van mensen die zeggen dat zus of zo beter is want: het is zo.
Nu even over die systeempjes: als ik heel eerlijk ben is het eigenlijk allebei een beetje á la Paradigit uit balans. Niet alleen staan die CPU's niet in verhouding tot de GPU kracht, maar zijn de andere onderdelen een beetje raar gekozen.
Ik vraag mij ten zeerste af wat je met een Athlon II X4 640 wil beginnen, die dingen komen uit 2010. Daarbij zijn beide moederborden ook een beetje ongelukkig gekozen (je wil voor een FX6xxx of hoger het liefst een moederbord met 8+2 stroomvoorziening hebben i.v.m. throttling) en dat andere bord is net als de CPU zelf hopeloos verouderd.
Waterkoeler zou ik ook niet aan beginnen of je wil de patsfactor aanhalen. Buiten dat, zou ik toch voor het tweede systeem gaan als ik tussen de twee moest kiezen, maar de CPU en MoBo zouden mijn eerste upgrades zijn.
[
Voor 16% gewijzigd door
Kuusj op 10-02-2015 23:30
]