Oude Marantz ook goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-02 10:36
Ik heb hier een oude Marantz versterker (Model 1090) staan en het is een model van 1977-1978 :Z Hij is wel veel gebruikt geweest, maar altijd goed behandeld (nooit te luid gezet, niet vervoerd...)

Foto's en specs: http://www.classic-audio.com/marantz/1090.html

Mijn vraag is nu of zo'n oude versterker (van een goed merk) nog te vergelijken is met nieuwe versterkers. Of is die eerder te vergelijken met een gewone goedkope versterker van nu?

Zijn er sindsdien revoluties geweest in de techniek van versterken? (geen buizen)

Vraag aub niet om zelf te luisteren, ik heb dat al geprobeerd maar heb hier geen goede boxen staan :'( en ben heel slecht om zoiets te horen ;(

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16
Ik vind dat (toendertijd kwalitatief goede)oude versterkers vaak (nee niet altijd)_beter_ klinken als de nieuwe (niet de topklasses), vroeger werden vaak toch betere onderdelen gebruikt enzo. Oude versterkers pompen er vaak Ook behoorlijk wat vermogen (en geluid) uit, heb hier ook nog zon pioneer ding van 20 jaar oud staan, ding blaast nog heel wat versterkers er dik uit :7

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Oude zooi ruled op zich best wel

ok, kan niet meekomen met huidige technieken (duh!) maar t is wel stukken degelijker..

Pak een goeie versterker van nu, en een van +/- 25 jaar oud.

Zet knop op 5, vet ingangssignaal en sluit de uitgangen kort.

Huidige shit is meteen einde verhaal, oude zooi ff laten afkoelen en verder lopen

* DJSmiley had zelf een Superscope (=Marantz) receiver.

Heb tegenwoordig een Yamaha Natural Sound setje. (klinkt best vind ik)

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 22:02
dat ding mot je houden, tis wel een mooi ding en geluid? wees daar maar niet bang over...

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Volgensmij zit er niet zoveel vernieuwing in audioversterkers. De torren zijn misschien iets beter geworden (wat sneller), maar voorderest :?

Het enige wat mij tegenwoordig opvalt is, dat versterkers minder degelijk worden geconstrueerd en die mini/midi en "normale" recievers om te janken zijn. Die eindtrappen zijn niet meer discreet opgebouwd, maar bestaan uit van die versterkermodules. Kijk zelf maar op het koellichaam, als daar een groot blok op zit is het dus zo'n module. Wanneer er allemaal losse torren zitten heb je meestal wel met een redelijk goede tot extreem goede versterker te maken.

Misschien weet iemand anders wat design verschillen in oude en nieuwe versterkers?? ben benieuwd :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 10:34
ik heb 'n vriend die 'n marantz versterker heeft die 'r erg op lijkt, de 1060, en wat gewoon opviel was dat er geen knopje opzat dat ruiste bij bedinging, en mijn stokoude pioneer kon ik nog niet eens langslopen of je oren ruisde eraf. natuurlijk is het simpel te verhelpen met contactspray.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Heb ook een oude Marantz. Als ik die degelijkheid en geluidskwaliteit wil met een nieuwe installatie, mag ik een behoorlijk bedrag op tafel leggen. En ik vertik het om iets te kopen van mindere kwaliteit, dus mn Marantzje zal hier nog een tijdje blijven spelen. Zou trouwens liefst bij Maratz blijven als ik ooit een nieuwe koop. Alleen jammer dat ze zo verschrikkelijk duur zijn.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Oude versterkers zijn in ieder geval makkelijk om aan te komen... Kijk maar es op de gemiddelde vlooienmarkt en je komt de mooiste dingen tegen :) Valt me van die Marantz trouwens mee dat ie al helemaal Cinch (tulp) is... Voor die tijd zou je nog best DIN5 aansluitingen kunnen vinden :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Verwijderd

Misschien niet helemaal een antwoord waar je iets aan hebt, maar ikzelf heb een oude Marantz cd speler (2e generatie). Geweldig geluid, nooit kapotgegaan. Ik denk dat ze toen destijds kwalitatief betere componenten gebruikten.

Als je versterker het gewoon nog _goed_ doet is er niks aan de hand lijkt me. Om echt een optimaal geluid te verkrijgen uit je versterker dan ligt het toch wel aan de combinatie met o.a. boxen. (Neem je versterker eens mee naar een hifi-store om bijpassende boxen te testen, kan je gelijk uithoren wat ze van je versterker vinden)

Verwijderd

Op vrijdag 15 juni 2001 15:35 schreef Mephistopheles het volgende:
(Neem je versterker eens mee naar een hifi-store om bijpassende boxen te testen, kan je gelijk uithoren wat ze van je versterker vinden)
[verkopermodus]
Oeioeioei, die klinkt slecht. En neemt u bij die boxen dan ook een nieuwe versterker uit onze nieuwe collectie)
[/verkopermodus]

Dan vraag je natuurlijk wel korting :D

typfout :Y)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:53

4POX

Everybody is wired

Aan het opgenomen wattage te zien en de output vermogen kan het wel eens een klasse A versterker zijn.. Maar ik weet het niet zeker..

Altijd houden zo'n versterker.. Ik vind versterkers van vroeger altijd veel mooier klinken , en je had toen nog geen last van een digitale basversterker..

Als je hem weg wilt gooien.. Zeg het dan maar.. Dan haal ik hem wel op :)

AKA Rinkel weblog

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op donderdag 14 juni 2001 23:05 schreef Vaagharses het volgende:

Die eindtrappen zijn niet meer discreet opgebouwd, maar bestaan uit van die versterkermodules. Kijk zelf maar op het koellichaam, als daar een groot blok op zit is het dus zo'n module. Wanneer er allemaal losse torren zitten heb je meestal wel met een redelijk goede tot extreem goede versterker te maken.
Jep, mijn versterker zitten 10 van die ronde metalen dingen (mosfet) allemaal los *D en klinkt als de brand :) 500 Watt RMS :9 Is ook helemaal analoog gelukkig :)

Ps heb em wel wat getweaked :) inschakelvertraging ingebouwd anders klapte de zekering er steeds uit >:)

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb hier ook nog een ontzettend oude philips versteker staan. Ding is denk ik ook uit de jaren 70', maar produceert nog steeds een erug goed geluidje! jammer dat m'n broer hem heeft, anders zou ik m'n sony geval METEEN vervangen.

Hij is btw wel OER lelijk :)

• Vaagharses
Op vrijdag 15 juni 2001 23:13 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

Jep, mijn versterker zitten 10 van die ronde metalen dingen (mosfet) allemaal los *D en klinkt als de brand :) 500 Watt RMS :9 Is ook helemaal analoog gelukkig :)

Ps heb em wel wat getweaked :) inschakelvertraging ingebouwd anders klapte de zekering er steeds uit >:)
Ja dat zijn de echte versterkers :9

trouwens van een digitale versterker heb ik nog nooit gehoord :? ik ken geen D/A converters die genoeg vermogen kunnen leveren om een speaker aan te sturen :D . Misschien dat die in de toekomst wel ingebouwd worden in die IC-versterkers.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 02:58 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

trouwens van een digitale versterker heb ik nog nooit gehoord :? ik ken geen D/A converters die genoeg vermogen kunnen leveren om een speaker aan te sturen :D . Misschien dat die in de toekomst wel ingebouwd worden in die IC-versterkers.
Een woord: Tact Millenium :)

vooruit, twee woorden en een link :D
http://www.tactaudio.com/web-files/Millennium/Millennium.htm

(google rules!)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zaterdag 16 juni 2001 02:58 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Ja dat zijn de echte versterkers :9

Die DAC's sturen ook geen speakers aan, het signaal wat uit de DAC komt gaat daarna door een versteker die vervolgens pas de speakers aanstuurt. Meestal gaat het dan eerst nog door de voorversterker voor klankkleurregeling (bass, treble etc) dus uiteindelijk is het allemaal analoog weer :)

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op vrijdag 15 juni 2001 23:37 kwaakte thefirstikke het volgende:
..
Hij is btw wel OER lelijk :)
Ik vind die nieuwe apparaten met ingebouwde discoverlichting veel lelijker.

Let bij oude apparatuur wel op dat hij intern nog in goede staat is. Hij is vast een ietsie pietsie vervormd door de loop der jaren. Electronica slijt namelijk wel. Maar als je een echte held bent zeg natuurlijk dat de versterker door zijn leeftijd een lekker warm geluid heeft.

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Op donderdag 14 juni 2001 20:32 schreef Sibbe het volgende:
...
Zijn er sindsdien revoluties geweest in de techniek van versterken? (geen buizen)
...
Je hebt digitale versterkers - minder ruis
Je hebt dolby digital / DTS - surround

Verwijderd

...ik heb hier nog een "oude" marantz mr230. dat ding produceert wel effe op disco-niveau als het moet. ik denk dat ie al zo'n jaar of 25 oud is, maar doet het nog steeds perfect. aangesloten op mijn 13 jaar oude jbl boxen van 15 kilo per stuk is het een must voor elke studentenhuis >:) .... niet weg doen

• Vaagharses
Op zaterdag 16 juni 2001 09:36 schreef Judaz het volgende:

[..]

Je hebt digitale versterkers - minder ruis
Je hebt dolby digital / DTS - surround
Dolby Digital noem ik GEEN nieuwe versterker technologie. De versterker zelf blijft namelijk analoog, dat tegenwoordig alles in 1 kast wordt gestopt wil niet zeggen dat alles digitaal is :)

Digitale versterkers, de enige en eerste die ik tot nu toe ken, is die versterker van de link van JvS. Ik heb het verhaal niet helemaal doorgelezen, maar dit is een versterker die geen gebruik maakt van een DAC en direct het signaal in een soort PWM stuurt. Toch moet ik het allemaal nog maar zien of dat echt de toekomst is, want ik ben een beetje sceptisch over PWM... Maarja, misschien ben ik wel weer te conservatief :)

Je kan tegenwoordig wel versterkers kopen die een digitale ingang hebben, maar die dingen zijn na de DAC nog steeds analoog.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

versterkers zijn in de loop van de tijd een stukkie pittiger geworden, dynamiek is wat beter. Zaken als "stijgtijd" enzo worden niet eens meer vermeld.
Digitaal -----> minder ruis
Dat is bullshit. Een slechte dac in een versterker zou erger kunnen ruisen dan een goeie in een cd-speler. (theoretisch). De rest van de versterker kan dan nog net zo hard ruisen.

Ps, die tact millenium ben ik ook niet overtuigd van, hij kwam gewoon in me geheugen bovenborrelen toen ik hoorde: digitale versterkers bestaan niet. :) Kost 20.000 piek, en dat is ook achterlijk, vinnik.

• Vaagharses
De componenten van tegenwoordig (vooral de halfgeleiders) hebben beter specs, zodat hogere slewrates, grote bandbreedte en meer dynamiek mogelijk zijn. Toch lijken de goede ontwerpen van nu nog best veel op de ontwerpen van vroeger.

• Sibbe
Ok, thx

Ik doe hem dus zeker niet weg *D

Aangezien die nogal wat vermogen kan produceren denk ik eraan om er zelf zware boxen voor te maken. Niet om een discotheek ofzo te beginnen 8-)

Maar er zit daar niets van koeling (zelfs geen koelblokje) in en die amp kan dus best warm worden als hij een beetje open staat. Doe ik er goed aan er een fan op te zetten (horizontaal boven de 2 grote _?condensators?_) en ook nog proberen wat van de transformator te koelen. Uit veiligheid.

Die heeft wel last van inschakelklikken (slecht voor boxen), ligt dat aan de slechte (geoxideerde) contacten of is dat gewoon zo?
Ruis is er niet veel te horen, zelfs niet als de equalizer aanstaat.

Ik vind hem toch niet oerlelijk zoals iemand hier zei. Het is een prachtig ontwerp, vooral met dat ene rode ledje in die metalen voorkant.

• Vaagharses
Ga bij een versterker niet actief koelen |:( . Dan heb je een mooie versterker met een goede signaal/ruis verhouding en dan ga je er een fannetje opzetten, die genoeg herrie produceert om je kamer mee te vullen ;)

Beetje zonde dus. Het lijkt mij trouwens sterk dat die versterker niet gekoeld is (torren tegen behuizing ??). Het kan zijn dat die versterker warmer wordt dan vroeger doordat de ruststroom is veranderd(groter geworden), dat is wel beter voor de geluidskwaliteit, maar zorgt wel voor een hoop extra warmte. De ruststroom kan je meestal instellen met een potmetertje, doe dat echter niet zomaar zonder een service manual gelezen te hebben. Rokende torren zijn meestal niet zo fijn, ookal ruikt het wel lekker 8-)

De transformator kan warm worden, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Zolang je alles nog kan aanraken is er niets aan de hand ;)

Inschakelklikken, wat bedoel je daarmee ?? een Plop of tikjes. Bij tikjes kan het zijn dat je relais inderdaad geoxideerde contactjes hebben en die zou je kunnen vervangen. Bij een plop moet je een stuk h/w toevoegen: een zogenaamde inschakelvertraging.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die aanklik heeft elke versterker, alleen moderne omzeilen dat, door de speakeruitgangen later in te schakelen. Elke beetje versterker geeft een seconde na inschakeling een relais "klik" en dan gaat-ie spelen, zonder "klik" in de speakers.

Dat-ie warm wordt is helemaal niet erg, zolang je hem maar niet strak in een afgesloten kast zet. Het is niet zulke "fijnzinnige" electronica als een Processor hoor :) Laat maar lekker heet worden enzo :) :)

edit:

en aldus -0 dubbelpost :P

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Volgens mij worden er door sommige hier appels met peren vergeleken. Zo'n Marantz waar deze thread mee begon is niet bergelijkbaar met
, dat versterkers minder degelijk worden geconstrueerd en die mini/midi en "normale" recievers
Het waren (lees zijn) versterkers uit een volledig andere prijsklasse en als je kijkt naar de huidige topversterkers dab zul je zien dat zowel design als interne faciliteiten elkaar niet zoveel ontlopen. Maar goed daar moet je wel een paar centen voor over hebben.

[slotbetoog] Oude TOPzooi ruled [/slotbetoog]

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Vaagharses
Dan moet je tegenwoordig echt behoorlijk duur gaan zitten... want ik keek even (door de ventilatie roosters) in een KenWood Dolby Digital versterker en daar zaten hele mooie versterker modules in |:( . Dat was een versterker van ongeveer fl1000,-

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Met alle respect voor ieders versterker....1000,- is ook niet echt veel geld voor een versterker.

(let op hiermee suggereer ik niet dat de rest dus slecht is !!)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Sibbe
Niet actief koelen dus? Maar er kan dan toch niets doorsmelten he? En daarbij, als de muziek luid genoeg staat hoor je die fan niet meer hoor.

Over die inschakelklik: deze versterker produceert maar geluid na ongeveer 10 seconden nadat je hem ingeschakeld hebt, lijkt wel alsof hij moet voorverwarmen zoals auto's 8-)
Maar dit is niet zoals met de nieuwe versterkers die dat met relais doen. Ik ken er niet zoveel van maar volgens mij is het gelijkspanning die op mijn boxen komt (niet gezond) op het moment dat ik de powerknop induw. Misschien best zo'n inschakelvertraging maken (Velleman heeft dat, kan ik nog wat solderen ook :) )
Maar voor eigen gebruik kan ik ook het volume volledig uitzetten en de 2 'systems' (2x2 stereo-boxen) ook uitschakelen, dan hoor ik niets in de boxen tijdens het in- en uitschakelen.

De input-kanalen zijn wel niet volledig gescheiden denk ik, als ik iets op aux hang, en selecteer bvb tuner (waar niets ophangt), kan ik die aux horen als ik alles wat luider zet :? :? :?

• Vaagharses
Op zaterdag 16 juni 2001 20:36 schreef Sibbe het volgende:
Niet actief koelen dus? Maar er kan dan toch niets doorsmelten he? En daarbij, als de muziek luid genoeg staat hoor je die fan niet meer hoor.
Zolang je alles kan aanraken is er niets aan de hand... Maar een fannetje kan ook bij een hoog volume irritant zijn, er zijn namelijk nummers/muziekstukken die harde als zachte gedeeltes bevatten (en dat is niet alleen klassiek). Het is dan hopeloos irritant als je een fannetje op de achtergrond hoort |:(

Verwijderd

Mijn sony QS wordt loeiheet maar mijn marantz 1060 wordt toch een stukkie minder heet, volgens mij wordt ie zelfs amper warm.
Pagina: 1