Overgang KPN -> UPC ip4 gateway gelijk aan dns werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-12 20:18
In mijn netwerk gebruik ik statische ip adressen, waarbij in het "oude" knp netwerk de pc's ingesteld waren met een DNS ip gelijk aan de ip4 gateway. En dit werkte altijd naar behoren. Ik ging er vanuit dat de modem dan de DNS server omzet voor de pc's, echter bij het overgaan naar de Cisco upc modem/router (met verdere gelijke instellingen) werkt het netwerk wel, maar internet niet. (wel als ik bv google dns instel)

Nu ben ik benieuwd, had dit wel moeten werken?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Ten eerste zou ik gewoon dhcp geruiken tenzij je een goede reden hebt om dat niet te doen.
Als de router dns server/proxy functionaliteit heeft, dan zal hij zijn eigen IP via dhcp adverteren als dns server, maar anders geeft hij gewoon de dns servers van je provider door.
Ik vermoed dat de dns functie is uitgeschakeld, of hij heeft dit helemaal niet, maar dat ie een kwestie van handleiding lezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat was je IPv4 gateway en wat is het nu?

Als je nu een Cisco modem gekregen hebt klinkt het alsof je een zakelijke abo hebt. Daar heb je verschillende smaken van met en zonder NAT. Kortom, je geeft veel te weinig info. Zoek op exact wat voor verbinding je hebt en welke settings erbij horen en je weet je antwoord waarschijnlijk al. Zo niet kunnen wij iets beter doen dat glazen bol kijken nu :o

Oslik blyat! Oslik!

• fortfort
de ip4 gateway was 10.0.0.138 (gelijk aan ip4 dns) bij kpn, experia modem. Deze dns setting werkt dus niet bij de cisco router/upc zakelijk, maar volgens mij "normale" router de cisco epc3925

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Zie handleiding (pdf), blz 37 en verder "Hoe configureer ik mijn DOCSIS gateway voor thuisgebruik?"

Blz 45: LAN-instellingen
Neem hier de instellingen voor IP en DHCP over.

Vervolgens zet je alle hosts gewoon op DHCP en kun je via de router statische adressen opgeven indien je dat wenst.
Blz 47:
Pagina Vooraf toegewezen DHCP-IP-adressen
Klik op Vooraf toegewezen DHCP-IP-adressen op de pagina
LAN-instellingen. De pagina Vooraf toegewezen DHCP-IP-
adressen wordt geopend. Op deze pagina kunt u een
specifiek IP-adres toewijzen aan een pc of ander apparaat als
zij een IP-adres aanvragen met behulp van DHCP. Alleen
adressen binnen het bereik van de DHCP-adresgroep van de
gateway kunnen worden gereserveerd met behulp van deze
functie.
Ik zie in de manual niks over dns server/proxy instellingen en als ik voorbeelden zoek van "ipconfig" output van andere gebruikers dan zie ik dat alle interne hosts de dns servers van je provider gebruiken. Om die reden is het ook beter om op dhcp over te gaan.

Merk op dat je windows computers onderling toch kan bereiken via hun hostname, dit werkt via netbios broadcasts. Met Linux kan dit ook, maar vergt misschien wat extra setup.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fortfort schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:21:
de ip4 gateway was 10.0.0.138 (gelijk aan ip4 dns) bij kpn, experia modem. Deze dns setting werkt dus niet bij de cisco router/upc zakelijk, maar volgens mij "normale" router de cisco epc3925
Nogal logisch dat het niet werkt als de Cisco niet exact hetzelfde adres heeft, en deze is nogal non-standard.

Komt ik weer terug op de vraag of je nou zakelijk internet hebt of niet en welke smaak :o

Indien 1-IP, dan zal het ws gewoon normale Cisco defaut private IP 192.168.1.1 zijn, tenzij je zelf iets anders ingesteld hebt - en krijg je dat ook via DHCP, indien 5-IP dan heb je als het goed is een brief gekregen met de relevante IP setings erop. Het zal dan een publiek IP zijn en geen private. Die moet je dan hebben, en die moet handmatig ingesteld worden omdat hier geen sprake is van NAT of DHCP...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 11-02-2015 15:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

• fortfort
Dion, zoals in mijn post spreek ik over upc zakelijk,

Voor de volledigheid ik heb het natuurlijk over de ip adressen in mijn eigen netwerker. en cisco default ip heb ik aangepast naar 10.0.0.138 (om gelijk te zijn met de oude kpn instellingen)

upc antwoord: U geeft aan dat u als local IP 10.0.0.138 wilt instellen en dat het modem moet beginnen uit te delen vanaf 10.0.0.100. Helaas ondersteunt ons modem dit niet. Hij kan beginnen uit te delen vanaf 10.0.0.139.

Nu draait dit toch prima op 10.0.0.138
de vaste static ips worden uitgedeeld/ingesteld op de windows pc vanaf 10.0.0.10
En de dns moet ik op 8.8.8.8 (google) instellen omdat de dns instelling 10.0.0.138 == ip4 gateway niet werkt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fortfort schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:00:
Dion, zoals in mijn post spreek ik over upc zakelijk,
Je had het in je eerdere post over zowel zakelijk als "normale" internet. Duidelijk ben je niet. Maar goed, zakelijk dus. Kom ik (voor de derde keer...) met de vraag of je dan 1-IP of 5-IP hebt. Maakt nogal uit voor de vraag wat gaat werken - zoals ik al eerder aangaf :o
Voor de volledigheid ik heb het natuurlijk over de ip adressen in mijn eigen netwerker. en cisco default ip heb ik aangepast naar 10.0.0.138 (om gelijk te zijn met de oude kpn instellingen)

upc antwoord: U geeft aan dat u als local IP 10.0.0.138 wilt instellen en dat het modem moet beginnen uit te delen vanaf 10.0.0.100. Helaas ondersteunt ons modem dit niet. Hij kan beginnen uit te delen vanaf 10.0.0.139.

Nu draait dit toch prima op 10.0.0.138
de vaste static ips worden uitgedeeld/ingesteld op de windows pc vanaf 10.0.0.10
En de dns moet ik op 8.8.8.8 (google) instellen omdat de dns instelling 10.0.0.138 == ip4 gateway niet werkt
Waarom de obsessie met settings van je vorige provider te gebruiken :?

Ofwel je hebt 1-IP en dan kun je gewoon DHCP gebruiken, danwel heb je 5-IP en moet je handmatig een publieke DNS-server adres invullen. Dat kan die van Google zijn inderdaad, maar ook die van UPC. Je maakt het jezelf hier moeilijk (1-IP) of onmogelijk (5-IP) en hebt iig in dit topic nog geen enkele reden aangedragen waarom dat zinnig zou zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56
Mijn ervaring met Ziggo is dat de DNS instelling "wispelturig" is. In eerste instantie had ik ook in apparaten met vaste IP's, het gateway adres ingesteld als DNS server. Dat deed ik in het verleden altijd zo, en nooit problemen mee gehad.

Vorig jaar, na "werkzaamheden" van Ziggo, ontdekte ik dat mijn TV geen internetverbinding meer had.
Je kent het protocol wel. Alles uit, modem opnieuw opstarten, even alle instellingen checken en dan de rest van de apparaten weer aan. Maar helaas pindakaas. Geen internetverbinding.
Toen bleken ook mijn NAS en mediaplayer niet meer het internet op te kunnen.

Van alles geprobeerd, maar niet meteen aan de netwerkinstellingen gedacht, want dat "heeft toch altijd goed gewerkt".
Kwam er uiteindelijk achter dat het aan de DNS server setting lag. Toen ik in de TV, de NAS en mediaplayer de Ziggo DNS servers instelde, kregen ze allemaal meteen weer internettoegang.

Een tijdje geleden heb ik bij wijze van proef weer het gateway adres ingesteld en tot mijn verbazing bleven alle apparaten online. Ik heb nu, uit voorzorg, de Ziggo DNS servers maar ingesteld.

Wat dit veroorzaakt, beats me. De werkzaamheden van Ziggo hadden destijds niks met firmware te maken, zover ik weet.

• fortfort
@dion na idd. Dualstack ip. Maar niet relevant. Want wat blijkt....

Upc belde..! De ip range onder 10.0.0.138 wordt voor eigen interne doeleinde gebruikt. Vandaar dat er van alles flipt blijkbaar. Mijn vraag waarom ze dat niet even vermelden. De doelgroep die hier last van zou hebben was te beperkt. Tja nu ING opgelost. Toch ip range veranderen :(

Oja waarom vast aan die ip range. Soms wil je de huidige bedrijfs infrastructuur niet veranderen. Waarom zou je ook als je de ip settings van router gewoon over kan nemen.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12 17:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is de vloek van die RFC1918-adressen. Iedereen gebruikt ze en vroeg of laat krijg je botsingen. Ze hadden het inderdad wel even duidelijk mogen documenteren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1