Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 20:33
Mijn thermostaat begint het te begeven. Vandaag kwam ik thuis en het scherm was blank terwijl ik twee maanden geleden - om dezelfde reden - nieuwe batterijen erin heb gedaan. Die moeten het minimaal een of twee jaar uithouden. Ik heb nu een Honeywell van 15 jaar oud, programmeerbaar per dag, maar beperkt in functies.

Eigenlijk doet deze thermostaat voor 90% z'n werk goed. Ik sta op vaste tijden op, en het huis is dan ook warm. Ik ga op vaste tijden weg, kom meestal rond dezelfde tijd thuis, en dat werkt allemaal naar behoren. Voor zaterdag en zondag is er een apart programma. Als ik morgen een vrije dag heb, dan is er een knop voor (morgen als zondag). Maar ik zou eigenlijk meer willen.

Een paar knoppen erbij zou al veel schelen:

1) Vakantie thuis: vanaf nu iedere dag vast programma, later opstaan, later naar bed, hele dag thuis.
2) Vakantie weg: vaste (lage) temperatuur tot ik het programma uitzet.
3) Komende x uren thuis of weg: stel je komt op een doordeweekse dag thuis en weet dat je maar twee uurtjes thuis bent, dan weer naar het werk moet. Zo vaak komt dit niet voor, dus echt heel belangrijk is het niet, maar als het gebeurt denk ik iedere keer dat het handig zou zijn.

Dan merk ik dat het programma van de huidige thermometer slecht rekening houdt met de nachtelijke uren, als je in het weekend pas rond 1 uur naar bed gaat. Dan moet je toeren uithalen om dat te programmeren.

Ik wil niet dat mijn gegevens bij Google of andere partijen terecht komen. Ondanks garanties dat Nest data niet met Google data gedeeld wordt (wat ik nog best wil geloven), weet ik dat Google wel bezig is om andere data aan Nest te koppelen (waarschijnlijk meer domotica), om zo toch die gegevens te kunnen interpreteren. Ik hoorde dat ze een ander bedrijf gekocht hebben en die data brengen ze bij Nest onder, dus ook gescheiden van Google data, en zo gaan ze dat uitbreiden.

Maar dit sluit de Nest niet uit. Ik weet dat je 'm ook zonder wifi kan gebruiken, maar dan met beperkte functionaliteit. Ik ben overigens best bereid om het ding op wifi aan te sluiten en tegelijkertijd de uitgaande poort te blokkeren, zodat het wel mogelijk is via het LAN de thermostaat aan te sturen, zonder dat ie gegevens met internet kan uitwisselen. Alleen weet ik niet of het dan nog werkt, of je de app dan nog kunt gebruiken, of dat die toch echt eist dat je met de servers in verbinding staat. En dan is er nog dit scenario: je hebt alles afgeschermd, totdat je een nieuwe router krijgt en je vergeet die poort te blokkeren, en alsnog staat alles open, of alsnog stuurt ie alle data van de afgelopen anderhalf jaar richting Google, want wie weet wat ie allemaal onthoudt en hoelang?!

Andere thermostaten zoals van Honeywell zijn ook prima opties. Ik zie alleen de bomen door het bos niet meer. De opties die ik hierboven noem zie ik niet terug in de beschrijvingen, en alle recente reviews focussen natuurlijk op de slimme thermostaten als de Nest en Toon. Ik vind de Nest overigens al aan de dure kant, vind 100 - 150 euro wel een mooie prijs.

Lang verhaal - maar als jullie suggesties en ervaringen hebben - graag! :)

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:20
Een mooi verhaal, maar je gedachte over geen gegevens van mij bij Google, zijn niet meer te handhaven. Misschien lukt het nog als je geen smartphone, geen internet, geen slimme meter, geen en noem maar op hebt. Volgens mij liggen er erg veel gegevens van mij en anderen bij grote firma's. Google, Apple, Facebook en belastingdienst. Word ik daar angstig van, soms wel maar je hebt bijna geen keuze meer.
Wat voor thermostaat voor jou handig is, volgens mij elke gewone thermostaat voldoet, wil je wat meer dan zit je volgens mij vast aan een "slimme thermostaat".

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 22:26
Je kan eens kijken naar ThermoSmart en Honeywell Round Connected (Y87C2004).

Zijn slimme thermostaten, maar niet zelf lerend. Gewoon programma's in stellen en ook op afstand bestuurbaar via je telefoon.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:43

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die standaard programmeerbare Honeywell beschikt vast wel over de optie "vakantie" (Een vaste temperatuur met een countdown tot de ingestelde tijd) en de optie "continu". De oude Honeywell thermostaat die ik heb, heeft die opties in ieder geval wel. Volgens mij is dat de Honeywell Chronotherm IV, niet modulerend. Pin me daar alleen even niet op vast.

Daarmee kun je eigenlijk al optie 2 en 3 afdekken. Het enige dat je dan nog mist is de mogelijkheid om meerdere varianten erin te zetten. Het zou zelfs kunnen dat dat er gewoon in zit, zonder dat ik het weet. Ik kan als vertrektijd 2 verschillende tijden instellen. Geen idee hoe dat werkt; mijn werkritme is te constant om daarmee te hoeven spelen.
Daarnaast kun je ook nog tijdens het programma de temperatuur tijdelijk aanpassen, tot het volgende schakelmoment. Dan kun je ook voor korte periodes even een kleine aanpassing doen.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar de batterijen nog niet vervangen, dus ook dat lijkt me geen probleem. :) Als zo'n oude thermostaat dat al allemaal kan, zullen de meeste thermostaten van nu toch wel aan jouw eisen voldoen?

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-02-2015 09:46 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er nog geen aanbieders zijn die een slimme thermostaat leveren waarbij je baas over eigen data blijft dus waarbij de data in huis blijft.

Op dit moment eigenlijk DE reden waarom ik geen slimme thermostaat heb, Jammer.
sunnybird schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:13:
Volgens mij liggen er erg veel gegevens van mij en anderen bij grote firma's. Google, Apple, Facebook en belastingdienst. Word ik daar angstig van, soms wel maar je hebt bijna geen keuze meer.
Onzin het zijn( op de bd na) allemaal diensten waar je vrijwillig gebruik van maakt niemand die je dwingt om ze te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.mairacarvalho.com/wp-content/uploads/2013/12/facebook-and-you-pigs-450x360.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2015 12:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sumac schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:20:
Lang verhaal - maar als jullie suggesties en ervaringen hebben - graag! :)
kijk eerst eens naar wat de fabrikant van de ketel aanraad en levert.
dat zijn eigenlijk in 99% van de gevallen de beste thermostaat die je kunt hebben.
speciaal gemaakt voor de ketel geeft vaak het beste rendement, alle anderen geven alleen maar een marketing rendement met soms toch wel iets wat overdrijvingen er in >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Diecke schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:16:
Je kan eens kijken naar ThermoSmart en Honeywell Round Connected (Y87C2004).

Zijn slimme thermostaten, maar niet zelf lerend. Gewoon programma's in stellen en ook op afstand bestuurbaar via je telefoon.
Helaas gaat alle communicatie van dat ding wel via de cloud.

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 20:33
Bedankt voor al jullie reacties.

@sunnybird - dat een (groot) deel van mijn gegevens al bij Google en Facebook ligt, dat is zo, maar dat wil niet zeggen dat het dan niks meer uitmaakt en dat dan ook mijn energieverbruik met hen gedeeld moet worden. Overigens zullen ze vast al weten wat mijn dagritme is, wanneer ik van huis ga, waar ik werk etc. Die patronen zijn vast uit mijn mobiele gebruik op te maken.

Ik heb vandaag de thermostaat gevonden die ik ga kopen, de Honeywell Chronotherm Aan/Uit Klokthermostaat. Ik heb trouwens nog een ouderwetse CV-ketel, geen modulerende ketel in ieder geval, dus het moet een aan-uit-ding zijn, maar ook diverse slimme thermostaten kunnen daarmee omgaan.

Deze doet eigenlijk alles wat ik wil, en het op afstand bedienen mis ik niet. De prijs is goed, en deze thermostaat heeft een vakantie-functie en een timer functie. Daarmee kun je voor een bepaald aantal uren de temperatuur hoger of lager zetten. Dus stel het is dinsdagavond en je hebt de volgende dag vrij dan kun je 'm twee uur lang hoger zetten. Mijn oude kan ik ook op constant zetten, of tijdelijk hoger tot het volgende wisselmoment, maar dan vergeet ik 'm vaak terug te zetten. Ook de zes temperaturen per dag is beter dan de vier die ik nu heb, en de vrijaftoets maakt het geheel compleet. Dit ding doet alles wat ik in de huidige thermostaat mis.

• Het 7-dagen vrij programmeerbaar verwarmingsprogramma laat toe de thermostaat voor elke dag van de week afzonderlijk in te stellen.
• Met de 6 onafhankelijke temperatuurniveaus per dag kunt u 6 gewenste temperaturen instellen per dag, voor de juiste temperatuur op het juiste moment.
• Met de vakantietoets kunt u de temperatuur voor 1 t/m 99 dagen verlagen om energie te besparen tijdens uw afwezigheid.
• Met de timer kunt u het verwarmingsprogramma tijdelijk laten afwijken voor 1 t/m 23 uur. Zeer handig wanneer u bezoek hebt of even weg bent.
• Met de vrijaftoets kunt u voor een bepaald aantal dagen het zondagsprogramma kiezen, voor een comforttemperatuur op uw vrije dag(en).
• Dankzij de automatische zomer-/wintertijdaanpassing wordt de klok automatisch aangepast aan de zomer- en wintertijd.

[ Voor 3% gewijzigd door sumac op 11-02-2015 19:44 ]

Pagina: 1