Laptop cooler/cooling pad kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedAhmed
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 13:18
Is het aangeraden om een laptop cooler/cooling pad te kopen?
Ik heb nooit geweten dat deze bestonden, of wat het zijn. Maar ik neem aan dat deze pads als een externe koelingssysteem voor een laptop werken? Ik weet dus niet of deze dingen ook echt handig zijn. Ik heb soms wel te maken met een warme laptop, wanneer ik zwaardere games draai.

Ik heb ook gelezen dat ik mijn cpu kan overklokken, maar dat dit ervoor zorgt dat mijn laptop kan overhitten als de performance te hoog is, vooral met het gebruik van de nvidia gpu. Ik probeer een aantal fps te winnen in bepaalde games, en hoop dat het lukt met een aantal tweaks.
Heeft iemand ervaring met zulke cooler pads? Is het te overwegen? Welke zijn aan te raden? Als zo'n cooler niet veel doet, dan laat ik het waarschijnlijk ook zitten. Zoveel game ik niet op m'n laptop, dus het heeft geen prioriteit. :P

Het is me opgevallen dat veel cooling pads heel goedkoop zijn. Voor circa 20-30 euro zie ik ze vaak langs komen, mocht ik er een willen, dan ga ik uit van een bedrag in die range.
Ik heb een Asus N750JK 17,3" laptop, volgens mij heb je cooling pads van verschillende grootten?

Hopelijk kan iemand mij kort vertellen hoe zo'n apparaat werkt, wat ik er aan heb, en of het ook wel nodig is voor mijn situatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Die pads hebben helemaal niet zoveel zin, die zijn heel stationair als je begrijpt wat ik bedoel, je kan ze maar op 1 plek meestal gebruiken en dat is op je bureau, dus dat heeft niet zo veel zin. Het werkt eigenlijk gewoon met een elec. bron die een paar fannetjes in een soort van plank (in het simpel gezegd) en dan waaien en dat zou voor betere koeling moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2d/f7/76/2df776be255df8dd8a139f7de612b680.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik gebruikte gewoon 4 houten blokjes van 1x1 cm die ik onder de laptop deed, dat zorgde ervoor dat die wat koeler werd. Toen ik hem wat later eens open schroefde en er een kilo stof uitblies, had dat nog betere resultaten.

Maar zo een koeling pad, flauwekul.
Als je je verder ook maar een klein beetje zorgen maakt over de temperatuur, dan is het laatste wat je moet doen je laptop proberen over te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedAhmed
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 13:18
Hahahaha! Zou dat ook echt werken? :P
thibautb schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:01:
Die pads hebben helemaal niet zoveel zin, die zijn heel stationair als je begrijpt wat ik bedoel, je kan ze maar op 1 plek meestal gebruiken en dat is op je bureau, dus dat heeft niet zo veel zin. Het werkt eigenlijk gewoon met een elec. bron die een paar fannetjes in een soort van plank (in het simpel gezegd) en dan waaien en dat zou voor betere koeling moeten zorgen.
Ja, dat las ik inderdaad. De meesten zijn niet geschikt voor op een schoot, wat wel jammer is.
Reepje schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:24:
Ik gebruikte gewoon 4 houten blokjes van 1x1 cm die ik onder de laptop deed, dat zorgde ervoor dat die wat koeler werd. Toen ik hem wat later eens open schroefde en er een kilo stof uitblies, had dat nog betere resultaten.

Maar zo een koeling pad, flauwekul.
Als je je verder ook maar een klein beetje zorgen maakt over de temperatuur, dan is het laatste wat je moet doen je laptop proberen over te klokken.
Dat lijkt mij niet zo fijn om op je schoot te leggen, met die houten blokjes, niet?

Ik heb nog geen temperatuur software gebruikt om het te controleren, maar het is niet zo dat ie te heet wordt. Met turbo zou m'n cpu rond de 3,5 GHz zijn, is dat ook teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RedAhmed schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:40:

Dat lijkt mij niet zo fijn om op je schoot te leggen, met die houten blokjes, niet?
Als je gaat gamen en dat ding wordt te warm, is dat met of zonder houten blokjes ongemakkelijk als je hem op schoot hebt??? Met zo een pruts cooling pad eronder kan je hem ook niet echt op schoot nemen.

De manier van extra koeling is een luchtstroom mogelijk maken onder de laptop. Door zo een ding op je schoot te leggen, dat is in ieder geval DE manier om hem nog warmer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:06

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je kan dat ook halen bij de IKEA. Ik weet niet hoeveel het is, maar ik denk rond de 6 euro

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Dutchredgaming schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:56:
Je kan dat ook halen bij de IKEA. Ik weet niet hoeveel het is, maar ik denk rond de 6 euro
Die dingen in de IKEA zijn allemaal een plaat onder de laptop die de aanzuiggaten afdekken. In plaats van een luchtstroom te creëren, zet je de koeler zonder lucht, dat werkt dus helemaal omgekeerd. Zo'n IKEA kussen, plaat of tafeltje is leuk voor in de zetel of in bed, maar doe dan niets dat veel koeling vereist.

@RedAhmed: No way dat je je laptop processor kunt overklokken, daar moet je je dus geen zorgen over maken.

Ik heb van mijn vriendin ooit een pricewatch: Cooler Master NotePal X1 gekregen met kerst. Mijn laptop zat vol stof en viel af en toe uit (ik had even geen tijd om die open te doen want in de kerstperiode moest ik toen vooral studeren), en die koeler hielp wel om de temperatuur voldoende laag te houden dat het uitvallen ophield, ongeveer 10° winst. Maar dat was dus wel een extreem geval, houd gewoon je laptop vrij van stof en dat zou voldoende moeten zijn. Dat type dat ik heb is wel vooral voor 15" laptops, er is wel een grotere variant dacht ik.

Je zou eens moeten controleren of er onderdelen throttlen tijdens het gamen (kloksnelheid verlagen als de temperatuur te hoog wordt). Je kunt dit in de gaten houden door de kloksnelheid en temperatuur van je cpu en gpu te monitoren tijdens het gamen. Als de kloksnelheid sprongen naar beneden toont en de temperatuur heel hoog ligt, dan kun je extra koeling gebruiken. Als de kloksnelheden wel constant zijn, dan kun je weinig doen, overklokken is geen ruimte voor in een laptop. Dan moet je de grafische instellingen maar wat naar onderen bij stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:06

Dutchredgaming

ICT Beheerder

MacPoedel schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:21:
[...]

Die dingen in de IKEA zijn allemaal een plaat onder de laptop die de aanzuiggaten afdekken. In plaats van een luchtstroom te creëren, zet je de koeler zonder lucht, dat werkt dus helemaal omgekeerd. Zo'n IKEA kussen, plaat of tafeltje is leuk voor in de zetel of in bed, maar .....
Zet je je laptop aan de kant waar je koeling is en beetje overheen hangen totdat de koeling erover die IKEA pad hangt

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchredgaming op 10-02-2015 22:27 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakkjoost
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-03 15:18
Ik heb een Lenovo y500 laptop met een ultrabay en zo een SLI GT650m. Laatste eens GTA V geprobeerd en dat draait prima in SLI modus..alleen ging de temperatuur wel richting de 93C. Nu met een CoolerMaster XL (17inch, 230mm fan) zo rond de 80C. Toch mooi een graad of 10 eraf, precies goed om met een gerust hart wat langer te gamen. :)
Pagina: 1