Laptop scherm krijgt wel stroom, maar geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-12 14:45
Hallo,

Van de week kreeg ik van een kennis zijn oude laptop omdat hij het niet meer deed. Het scherm ging niet meer aan.

Toen ik er naar keek ging het scherm inderdaad niet aan. Wat ik wel zag is dat het scherm even een blink gaf( je zag dat het scherm stroom kreeg, maar wel zwart beeld uitstraalde). Heb er gelijk een extern beeldscherm op aangesloten. Dit werkte direct. Toen ik in de BIOS wat had gewijzigd had en het wilde testen startte ik opnieuw op en haalde ik het externe scherm er af. Toen zag ik dat hij volledig werkte. Ik blij! maar helaas was het van korte duur, na de reboot deed hij weer het oude, wel stroom, maar zwart beeld.

In windows geprobeerd om via het externe scherm het hoofdscherm in te schakelen, maar zonder succes.. Ook lukt het niet om het scherm, terwijl de pc al aan staat, aan te sluiten.. dan pakt hij hem niet meer.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en wat er evt defect is. Zoals ik het nu kan inschatten werkt het scherm zelf 100% alleen mankeert er wat aan de aansturing.

Graag hoor ik wat jullie denken :D

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 02:57

LordofWhatever

Uuhhh....?

Het meest gangbare defect in dit geval is de inverter, maar ik maak op uit je beschrijving dat de backlight het wel doet, klopt dat?

Mijn eerste gedachte bij je verhaal is een loszittend kabeltje. Dit komt ook veel voor. Google eens met de juiste termen op je modelcode en je vindt snel een tutorial over waar de kabel zit, en hoe je het beste erbij kan komen om het te checken (de laptop openmaken dus). Zijn de scharnieren van het scherm nog goed? Bij een beschadiging van de scharnieren krijgt de kabel naar het scherm het snel stevig te verduren.

Omdat je aangeeft dat het scherm wel even gewerkt heeft, maar na een reboot niet meer, kan het probleem ook ergens in de software zitten. Wat hier kan helpen is een BIOS-upgrade. Ga daarvoor naar de site van de fabrikant. Daar staat meestal een recente BIOS-versie en instructies voor het installeren. Succes, en laat even weten of het lukt :)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• MatthijsTange
Hey! Bedankt voor je reactie...

De backlight werkte volledig op het moment dat hij aan stond.

Ik vermoedde ook al een los kabeltje. Ik heb het openhalen even uitgesteld om nog wat navraag te doen. Vind het altijd zo een gedoe om zo een laptop open te halen!

De BIOS ga ik ook even updaten en kijken of dit effect heeft gehad.. Mocht het niet zo zijn dan ga ik hem uit elkaar halen en alle kabels schoon maken en weer opnieuw bevestigen.

Je hoort van me!

• MatthijsTange
Probleem gevonden:

Was helaas niet de BIOS, dat zou te makkelijk zijn...

Toch een breuk in de kabel! Zonder het bovenkantje(toetsenbord) draaide het als een zonnetje. op deze manier had de kabel wat meer ruimte. Toen ik het terugplaatste was het beeld weer weg.

Met wat wringen en doen heb ik uiteindelijk het hele kabeltje weten te breken. Was namelijk op zoek naar een positie waarin hij wel zou werken met de kap er op, maar helaas.

dus....

Op China.nl >.<(lees ebay) maar een nieuwe kabel gekocht voor wel 16 euro :) Deze zal hoogstwaarschijnlijk over een jaar of twee aankomen dus dan ga ik in ieder geval voor kerst 2017 weer beeld hebben op de laptop!

Bedankt voor het meedenken! Hier kan een slotje op en bij de SOLVED map :P

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12 22:07
Als je op eBay bij een niet-chinees koopt is het vaak zo binnen. Bestel zelf meestal uit de UK, duurt ongeveer een week..