Keuze tussen LED of PLASMA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41
Momenteel kijk ik op een 50" Plasma van Panasonic (model uit 2009 van een huisgenoot), maar door samenwonen ga ik overstappen naar een eigen TV.

Nu zit ik te twijfelen tussen 2 toestellen:

Sony Bravia KDL-50W805B Zwart

LG 50PB5600

Ik ben momenteel uitermate content met het beeld van de Panasonic Plasma: prachtige zwart-waarden en heerlijk beeld. Ik vraag me af hoe de beeldkwaliteit van de LG dit zich verhoudt tot bv deze Sony Bravia, maar ook t.o.v. een Plasma model uit 2009. De LG heeft geen smart-opties, maar aangezien ik een PC heb voor media maakt dat me niets uit! Ik ga met name film kijken (HD) en Netflix, TV kijk ik niet (of nooit).

Wanneer ik naar de contrastverhouding dan is deze 3000K:1 voor de LG en 1000K:1 voor de Sony. Is de LG (behalve een hoger stroomverbruik) niet een veel betere keuze? Ik kan helaas niet echt duidelijke reviews vinden van dit plasma-model. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mede-tweakers.

Edit: review van de LG: http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/lg-plasma-tv/lg-50pb6600.html

[ Voor 7% gewijzigd door paradoXical op 10-02-2015 16:15 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 14:47
Een tweede hands Panasonic plasma kan natuurlijk ook nog. LG heeft voor zover ik weet niet de beste plasma schermen gemaakt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:15:
Een tweede hands Panasonic plasma kan natuurlijk ook nog. LG heeft voor zover ik weet niet de beste plasma schermen gemaakt.
Een 2e hands TV is eigenlijk geen optie voor me, wil echt voor een nieuw toestel gaan. Van wat ik lees zijn de meeste consumenten tevreden over dit LG toestel - zeker voor de prijs. Ik geloof meteen dat Panasonic betere toestellen gemaakt heeft, ik vraag me alleen af hoe een Plasma uit 2009 zich staande zal houden tegen een LG uit 2013.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-10 10:58
Ik heb beiden gehad. De beeldkwaliteit van Plasma is subliem. Ik had dan een ook een Panasonic.
Beiden soorten hebben nadelen en voordelen, helaas kreeg de mijne erg last van inbranding/langdure retentie.

Je kunt niet proberen om in een winkel beide toestellen te bekijken? Neem je je eigen film mee om te testen wat je het mooist vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
Kashika schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:29:
Ik heb beiden gehad. De beeldkwaliteit van Plasma is subliem. Ik had dan een ook een Panasonic.
Beiden soorten hebben nadelen en voordelen, helaas kreeg de mijne erg last van inbranding/langdure retentie.

Je kunt niet proberen om in een winkel beide toestellen te bekijken? Neem je je eigen film mee om te testen wat je het mooist vindt.
Dat is het probleem, laatst bij wat zaken geweest, helaas niet dit model kunnen spotten. Vraag me alleen af hoe de kwaliteit van een plasma van deze prijs is, ik bedoel.. ~450 euro is spotgoedkoop!

Zal eens even rondvraag gaan doen waar ze dit toestel daadwerkelijk verkopen, ik heb alleen een grondige hekel aan winkelen, ik hoop op een ervaring van een Tweaker ;)

Edit: nog even google geraadpleegt, dit model is eigenlijk alleen maar te bestellen...

[ Voor 5% gewijzigd door paradoXical op 10-02-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Panasonic heeft de beste plasmaschermen hebben ze me ooit eens verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 14:47
paradoXical schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:19:
[...]

Een 2e hands TV is eigenlijk geen optie voor me, wil echt voor een nieuw toestel gaan. Van wat ik lees zijn de meeste consumenten tevreden over dit LG toestel - zeker voor de prijs. Ik geloof meteen dat Panasonic betere toestellen gemaakt heeft, ik vraag me alleen af hoe een Plasma uit 2009 zich staande zal houden tegen een LG uit 2013.
Tja, dat zou je moeten vergelijken natuurlijk, probleem is alleen dat als je al een winkel vindt waar die plasma te koop staat dat je wel moet kunnen kijken in een representatieve omgeving. Eén van de redenen dat plasma niet meer gemaakt wordt is dat mensen het niet meer kochten omdat het er in de winkel niet uitzag naast een knallende LCD tv. Een fel verlichte winkel met TL balken is niet te vergelijken met de gemiddelde huiskamer, dus in een winkel gaan kijken en vergelijken zorgt er niet zonder meer voor dat je met de beste tv thuis komt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-10 10:58
paradoXical schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Dat is het probleem, laatst bij wat zaken geweest, helaas niet dit model kunnen spotten. Vraag me alleen af hoe de kwaliteit van een plasma van deze prijs is, ik bedoel.. ~450 euro is spotgoedkoop!

Zal eens even rondvraag gaan doen waar ze dit toestel daadwerkelijk verkopen, ik heb alleen een grondige hekel aan winkelen, ik hoop op een ervaring van een Tweaker ;)

Edit: nog even google geraadpleegt, dit model is eigenlijk alleen maar te bestellen...
Eerlijk gezegd. Als het geen Pana plasma is, zou ik het niet echt overwegen.
Gewoon voor de LCD gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een schopje naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02
De Panasonic Plasma's zijn erg mooi! De Plasma techniek kan volgens mij nooit zo zuinig worden als de LCD met LED techniek, daarom zie je hoofdzakelijk ook alleen maar LCD met LED.

Wat betreft je TS dilemma, ik zou voor de KDL-50W805B gaan, maar volgens mij wordt deze niet meer gemaakt en moet je nu de KDL-50W828B of KDL-50W829B hebben. Dat moet je even uitzoeken. Het enige verschil is volgens mij de betere Motion Flow 800Hz.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Plasma knippert toch?

Op mn werk hebben we zo'n mega plasma TV. Los van het gigantische gewicht vind ik het beeld niet aangenaam en hoor je de monitor piepen bij bepaalde kleuren.

Geen idee hoe oud dat ding is though

Doe mij maar LCD :P

edit:
Ah knippert dus toch. Krijg altijd last van m'n ogen van dat ding :P

[ Voor 97% gewijzigd door Gamebuster op 10-02-2015 17:36 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 11:05
Yup, als je daar vatbaar voor bent zeer zeker ja. Het went wel, maar vast niet voor iedereen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-10 15:30
Daarnaast bromt een plasma ook lichtelijk wanneer er lichte kleuren (in de richting van wit) worden weergegeven. Dit kan erg vervelend zijn wanneer het tv volume laag staat. Mijn panasonic GT60 doet dit ook maar ik stoor me er om heel eerlijk te zijn niet aan. Liever wat gebrom dan backlight bleeding en alle andere nadelen van LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Goedkoop LCD, geld wat je minder uitgeeft dan je budget opzij zetten voor een OLED TV over 2 jaar ofzo wanneer ze betaalbaar zijn. Er zijn best goede LCD's maar ze halen het niet bij plasma. Plasma heeft een aantal nadelen en de goede merken zijn niet meer nieuw te krijgen. OLED is qua contrast zeker en qua beeldkwaliteit volgens mij ook wel de opvolger van plasma. Ik heb hetzelfde gedaan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Gamebuster schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:34:
Plasma knippert toch?

Op mn werk hebben we zo'n mega plasma TV. Los van het gigantische gewicht vind ik het beeld niet aangenaam en hoor je de monitor piepen bij bepaalde kleuren.

Geen idee hoe oud dat ding is though

Doe mij maar LCD :P

edit:
Ah knippert dus toch. Krijg altijd last van m'n ogen van dat ding :P
Komt waarschijnlijk omdat dat ding in een ruimte staat met TL-verlichting dat interfereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
JT schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:15:
Goedkoop LCD, geld wat je minder uitgeeft dan je budget opzij zetten voor een OLED TV over 2 jaar ofzo wanneer ze betaalbaar zijn. Er zijn best goede LCD's maar ze halen het niet bij plasma. Plasma heeft een aantal nadelen en de goede merken zijn niet meer nieuw te krijgen. OLED is qua contrast zeker en qua beeldkwaliteit volgens mij ook wel de opvolger van plasma. Ik heb hetzelfde gedaan.
Maar de LG plasma koop ik al voor 450 euro, dat is al redelijk budget.
Jumpman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:32:
De Panasonic Plasma's zijn erg mooi! De Plasma techniek kan volgens mij nooit zo zuinig worden als de LCD met LED techniek, daarom zie je hoofdzakelijk ook alleen maar LCD met LED.

Wat betreft je TS dilemma, ik zou voor de KDL-50W805B gaan, maar volgens mij wordt deze niet meer gemaakt en moet je nu de KDL-50W828B of KDL-50W829B hebben. Dat moet je even uitzoeken. Het enige verschil is volgens mij de betere Motion Flow 800Hz.
Die TV is ook direct een factor 2 duurder, maar is ie ook beter? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Dat is waar ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02
paradoXical schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:26:
[...]

Maar de LG plasma koop ik al voor 450 euro, dat is al redelijk budget.

[...]

Die TV is ook direct een factor 2 duurder, maar is ie ook beter? ;)
In mijn vergelijking heb ik eigenlijk niet naar de prijs gekeken, moet ik je eerlijk bekennen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
Ik ben toch voor het plasma-paneel van LG gegaan, de prijs / grootte heeft het gewonnen.. Ben erg benieuwd of de TV gaat bevallen, ik heb in ieder geval een goede TV om hem mee te vergelijken, als de weergave even goed is als die van een 6 jaar oude plasma van Panasonic, dan ben ik al tevreden.. ;)

Vorige week waren er nog 51 op voorraad bij MAXICT, nu nog 14. Moest snel zijn!

[ Voor 12% gewijzigd door paradoXical op 23-02-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
voor wat het waard is, elke TV is een referentie opzich, en er zullen weinig mensen zijn die niet tevreden zijn met hun TV.
Ik wilde ook een plasma scherm omdat ik ook de plasma's van Panasonic zeer hoog op de verlanglijst had staan. Het is een WT50 geworden. go figure.
Mijn ouders hebben de W8 die jij aanhaalde als optie, ikzelf heb dus een top led tv van Panasonic en op de slaapkamer de meest budget Samsung led tv. Op alle drie is het meer dan prima TV kijken.

To the point: Elke TV op zichzelf is goed. "beter" kan enkel beoordeeld worden in een direct vergelijk, naast elkaar met dezelfde bron. Iets dat mogelijk is in de winkel als de verkoper beried is de tv's netjes neutraal te "calibreren"
Laat je dit laatste professioneel doen naderhand, is met elk scherm een haast perfect plaatje mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Nee natuurlijk niet, een tv met een brak contrast (lees: vrijwel elke budget lcd) zal nooit een "perfect" beeld krijgen.

Goed genoeg voor de gemiddelde gebruiker? Wellicht. Goed genoeg voor iemand met hogere kwaliteitseisen? No way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
Brad Pitt schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:54:
Nee natuurlijk niet, een tv met een brak contrast (lees: vrijwel elke budget lcd) zal nooit een "perfect" beeld krijgen.

Goed genoeg voor de gemiddelde gebruiker? Wellicht. Goed genoeg voor iemand met hogere kwaliteitseisen? No way.
Je mist het punt.

Er spelen bij de aankoop en vergelijk van een TV namelijk meerdere factoren mee, onder andere het budget en, terecht genoemd, de kwaliteitseisen van de gebruiker.
In elke categorie is de TV die bij je thuis staat de referentie, en die is goed genoeg gebleken voor die persoon.
De verschillen waarover wordt gesproken in de eindeloze hoeveelheid reviews (goed onderbouwde en vaak correct aangetoonde/gemeten, anders dan bij bijvoorbeeld audiospul) zijn er wel degelijk, maar die zal je in een huiskamer, bij een scherm op zich niet zo snel zien.

Schermen uit verschillende tijdperken en klassen moet en mag je natuurlijk niet met elkaar vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door SmauG op 23-02-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
Ik zal er gigantisch op vooruit gaan, ik kijk nu op een LCD paneel uit 2006, en die heeft echt een waardeloos contrast en zowat geen zwart-tinten maar grijs.

Ik verwacht zelf ook dat het scherm gaat bevallen, ik ben niet heel kritisch en ga meer voor prijs-kwaliteit, en daarmee heb ik denk ik de juiste koop gedaan...

[ Voor 0% gewijzigd door paradoXical op 23-02-2015 21:58 . Reden: Voorruit lol..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SmauG schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:46:
[...]
De verschillen waarover wordt gesproken in de eindeloze hoeveelheid reviews (goed onderbouwde en vaak correct aangetoonde/gemeten, anders dan bij bijvoorbeeld audiospul) zijn er wel degelijk, maar die zal je in een huiskamer, bij een scherm op zich niet zo snel zien.
Hoe kom je hierbij? Zou nooit een LCD scherm willen hebben. Ook niet in de huiskamer. Ook niet gecalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
Brad Pitt schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:32:
[...]

Hoe kom je hierbij? Zou nooit een LCD scherm willen hebben. Ook niet in de huiskamer. Ook niet gecalibreerd.
Heb je gelijk in, maar LCD met LED-LCD vergelijken is praktisch hetzelfde als CRT met LED-LCD vergelijken en gaat dus volledig mank, beide zijn ook nog amper te verkrijgbaar (CRT misschien nog in ontwikkelingslanden of 2e hands..). Of heb ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
Brad Pitt schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:32:
[...]

Je mist het punt nog steeds. Jou als ook mijn persoonlijke smaak is irrelevant bij het punt dat ik wil maken.

Stel jezelf de volgende vraag.
Hoeveel mensen, inclusief jezelf ken jij die ontevreden zijn met hun nieuw/onlangs aangekochte TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ben zelden echt tevreden met recent aangekochte apparatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
paradoXical schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:04:
[...]

Heb je gelijk in, maar LCD met LED-LCD vergelijken is praktisch hetzelfde als CRT met LED-LCD vergelijken en gaat dus volledig mank, beide zijn ook nog amper te verkrijgbaar (CRT misschien nog in ontwikkelingslanden of 2e hands..). Of heb ik dit verkeerd?
Dat heb je heel verkeerd. LED-LCD is net zo LCD als CCFL-LCD. Het verschil zit 'm enkel in de achtergrondverlichting.

Voornamelijk marketing die zeer goed werkt. Mensen hebben het niet eens meer over LCD maar over LED en denken dat dit een heel andere techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien kunnen we het eens over de curved gimmick gaan hebben ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
Dimens schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:21:
[...]

Dat heb je heel verkeerd. LED-LCD is net zo LCD als CCFL-LCD. Het verschil zit 'm enkel in de achtergrondverlichting.

Voornamelijk marketing die zeer goed werkt. Mensen hebben het niet eens meer over LCD maar over LED en denken dat dit een heel andere techniek is.
Dat weet ik, maar gesproken in termen van beeldkwaliteit is LED-LCD toch VEEL beter?

Als ik de reviews mag geloven benaderen de zwartwaarden van een goede LED-LCD tv die van plasma...

[ Voor 9% gewijzigd door paradoXical op 24-02-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
paradoXical schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 07:37:
[...]

Dat weet ik, maar gesproken in termen van beeldkwaliteit is LED-LCD toch VEEL beter?
Nee. Tenzij je de LED-LCD modellen van nu gaat vergelijken met de CCFL-LCD modellen uit 2010 aangezien de ontwikkeling ook niet stil heeft gestaan. Maar ook dan is het zeker niet altijd beter dan de CCDL-LCD modellen van toen. De Samsung LE40C530 die hier in de slaapkamer staat presteert beter dan menig LG en Philips toestel.
Als ik de reviews mag geloven benaderen de zwartwaarden van een goede LED-LCD tv die van plasma...
Bij een volledig zwart beeld waardoor de LED's achter het paneel uitgeschakeld worden wel ja. Komt er weer iets in beeld, dan gaan de zwartwaarden verloren. Bij veel toestellen geeft dat ook nog eens vervelende uniformiteitsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-10 11:20
De uniformiteit van CCFL t.o.v. LED is vele malen beter. Dit valt deels toe te schrijven aan het het contrast dat bij LED aanzienlijk groter is en waardoor verschillen in uniformiteit waarschijnlijk duidelijker waarneembaar zijn.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom is bij LED achtergrondverlichting het contrast ineens veel beter? Er worden hier veel kwaliteiten aan "LED" toegekend die ik niet snap (behalve goed werkende marketing).

Alleen als je zogenaamde "Full LED" schermen hebt, die leds lokaal uitschakelen, benader je de kwaliteiten van echt actieve schermen. Dat uitschakelen gaat ook niet per pixel (2 miljoen) maar per zone (128 in de beste gevallen), of nog erger: per strook.

Dat LCD's beter zijn geworden staat buiten kijf. En ik geloof ook wel dat kleurweergave door LEDs beter gecontroleerd kan zijn, maar LED achtergrondverlichting doet weinig voor contrast...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-10 11:20
Ik ging misschien iets te kort door de bocht. CFFL tl-buizen hebben een hoge helderheid maar zijn niet goed stuurbaar (of i.i.g. erg onnauwkeurig). Geen local dimming. Hierdoor zijn deze schermen relatief contrast arm met slechte zwartwaarden (donkergrijs i.p.v. zwart). De detailresolutie in donkere gebieden is vaak matig.
CFFL heeft meer last van ghosting en kent een meer beperkte kleurweergave.

[ Voor 85% gewijzigd door ariekanari op 24-02-2015 22:11 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Pagina: 1