Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor opleiding Programmeren

Pagina: 1
Acties:

• Merlinni
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08 13:40
Hallo, Ik moet voor mijn opleiding een laptop hebben. Deze moet ik elke dag meenemen dus 1 die makkelijk mee te nemen is zou erg fijn zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Notepad++, Sublime, Photoshop en Eclipse.
Ook enkele games als counterstrike maar andere zal ik op mijn PC zelf doen.

Wat is je budget?
Maximaal 600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja zeker, elke dag op weg naar school en weer naar huis. Vrij vaak dus.
De laptop vervangt ook alle boeken en zal wel gewoon op een tafel worden gezet tijdens gebruik, dus hij hoeft niet klein te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen ervaring met laptops dus voorkeuren heb ik niet echt, wel heb ik gehoord dat HP best goed is maar ik sta voor alles open.
Het liefst 15" of groter, ik heb geen idee hoe dat gaat qua gewicht (Iemand met ervaring?)
Misschien niet super belangrijk, maar het design van een macbook spreekt mij erg aan.

Overige vragen
Ik heb in mijn main pc een SSD en vind dit vrij fijn. Is dit voor programmeren ook fijn?
Kun je makkelijk een HDD/SSD upgrade doen?

Mogelijke opties
Asus R553LA-XX222H
Lenovo IdeaPad G50-70-01613

Alvast bedankt,
Shankfull

[ Voor 4% gewijzigd door Merlinni op 10-02-2015 13:29 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Is een i7 echt nodig misschien moet je anders even naar deze kijken full hd scherm en niet veel duurder pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 01404

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Als je will compilen op deze machine will je toch echt kijken naar een niet ULV chip, ik heb er zelf een gehad en als je vaak 5 minuten moet wachten voor dat iets klaar met compilen is is dat erg vervelend. Ik had een i7 4500U en met een codebase van 30K lines in C++ duurde een full recompile rond de 5 minuten, ben nu naar een 4720HQ (een echte quad) en compilen is nu maar 1-2 minuten.

Het word heel lastig om geen i7 U te vinden voor die prijs alleen.

Als je echter alleen maar gaat typen op dit ding en wat internetten dan zijn die U chips prima, maar programmeren is toch wel een van de meer intensiefere applicaties die je kan doen.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• Merlinni
Ik krijg het laatste (derde) jaar Java waar ik dus best veel moet gaan compilen ja.
Ik denk alleen niet dat deze programma's super groot zijn er zullen vooral gericht zijn op basic java en daarna android apps.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46
Welke opleiding precies? Photoshop doet vermoeden dat je geen programmeren doet maar meer computersystemen, dat neigt meer naar design en echt de basic van programming. Dan is Photoshop misschien wel het zwaarste wat je gaat doen.

Als HBO ICT'er (software development) heb ik vorig jaar mijn Dell notebook van ~600 euro (met i5 2410m) ge'upgraded' naar een Vaio Pro 13 Ultrabook met i5 4200u. Oftewel, een minder snelle CPU.

Waarom heb ik dan toch mijn laptop vervangen door een trager, maar toch duurder model?
- 1080p scherm. Een standaard 768p scherm geeft niet zoveel werkruimte. Niet dat het daar niet mee kan, maar je hebt écht veel plezier van een hogere schermresolutie. Ook met Photoshop zeker.
- 13" en 1kg. Lekker klein, lekker licht: lekker makkelijk mee te nemen. Je word niet vrolijk van 4 kg Alienware op je rug elke dag en met die power doe je toch niks op school.
- 5 uur batterij. In lang niet iedere collegezaal zijn stopcontacten, en als je laptop er na 2 uur mee ophoud word je niet vrolijk van 2 colleges achter elkaar. Of je moet papier willen gebruiken :P

Heb ik spijt van een mindere CPU? Nee, integendeel. Zeker de eerste jaren ga je helemaal niks doen op je opleiding wat echt hoge performance heeft, of laat ik het anders zeggen: wat niet genoeg performance heeft aan een i5 4200u. En anders scheelt het een paar seconden, die kan je echt wel wachten. Compileertijden van meerdere minuten ben ik - op mijn opleiding - niet tegengekomen. Die simpele java applicaties en wat dingetjes die ik op Android heb gecompileerd gaan je echt niet vertragen. Laat staan dat het verschil tussen een dure en een goedkope cpu dan het geld waard is.
Er zijn mensen die de opleiding doorkomen met een tweedehans C2D'tje, je laptop zal niet snel de beperkende factor zijn verwacht ik.
Aan de andere kant, begrijp me goed: ik zou niet met een Pentium ofzoiets beginnen. Je moet ook 4 jaar verder he :)

Je werkt snel met meerdere programma's, veel IDE's zijn groot. Waar je wat aan hebt is een SSD, als je enkel naar performance kijkt. Kan ik je zeker aanraden.
Wel belangrijk: je RAM. 4GB is (te) krap als je een uitgebreide applicatie ingeladen hebt met wat stuff erbij. Zoek naar 8GB of meer, of op z'n minst iets wat je kan upgraden naar 8GB of meer.

Ik zou letten op een goed scherm, een goede batterij en een laag gewicht. Zorg dat je je geheugen minimaal op 8GB kan krijgen en die SSD natuurlijk. De CPU moet gewoon modern en snel zijn, maar fixeer je niet op een i7 quadcore.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Het ligt er inderdaad aan welke taal je aan het gebruiken bent. Heb je een taal die een echte compile step heeft zoals C/C++ (Java en C# compilen terwijl je schrijft), dan ben je na een tijdje toch blij dat je een sneller CPU hebt ook al duurt het niet zo lang.

Een fix, compile, run loop die rond de 5 minuten ligt is na verloop van tijd heel erg vervelend. Die SSD is niet zo heel belangrijk als je IDE eenmaal geladen is heb je geen last van laadtijd. Als je wil dat je applicaties echter snel starten dan is een SSD wel fijn.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• Merlinni
Richh schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:43:
Welke opleiding precies? Photoshop doet vermoeden dat je geen programmeren doet maar meer computersystemen, dat neigt meer naar design en echt de basic van programming. Dan is Photoshop misschien wel het zwaarste wat je gaat doen.

Als HBO ICT'er (software development) heb ik vorig jaar mijn Dell notebook van ~600 euro (met i5 2410m) ge'upgraded' naar een Vaio Pro 13 Ultrabook met i5 4200u. Oftewel, een minder snelle CPU.

Waarom heb ik dan toch mijn laptop vervangen door een trager, maar toch duurder model?
- 1080p scherm. Een standaard 768p scherm geeft niet zoveel werkruimte. Niet dat het daar niet mee kan, maar je hebt écht veel plezier van een hogere schermresolutie. Ook met Photoshop zeker.
- 13" en 1kg. Lekker klein, lekker licht: lekker makkelijk mee te nemen. Je word niet vrolijk van 4 kg Alienware op je rug elke dag en met die power doe je toch niks op school.
- 5 uur batterij. In lang niet iedere collegezaal zijn stopcontacten, en als je laptop er na 2 uur mee ophoud word je niet vrolijk van 2 colleges achter elkaar. Of je moet papier willen gebruiken :P

Heb ik spijt van een mindere CPU? Nee, integendeel. Zeker de eerste jaren ga je helemaal niks doen op je opleiding wat echt hoge performance heeft, of laat ik het anders zeggen: wat niet genoeg performance heeft aan een i5 4200u. En anders scheelt het een paar seconden, die kan je echt wel wachten. Compileertijden van meerdere minuten ben ik - op mijn opleiding - niet tegengekomen. Die simpele java applicaties en wat dingetjes die ik op Android heb gecompileerd gaan je echt niet vertragen. Laat staan dat het verschil tussen een dure en een goedkope cpu dan het geld waard is.
Er zijn mensen die de opleiding doorkomen met een tweedehans C2D'tje, je laptop zal niet snel de beperkende factor zijn verwacht ik.
Aan de andere kant, begrijp me goed: ik zou niet met een Pentium ofzoiets beginnen. Je moet ook 4 jaar verder he :)

Je werkt snel met meerdere programma's, veel IDE's zijn groot. Waar je wat aan hebt is een SSD, als je enkel naar performance kijkt. Kan ik je zeker aanraden.
Wel belangrijk: je RAM. 4GB is (te) krap als je een uitgebreide applicatie ingeladen hebt met wat stuff erbij. Zoek naar 8GB of meer, of op z'n minst iets wat je kan upgraden naar 8GB of meer.

Ik zou letten op een goed scherm, een goede batterij en een laag gewicht. Zorg dat je je geheugen minimaal op 8GB kan krijgen en die SSD natuurlijk. De CPU moet gewoon modern en snel zijn, maar fixeer je niet op een i7 quadcore.
De opleiding zit in een apart gebouw samen met Media Vormgeving; Dit doen ze speciaal zodat wij dan samen werken met designers en coders. Ik doe dus de opleiding Applicatie ontwikkelaar maar omdat wij ook zelf een beetje een design moeten kunnen maken krijgen wij ook photoshop.

Is 13" niet een beetje klein? Ik snap dat het makkelijk mee te nemen is maar ik ben gewend om mijn chrome links te hebben en mijn sublime rechts op mijn scherm. Heb ik dus eigenlijk constant een preview. (Mijn scherm is 23" 1080p)

Ik ben zelf nog van plan om C/C++ te gaan leren, maar daarvoor moet ik eerst nog even kijken waar veel werk in is. Nog aanraders voor talen?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46
Klinkt als een goed idee :)

Ja, 13" vereist wel goede ogen :P maar voor een student moet dat toch werkbaar zijn. Het gaat ook meer om het gewicht en de resolutie, of het scherm dan uiteindelijk 13" of 15" is maakt mij niet zoveel uit :) Verder is dat juist waarom je een hogere resolutie wil.

Ik weet niet hoe ver je bent, maar ik zou sowieso beginnen met web: php, html, css, sql, eventueel wat Javascript. Verder is Java een taal waarmee je een goede basis aanleert die je kan toepassen op veel andere talen.

Verder zou ik me verdiepen in frameworks en design patterns. En aan alle talen een beetje snuffelen. Uiteindelijk lijken alle talen op een gegeven moment op elkaar. Goed programmeren is een goede oplossing bedenken. Talen zijn uiteindelijk niet veel meer dan een syntax om die oplossing op te schrijven.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-11 19:10
Shankfull schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 19:56:
[...]

De opleiding zit in een apart gebouw samen met Media Vormgeving; Dit doen ze speciaal zodat wij dan samen werken met designers en coders. Ik doe dus de opleiding Applicatie ontwikkelaar maar omdat wij ook zelf een beetje een design moeten kunnen maken krijgen wij ook photoshop.

Is 13" niet een beetje klein? Ik snap dat het makkelijk mee te nemen is maar ik ben gewend om mijn chrome links te hebben en mijn sublime rechts op mijn scherm. Heb ik dus eigenlijk constant een preview. (Mijn scherm is 23" 1080p)

Ik ben zelf nog van plan om C/C++ te gaan leren, maar daarvoor moet ik eerst nog even kijken waar veel werk in is. Nog aanraders voor talen?
MBO Applicatie Ontwikkelaar dus, verwacht maar niet dat je über grote dingen gaat krijgen alles valt terug op de kerntaken en de al voorgemaakte projecten waar het grootste deel de documentatie zal gaan zijn omdat die nog gemaakt moet worden..

• Merlinni
Camo schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:37:
[...]

MBO Applicatie Ontwikkelaar dus, verwacht maar niet dat je über grote dingen gaat krijgen alles valt terug op de kerntaken en de al voorgemaakte projecten waar het grootste deel de documentatie zal gaan zijn omdat die nog gemaakt moet worden..
De school zit aangesloten bij een echt ICT bedrijf, die af en toe klanten door stuurt naar ons. Het zijn dus echt projecten en niet al jaren herhaald en over schrijven. Natuurlijk wel om het aan te leren.

Ik ga dus voor een 13"/15" laptop met een resolutie van 1920x1080p met een i5 en het liefst 8gb ram.
Nog aanraders qua merk? Of is het tegenwoordig allemaal een beetje het zelfde?

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 19:00

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Als ik al het bovenstaande zoal lees dan zal elke i5u i7u, i3m en i5m voldoen...

Zelf de helft van mijn HBO Software Engineering (php, java, java-android, c#, python) op een X2 Athlon gedaan, en een jaar geleden overgestapt naar een i5 3317u

Een intel dual coretje rond de 1,8ghz zal echt wel voldoen.

Ik zou je wel willen aanraden om minstens 900p te nemen, als je van jezelf weet dat je niet goed met piepkleine lettertjes om kan gaan dan wil je voor 1080p gaan. Op 1 enkel venster valt niet te werken, en kleiner dan 900p is het bijna onmogelijk om op 2 vensters te werken..

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 18:25
Kijk deze eens: HP Pavilion 15-p142nd

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-11 15:10

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik ga niet veel advies geven, maar ik raad een SSD aan i.v.m. het feit dat je waarschijnlijk je laptop vaak aan- en uitzet als je deze meeneemt. Deze hoeft niet groot te zijn. Waarschijnlijk voldoet wat meer als 100 GB wel.
Als je photoshop gaat gebruiken, dan raad ik je wel een laptop aan met wat geheugen. 4 GB heb je waarschijnlijk wel nodig.

Succes!

Meester in de kunsten van...

Pagina: 1