[Unitymedia] Verbinding erg langzaam in de avond uren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:58
Hallo mede tweakers,

Ik woon al enige tijd in Duitsland en ben recent overgestapt naar Unitymedia omdat zij over de kabel internet aanbieden ipv telefoonlijn. Hierdoor worden dan hoge snelheden mogelijk waar ik uiteraard interesse in heb omdat ik niet anders gewent ben van Nederland. Unitymedia is een dochter van Liberty Global die in Nederland ook providers onder hun dak heeft zoals Ziggo en UPC. Zo zijn zelfs de modems voorzien van een UPC logo en de naam zelf komt er ook in voor. :P

Wat voor moois bieden ze mij nou aan? 200mbit maar liefst! Dat vind ik nou een snelheid om van te smullen dus die aansluiten heb ik dan bij hun besteld. Na installatie bleek ik hier 180mbit van te kunnen halen, alles prima maar....

Schijnbaar kunnen ze in de avond uren tussen 18:30 en 23:00 de belasting van hun netwerk niet langer aan waardoor de snelheid DRASTISCH in elkaar stort. Hierover lees ik meer klachten op het internet.

Hoe ziet het er momenteel uit?
van 23:00 tot 18:30 een snelheid wat tussen de 140 en 180mbit ligt (afhankelijk van de gekozen speedtest server). Op de overige tijden praten we over gemiddelde snelheden van tussen de 25 en 30mbit met soms wat extreme momenten dat het zelf nog maar 10mbit is. De upload blijft wel 24/7 stabiel op 10mbit. Surfen en al gaat prima maar downloaden gaat dus traag.

Moet ik dit als klant accepteren of moet Unitymedia gewoon meer in de richting van de beloofde snelheden komen? Persoonlijk zou ik 100mbit in de avond uren best oke vinden maar 25mbit hebben op de meest belangrijke uren waar men wil gaan internetten is toch wel een beetje extreem of niet? Dat betekend dat er maar 12,5% van de beloofde snelheid wordt gehaald waar ze wel de volle prijs voor vragen.

Graag jullie mening hierover.

Nog even over de hardware:
Modem: Technicolor TC7200
PC: i7 2600k systeem met intel netwerkkaart. Verbinding dus via LAN direct aan de TC7200.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 12:10
en als je met ze hierover belt, geven ze dan ook een reden aan waarom de snelheid zo inkakt??

en woon je in een stad/dorp of ergens buitenaf?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sir_Hendro schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:15:
[...]

Hoe ziet het er momenteel uit?
van 23:00 tot 18:30 een snelheid wat tussen de 140 en 180mbit ligt (afhankelijk van de gekozen speedtest server). Op de overige tijden praten we over gemiddelde snelheden van tussen de 25 en 30mbit met soms wat extreme momenten dat het zelf nog maar 10mbit is.
Hier beschrijf je twee problemen:

1) op momenten dat capaciteit voldoende is haal je niet 200Mbps maar 140-180Mbps. Dat ligt dus niet aan capaciteit, mogelijk aan speedtestserver (als je verschillen ziet tussen de servers, hoogste waarde als relevant voor jouw verbinding nemne), mogelijk voor verschil 180Mbps <-> 200Mbps aan eigen setup. Welke servers probeer je en wat haal je? Zijn het steeds dezelfde die 180Mbps geven? Ik heb even op de server van UM zelf getest (http://speedtest-1.unitymedia.de/) en ben niet onder de indruk, het lijkt een oude Ookla v2 server te zijn die met 2 TCP threads test en dat op layer 7 en niet op layer 4 zoals je zou willen (en zoals Ookla v3 standaard doet). Ik haal er ook 178.70Mbps mee met mijn 200Mbps verbinding en dat vind ik verdacht. Ik zou slechter moeten scoren dan jij gezien de afstand (A'dam hier).

Deze lijkt me wat betrouwbaarder (solide Ookla v3 speedtest).

2) capaciteitsprobleem bij drukte. Wat je daar beschrijft is inderdaad best extreem en overduidelijk: de vraag naar bandbreedte op piekmomenten op het kabelsegment waar je zit is veel hoger dan de capaciteit. Dat het op die momenten optreedt is nogal logisch. Technische fix is node splitsen + hersegmenteren - dus minder modems op het segment waar jij zit. Maar hoe je dat gerealiseerd krijgt is een tweede. Belangrijkste lijkt me exact wat in je overeenkomst met UnityMedia staat, dus waar je recht op hebt en wat er beschreven is over wat je kunt doen als dat niet behaald wordt.

Even een klein zijstapje: ik heb gelezen dat men in UM bezig zou zijn met IPv6 (http://www.onlinekosten.d...en-nur-noch-IPv6-Adressen ). Heb jij een volwaardig publieke IPv4-adres?

Zo niet, dan gaat je IPv4 verkeer over een IPv6 tunnel naar een CG-NAT bak wat ook een bottleneck kan zijn. In dat geval is het interessant om te zien wat je op een native IPv6 speedtest haalt op zo'n druk moment.
Nog even over de hardware:
Modem: Technicolor TC7200
PC: i7 2600k systeem met intel netwerkkaart. Verbinding dus via LAN direct aan de TC7200.
TC7200 kennen we hier in NL inderdaad ook van UPC. Zal zelfde hw zijn. Of de config vergelijkbaar is... geen idee...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Gisteren had ik ze gebeld en dat gesprek was eigenlijk zo:
Klant:
Mijn internet is in de avond erg langzaam.

Medewerker:
Welke verbinding gebruikt u?

Klant:
2play 200mbit

Medewerker:
Maakt u gebruik van LAN of WLAN?

Klant:
LAN

Medewerker:
Dan gaan we even een speedtest uitvoeren. Gelieve de volgende link openen en de test starten. Vervolgens mij de resultaten vermelden.
http://speedtest-1.unitymedia.de/

Klant:
Dat waardes zijn:
Down: 25 mbps
Up 9.7 mbps
Ping: 34

Medewerker:
Oke ik zal er een technische medewerker van ons naar laten kijken. Die neemt spoedig contact met u op.
Deze morgen kreeg ik een SMS van Unitymedia:
Bedankt voor het contact opnemen hier is de mogelijk oplossing:

Ga in je router naar de WLAN instellingen en wijzig het kanaal. Vervolgens de SSID naam wijzigen en opnieuw verbinden na een reboot van de modem.
WTF is dit nou weer voor een nutteloze sms? |:(
dion_b schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:19:
[...]

Hier beschrijf je twee problemen:

1) op momenten dat capaciteit voldoende is haal je niet 200Mbps maar 140-180Mbps. Dat ligt dus niet aan capaciteit, mogelijk aan speedtestserver (als je verschillen ziet tussen de servers, hoogste waarde als relevant voor jouw verbinding nemne), mogelijk voor verschil 180Mbps <-> 200Mbps aan eigen setup. Welke servers probeer je en wat haal je? Zijn het steeds dezelfde die 180Mbps geven?
Ik heb verschillende servers in NL getest met mijn UM verbinding. De beste resultaten krijg ik naar de KPN server bij Amsterdam (180mbit). De Vodafone daar ergens in buurt geeft ongeveer 140mbit. Uiteraard overdag of laat in de nacht...
wordt.

Even een klein zijstapje: ik heb gelezen dat men in UM bezig zou zijn met IPv6 (http://www.onlinekosten.d...en-nur-noch-IPv6-Adressen ). Heb jij een volwaardig publieke IPv4-adres?
Als ik op de modem inlog zie ik gewoon een IPv4 adres staan.
TC7200 kennen we hier in NL inderdaad ook van UPC. Zal zelfde hw zijn. Of de config vergelijkbaar is... geen idee...
Als ik op mijn TC7200 inlog staat deze vol met UPC logo, de naam zelf alsof ik een UPC klant ben :P

Nog even wat anders, als ik deze tekst lees uit jouw link:
Mit Dual Stack Lite erhalten Unitymedia-Kunden jedoch nur eine öffentliche IPv6-Adresse, eine IPv4-Adresse wird dagegen nicht mehr vergeben. Die Auflösung der Adressen erfolgt im Cable Modem Termination System (CMTS) in der Kabelkopfstelle des Providers. IPv4 NAT und Portforwarding lassen sich nicht mehr nutzen.
Nou schijnt de TC7200 volgens andere gebruikers al een pleuris ding te zijn omdat er weinig instellingen zijn en port forwarding voor de meeste niet werkt. Port forwarding is voor mij erg belangrijk omdat ik deze snelle verbinding juist wilde om daar binnenkort game servers op te gaan hosten. Maar als ik deze melding hierboven lees kan ik dat op mijn buik schrijven? :/

[ Voor 53% gewijzigd door Sir_Hendro op 10-02-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sir_Hendro schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:43:
[...]

Ik heb verschillende servers in NL getest met mijn UM verbinding. De beste resultaten krijg ik naar de KPN server bij Amsterdam (180mbit). De Vodafone daar ergens in buurt geeft ongeveer 140mbit. Uiteraard overdag of laat in de nacht...
Bedenk dat afstand latency verhoogt en dat daarmee je max haalbare snelheid omlaag gaat. Daarom dus testen op een lokale server in DE, bijv die link die ik net gaf.
[...]

Als ik op de modem inlog zie ik gewoon een IPv4 adres staan.
Ja, maar een publieke of een private? Is dat adres hetzelfde als wat je ziet staan bij bijv watismijnip?
[...]

Als ik op mijn TC7200 inlog staat deze vol met UPC logo, de naam zelf alsof ik een UPC klant ben :P

Nog even wat anders, als ik deze tekst lees uit jouw link:

[...]

Nou schijnt de TC7200 volgens andere gebruikers al een pleuris ding te zijn omdat er weinig instellingen zijn en port forwarding voor de meeste niet werkt. Port forwarding is voor mij erg belangrijk omdat ik deze snelle verbinding juist wilde om daar binnenkort game servers op te gaan hosten. Maar als ik deze melding hierboven lees kan ik dat op mijn buik schrijven? :/
Ho ho, die link heeft niets met de TC7200 an sich te maken maar met een dual-stack lite IPv4->IPv6 transition mechanism. Die kan prima op de TC7200 (of willekeurig welk andere moderne kabelmodem) geimplementeerd worden, maar zegt niet *of* dat het geval is.

Iig, bezint eer gebegint. Als je een specifieke doel hebt met een internetverbinding is het doorgaans goed idee om van tevoren te checken of dat mogelijk is.

Bij DS-Lite heb je dus alleen IPv6 publieke IP's. Daar heb je geen NAT, dus alles zit gelijk op internet. Prima voor hosting - maar alleen over IPv6. Voor legacy prut moet je via een CG-NAT bak gaan. Je hebt dan geen eigen IP. Port forwarding moet in zo'n situatie kunnen, maar alleen als alles een van de twee relevante protocollen (PCP (MS) of PMP (Apple)) ondersteunt. Dat kan geimplementeerd worden op een modem op zodanige wijze dat het lijkt alsof het werkt zoals bij een traditionele IPv4-native verbinding. Maar dat hoeft niet.

Iig, ipv op hoge poten aannames te doen, gewoon zelf uitzoeken:
1) check of je een publiek IPv4 hebt of niet (en zo nee of je wel een publieke IPv6 reeks hebt)
2) als je native v4 hebt en twijfels hebt over port forwarding, gewoon testen. Makkelijkste is bijv SSH servertje te draaien op poort 22, dan eerst lokaal kijken of je kunt verbinden. Lukt dat, dan forwarden naar zelfde poort (22) en kijken of je kunt verbinden. Lukt dat ook, dan forwarden naar andere poort (bijv 60022 extern) en kijken of dat werkt. Werkt dat ook: dan alle roddel en achterklap over port forwarding negeren. Een ding dat ik hier op GoT merk is dat veel mensen blijkbaar de logica achter port forwarden niet begrijpen en dan maar hun apparaten de schuld geven voor hun eigen prutserij :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Deze modem krijgt alleen een IPv6 adres. Na wat onderzoek heb ik besloten om te gaan overstappen naar Office & Telefonie 50 waarbij je een statisch IPv4 adres krijgt en een Fritzbox modem.

Pagina: 1