wegwerken kabels muur met bocht

Pagina: 1
Acties:

• the_ur
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik heb al redelijk wat zitten zoeken en nadenken maar ik kom er niet goed uit. Hopelijk zitten hier wat creatieve mensen die me kunnen helpen.

Ik ga een tv voorzetwand maken en de bekabeling komt nu onderuit een muurtje die loopt in een bocht. Ik wil deze kabels netjes naar de zijkant wegwerken waar ze achter de radiator en bank komen.

Ik heb 2 foto's van de situatie bijgevoegd (het muurtje loopt dus in een bocht).

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2qsw4gm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2zyiwee.jpg

Bedankt alvast :)

Verwijderd

Ik zou zo'n normale kabelgoot van de bouwmarkt gebruiken , die kunnen prima deze bocht maken.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou ze gewoon in een flexibele (Ikea-)slang doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 23:12
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:43:
Ik zou zo'n normale kabelgoot van de bouwmarkt gebruiken , die kunnen prima deze bocht maken.
Zou ik ook doen. Als deze toch wat gaat wijken door de bocht (zodat de deksel niet meer past). Zou je hem zelfs nog wat in kunnen zagen aan de achterkant, bijvoorbeeld om de 20 cm.

Ik ben momenteel lekker aan het frezen en zagen met muren, maar dat krijg je niet meer mooi tussen die bakstenen. Infrezen en stuccen zou wel kunnen natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door storeman op 10-02-2015 10:45 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Eventueel nog onder de grond door als dat mogelijk is.

• the_ur
Onder de grond door wordt lastig. Ik heb ook geprobeerd door het muurtje te gaan maar dat ging ook erg lastig. Infrezen en stuccen is wellicht het mooist, maar dat zal een aardige uitdaging voor mij worden ben ik bang.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

the_ur schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:26:
Onder de grond door wordt lastig. Ik heb ook geprobeerd door het muurtje te gaan maar dat ging ook erg lastig. Infrezen en stuccen is wellicht het mooist, maar dat zal een aardige uitdaging voor mij worden ben ik bang.
Valt best mee, muurfrees er langs en een pvc pijpje buigen en klaar is klara. Dan alleen nog dicht smeren en likje verf. Zag er zelf ook tegenop in mijn woning maar toen ik eenmaal begonnen was viel het allemaal reuze mee. De muurfrees ging als er doorheen als een warm mes door boter. Pijpjes buigen was even aanklooien (zorgen dat je verder buigt dan de werkelijke bocht).

En ik heb zelf een muurfrees gekocht was goedkoper dan huren voor 2 dagen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

the_ur schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:26:
Onder de grond door wordt lastig.
Je kunt ook een stukje van de ondervloer onder het laminaat verwijderen, en zo een "gootje" onder de vloer creeeeeren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

En is het mooier geworden dan je nick doet vermoeden? :+

[ Voor 53% gewijzigd door albino71 op 10-02-2015 11:32 ]

Te koop....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bruin kunstof gootje buigt wel mee met die bocht hoor

Iperf

• the_ur
prutser001 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:30:
[...]

Valt best mee, muurfrees er langs en een pvc pijpje buigen en klaar is klara. Dan alleen nog dicht smeren en likje verf. Zag er zelf ook tegenop in mijn woning maar toen ik eenmaal begonnen was viel het allemaal reuze mee. De muurfrees ging als er doorheen als een warm mes door boter. Pijpjes buigen was even aanklooien (zorgen dat je verder buigt dan de werkelijke bocht).

En ik heb zelf een muurfrees gekocht was goedkoper dan huren voor 2 dagen.
Het frezen lijkt me op zich niet zo super lastig maar het afwerken erna. Je blijft dan toch zien dat er een gat gezeten heeft neem ik aan. De stenen zijn nu namelijk gewoon geverfd.

@ Seat Rider: De vloer is geen laminaat dus die haal ik liever niet weg. Anders was dat zeker een optie.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
In dat geval (echt houten vloer) zou ik een mooie eiken plint kopen. Achterkant frezen zodat de kabels erdoor kunnen. Goed nat maken en buigen in de juist vorm. Vastzetten met een touw of mal tot de plint droog is en dan met montagekit vastzetten op de muur.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 10:27
Je zou er voor kunnen kiezen om de laagste voeg uit te bikken, pvc pijpje tussen de stenen klemmen en weer voegen/schilderen.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Bestla

Viking Kvinne

Langs de muur zit een plintje van het laminaat. Haal dat los en leg de kabels in de ruimte eronder. Is die ruimte niet breedgenoeg dan kan je die groter maken en afwerken met extra brede plinten.

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 16:48
Kabels in de ruimte tussen muur en laminaat/houtenvloer is niet echt een slimme optie aangezien deze ruimte er is om je vloer te laten werken krimpen/uitzetten en dus je kabels kapot gedrukt kunnen worden.

Je zou met buigbaar mdf wat kunnen maken 2 stroken 1 wat smaller dan de ander voor de ruimte van de kabels en dan voorgebogen op elkaar verlijmen.

Aan de ronding tezien gaat het waarschijnlijk ook wel lukken om 2 stroken 9mm normaal mdf gebogen op elkaar te verlijmen.

[ Voor 40% gewijzigd door Firedragon op 10-02-2015 17:47 ]

• the_ur
Bedankt voor de suggesties alvast!

Is het ook mogelijk om helemaal onderin een stuk uit te freezen en daar dan de plint overheen te leggen?
Weet niet goed of je daar met een muurfrees bij kan. Of zou je dat een een soort van handslijper kunnen realiseren.
Ik heb het idee dat de voeg uitbikken net te hoog is om de standaard plint ervoor te krijgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet of dit een buitenmuur is?
Bij mijn ouders hadden we een haard waar we niet langsaf konden met de kabelbende. Hebben we aan beide kanten van het "obstakel" een gat naar buiten geboord, en daartussen gewoon flexibele buis. Gaat de grond in ook, zie je vrijwel niks van. Werkt prima voor coax, UTP en luidsprekerkabel kan ik melden - het ligt er al 10+ jaar zo namelijk :)
Wel even goed afdichten natuurlijk ivm tocht etc ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• the_ur
Het is geen buitenmuur. Het is een holle ruimte waar ik in principe doorheen had willen gaan. De 'deksel' zit geheel verweven in de muur dus die krijg ik er niet vanaf (zonder alles af te breken). En het gat de kamer in zit er al zoals te zien.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
Even een dagje met hamer en beitel aan de slag.
Plinten weghalen en wat bijbeitelen ( in je mooie houten vloer ) totdat de snoeren erin passen.
Plaat hout halen en daar zelf uit 1 stuk zelf een gebogen strip halen.
Mooi rond affrezen.
Veel mooier dan die 15 stukjes zo....

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45

Zerora

Ik Henk 'm!

Zou je zoiets niet kunnen 3d printen? Eventueel in goed aansluitende segmenten om dus een mooie ronde vorm te krijgen. Dan kun je de zelfontworpen plint ook zo kunnen maken dat er genoeg ruimte voor je kabels.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat het dan makkelijker is om een kunststof goot bij de bouwmarkt te halen en hem dan met een verfbrander zachtes er op langzaam om te buigen. Als je goot en de deksel tegelijkertijd verwarmt dan moet dat lukken. Zeker als je een goot haalt die je met schroeven vast zet. Blijft echt wel zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan een stuk van de voeg uit de steentjesmuur wegbeitelen. Als je diep genoeg komt kan je flexibele buis gebruiken met de kabels erin. Afwerken kan je een eenvoudig doen met dit spul:
http://www.denbraven.com/...nt-fix_183/datasheet.pdf/

Je kan dit heel netjes en glad afwerken met een nat sponsje, of een nat plamuurmes. Daarna kan je het weer witten.

Wise enough to play the fool

• the_ur
Bedankt voor alle tips. Ik ga eens rustig de opties afwegen.

De voeg wegbeitelen lijkt me het eenvoudigst. Weet alleen niet of ik die hele set kabels er dan in krijg. Het is een HDMI een stevige coax een stroomkabel een optische en een dun boxdraadje. Misschien eerst eens kijken of ik deze in een buis krijg.
Anders kan ik een haakse slijper lenen waarmee ik zo laag mogelijk een sleuf maak en hierna probeer een eikenplint om de bocht er tegenop te plaatsen.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Kan je niet door de holle ruimte heen dan?

Aan beide kanten een gat boren en dan met een ijzeren draad van het ene gat naar het andere en dan daarmee je draden er door trekken.

Te koop....

• the_ur
Door de ruimte heen was in eerste instantie m'n plan. Ik wist niet precies wat ik in de hoek zou aantreffen achter een rij schroten en kon ook niet goed zien hoe het daar gemetseld was. vandaar dat ik op de hoek er doornheen gegaan ben. Het gat zit er nu al dus daar zal ik nu mee af moeten rekenen ;-)
Pagina: 1