Game desktop voor beginner

Pagina: 1
Acties:

• Hette Rienstra
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-06-2020
Beste Forum leden,

Ik ben voor mijn schoonbroertje (15) een pc aan het samenstellen omdat hij graag wil gamen en niet meer op de computer van zijn vader mag (velen zullen dit herkennen :) ).

Ik heb het volgende uitgezocht o.b.v. benchmarks;
knip, linkjes naar winkelmandjes zijn verboden, gebruik de Handleiding Pricewatch.Kast en videokaart (Ati 5870) via een bekende geregeld. Videokaart zal later nog geupdate worden.

Heeft iemand nog suggesties voor verbeteringen zonder dat het (veel) duurder wordt?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer is voor games. Hoeft niet alles gelijk op ultra high te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 is wel echt de max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, videokaart (ATI 5870)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis voor een goed systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voeding uitgekozen om basis van mijn ervaringen. Altijd een Antec gehad en altijd goed gedaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 10-02-2015 08:09 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hi,

Ik ken dat probleem ook haha, maar heb inmiddels mn eigenste...
Zou je alles in een lijstje willen zetten: Handleiding Pricewatch
Linkjes naar winkelmandjes zijn verboden..
Het is belangrijk om te weten welke kast je gaat gebruiken gezien de formfactor. Graag merk en type. Je weet dat de videokaart echt brak is?? Welke games gaat hij spelen??

Zou je eerst alles in een lijstje willen zetten?? Dan komen er genoeg reacties met andere opties en misschien wel beter spul in jou budget.

Succes!

Huh?? Br00ky?? Ben jij aan de gang gegaan in de OP?? Scary...

[ Voor 5% gewijzigd door pwillemske op 10-02-2015 08:12 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hette Rienstra
Excusus voor het plaatsen van de link. Hier de links via de Price Watch.
In de kast past een ATX moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9370 Black Edition€ 182,95€ 182,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 64,-€ 64,-
1BenQ GW2265HM Zwart€ 117,33€ 117,33
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 73,95€ 73,95
1Antec VP600P€ 51,50€ 51,50
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,23

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Kortgezegd, hier ga je niks mee klaarspelen. Er ontbreekt een GPU en je processor heeft geen iGPU, dus beeld kan je vergeten, je SSD is klein en soso, en je mag blij zijn als je cpu je moederbord niet affikt.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Om even wat dingen duidelijk te krijgen;

Zit in die kast ook een voeding? Zo ja, laat ons het merk, type/model en wattage weten.

Moeten muis/toetsenbord/monitor/speakers of headset ook aangeschaft worden?
- Moeten de kosten daarvan ook uit het budget komen of is daar een apart budget voor?

Windows?
- Moeten de kosten daarvan ook uit het budget komen of is daar een apart budget voor?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:36

M2M

medicijnman

br00ky schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:53:
Kortgezegd, hier ga je niks mee klaarspelen. Er ontbreekt een GPU en je processor heeft geen iGPU, dus beeld kan je vergeten, je SSD is klein en soso, en je mag blij zijn als je cpu je moederbord niet affikt.
De GPU zou hij meenemen... maar ik zou eigenlijk niet echt willen besparen op de GPU door een oud model te gebruiken...

-_-

Verwijderd

br00ky schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:53:
Het laatste lijkt me wel het belangrijkste. De processor/moederbord combinatie gaat gewoon niet werken. Ja misschien even, totdat hij plof zegt.
Videokaart had hij al.
Ik zou voor dat geld gewoon een intel build doen. De Fx processors zijn gewoon ontzettend achterhaalde stroomslurpers. Voor dat geld is een i5 goed te doen. Veel zuiniger, minder eisen aan het moederbord, en meer prestaties in games.
Ik heb geen lijstjes staan zo, maar daar zal vast iemand anders mee kunnen helpen.
De videokaart is ook ronduit zwak. Daar ga je niet echt een leuke ervaring mee hebben.
Heb je een nieuwe pc, die in games nog langzaam is door de videokaart.
Je kan dan denk ik beter voor een i3 met een 270(x) kiezen, dan voor een i5 of Fx 9350 met een 5870.
De Fx is gewoon een poging van amd om mee te doen met het hoge segment van intel. Waardoor je een bloedhete stroomslurpende chip hebt, die alsnog niet echt meekomt met de intels.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 14:09 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Even een kopie van mijn basis i5 wenslijstje, kast kan er dus nog af en monitor en SSD moeten er nog even bij. Maar hiermee heb je in ieder geval een goede basis om mee verder te werken. Ex kast en inclusief monitor zal het budget wat er overblijft (minder dan honderd euro) je wel richting een tweedehands videokaart sturen denk ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N200 Closed€ 31,51€ 31,51
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,36

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Dat is een veel betere build.
Alleen mist er nog een ssd in dat lijstje. Had je al gezegd zie ik nu :X
Voor 100 euro, zijn er erg leuke kaarten te scoren 2ehands.
Zoals een 270x, of met 30-40 euro bij een 280.
Maar met een ssd zal er waarschijnlijk maar 50 overblijven.
En dan kan je misschien toch beter even doorsparen voor een goede videokaart. Want voor 50 euro is er niet veel (goeds) te koop.
@ hieronder, is ook een goede optie. Al gaat het moederbord die Fx ook niet erg leuk vinden ben ik bang. Ik zou dan toch voor een intel gaan denk ik. Bijvoorbeeld een i3 dan.
Veel zuiniger, en in games niet veel langzamer.
En als het met de tijd nodig is, kan je hem nog upgraden naar een i5.
Dit klinkt heel erg als haat op amd, dat is het niet hoor, maar amd is gewoon niet concurrerend meer in dit segment.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 14:27 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Aan de andere kant biedt een FX6300 build dan weer wat meer ruimte voor de grafische kaart. Misschien een wat beter/realistischer voorstel.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 93,95€ 93,95
1Asus M5A78L-M/USB3€ 55,50€ 55,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 53,95€ 53,95
1Crucial BX100 120GB€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,68

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-03 00:38
Nee nee nee nee en nog eens nee. Geen AMD rotzooi die over 2 jaar echt niet meer mee kan. Dan speel je maar even op je HD5870 en koop je over een jaar als je weer wat centjes hebt een nieuwere videokaart. Videokaarten zijn het stukje hardware dat het snelst in prijs afneemt en in prestaties vooruitgaat. Het is ook het stukje hardware dat het makkelijkst te vervangen is. Als je processor achterloopt dan moet je meteen processor en moederbord vervangen en over een paar jaar misschien ook het geheugen als DDR4 groot wordt. Investeer dus even iets meer in de processor.

Speel nog even op die HD5870, koop een i5 4460 als processor en wanneer je echt op hoge instellingen wilt spelen dan verkoop je de 5870 en haal je een nieuwe videokaart.

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 23:12
Tribits schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:22:
Aan de andere kant biedt een FX6300 build dan weer wat meer ruimte voor de grafische kaart. Misschien een wat beter/realistischer voorstel.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 93,95€ 93,95
1Asus M5A78L-M/USB3€ 55,50€ 55,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 53,95€ 53,95
1Crucial BX100 120GB€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,68
Wat zonde is, is dat dit mobo sata-300 heeft ipv sata-600.
Voor de rest kan je beter inderdaad FX6300 als CPU nemen, en een tweedehands GTX kaart of AMD 79xx/r9 nemen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tomm13 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:28:
Nee nee nee nee en nog eens nee. Geen AMD rotzooi die over 2 jaar echt niet meer mee kan.
Nou nou, dat valt ook wel mee. Tuurlijk loopt intel AMD er aan alle kanten uit, maar zo stevig afserveren lijkt me ook weer niet nodig. Er is nou eenmaal een beperkt budget. Ik zou liever een hexacore+SSD hebben dan een intel zonder. Echter ben ik net zo heel erg fan van het gebruikte bord. Die is beperkt qua fasen etc.
Tweaker010 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:28:
[...]

Wat zonde is, is dat dit mobo sata-300 heeft ipv sata-600.
Voor de rest kan je beter inderdaad FX6300 als CPU nemen, en een tweedehands GTX kaart of AMD 79xx/r9 nemen.
Mwa, tuurlijk wil je liever sata600 over je SSD, maar een grote bottleneck vormt het nou ook weer niet. Het is altijd nog een héél stuk sneller dan een traditionele HDD.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-03 07:10
Tomm13 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:28:
Nee nee nee nee en nog eens nee. Geen AMD rotzooi die over 2 jaar echt niet meer mee kan. Dan speel je maar even op je HD5870 en koop je over een jaar als je weer wat centjes hebt een nieuwere videokaart. Videokaarten zijn het stukje hardware dat het snelst in prijs afneemt en in prestaties vooruitgaat. Het is ook het stukje hardware dat het makkelijkst te vervangen is. Als je processor achterloopt dan moet je meteen processor en moederbord vervangen en over een paar jaar misschien ook het geheugen als DDR4 groot wordt. Investeer dus even iets meer in de processor.

Speel nog even op die HD5870, koop een i5 4460 als processor en wanneer je echt op hoge instellingen wilt spelen dan verkoop je de 5870 en haal je een nieuwe videokaart.
Onderbouw je mening eens.... Nee nee nee nee en nog eens nee. Geen AMD rotzooi... 11 jarige?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Tsja. Wat meer info zou toch wel prettig zijn. Zoals het zich laat aanzien gaat het erom om voor 600 euries een pc + monitor + wel/niet windows in elkaar te (laten) knutselen...

Is 2e hands CPU/GPU of heel systeem optie?

Beetje veel variabelen die nog openstaan.. Als je die nou beantwoordt... Dan pas kan er passend advies gegeven worden. Anders wordt het gissen.

Verwijderd

da_PSI schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:32:
[...]

Onderbouw je mening eens.... Nee nee nee nee en nog eens nee. Geen AMD rotzooi... 11 jarige?
Hij heeft wel gelijk. Lees mijn posts maar eens na. Ronduit slechte per core performance. Erg warm door het hoge tdp, en ook erg onzuinig. Weinig upgrade opties. Genoeg redenen om niet voor amd te kiezen.
Al moet je met een bepaald budget gewoon sommige dingen laten varen. Maar dat is aan de TS wat hij een betere keus vind.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 14:39 ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-03 07:10
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Hij heeft wel gelijk. Lees mijn posts maar eens na. Ronduit slechte per core performance. Erg warm door het hoge tdp, en ook erg onzuinig. Weinig upgrade opties. Genoeg redenen om niet voor amd te kiezen.
Al moet je met een bepaald budget gewoon sommige dingen laten varen. Maar dat is aan de TS wat hij een betere keus vind.
En toch als je een beperkt budget hebt...

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Hij heeft wel gelijk. Lees mijn posts maar eens na. Ronduit slechte per core performance vergeleken met Intel. Erg warm door het hoge tdp, wat niet catastrofaal is voor gamen, en ook erg onzuinig. Weinig upgrade opties. Genoeg redenen om niet voor amd te kiezen.
Fixed those for you ;)
Tuurlijk zijn AMD's minder snel, maar als je puur voor snelheid gaat en niet naar een budget kijkt, waarom dan geen datacenter voor gaming? })
Er is nu eenmaal een budget, genoeg geruchten dat AMD weer hun FX wil opvolgen waardoor er upgrade opties kunnen komen en een 6300 is meer dan zat voor games, pas bij zwaar gamen op bijv. 4K kan die wel eens problemen geven, maar tegen die tijd zal TS wel een hele nieuwe pc nodig hebben inclusief veel hoger budget ;)
Erg warm herken ik niet? Ik heb wel eens een 1090T met de standaard koeler van een Athlon II 640 gekoeld, wat gewoon een kleine fan op een blok alluminium is, werd in game 65 graden, mijn games werden niet sneller toen mijn cpu koeler werd 8)
TS: meer tweedehands componenten een optie?

Fixing things to the breaking point...

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Als je een beperkt budget hebt kan een processortje als een Athlon 860K of een fx6300 een uitkomst zijn. Ligt er puur aan aan welke videokaart je hem koppelt.

In alle reviews die je leest worden dit soort processoren gekoppeld aan videokaarten als een gtx 907 of 980 of r9 290(x). Logisch dat ie dan tekort komt ten opzichte van de duurdere intels.

Koppel de athlon aan een r9 270 of 280 dan zul je weinig (tot geen) verschil merken met een i5..

Als je alles nieuw gaat aanschaffen voor dit budget incl. monitor en windows dan kom je daar op uit en dan kun je nog steeds prima gamen. Upgraden daargelaten natuurlijk.

2e hands i5je en GPU zou voor dit budget zou mooie optie zijn mits TS zelf gaat assembleren...

Verwijderd

Met welke andere fabrikant moet je het dan vergelijken? Er zijn er maar 2. (grote)
Kan wel vergelijken met een Godson-2H (random chinese processor) maar daar heeft niemand wat aan natuurlijk.
Het kan zijn dat amd met de nieuwe Fx serie bezig is, maar gaat die op een am3 moederbord passen? Dat is de vraag. Ook kan het moederbord eigenlijk gewoon geen 6 core aan, laat staan een upgrade.
Ook heeft 4k niets met de processor te maken. Als je namelijk op hogere resoluties gaat gamen, verplaats je de bottleneck van de processor naar de videokaart.'
Daarom testen ze processors in games ook vaak op lage resoluties.
Op hogere resoluties, heb je minder processor prestaties nodig. Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar weet wel dat het zo is.
Elke moderne amd processor heeft een vrij hoog tdp vergeleken met intel, en zal dus warmer worden met dezelfde koeler.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 15:01 ]

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Met welke andere fabrikant moet je het vergelijken? Er zijn er maar 2. (grote)
Het kan zijn dat amd met de nieuwe Fx serie bezig is, maar gaat die op een am3 moederbord passen? Dat is de vraag. Ook kan het moederbord eigenlijk gewoon geen 6 core aan, laat staan een upgrade.
Ook heeft 4k niets met de processor te maken. Als je namelijk op hogere resoluties gaat gamen, verplaats je de bottleneck van de processor naar de videokaart.'
Beetje lastig uit te leggen, maar daarom testen ze processors in games ook vaak op lage resoluties.
Op hogere resoluties, heb je minder processor prestaties nodig. Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar weet wel dat het zo is.
Een athlon 2 werd misschien niet warm, maar dat is niet te vergelijken. Elke moderne amd processor heeft een vrij hoog tdp vergeleken met intel, en zal dus warmer worden met dezelfde koeler.
Lees de post nog een keertje ;) Ik plaatste de crappy standaard koeler van een Athlon II op een 1090T, de voorganger van de 6300 met exact dezelfde TDP, vrij vergelijkbaar dus. :)
Verder is het leuk dat Intel een snellere optie biedt, maar een 6300 zal zat snelheid bieden en upgradebaar zijn naar bijv. een 8350, AMD heeft met de AM2, AM2+, AM3, AM3+ laten zien dat ze weten hoe ze cpu's en moederborden compatible maken, het zou een hele slechte zet zijn dat te laten varen.
Maar ook dan, ik kan me geen scenario voorstellen waar een 6300 tekort zal komen voor normaal gamen, daarom zeg ik dat bij 4K gaming, met laten we zeggen twee GTX980's een 6300 een probleem kan zijn, maar dan heeft TS al een nieuwe pc nodig met een groot budget, zolang dat niet het geval is zal de 6300 geen bottleneck vormen.
Overigens berekent Intel haar TDP heel anders dan AMD, die zijn dus nooit 1:1 te vergelijken...

Overigens, op hogere resoluties minder cpu performance nodig? Ehm?...

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Dat had ik verkeerd gelezen inderdaad. Had mijn post al veranderd, maar niet snel genoeg schijnbaar.
En ja. Wat ik zei over 4k en processors is echt waar, zoek maar uit.
Daarom testen ze, zoals ik al zei, als ze een processor in game testen, vaak op erg lage resoluties, om de processor meer werk te geven. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, geef ik gelijk toe.
Maar zoek het maar eens uit. Het is echt waar.
En zoals ik al zei, kan het moederbord eigenlijk die 6core al niet goed aan, laat staan upgrades. Als die nog komen voor een am3 socket, wat ik heel erg betwijfel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 15:31 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

K12/Zen zal wss niet compatible zijn met AM3+, omdat de chipsets daarvan inmiddels wat verouderd zijn [geen M2, geen PCIe 3.0]. Ik zie ze eerder gewoon een compleet nieuwe chipset bouwen, wss gebaseerd op A88X die voor zo'n goedkope chipset lekker uitgebreid is.

Wat je over temperatuur zegt, klopt niet helemaal. Ja, AMD heeft een hoger TDP, maar die van Intel en AMD kun je sowieso niet vergelijken, ze berekenen ze namelijk op een andere manier.

En meer verbruik geeft idd meer warmte afgifte, echter, omdat AMD chips nog vrij groot zijn, en een erg goede heatspreader gebruiken, zullen ze vaak koeler lopen dan een i5, ookal is hun verbruik hoger. Intel's produceren dan wel minder warmte, ze raken het ook veel minder goed kwijt door de kleine chip en matige heatspreader. En daarom loopt mijn 1100T koeler dan de i5 van vriend van mij, met dezelfde koeler.

Bij een krap budget is de FX-6300 een hele leuke keuze voor games die goed kunnen omgaan met quadcore of meer. Speel je games die 1 of 2 cores gebruiken, dan is een celeron/pentium/i3 een betere keuze.

FX-6300 + R9 280 is een prachtige combi voor weinig poen. Plak een leuke koeler op die FX, en met het juiste mobo klok je ook nog heel leuk over.

People as things, that’s where it starts.

• Tweaker010
Zoals hierboven, neem een FX-6300, met een leuk (ATX) mobo, klik er een V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW in, en je kan behoorlijk leuk gamen.
Ik zag ergens de nieuwe BX100 langs komen, je kan imo beter de mx100 halen betaal je de helft meer maar krijg je dubbel zoveel opslag :-)

• Hette Rienstra
Bedankt voor de vele reacties. Ik krijg sterk het idee om over te gaan naar een Intel systeem. Ook wees een collega van me op de "BBG" voor desktops. Samen met jullie opmerkingen ben ik tot het volgende systeem gekomen. Moederbord, CPU en ram uit de mainstream. Kleine ssd uit het basismodel.
Ik blijf nog even bij de oude videokaart die later geupgrade zal worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 76,95€ 76,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,50€ 63,50
1Antec VP600P€ 51,50€ 51,50
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,80

Samen met een muis, toetsenbord en ssd beugel kom ik op 500 euro. Monitor er eventueel nog bij. Windows 7 heb ik nog liggen. Suggesties zijn welkom. Alvast bedankt!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die voeding kan beter. 600W is nergens voor nodig. Hoewel je 5870 aardig wat lust, is een 450-500W voeding meer dan voldoende. Wil je een hele zuinige voeding met heel goede interne componenten, dan is een pricewatch: Seasonic S12G 450W erg leuk. Je zit nog ruim in je budget, dus lijkt me een prima keus. Je doet hier makkelijk 10 jaar mee en hij heeft voldoende vermogen om er de een dikke videokaart aan te hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 10-02-2015 21:06 ]

• jeroenvangoch
  • Laatst online: 04-03 16:08
Een budget van 600 euro blijft krap zelf zou ik rond dat budget een compleet 2de hands game systeem nemen zoals deze: V&A aangeboden: R9 290 Tri-x , i5 2500K , 8GB Ram 1600Mhz corsair, SSD 128 GB agility 3

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik zou een i5 4460 willen aanraden als processor. Verschil in prestaties ga je nauwelijk merken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hette Rienstra
br00ky schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:05:
Die voeding kan beter. 600W is nergens voor nodig. Hoewel je 5870 aardig wat lust, is een 450-500W voeding meer dan voldoende. Wil je een hele zuinige voeding met heel goede interne componenten, dan is een pricewatch: Seasonic S12G 450W erg leuk. Je zit nog ruim in je budget, dus lijkt me een prima keus. Je doet hier makkelijk 10 jaar mee en hij heeft voldoende vermogen om er de een dikke videokaart aan te hangen.
Waarom een voeding met minder watt die meer kost? Is een 450W ook nog voldoende voor een goede kaart van nu (of over een jaar)?

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bij voedingen geldt eigenlijk: minder is beter. Minder aanschafkosten en minder energieverbruik want een beter rendement als het geleverde vermogen wat dichter (niet te dicht) bij zijn maximale vermogen zit. Die S12G is duurder omdat deze een 80 plus gold certificering heeft. Dat betekent dus dat deze zuiniger is dan voedingen met een lagere of geen certificering. Daarnaast is de S12G een kwalitatief goede voeding, goedkopere voedingen hebben goedkopere onderdelen en gaan sneller stuk. Meestal stil, soms met een klap, soms nemen ze nog wat andere onderdelen mee. Wil je niet hebben.

Oh ja, onderdelen worden over het algemeen zuiniger dus de kans is niet zo groot dat er over een paar jaar een videokaart uitkomt die deze voeding niet kan trekken. En voor veruit de meeste kaarten van vandaag de dag is het gewoon genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Tribits op 10-02-2015 21:47 ]

• Tweaker010
NitroX infinity schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:31:
Ik zou een i5 4460 willen aanraden als processor. Verschil in prestaties ga je nauwelijk merken.
Zoals hierboven gezegd wordt, neem de i5-4460, verschil tussen die twee ga je niet merken. Dan zeg ik liever het verschil qua euro's steken in een grotere SSD.
Pagina: 1