Welke powerline moet ik kopen voor telenet digicorder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600302

Topicstarter
Hallo,

Ik heb draadloos internet van Telenet, waarbij ik volgens de site 30Mbps downloadsnelheid heb en 3Mbps uploadsnelheid.

Ik heb een Telenet Digicorder staan in onze living en wil ik er een bijhalen in onze slaapkamer, maar daar heb ik nergens een internetaansluiting. Volgens telenet moet ik nu Powerlines gebruiken, maar diegene die zij mij aanboden kostten mij €45 en zou er al minstens 3 moeten hebben (1 aan de moden en 1 per digicorder)..

Zijn er ergens goedkopere oplossingen (een kabel leggen gaat niet) of goedkopere powerlines die ik zou kunnen gebruiken?
Als ik zelf powerlines zou kopen, waar moet ik dan op letten?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste om op te letten is of ze überhaupt gaan werken. Dat ligt meer aan de bedrading in jouw huis dan aan de apparaten, en is nauwelijks op voorhand te zeggen.

De apparaten van Telenet leveren bewust lage performance om daarmee robuuster te zijn - ze leveren doorgaans net genoeg bandbreedte voor zo'n Digicorder, maar zullen in de meeste situaties wel werken. Snellere sets kunnen meerwaarde bieden als je ook je eigen internetverbinding erover wilt laten gaan. Zo niet is er weinig meerwaarde tenzij je helemaal bovenin de markt gaat zitten - nieuwe Homeplug AV2 '1200Mbps' sets met MiMo weten onder alle omstandigheden (ook slechte) betere performance en stabiliteit neer te zetten dan dit soort AV1.1 '200Mbps' sets, maar dan heb je het over EUR100 voor twee.

Als je EUR 45 te duur vindt is m'n voornaamste advies om toch naar Ethernet te kijken. Met een beetje creativiteit is een kabel *altijd* te leggen en is het *altijd* goedkoper dan dit soort halfslachtige oplossingen. Bedenk dat je tegenwoordig platte Ethernetkabels kunt krijgen die onder laminaat te leggen zijn, dat je kabels langs verwarmingsbuizen kunt leggen of aan de onderzijde van traptreden. Exact wat mogelijk is verschilt per huis, maar bedenk dat al dit soort alternatieven maar een jaar of 10 oud zijn. Daarvoor gebruikte iedereen noodgedwongen Ethernetkabels en ging het prima.

"gaat niet" bestaat niet, alleen "wil niet". Wees daar eerlijk over - tegenover jezelf maar ook tegenover mensen die je mogelijk willen helpen. En bedenk dat de alternatieven altijd duurder gaan zijn en minder stabiel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:49

lordsnow

I know nothing

Powerline is net zoals Wi-Fi. Hoe goed het werkt is sterk afhankelijk van de omgeving. Ikzelf raad altijd aan om het eerst te proberen - als het kan, leen eens een setje van iemand.

Ikzelf ben overgestapt van Wi-Fi naar Ethernet: plinten gelicht in de gang en de woonkamer, gleufje gezaagd aan de onderkant van de dorpel, en een kabeltje getrokken. Achteraf gezien had ik dat al 3 jaar eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is dat 45 euro voor drie adapters, of per adapter van Telenet?
In de Pricewatch staan ze voor 30 euro voor twee ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Soldaatje schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:40:
Is dat 45 euro voor drie adapters, of per adapter van Telenet?
In de Pricewatch staan ze voor 30 euro voor twee ongeveer.
Als ik ze bij Telenet koop is het €45 voor 1 adapter... Ik heb er hier in de winkel ook al gezien va, €30 voor 2 maar ik weet niet of deze werken met de digicorder, heb eens gemaild naar telenet of er specificaties zijn waar ik moet op letten bij de aankoop van een powerline... Ik zal zien wat ze antwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ze werken even slecht/goed. dion_b ik heb de standaard nagelopen een tijdje terug en snellere powerlines halen ook betere snelheden op slechtere bekabeling, de oudere standaard is inferieur aangezien de nieuwere deze (transmissie methode/modulatie) omvat, maar dit is uit geheugen edit: er zijn twee phys, ene gebruikt RS FEC andere wavelet, wavelets zijn efficiënter keuze is aan implementer.

Probeer eens 5GHz; is verdacht stil vaak.

[ Voor 21% gewijzigd door analog_ op 09-02-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lordsnow schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:34:
Powerline is net zoals Wi-Fi. Hoe goed het werkt is sterk afhankelijk van de omgeving. Ikzelf raad altijd aan om het eerst te proberen - als het kan, leen eens een setje van iemand.

Ikzelf ben overgestapt van Wi-Fi naar Ethernet: plinten gelicht in de gang en de woonkamer, gleufje gezaagd aan de onderkant van de dorpel, en een kabeltje getrokken. Achteraf gezien had ik dat al 3 jaar eerder moeten doen.
Hoh, in de ruimte waar de digicorder staat heb ik wel een goede Wi-Fi verbinding op mijn laptop, het is voornamelijk handig om de digicorder interactief te hebben zodat ik via laptop ook opnames enzo kan klaarzetten en het de bedoeling wordt dat de opnames tussen de 2 digicorders kunnen gedeeld worden...

Niemand in onze omgeving werkt met Powerlines, dus testen lukt niet echt...

In de slaapkamer zou het eventueel wel lukken om er een kabel naartoe te trekken (want dat hebben we onlangs moeten doen voor de coax, maar hadden toen nog niet het idee om daar ook een digicorder te nemen).. Naar de living ligt dit veel moeilijker en zou het ook niet mooi zijn (zou al via een gleuf in het plafond moeten en aangezien we niet van plan zijn hier heel lang te wonen zie ik dit ook niet zitten om te veranderen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Dan genoegen nemen met een kabel langs de plint..(altijd mijn voorkeur want: goedkoper en zekerder) maar als luxe paardje zou ik gewoon de powerlijn adapter proberen.
Verder 100% met dion eens.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analog_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:46:
Ze werken even slecht/goed. dion_b ik heb de standaard nagelopen een tijdje terug en snellere powerlines halen ook betere snelheden op slechtere bekabeling, de oudere standaard is inferieur aangezien de nieuwere deze (transmissie methode/modulatie) omvat, maar dit is uit geheugen edit: er zijn twee phys, ene gebruikt RS FEC andere wavelet, wavelets zijn efficiënter keuze is aan implementer.
Heb je dat ook IRL getest? :z

Ik wel, ondertussen stuk of 20 sets van AV1.1 200 tot AV2 1200 (en twee G.hn setjes voor de goede orde). Wat je ziet is dat ieder setje een bepaald max snelheid heeft bij (bijna) schoon netwerk, een bepaalde factor waarmee het afneemt bij dalende SNR en een bepaald moment waarop geen verbinding meer mogelijk is.

De verwachting zou zijn dat bij nieuwere specs hogere snelheden hebt bij schoon netwerk (door hogere modulatieniveaus) en een vergelijkbare factor waarmee het afneemt, waardoor je uitkomt op een later moment waarop signaal totaal wegvalt.

Die verwachting wordt niet waargemaakt. Allereerst is er flink verschil tussen implementaties, waarbij het de kwaliteit van gebruikte componenten zwaarder lijkt te wegen dan de keuze in PHYs. Je ziet dan ook dat bijv Devolo, die duur is maar daar kwaliteit voor levert, steevast bovenaan komt te staan, en Sitecom steevast onderaan. Maar dan nog zijn de verschillen tussen de specs groter en niet altijd conform verwachting.

Allereerst heb je AV1.1 200 vs 500. Verschil is hier puur een grotere bandbreedte bij gelijkblijvende overige specs. Dat zie je ook wel terug, best-case is 500 sneller, maar worst-case ontlopen ze elkaar niet veel.

Dan AV1.1 500 vs AV2 600. Bandbreedte is nu geljk, maximale modulatie gaat omhoog, samen met de andere toeters en bellen die je noemt. Verwachting is hogere best-case en vergelijkbare worst case. Maar dat laatste zie je niet: bij slecht signaal presteren alle AV2 600 setjes stukken slechter dan AV1.1 500; ze halen ongeveer halve snelheid - denk aan 6Mbps vs 12Mbps. En ze geven het sneller op, dus je kunt nog verbinding hebben met de AV1.1 500 set waar een AV2 600 het niet voor elkaar krijgt (al zit je dan <5Mbps, dus of je er wat aan hebt is een tweede).

Dit was de grote verrassing. En consequent bij iedere set die ik testte, van Devolo tot white-label Chinees. AV2 600 is gewoon rampzalig als je stroomnet niet volledig schoon is 2-68MHz :o

AV2 1200 introduceert MiMo bij verder gelijke specs met AV2 600. Je zou verwachten dat je exacte verdubbeling zou krijgen zolang er goede verbinding is over de aardedraad, zo niet dat prestaties gelijk zouden zijn aan AV2 600... fout. Bij goede bedrading en goed signaal gaat dat nog redelijk op, maar bij goede bedrading en slecht signaal gaat het rustig drie keer zo snel als non-MiMo. En als die aardedraad wegvalt? Dat verschilt totaal tussen implementaties - Devolo vangt het goed op en levert inderdaad exact zelfde performance als hun AV2 600 set, maar ik heb een oplossing van een andere vendor gezien waar je catastrofale packetloss ziet en het onbruikbaar wordt zodra je aardedraad problemen heeft (wat in NL helaas schering en inslag is).

Het gaat nog leuk worden trouwens met G.hn. De evangelists ervan roepen ongeveer zoals jij hierboven dat het alle problemen met powerline gaat verhelpen en spectaculaire verbeteringen doet tov HomeplugAV 2.0. Uhuh... ik snap dat in theorie LDPC superieur is aan FEC, dat er goede redenen zijn om 1.8-80MHz te nemen ipv 2MHz-86MHz en zo nog een paar. van de week nog een geweldige brainwashpoging van een verkoper van Marvell gekregen :+ Maar de G.hn sets met MiMO die ik getest heb gedroegen zich *exact* zoals de (beter) AV2 1200 sets en de G.hn sets zonder MiMo *exact* als al die brakke AV2 600 sets. Kortom, het is in praktijk echt lood om oud ijzer. Maar ze zijn (muv een chipset van Sigma Designs die nog niemand geimplementeerd heeft) totaal incompatibel en beide hebben ongeveer 50% van de relevante equipment vendors achter zich. Kortom, het is weer VHS vs Betamax, HD-DVD vs Blu-Ray tijd. En de early-adopter consument die de 'verkeerde' kiest gaat uiteraarde weer de lul zijn :(

Mbt dat geval van Telenet, dat is een opmerkelijke AV1.1 200 set van Comtrend met antenna diversity. Geen echte MiMo dus, maar het signaal wordt over twee lijnen (fase vs nul en aarde vs nul) verstuurd en ontvangen (1x2). Dat maakt het veel robuuster en je ziet dan ook dat bij goede aarding de performance vs SNR lijn ongeveer de helft zo snel daalt als bij een reguliere 1x1 oplossing. Dus bij slecht signaal hou je daadwerkelijk evenveel of meer over in vergelijking tot een AV1.1 500 set en zeker meer dan een AV2 600 set.
Probeer eens 5GHz; is verdacht stil vaak.
- wat prima gaat helpen als z'n probleem interferentie is. Ben alleen bang dat het demping is, en dan is 5GHz nog problematischer zonder extra AP's - die je alsnog van draad moet voorzien :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1